handdator

Visa fullständig version : Sökes: Tips för oss längre individer.


Moogles
2013-01-28, 19:58
Hej,

Har gymmat i drygt ett år nu med intentionen att bli av med vikt. Nu börjar jag sakta men säkert närma mig min målvikt och försöker att anpassa träningen lite därefter, nu ska man ju upp igen. Tänkte ge mig på stronglift.

Problemet är att jag är 194cm lång och har lite små-issues med diverse delar av denna kropp. Mestadels ryggen, men även knän kan vara problematiska på dåliga dagar.

Tänkte bara höra efter om det finns några individer på forumet som eventuellt har lite tips på övningar att undvika, eller göra annorlunda.

Ett exempel som jag hittade av en slump var att t.ex inte köra deadlifts från golvet, utan köra i smith:en // en bit från golvet.

Alla tips välkomnas :)

Mvh,
Moogles

Fuark
2013-01-28, 20:02
kör från golvet, lär dig arbeta med din längd. du kommer behöva köra på lite lättare vikter än en manlet dock

ceejay
2013-01-28, 20:03
Kör som vanligt, mvh 200cm cj.
YmPYjcnXXgA
Xg_NyJVvAHM

rooz
2013-01-28, 20:27
Du är stel. Längden är inga problem alls.

Snömannen
2013-01-28, 20:33
Beträffande marklyft kan du testa att köra sumomark istället.

Wormzie
2013-01-28, 21:13
Beträffande marklyft kan du testa att köra sumomark istället.

Ställer väl oftast ännu större krav på rörligheten?

rooz
2013-01-28, 21:29
Beträffande marklyft kan du testa att köra sumomark istället.

Vilket är ännu svårare än smalmark. Brukar sällan passa långa lyftare-

z_bumbi
2013-01-29, 08:15
Att köra korta marklyft är en utmärkt övning om man är längre än medel och/eller inte har full rörlighet och/eller har en skada som helt enkelt hindrar att man kommer ner djupare. Hur det ser ut i en smith har jag däremot ingen aning om då jag aldrig har testat att köra något markliknande där.

Om man kör korta mark från upphöjningar pga längd och/eller rörlighet så kanske man bör sträva efter att komma ner närmare golvet när styrkan och rörligheten ökar men styrkan och rörligheten ökar lättare om man faktiskt kan träna tungt i rörelseomfånget som man kan utföra. När man blir rörligare så får man tänka på att det är ett nytt läge så att man börjar med rimligt lätta vikter och jobbar sig uppåt igen.