handdator

Visa fullständig version : [Kolhydrater] ett fördärv! Eller?


Illuminatus
2013-01-28, 18:42
Är nyfiken på att veta hur era kroppar fungerar ihop med kolhydraterna? Dela gärna med er och skriv en rad eller två.

Illuminatus
2013-01-28, 18:42
Till en början med så kan jag knappt titta på kolhydrater utan att gå upp i vikt och det märkte jag egentligen först efter min första riktiga deff förra året. Deffen bestod av minimalt med kolhydrater men också fett, protein blev det en hel del dock.

Hur som helst. Kort därefter började jag inkludera "lite" kolhydrater här och där och unnade mig en tallrik spaghetti & köttfärssås & direkt började jag samla på mig vätska och tänkte fan, jag kan alltså inte ens unna mig en tallrik av det jag älskar mest utan att gå upp.

Nu har det gått ett tag sen deffen och lyckats hålla mig i bra form under höst/vinter men det har varit tufft, riktigt tufft. Snart börjar mitt livs andra deff, 10kg lättare och 10kg mindre att tappa vilket känns som en belöning för att man skött sig under höst/vinter.

Skillnaderna mellan slutmål deff & "bulk" är 10kg och jag är rätt bekväm med det men fan ska det vara så svårt?

Jag antar att man är en "endomorph" som lätt lägger på sig, tråkigt och vad mycket mer vi stackare får tänka på vad vi stoppar i oss...

Se så, jag vill höra hur ni funkar & om det finns någon mer stackare som jag :)

Doolie
2013-01-28, 18:45
Själv tror jag inte på kolhydratshysterin. Under deff fyller jag upp mina 2gram protte/kilo och 1g fett/kilo sen öser jag på med kolhydrater för att kunna prestera i gymmet, funkar för mig

Woody R
2013-01-28, 18:49
Jag fattar inte varför man skulle bry sig om man lägger på sig 10kg i form av vätska men ändå går ner i fett, vätskan är ju inte permanent liksom.

Victuhh
2013-01-28, 18:50
Under min diet hade jag i princip inga kolhydrater alls, det enda var från lite grönsaker. Nu höll inte dieten i sig så men jag började på nolltolerans och stegrade upp mot någon potatis, lite ris osv. Viktökningen tog lite längre tid fast det har ju att göra med att jag samtidigt fick lägre kaloribalans i takt med att kilona minskade. Men märkte aldrig av att jag var slö i kroppen eller dålig återhämtning, nope.

Illuminatus
2013-01-28, 18:54
Jag är av den typen att jag vill hålla mig i bra form året om även fast tröjan inte åker av lika ofta. Grisbulk är inget för mig men bara att äta typ husman får mig att lägga på mig. Jag vet kompisar som kan frossa i sig mängder kolhydrater som inte rör sig, en själv är helt tvärt om. Tråkigt samtidigt som det är ett argument för mig att äta "sunt" året om.

Inte heller jag kände att jag blev slö av nolltolerans på kolhydrater. Dock påverkade energibalansen mig negativt, ett underskott av kcal påverkade mig mer än vad ett "underskott" kolhydrater.

Vissa människor är nog helt enkelt inte gjorda för att käka kolisar, jag är en av dom för det tillför inte min kropp något mer än, mättnadskänsla, vatten & viktuppgång.

Victuhh
2013-01-28, 18:55
Jag vet kompisar som kan frossa i sig mängder kolhydrater som inte rör sig, en själv är helt tvärt om

Kompisar som kan äta vad som helst utan att öka i vikt? ;)
ONT: de äter nog inte så mycket som du tror, eller kör mycket cardio..

Woody R
2013-01-28, 18:56
Men det är ju bara vätska du lägger på dig?

Jeml
2013-01-28, 18:56
Klart man går upp i vikt så fort man börjar stoppa i sig kolhydrater om man i princip inte ätit några innan och legat på underskott. Det gör alla..

ät på kalori balans en vecka med så mkt carbs du vill ha så kommer du förmodligen inte fortsätta upp i vikt efter någon vecka.

Illuminatus
2013-01-28, 19:00
Men det är ju bara vätska du lägger på dig?

Mestadels ja men det känns fortfarande trist att gå upp i vikt.

Illuminatus
2013-01-28, 19:01
Kan hända att de inte äter så mycket som jag inbillar mig att de faktiskt gör. Jag följer inte deras kostvanor eler vad dom proppar i sig om dagarna så det kan mycket väl vara så som du säger.

Fabrice
2013-01-28, 19:02
Min kropp fungerar väl med kolhydrater ;) Drar i första hand ner på fettet.

Illuminatus
2013-01-28, 19:05
Min kropp fungerar väl med kolhydrater ;) Drar i första hand ner på fettet.

Ja fett ihop med kolhydrater är väl egentligen det man vill undvika & det är vad jag gjort under höst/vinter, i alla fall i bästa mån.

krubkungen
2013-01-28, 19:06
Mestadels ja men det känns fortfarande trist att gå upp i vikt.

U not want to gain muscle?

Kolhydrater är anabolt. Brukar äta 400-650g kolhydrater om dagen(överskott). Ska jag deffa så tar jag bort lite.

Vivaldi
2013-01-28, 19:06
Utan kolhydrater: bänk 60, mark 100 böj 90 samt testovärde på 2.0 och allmänt anorexia

MED kolhydrater: bänk 120 Mark 170 Böj 130 samt ansiktsbehåring och allmän livslust ... jag svarar med andra ord bra på det *cupid*

z_bumbi
2013-01-28, 19:06
Ja fett ihop med kolhydrater är väl egentligen det man vill undvika

Varför vill du undvika det?

Kvicksilver
2013-01-28, 19:10
Utan musli varje morgon och gröt ett par timmar innan kvällspasset på gymmet skulle jag nog inte orka träna.
Hurvida man lägger på sig fett eller inte beror väll på den totala mängden kalorier man stoppar i sig i förhållande till hur mycket man förbränner?
Förbränn mer eller ät mindre helt enkelt.
Det är bara lata människor som kör kolhydratsfritt.

Jeml
2013-01-28, 19:15
Ja fett ihop med kolhydrater är väl egentligen det man vill undvika.

Vad tusan pratar du om..??

Illuminatus
2013-01-28, 19:22
Självklart vill jag öka muskelmassa. Jag käkar kolhydrater av den anledningen men jag tror det bara är av den om jag ska vara ärlig. Har aldrig känt att jag blivit starkare av kolhydrater.

Illuminatus
2013-01-28, 19:23
Vad tusan pratar du om..??

Fett ihop med kolhydrater är väll bevisligen en dålig kombination eller är jag helt ute och cyklar?

Jeml
2013-01-28, 19:28
Fett ihop med kolhydrater är väll bevisligen en dålig kombination eller är jag helt ute och cyklar?

vart har du fått det beviset ifrån?

aldrig hört (förutom möjligtvis av någon lchf tjockis som försöker gå ner i vikt)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Beelz
2013-01-28, 19:29
kolhydrater är mina bästa vänner, allting suger utan dom!

krubkungen
2013-01-28, 19:29
Självklart vill jag öka muskelmassa. Jag käkar kolhydrater av den anledningen men jag tror det bara är av den om jag ska vara ärlig. Har aldrig känt att jag blivit starkare av kolhydrater.

:thumbup:

StarkaUlf
2013-01-28, 19:30
Fett ihop med kolhydrater är väll bevisligen en dålig kombination eller är jag helt ute och cyklar?

Är du ute på vägen med en hjälm på huvudet och färdas fram aningen snabbare än när du går, så mest troligt.

Men ja, du har fel.

Sheogorath
2013-01-28, 20:16
Dristar mig till ett exempel. Om du klickar på mitt användarnamn och "allmän profil" ser du formen jag hade mot slutet av förra dieten. Jag går ALDRIG under 240 gram kolhydrat på dygn. Kreatinladdad dessutom. Vattnig?

Om man sen jämför med exempelvis Fredrik_S äter jag fortfarande en spottstyver kolhydrater. Det är bränslet som får en att prestera helt enkelt.

Att nolla kolhydraterna och tappa vätsketryck i musklerna är att lura sig själv. Man går snabbt ner i vikt, men till vilken nytta?

tjing
2013-01-28, 20:26
Jag tror många blandar ihop uppgång i fettvikt och att de binder vatten, även när de vet att det kan förhålla sig så. Ser man "fetare" ut i spegeln eller väger mer på vågen verkar många gå på den känslan oavsett, säger mig i alla fall min personliga erfarenhet.

tjing
2013-01-28, 20:27
Att nolla kolhydraterna och tappa vätsketryck i musklerna är att lura sig själv. Man går snabbt ner i vikt, men till vilken nytta?

Dessutom är det skittråkigt att träna på lite kolhydrater.

Sniggel
2013-01-28, 20:31
Trist att tappa kilon som gör nytta kan man ju säga... (för o vända på resonemanget)

Jag äter kolhydrater jag också (duh :P). Dock äter jag mer fett än vad "de flesta" gör. Jag kombinerar fett och kolhydrater friskt. T ex 200g fläskfärs (20%) med 100g ris +ketchup (40g fett och 70-ish g kolhydrat) och så nån frukt efter det.
Eller så äter jag en sisådär 600g potatis med 50g majonnäs + 4-5 ägg.
Jag tar även 100-160g kolhydrat i min efterträningsdrink och äter ett halvt choklad före.
Typiska exempel där jag blandar fett och kolhydrat eller får i mig mycket kolhydrat (drinken). Kolhydrater behövs en del om man utför stort arbete på gymmet. Kör man lågvolym kan man säkert dra ner på kolhydraterna en del. Men det ger ändå ett visst tryck att ha lite kohydrat i kosten. Under 200g kan jag nog inte längre tänka mig att gå om det inte är diet. Men förmodligen gör jag det inte då heller. Jag har gjort det tidigare men förbrukar mer energi nu för tiden och finns ingen anledning för mig att gå jättelågt (20-100) på kolhydrat längre.
Kan man åstadkomma kaloriunderskottet utan att gå extremt lågt på varken fett eller kolhydrat så är allt fine and dandy.

Jag tror många blandar ihop uppgång i fettvikt och att de binder vatten, även när de vet att det kan förhålla sig så. Ser man "fetare" ut i spegeln eller väger mer på vågen verkar många gå på den känslan oavsett, säger mig i alla fall min personliga erfarenhet.

+1 på den. Folk tycker ju de blir tjocka av en vecka på kreatin t ex (skämtsam överdrift).

RobinEH
2013-01-28, 20:37
Det är bara lata människor som kör kolhydratsfritt.

Antingen så svälter personen eller så har den en jäkla bra koll på vad hen äter. Att käka kolhydratsfritt är ju i princip omöjligt.

Mouline
2013-01-28, 20:40
Fett ihop med kolhydrater är väll bevisligen en dålig kombination eller är jag helt ute och cyklar?

Illuminatus, illumined, den upplyste..
Lite sarkasm känner jag!

Du går upp och ner i vikt med kalori-överskott/underskott.
Ett kaloriöverskott/underskott innebär att du förbränner mer/mindre än vad du förbrukar på en dag.

Är bensinen i din motor, fettet är smörjmedlet för motorn och proteiner är byggmodulerna för motorn.

Ta reda på hur mycket du förbränner per dag genom någon utav dom olika kalylmetoderna, därefter se hur mycket du vill ta in beroende på vad dina mål är och försök se mat och träning som den mekanismen som får dig i rullning mot dina mål i livet.[/LIST]

vicarious
2013-01-28, 20:42
Illuminatus, illumined, den upplyste..
Lite sarkasm känner jag!

Du går upp och ner i vikt med kalori-överskott/underskott.
Ett kaloriöverskott/underskott innebär att du förbränner mer/mindre än vad du förbrukar på en dag.

Är bensinen i din motor, fettet är smörjmedlet för motorn och proteiner är byggmodulerna för motorn.

Ta reda på hur mycket du förbränner per dag genom någon utav dom olika kalylmetoderna, därefter se hur mycket du vill ta in beroende på vad dina mål är och försök se mat och träning som den mekanismen som får dig i rullning mot dina mål i livet.[/LIST]

+1.

Illuminatus, du är ute och cyklar. Men tur är väl att du hamnat på Kolozzeum, här kan jag garantera att du kommer lära dig både det ena och det andra :)

krubkungen
2013-01-28, 20:51
Dristar mig till ett exempel. Om du klickar på mitt användarnamn och "allmän profil" ser du formen jag hade mot slutet av förra dieten. Jag går ALDRIG under 240 gram kolhydrat på dygn. Kreatinladdad dessutom. Vattnig?

Om man sen jämför med exempelvis Fredrik_S äter jag fortfarande en spottstyver kolhydrater. Det är bränslet som får en att prestera helt enkelt.

Att nolla kolhydraterna och tappa vätsketryck i musklerna är att lura sig själv. Man går snabbt ner i vikt, men till vilken nytta?

Hur mycket kolhydrater får du i dig vid kaloriöverskott? Vad siktar du på?

Sheogorath
2013-01-28, 20:57
Hur mycket kolhydrater får du i dig vid kaloriöverskott? Vad siktar du på?

I viktuppgångsperioder fyller jag ut med framförallt fett eftersom det är sådan mat jag gillar att äta. Kolhydraterna kan nog nästan vara högre under deff än bulk vissa dagar. På det hela taget skiljer det sig nog inte mycket.

tuthpicker
2013-01-28, 21:24
Fattar inte riktogt vad du vill ha ut?

Självklart sväller man efter en deff när man lägger sig på kalori+ och äter mer kh, kh är byggarens bästa vän, jag äter 7-800g om dagen och volyen och styrkan är som en gammal moped jämfört med en ferrari.

Du gillar väl kai greene? Han äter kopiösa mängder kolhydrater, det gör alla byggare, fett bör hållas så lågt som möjligt.

krubkungen
2013-01-28, 21:32
I viktuppgångsperioder fyller jag ut med framförallt fett eftersom det är sådan mat jag gillar att äta. Kolhydraterna kan nog nästan vara högre under deff än bulk vissa dagar. På det hela taget skiljer det sig nog inte mycket.

Okej.

jasonmago
2013-01-28, 21:40
Fattar inte riktogt vad du vill ha ut?

Självklart sväller man efter en deff när man lägger sig på kalori+ och äter mer kh, kh är byggarens bästa vän, jag äter 7-800g om dagen och volyen och styrkan är som en gammal moped jämfört med en ferrari.

Du gillar väl kai greene? Han äter kopiösa mängder kolhydrater, det gör alla byggare, fett bör hållas så lågt som möjligt.


Nej fett bör absolut inte hållas så lågt som möjligt, av flera anledningar. Kasta inte ur dig struntprat för det kanske finns någon stackare som tror du vet vad du pratar om.

tuthpicker
2013-01-28, 21:47
Nej fett bör absolut inte hållas så lågt som möjligt, av flera anledningar. Kasta inte ur dig struntprat för det kanske finns någon stackare som tror du vet vad du pratar om.

Finns inget struntprat i det, sen vad du tolkar mitt inlägg som.är ditt problem, ingen som helst mening med att gå över 50g om.dagen om man ser till hälsan vad gäller hormoner osv.

Morty
2013-01-28, 21:56
Jag tycker likt illuminatus att man inte bör kombinera fett med kolhydrater. Jag tror att man lättare blir fet så.

jasonmago
2013-01-28, 21:58
Nej men att säga att man bör ligga på så lågt som möjligt är otroligt stor skillnad mot att säga att de inte finns någon mening att gå över 50g. Och varför skulle de va negativt att gå över 50g när du ändå äter så otroligt stora mängder kolhydrater? Alla dina 800g kolhydrater blir knappast muskelglykogen om du äter så varje dag...

tuthpicker
2013-01-28, 22:05
Nej men att säga att man bör ligga på så lågt som möjligt är otroligt stor skillnad mot att säga att de inte finns någon mening att gå över 50g. Och varför skulle de va negativt att gå över 50g när du ändå äter så otroligt stora mängder kolhydrater? Alla dina 800g kolhydrater blir knappast muskelglykogen om du äter så varje dag...

Så lågt som möjligt, min def är då så lågt att det inte är skadligt, svårtolkat? Ne knappast.
Erfarenhet.

Illuminatus
2013-01-28, 22:12
Intressant läsning.

Jag anser mig långt ifrån duktig gällande träning & kost men jag är nyfiken & öppen för teorier och eftersom de flesta ser mig som okunnig så är jag helt klart på rätt ställe ;)

Av det mesta jag läst om bodybuilding etc och kollat hur kost ser ut hos de professionella byggarna så håller de fettet väldigt lågt, de menar på att fett från fet fisk, kött och dyligt räcker. Kolhydrater vet jag att de alla käkar, kollar man på Coleman till exempel så äter han större mängder off-season men drar ner på kolhydraterna vid pre-contest.

Kan någon förklara varför han drar ner på kolhydraterna vid pre-contest?

Sheogorath
2013-01-28, 22:17
Intressant läsning.

Jag anser mig långt ifrån duktig gällande träning & kost men jag är nyfiken & öppen för teorier och eftersom de flesta ser mig som okunnig så är jag helt klart på rätt ställe ;)

Av det mesta jag läst om bodybuilding etc och kollat hur kost ser ut hos de professionella byggarna så håller de fettet väldigt lågt, de menar på att fett från fet fisk, kött och dyligt räcker. Kolhydrater vet jag att de alla käkar, kollar man på Coleman till exempel så äter han större mängder off-season men drar ner på kolhydraterna vid pre-contest.

Kan någon förklara varför han drar ner på kolhydraterna vid pre-contest?

Den vettiga anledningen att skära ner på kolhydraterna är att de andra är sämre alternativ att skära ner på om de redan ligger lågt. Någonstans måste man ju ta energin ifrån om vikten ska fortsätta gå ner.

Illuminatus
2013-01-28, 22:18
Den vettiga anledningen att skära ner på kolhydraterna är att de andra är sämre alternativ att skära ner på om de redan ligger lågt. Någonstans ifrån måste man ju ta energin ifrån om vikten ska fortsätta gå ner.

Alright, tack!

Kvicksilver
2013-01-28, 22:19
Kolhydrater vet jag att de alla käkar, kollar man på Coleman till exempel så äter han större mängder off-season men drar ner på kolhydraterna vid pre-contest.

Kan någon förklara varför han drar ner på kolhydraterna vid pre-contest?

Vid deff så måste han minska sitt totala energiintag för att minska i fett. Samtidigt vill han inte förlora muskelmassa. Protein hjälper honom att behålla muskelmassan. Således är det kolhydrater och fett han kan minska ner på (han äter inte mycket fett under uppbyggnadsperioden heller).
Hade han valt att minska sitt energiintag genom att dra ner jämt över alla tre (fett, protein, kolisar) så ökar risken att muskelmassan minskar.

tuthpicker
2013-01-28, 22:20
Intressant läsning.

Jag anser mig långt ifrån duktig gällande träning & kost men jag är nyfiken & öppen för teorier och eftersom de flesta ser mig som okunnig så är jag helt klart på rätt ställe ;)

Av det mesta jag läst om bodybuilding etc och kollat hur kost ser ut hos de professionella byggarna så håller de fettet väldigt lågt, de menar på att fett från fet fisk, kött och dyligt räcker. Kolhydrater vet jag att de alla käkar, kollar man på Coleman till exempel så äter han större mängder off-season men drar ner på kolhydraterna vid pre-contest.

Kan någon förklara varför han drar ner på kolhydraterna vid pre-contest?

Svårt att dra ner på något annat som.t.ex som.redan är kritiskt lågt, eller proteinet som.dom vill maxa.

Sen kan du inte jämföra dig med en.pro byggare, vi säger att mr coleman kräver 8000kcal per dag,, vi säger att fett ligger på 100g vilker blir ungefär 900kcal, protte åt han ju massor
Sägs att han åt uppåt 1kg, ca sen resten kh, vilket blir kanske 3-4000kcal dvs ett kilo eller mer.

tjing
2013-01-28, 22:30
8000 kcal? Låter galet högt faktiskt.

tuthpicker
2013-01-28, 22:31
8000 kcal? Låter galet högt faktiskt.

8-12000 dygn brukar dom.ligga på enligt dom själva, ser ingen mening med en lögn i det fallet faktiskt.

Illuminatus
2013-01-28, 22:34
Tack för förtydligande svar.

Det låter logiskt det ni säger. Jo jag har koll på Coleman och han åt en hel del protein men jag jämförde inte mig själv med han utan var mer menat som ett exempel, för i teorin så borde även deras kostupplägg fungera även för en vanlig svensson? Tänker mig kolhydrater, fett & protein i %.

Jag äter för tillfället 2g protein per kg vilket i skrivande stund blir rätt så exakt 150g om dagen, baserat på mina 75kg. Nu när deffen börjar i mars tänkte jag öka antal gram protein per kg till 3-4g i och med att jag kommer ligga på ett underskott i kcal.

Fett kommer jag troligtvis hålla på samma nivå som idag, dvs lågt. Kolhydraterna känner jag att jag vill dra ner på för att minska mitt totala kcal-intag.

tjing
2013-01-28, 22:38
8-12000 dygn brukar dom.ligga på enligt dom själva, ser ingen mening med en lögn i det fallet faktiskt.

Jag sade inte att det var en lögn, bara att det låter galet högt.

Fredrik_S
2013-01-29, 02:06
Tack för förtydligande svar.

Det låter logiskt det ni säger. Jo jag har koll på Coleman och han åt en hel del protein men jag jämförde inte mig själv med han utan var mer menat som ett exempel, för i teorin så borde även deras kostupplägg fungera även för en vanlig svensson? Tänker mig kolhydrater, fett & protein i %.

Jag äter för tillfället 2g protein per kg vilket i skrivande stund blir rätt så exakt 150g om dagen, baserat på mina 75kg. Nu när deffen börjar i mars tänkte jag öka antal gram protein per kg till 3-4g i och med att jag kommer ligga på ett underskott i kcal.

Fett kommer jag troligtvis hålla på samma nivå som idag, dvs lågt. Kolhydraterna känner jag att jag vill dra ner på för att minska mitt totala kcal-intag.

Man kan ha som tumregel att ALDRIG någonsin gå lägre på kolhydrater än protein ever! Och om man behöver det för att gå ner i vikt ja då tränar man helt enkelt aldeles för lite och förlorar muskler helt enkelt på grund av ett vansinigt lågt kaloriintag och aktivitetsnivå.

Fredrik_S
2013-01-29, 02:17
8-12000 dygn brukar dom.ligga på enligt dom själva, ser ingen mening med en lögn i det fallet faktiskt.

nä någonstans mellan 4k-7k låg alla dessa fem herrar
pallar inte hitta alla filmklipp osv det kommer ifrån
ronnie coleman
dorian yates
kai green
jay cutler
phil heath

NNIF
2013-01-29, 08:25
Tack för förtydligande svar.

Det låter logiskt det ni säger. Jo jag har koll på Coleman och han åt en hel del protein men jag jämförde inte mig själv med han utan var mer menat som ett exempel, för i teorin så borde även deras kostupplägg fungera även för en vanlig svensson? Tänker mig kolhydrater, fett & protein i %.

Jag äter för tillfället 2g protein per kg vilket i skrivande stund blir rätt så exakt 150g om dagen, baserat på mina 75kg. Nu när deffen börjar i mars tänkte jag öka antal gram protein per kg till 3-4g i och med att jag kommer ligga på ett underskott i kcal.

Fett kommer jag troligtvis hålla på samma nivå som idag, dvs lågt. Kolhydraterna känner jag att jag vill dra ner på för att minska mitt totala kcal-intag.

4g protein/kg vikt = crazy, önskar dina njurar lycka till

du är säkert rädd för salt och kreatin med, det binder ju vätska :-( det är lite som att börja hugga av sig rudimentära kroppsdelar så som lilltår med mera bara för att gå ner i vikt för viktens skull

seriöst var inte så nojjig :) kolhydrater är bra prylar

NNIF
2013-01-29, 08:31
Jag tycker likt illuminatus att man inte bör kombinera fett med kolhydrater. Jag tror att man lättare blir fet så.

mjo men fett är essentiellt, sedan "tror" .. ja... ok...

vid vilket fett-kolhydrats ratio kan man börja tala om att "lättare bli fet" ?

Morty
2013-01-29, 08:36
mjo men fett är essentiellt, sedan "tror" .. ja... ok...

vid vilket fett-kolhydrats ratio kan man börja tala om att "lättare bli fet" ?

Jag pratar om typ +1,5g fett per kg kroppsvikt samtidigt som man intar en hel del carbs.

Kan ju också pga att livsmedel med fett/carbs i en schysst blandning oftast är skräp för att hålla formen: alla bakelser, chips, choklad, macka med ordentligt med smör, mm. Men jag upplever det helt klart som att man blir fetare när man ökar fettmängden som kolhydratsprio-ätare.

NNIF
2013-01-29, 08:40
Jag pratar om typ +1,5g fett per kg kroppsvikt samtidigt som man intar en hel del carbs.

Kan ju också pga att livsmedel med fett/carbs i en schysst blandning oftast är skräp för att hålla formen: alla bakelser, chips, choklad, macka med ordentligt med smör, mm. Men jag upplever det helt klart som att man blir fetare när man ökar fettmängden som kolhydratsprio-ätare.


1.5g fett/kg vikt om dagen är ganska tufft att klämma i sig! För undertecknad är det 150g..

sedan 1.5g fett ger ju då 13.5 kcal/kg kroppvikt, en ganska ansenlig mängd jämfört med ett typiskt totalt energi-intag. Så mycket fett och mycket kolhydrater = garanterat högt totalt kcalintag!

tror ändå att detta är en slags 3ordingens effekt, den främsta effekten kommer alltid vara totala energimängden

haha kom att tänka på den där tråden om lchf förra veckan, där det påpekades att en av lchf's starka sidor var just uteslutandet av snask och bakverk! *popcorn*

Ulvamal
2013-01-29, 08:43
Jag pratar om typ +1,5g fett per kg kroppsvikt samtidigt som man intar en hel del carbs.

Kan ju också pga att livsmedel med fett/carbs i en schysst blandning oftast är skräp för att hålla formen: alla bakelser, chips, choklad, macka med ordentligt med smör, mm. Men jag upplever det helt klart som att man blir fetare när man ökar fettmängden som kolhydratsprio-ätare.

Stämmer med vad jag tror, också. Ganska väl underbyggt skulle jag säga, men är alldeles för lat för att jaga referenser -- det är inte så viktigt för mig att övertyga någon att det är värt tiden. *cupid*

För dem som inte gillar "tror" så vill jag påpeka att det i det stora hela helt saknas bevisföring i den här tråden. Från alla sidor.

RobinEH
2013-01-29, 08:44
1.5g fett/kg vikt om dagen är ganska tufft att klämma i sig! För undertecknad är det 150g..

Inte tufft på något sätt. Äter mellan 160 och 200g per dag med en kroppsvikt på 67kg.

AronP
2013-01-29, 09:02
För varje diet jag gör så lägger jag mig högre och högre på kolhydrat, varje diet går bättre än den tidigare. Offseason ligger jag ännu högre på kolhydrater.

Pretorian
2013-01-29, 09:08
Man kan ha som tumregel att ALDRIG någonsin gå lägre på kolhydrater än protein ever! Och om man behöver det för att gå ner i vikt ja då tränar man helt enkelt aldeles för lite och förlorar muskler helt enkelt på grund av ett vansinigt lågt kaloriintag och aktivitetsnivå.

För varje diet jag gör så lägger jag mig högre och högre på kolhydrat, varje diet går bättre än den tidigare. Offseason ligger jag ännu högre på kolhydrater.

Det här var en intressant tråd. Mycket bra läsning.

En tilläggsfråga till alla:
Sprider ni ut kolhydratsintaget över hela dygnet eller placeras det (så som jag föredrar) mestadels efter träningspasset?

AronP
2013-01-29, 09:11
Sprider ni ut kolhydratsintaget över hela dygnet eller placeras det (så som jag föredrar) mestadels efter träningspasset?
Protein+fett på morgonen, för in kolhydrater vid lunch, ökar på kolhydraterna när det närmar sig träning och bombar på rejält efter. På deff då. På bulk börjar jag redan på morgonen med kolhydrater.

Beemel
2013-01-29, 09:17
Det är bara lata människor som kör kolhydratsfritt.

Vad har det med lathet att göra?

Illuminatus
2013-01-29, 10:00
Det var väldigt intressant läsning här, man lär sig alltid något nytt.

Jag har en fråga:

Hur håller ni ett kcal underskott på att vad jag tolkar det som "frossar" i er kolhydrater? Tex, vid min deff böt jag ut ris emot broccoli och sänkte därmed min lunch/middag med ca 220kcal på att bara byta ut riset och för att minska mitt totala kcalintag.

Jag känner att jag blir mättare av att äta 500g broccoli med 200g kyckling än 50-100gram ris med 200g kyckling.

Enligt mig är det svårt att minska sitt totala energiintag om kolhydraterna finns kvar i och med att det är så pass energitätt som det är. Vad har ni att säga om det?

Jeml
2013-01-29, 10:09
Det var väldigt intressant läsning här, man lär sig alltid något nytt.

Jag har en fråga:

Hur håller ni ett kcal underskott på att vad jag tolkar det som "frossar" i er kolhydrater? Tex, vid min deff böt jag ut ris emot broccoli och sänkte därmed min lunch/middag med ca 220kcal på att bara byta ut riset och för att minska mitt totala kcalintag.

Jag känner att jag blir mättare av att äta 500g broccoli med 200g kyckling än 50-100gram ris med 200g kyckling.

Enligt mig är det svårt att minska sitt totala energiintag om kolhydraterna finns kvar i och med att det är så pass energitätt som det är. Vad har ni att säga om det?

beror ju på hur mkt kalorier man gör av med.. sheo t.ex. deffar på 3000kcal. klart det inte är svårt att få in kolhydrater då men dom flesta deffar väl på 2000-2500kcal och då kanske man bara får in nån deciliter ris efter träningen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nitz
2013-01-29, 10:34
Om vi tänker oss att man har en nivå för underskott på t.ex 2500 kcal och man väger 75 kg.
Låt oss säga att vi lägger till lite säkerhetsmarginal på protein och tar 2.5 gram / kg kv.
Då landar vi alltså på 75 * 2 * 4 = 600.
1 gram fett / kg kv 75*9 = 675.
675 + 600 = 1275.
2500 - 1275 = 1225 = 306,25.
Då kan man i detta exempel frossa 306,25 gram kolhydrater, detta varieras självklart beroende på vad man har för energibehov och kroppsvikt och var dessutom bara ett väldigt snabbt exempel.

Beemel
2013-01-29, 10:43
Om vi tänker oss att man har en nivå för underskott på t.ex 2500 kcal och man väger 75 kg.
Låt oss säga att vi lägger till lite säkerhetsmarginal på protein och tar 2.5 gram / kg kv.
Då landar vi alltså på 75 * 2 * 4 = 600.
1 gram fett / kg kv 75*9 = 675.
675 + 600 = 1275.
2500 - 1275 = 1225 = 306,25.
Då kan man i detta exempel frossa 306,25 gram kolhydrater, detta varieras självklart beroende på vad man har för energibehov och kroppsvikt och var dessutom bara ett väldigt snabbt exempel.

Du skriver om en säkerhetsmarginal för protein på 2.5 gram/kg kv men i ekvationen använder du 2gram?
Med 2.5gram blir det hur som helst 268,75 gram kolhydrater kvar.

Morty
2013-01-29, 10:50
Om vi tänker oss att man har en nivå för underskott på t.ex 2500 kcal och man väger 75 kg.
Låt oss säga att vi lägger till lite säkerhetsmarginal på protein och tar 2.5 gram / kg kv.
Då landar vi alltså på 75 * 2 * 4 = 600.
1 gram fett / kg kv 75*9 = 675.
675 + 600 = 1275.
2500 - 1275 = 1225 = 306,25.
Då kan man i detta exempel frossa 306,25 gram kolhydrater, detta varieras självklart beroende på vad man har för energibehov och kroppsvikt och var dessutom bara ett väldigt snabbt exempel.

Ganska exakt såhär jag deffar. Ev. lite lägre på fett. Men 300g carbs per dag!

Jeml
2013-01-29, 10:53
Ganska exakt såhär jag deffar. Ev. lite lägre på fett. Men 300g carbs per dag!

cyklar inte du typ ett varv runt jorden varje dag osv? deffar du på så lite energi? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nitz
2013-01-29, 10:54
Du skriver om en säkerhetsmarginal för protein på 2.5 gram/kg kv men i ekvationen använder du 2gram?
Med 2.5gram blir det hur som helst 268,75 gram kolhydrater kvar.
Woops, slarvfel, gjorde det rätt snabbt, poängen är fortfarande den samma dock.

Ganska exakt såhär jag deffar. Ev. lite lägre på fett. Men 300g carbs per dag!
Nu räknar jag ju inte noga alls själv, men ungefär så kör jag med, tycker ett högt kolhydratsintag gör så mycket för prestation :)

Sniggel
2013-01-29, 10:59
För varje diet jag gör så lägger jag mig högre och högre på kolhydrat, varje diet går bättre än den tidigare. Offseason ligger jag ännu högre på kolhydrater.

Tycker du har många erfarenheter som liknar mina. Jag kanske inte helt vill +1 detta inlägget, men en mer balanserad diet verkar ge bättre resultat.
Då pratar jag om att avvika från "kolozzeumproteinstandard" (3g/kg+ eller så) till förmån för mer kolhydrat och/eller fett. En överkompensation av protein kan inte avhjälpa en diet som är extra låg på antingen fett eller kolhydrat. Protein i sig kan inte få en att prestera om där är "brist" på någon utav de andra två makronutrienterna.
Visst är det protein som är den makronutrient som har mest betydelse för muskeluppbyggnad. Men träningen slår makronutrienterna på fingrarna när det gäller den saken. Så kan man prestera bättre genom att sänka protein och höja t ex kolhydrat, då är det en bra idé.
Har man ordentligt med både fett och kolhydrat men även budget för mer kalorier, ja då kan man höja protein om man känner för det. Fast så brukar det inte vara på diet. Där brukar alltid vara lite kompromisser.

tjing
2013-01-29, 11:05
+1 på ovanstående. Protein i enorma mängder är så överskattat och gör att prestation får stryka på foten i och med mindre kolhydrater (och fett).

Illuminatus
2013-01-29, 11:09
Jag får helt enkelt se till att öka antal kolhydrater till årets deff. Om jag jämför med förra året så bestod mitt kolhydratförråd av:

2dl havregryn & två knäckebröd , resterande var protein och fett.

2000-2500kcal för ett underskott låter högt. Jag har för mig jag låg på MAX 1500kcal och värt att tillägga är att jag då gick mellan 5-7 mil i veckan, sprang 1,5 mil och gymmade 4ggr veckan.

Ner gick jag, 20kg på 3 månader men särskilt hälsosamt, nja. Ville dock bara komma ner på en normal nivå kände jag. Hade innan viktnedgången en fettprocent på 22% och ansåg mig mullig/tjock, vid deffens slut hade jag runt 4-5% och kände mig riktigt hård.

nitz
2013-01-29, 11:13
Jag får helt enkelt se till att öka antal kolhydrater till årets deff. Om jag jämför med förra året så bestod mitt kolhydratförråd av:

2dl havregryn & två knäckebröd , resterande var protein och fett.

2000-2500kcal för ett underskott låter högt. Jag har för mig jag låg på MAX 1500kcal och värt att tillägga är att jag då gick mellan 5-7 mil i veckan, sprang 1,5 mil och gymmade 4ggr veckan.

Ner gick jag, 20kg på 3 månader men särskilt hälsosamt, nja. Ville dock bara komma ner på en normal nivå kände jag. Hade innan viktnedgången en fettprocent på 22% och ansåg mig mullig/tjock, vid deffens slut hade jag runt 4-5% och kände mig riktigt hård.
Men desto långsammare du går ner, desto lägre underskott / högre energiintag kan du ligga på.
20 kg på 3 månader är ju en hyffsad bit över 1 kg i veckan.

Bulta
2013-01-29, 11:13
Upplever ni att deffen går bättre när ni lägger till lågintensiv träning för att få in mer energikällor med fokus på kolhydrater?

Tacos
2013-01-29, 11:13
vid deffens slut hade jag runt 4-5% och kände mig riktigt hård.

4-5%!? Är du säker på det? Låter väldigt lite.

Fredrik_S
2013-01-29, 11:22
Det här var en intressant tråd. Mycket bra läsning.

En tilläggsfråga till alla:
Sprider ni ut kolhydratsintaget över hela dygnet eller placeras det (så som jag föredrar) mestadels efter träningspasset?

Sprider ut det så mycket som möjligt, ligger på mellan 400g och 700g kolhydrater under deff samt "bulk"(eller vad man nu ska kalla motsatsen till superkontrollerad mat).., men under deff räknar jag allt och tar bort så mycket fett som möjligt. kolhydraterna rör jag aldrig, brukar ta 60-90 gram malto före och efter styrketräning. Självklart rör jag mig mycket då kroppen mår bra av aktivitet och jag tycker det är roligare än att sitta still.

z_bumbi
2013-01-29, 11:23
Jag får helt enkelt se till att öka antal kolhydrater till årets deff. Om jag jämför med förra året så bestod mitt kolhydratförråd av:

2dl havregryn & två knäckebröd , resterande var protein och fett.

2000-2500kcal för ett underskott låter högt. Jag har för mig jag låg på MAX 1500kcal och värt att tillägga är att jag då gick mellan 5-7 mil i veckan, sprang 1,5 mil och gymmade 4ggr veckan.

Ner gick jag, 20kg på 3 månader men särskilt hälsosamt, nja. Ville dock bara komma ner på en normal nivå kände jag. Hade innan viktnedgången en fettprocent på 22% och ansåg mig mullig/tjock, vid deffens slut hade jag runt 4-5% och kände mig riktigt hård.

Vad väger du och hur lång är du?

Illuminatus
2013-01-29, 11:28
Men desto långsammare du går ner, desto lägre underskott / högre energiintag kan du ligga på.
20 kg på 3 månader är ju en hyffsad bit över 1 kg i veckan.

Jo jag vet men jag ville bara få en rivstart och rasa ner snabbt. Jag var inte vidare insatt i kost just då och åt bara mat så att jag var säker på att jag hade ett underskott. Jag räknade aldrig kcal men jag var aldrig över 1500kcal om jag räknar vad jag åt.

Tänkte ha som mål att äta ett underskott på -500kcal om dagen & hålla ett liknande cardioträning.

Ja, jag låg på runt 4-5% fett. Var mest skinn på mig om jag ska vara ärlig. Insjunken i ansiktet blir man på köpet, det klarar jag mig dock utan.

Fredrik_S
2013-01-29, 11:28
Upplever ni att deffen går bättre när ni lägger till lågintensiv träning för att få in mer energikällor med fokus på kolhydrater?

Ja. mycket mycket bättre. Jag tror på att kroppen behöver omsätta mycket energi för att fungera bra och behålla muskelmassa..
Även om man kanske inte ska springa som en galning, så tror jag att en kropp som omsätter 4000 kcal per dag med hjälp av hög vardagsmotion har lättare att återhämta sig och lättare att behålla samt bygga muskelmassa, än om man försöker äta så lite som möjligt 2000-2500 och röra sig så lite som möjligt.
TROR jag...inget bevis för detta har jag....

Illuminatus
2013-01-29, 11:30
Vad väger du och hur lång är du?

Jag har 76kg fördelade över mina 172cm :)

Sniggel
2013-01-29, 11:35
Tror snarlikt som Fredrik_s att vardagsmotion är bra för återhämtning i sig självt. Men också indirekt eftersom man kan äta mer mat. Kroppen är gjord för att röra på sig. Att träna 5-6 timmar i veckan och sen sitta sill resten av tiden är sämre för återhämtningen än att träna 5-6 timmar/v och att vara till fots/cykel 2 timmar om dagen (transport, ej träning).

Illuminatus
2013-01-29, 11:42
Ja. mycket mycket bättre. Jag tror på att kroppen behöver omsätta mycket energi för att fungera bra och behålla muskelmassa..
Även om man kanske inte ska springa som en galning, så tror jag att en kropp som omsätter 4000 kcal per dag med hjälp av hög vardagsmotion har lättare att återhämta sig och lättare att behålla samt bygga muskelmassa, än om man försöker äta så lite som möjligt 2000-2500 och röra sig så lite som möjligt.
TROR jag...inget bevis för detta har jag....

Är det därför tex, George Farah förespråkar att "cardio" skall med fördel göras vid off-season, just för att öka sin ämnesomsättning och på så vis kunna äta mer energi vilket leder till ökad muskelmassa i kombination med styrketräning?

Sniggel
2013-01-29, 11:45
Är det därför tex, George Farah förespråkar att "cardio" skall med fördel göras vid off-season, just för att öka sin ämnesomsättning och på så vis kunna äta mer energi vilket leder till ökad muskelmassa i kombination med styrketräning?

Kanske. Om resonemanget är rätt är väl mer tveksamt. Vet inte vad du menar med "cardio" eftersom du satt det inom citat-tecken. Riktig konditionsträning påverkar muskeluppbyggnad negativt. Men inaktivitet påverkar också muskeluppbyggnad negativt. Mycket mer negativt än konditionsträning. Det jag vill kalla vardagsmotion är nog det bästa för anabolism.

Illuminatus
2013-01-29, 11:50
Kanske. Om resonemanget är rätt är väl mer tveksamt. Vet inte vad du menar med "cardio" eftersom du satt det inom citat-tecken. Riktig konditionsträning påverkar muskeluppbyggnad negativt. Men inaktivitet påverkar också muskeluppbyggnad negativt. Mycket mer negativt än konditionsträning. Det jag vill kalla vardagsmotion är nog det bästa för anabolism.

Jag tror Farah menade på cardio som promenader och precis som du nämner vardagsmotion.

tjing
2013-01-29, 11:56
Ja. mycket mycket bättre. Jag tror på att kroppen behöver omsätta mycket energi för att fungera bra och behålla muskelmassa..
Även om man kanske inte ska springa som en galning, så tror jag att en kropp som omsätter 4000 kcal per dag med hjälp av hög vardagsmotion har lättare att återhämta sig och lättare att behålla samt bygga muskelmassa, än om man försöker äta så lite som möjligt 2000-2500 och röra sig så lite som möjligt.
TROR jag...inget bevis för detta har jag....

Agreed. Att röra sig så lite som möjligt är ju tråkigt också.

Pretorian
2013-01-29, 12:08
Sprider ut det så mycket som möjligt, ligger på mellan 400g och 700g kolhydrater under deff samt "bulk"(eller vad man nu ska kalla motsatsen till superkontrollerad mat).., men under deff räknar jag allt och tar bort så mycket fett som möjligt. kolhydraterna rör jag aldrig, brukar ta 60-90 gram malto före och efter styrketräning. Självklart rör jag mig mycket då kroppen mår bra av aktivitet och jag tycker det är roligare än att sitta still.

Tack. Tror det är dags att minska mina burgare på högrev då jag får i mig ca 150-200 gram fett från dessa.

Jeml
2013-01-29, 12:12
Tack. Tror det är dags att minska mina burgare på högrev då jag får i mig ca 150-200 gram fett från dessa.

mår man inte illa efter att ha ätit så mkt fett?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2013-01-29, 12:17
mår man inte illa efter att ha ätit så mkt fett?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej, har aldrig gjort det. Ivarjefall inte när det gäller burgarna men jag vet att jag annars kan vara lite känslig för allt för fet mat. Undrar om det verkligen är 20% fett som jag får i mig från färsen???

smeander
2013-01-29, 13:01
Till en början med så kan jag knappt titta på kolhydrater utan att gå upp i vikt och det märkte jag egentligen först efter min första riktiga deff förra året. Deffen bestod av minimalt med kolhydrater men också fett, protein blev det en hel del dock.

Hur som helst. Kort därefter började jag inkludera "lite" kolhydrater här och där och unnade mig en tallrik spaghetti & köttfärssås & direkt började jag samla på mig vätska och tänkte fan, jag kan alltså inte ens unna mig en tallrik av det jag älskar mest utan att gå upp.

Nu har det gått ett tag sen deffen och lyckats hålla mig i bra form under höst/vinter men det har varit tufft, riktigt tufft. Snart börjar mitt livs andra deff, 10kg lättare och 10kg mindre att tappa vilket känns som en belöning för att man skött sig under höst/vinter.

Skillnaderna mellan slutmål deff & "bulk" är 10kg och jag är rätt bekväm med det men fan ska det vara så svårt?

Jag antar att man är en "endomorph" som lätt lägger på sig, tråkigt och vad mycket mer vi stackare får tänka på vad vi stoppar i oss...

Se så, jag vill höra hur ni funkar & om det finns någon mer stackare som jag :)

Kolhydraterna ger energi för att genomföra bra pass med grymt tryck och pump, har legat mellan 500-1300g kolisar per dag ela vintern och har aldrig ökat så bra som nu. Jag har alltid underskattat kolhydraternas betydelse för träningen, det ångrar jag djupt nu...


Sent from a cordless device.

Fredrik_S
2013-01-29, 13:04
Är det därför tex, George Farah förespråkar att "cardio" skall med fördel göras vid off-season, just för att öka sin ämnesomsättning och på så vis kunna äta mer energi vilket leder till ökad muskelmassa i kombination med styrketräning?

han förespråkar det nog mest pga trial and error snarare än forskning. Men forskningen är hopplöst efter på det här området och det är svårt om inte omöjligt att göra långa kontrollerade studier där man mäter allt...

Men om låg aktivitetsnivå och low carb hade varit bättre hade nog även de proffessionella byggarna kört på det.
Om du vill ta kostråd från tjocka inaktiva människor eller byggare är helt upp till dig.

Men att muskler drivs av glykogen och att kolhydrater har väldigt lätt att bli till glykogen och fett har väldigt lätt att lagras som fett i kroppen är fog nog i min värld för att dra slutsatsen att kolhydrater>>fett som bränsle....

burro
2013-01-29, 13:06
Nej, har aldrig gjort det. Ivarjefall inte när det gäller burgarna men jag vet att jag annars kan vara lite känslig för allt för fet mat. Undrar om det verkligen är 20% fett som jag får i mig från färsen???

Vi är båda högrevstorskar så det förslår. Jag gör mycket långkok på det men även burgare förstås när det är dags att äta denna gudagåva till maträtt.
Jag tror, med betoning på tror, inte att färsen man får från högrev kommer upp i 20% fett. Är det en riktigt fin bit med mycket insprängt fett och med fettkappan kvar vid malning kan man nog komma upp närmare 20%.

Men vem vet hur biten ser ut när de slänger ner den i köttkvarnen? Har man putsat biten från fettremsan och bara tar det rena bitarna hamnar du nog närmare 10%. En "normal" bit högrev ligger väl på sin sisådär 13-17% fett.

Observera att det här är siffror som helt baseras på mina egna betraktelser, många år av matlagning, surr med diverse kötthandlare, slaktare och ett närmast perverterat intresse kring mat.

Behöver inte stämma men någon sorts substans kanske det finns ovanstående.

ed1234
2013-01-29, 13:17
+1.

Illuminatus, du är ute och cyklar. Men tur är väl att du hamnat på Kolozzeum, här kan jag garantera att du kommer lära dig både det ena och det andra :)

Som det utomordentligt vetenskapliga(och upplysta) påståendet att:


Är bensinen i din motor, fettet är smörjmedlet för motorn och proteiner är byggmodulerna för motorn.


Jag är inte säker på att jag förstått det hela rätt. Är fibrerna motorns muttrar då eller? :smash:

Pretorian
2013-01-29, 13:22
Observera att det här är siffror som helt baseras på mina egna betraktelser, många år av matlagning, surr med diverse kötthandlare, slaktare och ett närmast perverterat intresse kring mat.

Jag ska inte prata mer off topic men det fetstilta räckte för mig... *hug*

ed1234
2013-01-29, 13:23
Jag har 76kg fördelade över mina 172cm :)

172cm
76kg
4% bf

Om dessa stats stämde så skulle du se ut ungefär såhär:
http://static.libsyn.com/p/assets/b/0/6/a/b06ad9c738ba4c59/body-radio-sju-icon.png

Fredrik_S
2013-01-29, 13:38
Vi är båda högrevstorskar så det förslår. Jag gör mycket långkok på det men även burgare förstås när det är dags att äta denna gudagåva till maträtt.
Jag tror, med betoning på tror, inte att färsen man får från högrev kommer upp i 20% fett. Är det en riktigt fin bit med mycket insprängt fett och med fettkappan kvar vid malning kan man nog komma upp närmare 20%.

Men vem vet hur biten ser ut när de slänger ner den i köttkvarnen? Har man putsat biten från fettremsan och bara tar det rena bitarna hamnar du nog närmare 10%. En "normal" bit högrev ligger väl på sin sisådär 13-17% fett.

Observera att det här är siffror som helt baseras på mina egna betraktelser, många år av matlagning, surr med diverse kötthandlare, slaktare och ett närmast perverterat intresse kring mat.

Behöver inte stämma men någon sorts substans kanske det finns ovanstående.

om vi utgår från 20% protein också så blir det inga roliga siffror när man räknar energiprocent.

10% Fett = (52E% Fett 48E% protein)
13% Fett = (59E% Fett 31E% protein)
17% Fett = (66E% Fett 24E% protein)
20% Fett = (69E% Fett 21E% protein)

Ingen höjdare ens med så kallat mager nötfärs om man vill ha åt fettsnål mat.

burro
2013-01-29, 14:39
om vi utgår från 20% protein också så blir det inga roliga siffror när man räknar energiprocent.

10% Fett = (52E% Fett 48E% protein)
13% Fett = (59E% Fett 31E% protein)
17% Fett = (66E% Fett 24E% protein)
20% Fett = (69E% Fett 21E% protein)

Ingen höjdare ens med så kallat mager nötfärs om man vill ha åt fettsnål mat.

Så är det ju givetvis.

Smaklöksporr då och då går dock före optinoja 24/7.

Om man nu vill ha fina makron ändå så går det ju att hyfsat justera på nåt sätt... Bara att köra fettsnålt utöver köttfärsen exempelvis.

Pretorian
2013-01-29, 15:03
Förstår inte energiprocent. Är det procentuellt hur många KALORIER som kommer från vardera protein/fett eller?

Illuminatus
2013-01-29, 15:05
172cm
76kg
4% bf

Om dessa stats stämde så skulle du se ut ungefär såhär:
http://static.libsyn.com/p/assets/b/0/6/a/b06ad9c738ba4c59/body-radio-sju-icon.png

Japp, fast nu tog jag mina stats gällande idag (skrivande stund).

Vill du ha mina stats från i våras så är det de här du skall kika på:

172cm
65kg
4-5% bodyfat

Dvs, jag hade liknande fysik men med mindre muskler än killen på bilden.

Idag har jag uppskattningsvis en fettprocent på 12-14%.

Bozar
2013-01-29, 15:06
om vi utgår från 20% protein också så blir det inga roliga siffror när man räknar energiprocent.

10% Fett = (52E% Fett 48E% protein)
13% Fett = (59E% Fett 31E% protein)
17% Fett = (66E% Fett 24E% protein)
20% Fett = (69E% Fett 21E% protein)

Ingen höjdare ens med så kallat mager nötfärs om man vill ha åt fettsnål mat.

Jag har sett mager köttfärs mellan 3-5 % det ger ju enbart 27-45 kcal per 100 gram som utgörs av fett och 76 kcal vilket ger max 37 % fett. Det är väl inte så mycket om man samtidigt äter kolhydrater?

Kan vara ett problem om man vill äta en kost utan kolhydrater och minimalt med fett (varför man nu skulle vilja det)

Morty
2013-01-29, 15:56
cyklar inte du typ ett varv runt jorden varje dag osv? deffar du på så lite energi? :)



Jag vill men jag är fången i en stol 8 timmar per dag och det drar klart ner energiförbrukningen. På helgerna tränar jag betydligt mer och då behövs det mer mat. Äter 3-4mcal på helgerna även under diet.


Nu räknar jag ju inte noga alls själv, men ungefär så kör jag med, tycker ett högt kolhydratsintag gör så mycket för prestation :)

Ja, verkligen gör det det!

z_bumbi
2013-01-29, 16:22
Förstår inte energiprocent. Är det procentuellt hur många KALORIER som kommer från vardera protein/fett eller?

Ja och därför ganska så ointressant för den som tränar då absoluta tal ger en bättre bild.

Illuminatus
2013-01-29, 16:48
Kan man göra av med vatten i kroppen på ett underskott fastän man äter en större mängd kolhydrater? Alltså, är det energibalansen som styr hur mycket vatten vi har i kroppen?

Förslag på tex. hur man gör sig riktigt torr uppskattas.

King Grub
2013-01-29, 16:59
Kolhydrater samlar främst vatten i musklerna, inte under huden.

Illuminatus
2013-01-29, 17:02
Tack, där lärde jag mig något nytt!

Så om vi tar mig som exempel i två olika typer dieter:

Exempel mycket kolhydrater: 2000kcal per dag, 500g kolhydrater, 50g fett, 200g protein. Kcalunderskott på -300kcal

Exempel lite kolhydrater: 2000kcal per dag, 50g kolhydrater, 50g fett, 200g protein. Kcalunderskott på -300kcal

Mina exempel har samma kcalunderskott men den ena med kolhydrater och den andra i stort sett utan. Blir man lika "torr" av båda exemplen?

Sheogorath
2013-01-29, 17:18
Tack, där lärde jag mig något nytt!

Så om vi tar mig som exempel i två olika typer dieter:

Exempel mycket kolhydrater: 2000kcal per dag, 500g kolhydrater, 50g fett, 200g protein. Kcalunderskott på -300kcal

Exempel lite kolhydrater: 2000kcal per dag, 50g kolhydrater, 50g fett, 200g protein. Kcalunderskott på -300kcal

Mina exempel har samma kcalunderskott men den ena med kolhydrater och den andra i stort sett utan. Blir man lika "torr" av båda exemplen?

En 500-kcals-diet ger ju 2000 kcal bara från kolhydraterna, så dina två exempel är omöjliga, men jag förstår vad du efterfrågar. Torrhet handlar om vätskemängd under huden och det har som sagt inte med kolhydraterna att göra. Mycket kolhydrat ger däremot potentiellt bättre tryck i både muskler om blodomlopp så det visuella resultatat blir sannolikt bättre, även med samma vätskemängd under huden. Det är ju därför folk trycker riskakor med marmelad och annat strax innan de ska upp på scen.

Illuminatus
2013-01-29, 17:27
En 500-kcals-diet ger ju 2000 kcal bara från kolhydraterna, så dina två exempel är omöjliga, men jag förstår vad du efterfrågar. Torrhet handlar om vätskemängd under huden och det har som sagt inte med kolhydraterna att göra. Mycket kolhydrat ger däremot potentiellt bättre tryck i både muskler om blodomlopp så det visuella resultatat blir sannolikt bättre, även med samma vätskemängd under huden. Det är ju därför folk trycker riskakor med marmelad och annat strax innan de ska upp på scen.

Ja där klarnade fenomenet med riskakan & marmelad :)

Men vad är det som gör att man blir torr, dvs minskar sin vätskemängd under huden? Kan väll inte bara vara så enkelt som att minska intaget vatten?

Hur förklarar man att man blir uppsvälld och får vattenansamlingar i kroppen när man proppar i sig kolhydrater? Eller är det bara en skröna?

Tex. "Kolhydrater har en förmåga att binda mer vatten i kroppen."

Ronn
2013-01-29, 17:35
Ja där klarnade fenomenet med riskakan & marmelad :)

Men vad är det som gör att man blir torr, dvs minskar sin vätskemängd under huden? Kan väll inte bara vara så enkelt som att minska intaget vatten?

Hur förklarar man att man blir uppsvälld och får vattenansamlingar i kroppen när man proppar i sig kolhydrater? Eller är det bara en skröna?

Tex. "Kolhydrater har en förmåga att binda mer vatten i kroppen."

Kolhydrater binder vätska men det är knappast så att man blir "uppsväld", kolhydraterna lagras framförallt inuti muskulaturen. Låter ärligt talat som att du har någon form av ätstörning.

Illuminatus
2013-01-29, 17:41
Kolhydrater binder vätska men det är knappast så att man blir "uppsväld", kolhydraterna lagras framförallt inuti muskulaturen. Låter ärligt talat som att du har någon form av ätstörning.

Det sistnämnda tycker jag var lite onödigt faktiskt. Jag är bara nyfiken om att lära och få förklarat för mig hur saker och ting ligger till...

Sheogorath
2013-01-29, 17:41
Ja där klarnade fenomenet med riskakan & marmelad :)

Men vad är det som gör att man blir torr, dvs minskar sin vätskemängd under huden? Kan väll inte bara vara så enkelt som att minska intaget vatten?

Hur förklarar man att man blir uppsvälld och får vattenansamlingar i kroppen när man proppar i sig kolhydrater? Eller är det bara en skröna?

Tex. "Kolhydrater har en förmåga att binda mer vatten i kroppen."

Jag får nog känslan att det här du frågar om kommer av besatthet och knepig självbild än av vetgirighet så det blir inte jag som ger dig några råd för hur du blir torrare i alla fall.

Ronn
2013-01-29, 17:43
Det sistnämnda tycker jag var lite onödigt faktiskt. Jag är bara nyfiken om att lära och få förklarat för mig hur saker och ting ligger till...

Det är tråkigt att du tycker det men det är en rätt stark signal man får när man läser vad du skriver.

AronP
2013-01-29, 17:45
Kolhydrater binder vätska men det är knappast så att man blir "uppsväld", kolhydraterna lagras framförallt inuti muskulaturen. Låter ärligt talat som att du har någon form av ätstörning.

Äter man för mkt kolhydrater, någonstan mellan 500 och 1000g i normalfallet så kommer du "spilla" över och se blöt ut.

AronP
2013-01-29, 17:46
Det är tråkigt att du tycker det men det är en rätt stark signal man får när man läser vad du skriver.

Jag vet inte riktigt om jag skulle kalla kolhydratsrädsla för en ätstörning, snarare okunskap.

Ronn
2013-01-29, 17:49
Äter man för mkt kolhydrater, någonstan mellan 500 och 1000g i normalfallet så kommer du "spilla" över och se blöt ut.

Risken är inte särskilt överhängande att man går från nollat intag till 500-1000g (rätt stort span där också va?) och riskerar att "spilla över", vad menar du med det föresten? Menar du att kolhydraterna och därmed vätskan lagras i huden?

AronP
2013-01-29, 17:53
Risken är inte särskilt överhängande att man går från nollat intag till 500-1000g (rätt stort span där också va?) och riskerar att "spilla över", vad menar du med det föresten? Menar du att kolhydraterna och därmed vätskan lagras i huden?

En ätardag så är du där. Spannet är stort för att det är väldigt beroende av muskelmassa samt vilket intag av kolhydrater man normalt ligger på. Det du upptäcker är att du ser blöt ut, tappar konturer och ser allmänt uppsvälld ut. Ses lättast på personer i tävlingsform men även på bulk kan du se det.

Vätskan lägger sig under huden.

Sheogorath
2013-01-29, 17:56
Jag har mer tolkat det som att ett högt kaloriintag nästan oundvikligen ger ett högt natriumintag.

Illuminatus
2013-01-29, 17:59
En ätardag så är du där. Spannet är stort för att det är väldigt beroende av muskelmassa samt vilket intag av kolhydrater man normalt ligger på. Det du upptäcker är att du ser blöt ut, tappar konturer och ser allmänt uppsvälld ut. Ses lättast på personer i tävlingsform men även på bulk kan du se det.

Vätskan lägger sig under huden.

Jag såg stor skillnad på mig själv efter tex en ätardag, när jag låg på en fettprocent runt 4-5%. Ätardagen bestod av kolhydrater och jag kände mig uppsvälld och odeffinierad.

Menar ni på att det bara var något fuffens jag fick för mig? Att jag hade ätstörningar?

AronP
2013-01-29, 18:00
Jag har mer tolkat det som att ett högt kaloriintag nästan oundvikligen ger ett högt natriumintag.

Lite blöta kolhydrater på tävling och risken finns där, trots strypt salt. Men risken är givetvis högre med salt.

Illuminatus
2013-01-29, 18:03
Finns det något som heter: (carb/insulin-sensitive person)

Vad innebär det?

Sheogorath
2013-01-29, 18:03
Lite blöta kolhydrater på tävling och risken finns där, trots strypt salt. Men risken är givetvis högre med salt.

Fast den risken förklaras väl bäst av vätskan i sig? Den håller man ju lågt av en anledning. Sörpla 0,5 dl te med sugrör och allt vad folk sysslar med. "Blöta kolhydrater" innebär ju kolhydrater med vätska och vätskan ska man ju hålla låg, right?

Ronn
2013-01-29, 18:18
Jag såg stor skillnad på mig själv efter tex en ätardag, när jag låg på en fettprocent runt 4-5%. Ätardagen bestod av kolhydrater och jag kände mig uppsvälld och odeffinierad.

Menar ni på att det bara var något fuffens jag fick för mig? Att jag hade ätstörningar?

Anledningen till att du kände dig uppsväld och odefinerad var för att du hade ätardag och åt mycket mat. :)

Illuminatus
2013-01-29, 18:20
Anledningen till att du kände dig uppsväld och odefinerad var för att du hade ätardag och åt mycket mat. :)

Trots att jag troligtvis låg på kcalunderskott?

Illuminatus
2013-01-29, 18:23
Varför utesluter många bodybuilders kolhydrater dagarna innan scen för att i sista stund äta det igen för att få pump?

Handlar det inte om att de vill få ut vattnet?

Jag är duktigt förvirrad just nu :confused:

Ronn
2013-01-29, 18:27
Trots att jag troligtvis låg på kcalunderskott?

Gör en stor bunke proteinfluff och se hur du känner dig efter du käkat upp den, du kommer känna dig uppsväld och odefinerad eftersom buken är full med luft.

Illuminatus
2013-01-30, 13:02
Så kolhydrater har ingenting med definierade muskler att göra, utan det är bara ett underskott som styr hur vår kropp ser ut? Är alla typer av kolhydrater samma i grund och botten? Alltså, jag kan lika gärna äta en påse lösviktsgodis till min kyckling istället för 1dl ris om det innebär samma mängd energi?

Ett exempel:

Kan en kille se lika hård ut på en diet på McDonald's jämfört med en som baseras på en mycket lägre mängd kolhydrater, högre protein med mera?

Tacksam för utförligt svar.

Jeml
2013-01-30, 13:05
Så kolhydrater har ingenting med definierade muskler att göra, utan det är bara ett underskott som styr hur vår kropp ser ut?

Ett exempel:

Kan en kille se lika hård ut på en diet på McDonald's jämfört med en som baseras på en mycket lägre mängd kolhydrater, högre protein med mera?

Tacksam för utförligt svar.

McDonald's är inte så jätte rikt på kolhydrater, snarare fett.

men ja en som går på hög kolhydrats diet kan vara lika hård som en som går på högre fett (förutsatt att dom ligger på samma underskott och båda får i sig tillräckligt med protein).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Illuminatus
2013-01-30, 13:07
Men återigen. Vattenbildningar i kroppen har ingenting med definition att göra alls, eftersom vatten tydligen lagras inuti musklerna?

Och varför förespråkar folk om "bra kolhydrater" om det nu inte spelar någon roll? Tänker mig bulgur, qinoua, matvete och dyligt istället för ris, pasta & potatis. Finns det några fördelar att käka nyttiga kolhydrater istället för "onyttiga" typ godis & socker?

Jeml
2013-01-30, 13:09
Men återigen. Vattenbildningar i kroppen har ingenting med definition att göra alls, eftersom vatten tydligen lagras inuti musklerna?

ja och när musklerna är fyllda så hamnar vattnet tillfälligt under skinnet (vad jag förstått det som). på baland/underskott lär inte det hända.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Illuminatus
2013-01-30, 13:11
Okej. Så när kroppen känner av ett överskott av energi så tenderar den att "sippra" ut vatten som bildas och lägger sig under huden/skinnet?

Jeml
2013-01-30, 13:14
Okej. Så när kroppen känner av ett överskott av energi så tenderar den att "sippra" ut vatten som bildas och lägger sig under huden/skinnet?

nej när musklerna är fulla av glykogen och det fortfarande finns kolhydrater kvar i kroppen. .

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Illuminatus
2013-01-30, 13:15
Ok, och om man inte äter kolhydrater så är inte detta möjligt eftersom det inte finns några? Alltså, äter man ett överskott på en kost utan kolhydrater så är det inte möjligt för kroppen att bilda vätska, fast man då ligger på ett överskott?

Jeml
2013-01-30, 13:23
Ok, och om man inte äter kolhydrater så är inte detta möjligt eftersom det inte finns några? Alltså, äter man ett överskott på en kost utan kolhydrater så är det inte möjligt för kroppen att bilda vätska, fast man då ligger på ett överskott?

jo det är väl möjligt? fett omvandlas väl också till glykogen men inte lika lätt som kolhydrater?

nu får nån annan som kan gärna ta över för det här jag inte 100% säker på.

...men vad fan nojar du över??? tränar du så behöver du äta kolhydrater!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Illuminatus
2013-01-30, 13:29
Jag är inte nojig, vill bara få reda på fakta om hur det ligger till.

Absolut, jag har förstått att man behöver kolhydrater om man tränar men jag är mer inne på hur man toppar formen.

Läste detta från ett annat forum:

"Så vätska som ibland samlas runt midjan efter en ordentlig ätardag måste ha kommit dit pga för mycket salt och inte för mycke kolhydrater?"

Det är saltet som är boven och inte kolhydraterna?

NNIF
2013-01-30, 13:34
Och varför förespråkar folk om "bra kolhydrater" om det nu inte spelar någon roll? Tänker mig bulgur, qinoua, matvete och dyligt istället för ris, pasta & potatis. Finns det några fördelar att käka nyttiga kolhydrater istället för "onyttiga" typ godis & socker?


klart det finns massor med fördelar, men inte med avseende på ev. vätskeinlagrning

Jeml
2013-01-30, 13:35
Jag är inte nojig, vill bara få reda på fakta om hur det ligger till.

Absolut, jag har förstått att man behöver kolhydrater om man tränar men jag är mer inne på hur man toppar formen.

Läste detta från ett annat forum:

"Så vätska som ibland samlas runt midjan efter en ordentlig ätardag måste ha kommit dit pga för mycket salt och inte för mycke kolhydrater?"

Det är saltet som är boven och inte kolhydraterna?

aha men gör en tråd om det istället så får du nog mkt bättre svar, det handlar ju om tömning och laddning genom att reglera salt, kolhydrater och vätske intag.. jag vet inte exakt hur det går till men man dricker väl typ ingenting dagarna innan och sen dagen innan/samma dag så äter man rätt mkt kolhydrater typ.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

krubkungen
2013-01-30, 13:35
Svar ja, salt binder vätska.

Illuminatus
2013-01-30, 13:41
Svar ja, salt binder vätska.

Tack!

Och som du skrev innan, kombinationen av mycket kolhydrater, salt & vatten = blöt?

Illuminatus
2013-01-30, 13:45
aha men gör en tråd om det istället så får du nog mkt bättre svar, det handlar ju om tömning och laddning genom att reglera salt, kolhydrater och vätske intag.. jag vet inte exakt hur det går till men man dricker väl typ ingenting dagarna innan och sen dagen innan/samma dag så äter man rätt mkt kolhydrater typ.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ska göra det. Ja precis, det handlar om tömning & laddning och dom frågorna borde kanske vara på en annan forumdel.

krubkungen
2013-01-30, 13:59
Tack!

Och som du skrev innan, kombinationen av mycket kolhydrater, salt & vatten = blöt?

Ja. Ifall man äter mycket kolhydrater tillsammans med mycket salt och mycket vätska så kommer det nog resultera i att man "känner sig blöt". Men det är bara vätska.

Ronn
2013-01-30, 14:03
Till en början med så kan jag knappt titta på kolhydrater utan att gå upp i vikt och det märkte jag egentligen först efter min första riktiga deff förra året. Deffen bestod av minimalt med kolhydrater men också fett, protein blev det en hel del dock.

Hur som helst. Kort därefter började jag inkludera "lite" kolhydrater här och där och unnade mig en tallrik spaghetti & köttfärssås & direkt började jag samla på mig vätska och tänkte fan, jag kan alltså inte ens unna mig en tallrik av det jag älskar mest utan att gå upp.

Hur går du från detta till att det skulle hamna om laddning och tömning?

Illuminatus
2013-01-30, 14:04
Ja. Ifall man äter mycket kolhydrater tillsammans med mycket salt och mycket vätska så kommer det nog resultera i att man "känner sig blöt". Men det är bara vätska.

...dock är det ett krav att man ligger på överskott? Vid underskott kommer inte detta ske. Har jag rätt?

Illuminatus
2013-01-30, 14:04
Hur går du från detta till att det skulle hamna om laddning och tömning?

Refererar nog mest från mitten av tråden och fram, och till vad tråden faktiskt kommit till under tiden.

Ronn
2013-01-30, 14:11
Refererar nog mest från mitten av tråden och fram, och till vad tråden faktiskt kommit till under tiden.

Hela tråden har handlat om att rationalisera ett nollat kolhydratsintag med olika infallsvinklar fram till sista sidan efter att någon annan nämnde tömning och laddning.

Jaja jag ska inte hacka något mer på dig men du måste förstå själv vilka signaler du skickar ut och jag tycker inte dina tankebanor verkar så hälsosamma.

Illuminatus
2013-01-30, 14:20
Hur ska jag kunna veta det menar du när jag inte har kunskapen bakom? Försök vägled mig rätt om jag nu är ute på hal is. Att ställa diagnos på mig att jag har ätstörningar kommer troligtvis inte ändra mitt tankesätt kring frågor gällande kost & hur man blir torr.

Varför gå runt ovetandes om något man vill lära sig, när man kan ställa frågan och få något tillbaka. Du däremot har bevisligen inte bidragit mycket till det.

krubkungen
2013-01-30, 15:12
...dock är det ett krav att man ligger på överskott? Vid underskott kommer inte detta ske. Har jag rätt?

Jag vet faktiskt inte.

burro
2013-01-30, 15:16
fett omvandlas väl också till glykogen men inte lika lätt som kolhydrater?


Stämmer det verkligen?
Att protein kan omvandlas till glykogen via glukoneogenes är jag med på. JAG har dock aldrig hört talas om att fett kan omvandlas till glykogen.

... Sen är ju inte jag världens mest upplysta människa vad gäller fetter.

RobinEH
2013-01-30, 17:15
Stämmer det verkligen?
Att protein kan omvandlas till glykogen via glukoneogenes är jag med på. JAG har dock aldrig hört talas om att fett kan omvandlas till glykogen.

... Sen är ju inte jag världens mest upplysta människa vad gäller fetter.

Nu sov jag ju större delen av lektionerna där vi gick igenom detta. Men om jag inte har helt fel så kan fettsyror i sig aldrig omvandlas till glukos. Däremot kan glyceroldelen i en triglycerid göra just det.

tjing
2013-01-30, 17:28
Precis.

Sniggel
2013-01-30, 19:41
Och glycerolet är en väldigt liten del av en triglycerid så det har oftast ingen praktisk betydelse. Man kan nog säga att det är försumbart.

tjing
2013-01-30, 19:50
Glycerol gluconeogenesis in fasting humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7647479

Gorl
2013-01-31, 02:12
Min kropp fungerade som så då jag åt naturliga kolhydrater, tänk frukt och grönt inte vetemjöl, HFCS osv osv, åt jag kombinerat kol+fett/prot så överåt jag oftast, åt jag därimot istortsett nästan enbart kolhydrater så åt jag naturligt mitt kcal behov fick mer energi och upplevd bättre hälsa, samma utan kolhydrater fast enbart prot+fett(lchf) Jag slutade överäta när jag kudne helt enkelt. (inga negativa hälso effekter då va, förutom näringsbrist, tänk b12 om man äter strikt veganskt) eller magensium och b-vit som LCHFare etc. verkar dock som varken av det behövs om man utesluter inflammatoriska saker så som

fett+prot+kol (tänk pizza, dåligt för matsmältningen är något jag upplevt, mycket animaliskt fett + snabba kol (hamb+pommes,cola @donken)

Iaf så länge man inte överäter så att ens hormoner sabbas av leptin vilket leder till mer överätning av upplevd hunger osv så får man inga större hälsoförluster (förutsatt alla vitaminer) oavsett om man äter enbart godis, pizza, eller helt nyttigt?

burro
2013-01-31, 09:41
Nu sov jag ju större delen av lektionerna där vi gick igenom detta. Men om jag inte har helt fel så kan fettsyror i sig aldrig omvandlas till glukos. Däremot kan glyceroldelen i en triglycerid göra just det.

Puh. Tack.

Det höll på att skaka om min kunskapsbank rejält :d

Knatcharn
2013-02-01, 15:54
Dristar mig till ett exempel. Om du klickar på mitt användarnamn och "allmän profil" ser du formen jag hade mot slutet av förra dieten. Jag går ALDRIG under 240 gram kolhydrat på dygn. Kreatinladdad dessutom. Vattnig?

Om man sen jämför med exempelvis Fredrik_S äter jag fortfarande en spottstyver kolhydrater. Det är bränslet som får en att prestera helt enkelt.

Att nolla kolhydraterna och tappa vätsketryck i musklerna är att lura sig själv. Man går snabbt ner i vikt, men till vilken nytta?

+1000, klart och tydligt

mallis
2013-02-02, 08:20
Hur mycket är "mycket" kolhydrater?? När jag deffar brukar det nästan alltid vara nånstans mellan 50-130 g... Äter jag 200 eller mer reagerar min mage starkt!

StarkaUlf
2013-02-02, 08:27
Hur mycket är "mycket" kolhydrater?? När jag deffar brukar det nästan alltid vara nånstans mellan 50-130 g... Äter jag 200 eller mer reagerar min mage starkt!

Mycket individuellt. Jag äter kring 450-500g kolhydrater per dag.
Fredrik_S ligger väl på 600-700g+ om jag inte är helt ute och cyklar (vet att han låg på 1000g under en vecka eller två en gång)
Sheogorath vet jag äter mycket kolhydrater också.
Ät så mycket som du behagar, men se till att få i dig tillräckligt av protein och fett också. För en vanlig svensson så skulle dom nog tycka att mängderna många av oss äter är otroligt mycket. Men för en hårt tränande individ så är det inte alls otroligt mycket.

Sen kan det bero på hur länge du har tränat, vad du tränar och till vilken grad (hur hårt, länge, ofta) osv.

50-130g skulle jag inte säga är "mycket".

StarkaUlf
2013-02-02, 08:37
Även en god och lätt makronutrient att fylla ut sitt dagliga behov av kalorier med.

begt
2013-02-02, 09:21
Kolhydrater är inte alls något fördärv (undantaget diabetssjuka) generellt sett. För att träna optimalt och ha bra tryck i musklerna krävs det kolhydrater. Sen om man ska träna väldigt lågintensivt eller springa 100 km kan det vara bättre att äta mer fett.

Däremot är sockerarter (sackaros+fruktos) något man verkligen bör se upp med. Frukt är helt ok (i princip obegränsad mängd om man är aktiv), liksom allt socker som naturen har "förpackat". Men var mycket försiktig med godis, marmelader och läsk om det inte sker i samband med träning och då du behöver mycket energi.

Mina 2 cent.

Pepz
2013-02-02, 09:34
kolhydrater är väldigt underskattat

LizaK
2013-02-02, 15:04
Fungerar kroppsligt & mentalt bra både med lite/måttligt/mycket kolhydrater, sålänge jag äter tillräckligt med kalorier.
Däremot blir jag förbannat trögtänkt, lättirriterad & allmänt seg utan..oavsett hur mycket fett/protein jag än stoppar i mig.

slimjim10
2013-02-02, 16:15
Till en början med så kan jag knappt titta på kolhydrater utan att gå upp i vikt och det märkte jag egentligen först efter min första riktiga deff förra året. Deffen bestod av minimalt med kolhydrater men också fett, protein blev det en hel del dock.

Hur som helst. Kort därefter började jag inkludera "lite" kolhydrater här och där och unnade mig en tallrik spaghetti & köttfärssås & direkt började jag samla på mig vätska och tänkte fan, jag kan alltså inte ens unna mig en tallrik av det jag älskar mest utan att gå upp.

Jag känner igen mig riktigt mycket i det du skriver. Deffade i 3 månader, gick ner ca 7-8 kg. Sen tänkte jag ligga överskott i några månader över jul och fram till februari med ett litet överskott (100-200 kcal/dag) för att kanske gå upp 0,5 kg/månad. Första månaden gick jag ändå upp halvt kilo i veckan typ. Tror dock att mycket av det är vätska då jag ökat försiktigt med maten och fortfarande kör mycket grönsaker etc. Här är min viktkurva sen deffen slutade 95803 Ser tyvärr inte kurvan, men iaf värdena.

Jag tycker att du ska äta lite kolhydrater nu när du inte deffar, bara börja med lite och sen stegra det långsamt. Du kommer lägga på dig några kilon, men det är jue som många påpekat mest vätska. Iaf för min del känner jag att det är skönt att äta lite mer fritt när man inte deffar just för att vila psyket lite tbh. Sen när deffen väl drar igång igen så är man mer taggad :)

Illuminatus
2013-02-02, 17:25
Jag känner igen mig riktigt mycket i det du skriver. Deffade i 3 månader, gick ner ca 7-8 kg. Sen tänkte jag ligga överskott i några månader över jul och fram till februari med ett litet överskott (100-200 kcal/dag) för att kanske gå upp 0,5 kg/månad. Första månaden gick jag ändå upp halvt kilo i veckan typ. Tror dock att mycket av det är vätska då jag ökat försiktigt med maten och fortfarande kör mycket grönsaker etc. Här är min viktkurva sen deffen slutade 95803 Ser tyvärr inte kurvan, men iaf värdena.

Jag tycker att du ska äta lite kolhydrater nu när du inte deffar, bara börja med lite och sen stegra det långsamt. Du kommer lägga på dig några kilon, men det är jue som många påpekat mest vätska. Iaf för min del känner jag att det är skönt att äta lite mer fritt när man inte deffar just för att vila psyket lite tbh. Sen när deffen väl drar igång igen så är man mer taggad :)

Skönt att höra!

Det är ju inte det att jag inte käkat kolisar under hösten & vintern. Jag äter typ vanlig husman för tillfället men med en betydligt större del protein, ca 150g om dagen. Jag växer så det känns bra :)

Min deff börjar vid månadsskiftet och jag kan inte säga annat än att jag aldrig längtat så mycket efter en deff. Känns riktigt bra, är taggad till tusen och jag vet med mig om att det kommer gå bra.

Till skillnad från förra årets deff så kommer jag öka mitt intag av kolhydrater något, helt enkelt till en nivå där jag tycker det känns bra och öka mitt totala kaloriintag för dagen så att jag hamnar på runt -500kcal om dagen. Förra året snittade jag på ett underskott på -1000kcal och tyvärr strök en hel del muskler med och det ska jag se till att det inte gör detta året.

Jag gillar röra mig mycket när jag är på deff vilket leder till att jag kan öka mitt intag av mat rätt rejält till skillnad om jag bara suttit still.

Kommer även detta året köra mina cardiopass på löpband och gå 500m 1% lutning för att sedan öka till 10-20% lutning 500m och så om och om igen i ungefär 30-50min. 50min på morgonen, 30min på dagen och ordinarie styrketräning på det. Löpträning lär det bli men mest korta distanser 2-5km.

Jag ser fram emot det här!