handdator

Visa fullständig version : Reg Park 5x5 vs SS/SL


Snömannen
2013-01-28, 17:39
I både Starting strength och stronglifts är bänk och militärpress uppdelade på separata pass, medan det i Reg Parks oirginalprogram 5x5 körs båda övningarna under varje pass.

Jag har provat båda varianterna och kan konstatera att det är omöjligt att köra lika tungt om man kör båda. Får sänka vikten med kanske 10% på övningen som körs sist.

Vad tror ni är mest optimalt? Att dela upp övningarna (likt ss/sl) och kunna köra varje övning gristungt vs att köra dem under samma pass med lite lägre vikt, men oftare som Reg Park.

Målet med detta är mesta möjliga styrkeökning.

Snömannen
2013-01-29, 20:47
Inga svar, med risk för att bli tjatig försöker jag igen...
Alltså...
Det jag inte för ihop är varför det ska böjas 3 gånger i veckan medan övriga övningar bara körs hälften så ofta. Kan detta verkligen vara den bästa vägen att gå? Själv föredrar jag att slå ihop pass a och b till ett enda pass som körs tre gånger per vecka. Det jag efterlyser är ett bra skäl till varför konstruktörerna av dessa program inte tycker så.

Mitt program ser ut såhär. I alla övningar är de två första seten uppvärmning på 60% resp 80%.
Knäböj 5x5
Marklyft 3x5
Bänkpress 5x5
Hantelrodd 5x5
Militärpress 5x5
Vadpress 5x8-10

I min värld bör detta ge snabbare progression än ss/sl eftersom jag följaktligen kör dubbelt så ofta, dock med något reducerad vikt.

Lindrian
2013-01-29, 20:49
Du kan ju prova. Jag hade dock litat på att Reg Park kan sin grej :)

Snömannen
2013-01-29, 21:00
Du kan ju prova. Jag hade dock litat på att Reg Park kan sin grej :)

Jag har kört så nu i ett halvår och har hittills haft väldigt bra ökningar utan att någon gång känna mig sliten. Kan dock inte släppa tanken på varför inte ss/sl är upplagda så. SL ska ju vara inspirerat av Reg Park. Borde man då inte försöka hålla sig inom de ramarna?

arthax
2013-01-29, 21:00
Inga svar, med risk för att bli tjatig försöker jag igen...
Alltså...
Det jag inte för ihop är varför det ska böjas 3 gånger i veckan medan övriga övningar bara körs hälften så ofta. Kan detta verkligen vara den bästa vägen att gå? Själv föredrar jag att slå ihop pass a och b till ett enda pass som körs tre gånger per vecka. Det jag efterlyser är ett bra skäl till varför konstruktörerna av dessa program inte tycker så.

Mitt program ser ut såhär. I alla övningar är de två första seten uppvärmning på 60% resp 80%.
Knäböj 5x5
Marklyft 3x5
Bänkpress 5x5
Hantelrodd 5x5
Militärpress 5x5
Vadpress 5x8-10

I min värld bör detta ge snabbare progression än ss/sl eftersom jag följaktligen kör dubbelt så ofta, dock med något reducerad vikt.

För att böj är en grym övning helt enkelt. Den involverar närapå hela kroppen utan att slita lika mycket som marklyft, därav 3x5 istället för 1x5 som i mark.

Jag vet inte riktigt hur nära ditt 5RM du ligger, men av min erfarenhet när jag körde SS så räckte det gott med böj och bänk/press, vilken dag det nu var, när jag rörde mig i kretsarna kring mitt 5RM och gick över och gjorde PB´n i varje pass. Att då som du skriver, köra så mycket låter i mina öron antingen som att du aldrig tränat nära ditt max i denna typen av träning eller så är din återhämtningsförmåga brutalt mycket bättre än min.

Ett gris tungt pass med böj á 3x5 och därefter bänk á 3x5 precis över ditt 5RM sliter. Om du dessutom ska lägga in kanske lite rodd eller chins på det, så .. ja då förstår själv.

Och för att citera föregående. Park, Starr, Rippetoe m.fl. kan sin sak. I alla fall bra mycket mer än mig, därför ändras inget i schemat.

nyvaken
2013-01-29, 21:04
Mitt program ser ut såhär. I alla övningar är de två första seten uppvärmning på 60% resp 80%.
Knäböj 5x5
Marklyft 3x5
Bänkpress 5x5
Hantelrodd 5x5
Militärpress 5x5
Vadpress 5x8-10
.

Du radar upp de tre tyngsta skivstångsövningarna som existerar. Och sen förväntar du dig att kunna prestera i till exempel Militärpress efter den raddan, varenda pass med tyngre och tyngre vikter? Ympussibull

Snömannen
2013-01-29, 21:45
För att böj är en grym övning helt enkelt. Den involverar närapå hela kroppen utan att slita lika mycket som marklyft, därav 3x5 istället för 1x5 som i mark.

Jag vet inte riktigt hur nära ditt 5RM du ligger, men av min erfarenhet när jag körde SS så räckte det gott med böj och bänk/press, vilken dag det nu var, när jag rörde mig i kretsarna kring mitt 5RM och gick över och gjorde PB´n i varje pass. Att då som du skriver, köra så mycket låter i mina öron antingen som att du aldrig tränat nära ditt max i denna typen av träning eller så är din återhämtningsförmåga brutalt mycket bättre än min.

Ett gris tungt pass med böj á 3x5 och därefter bänk á 3x5 precis över ditt 5RM sliter. Om du dessutom ska lägga in kanske lite rodd eller chins på det, så .. ja då förstår själv.

Och för att citera föregående. Park, Starr, Rippetoe m.fl. kan sin sak. I alla fall bra mycket mer än mig, därför ändras inget i schemat.

Ligger så nära max att ytterligare repetitioner är omöjliga. Kör dock inte samma progression som ss/sl utan ökar i min egen takt, dvs så fort jag klarar sista repetitionen utan att kämpa. Brukar ändå bli 2,5-5 kg per vecka. Vet inte om jag har bättre återhämtning än andra, men hittills har jag alltid känt mig pigg och fräsch inför varje pass. Äter en hejdlös massa mat och vilar mycket mellan passen.

Snömannen
2013-01-30, 09:30
Du radar upp de tre tyngsta skivstångsövningarna som existerar. Och sen förväntar du dig att kunna prestera i till exempel Militärpress efter den raddan, varenda pass med tyngre och tyngre vikter? Ympussibull

Progressionen får väl gå i rimlig takt, jag vet att jag inte kan höja varje pass. Men det ska inte vara lätt. :)

Lindrian
2013-01-30, 11:24
Progressionen får väl gå i rimlig takt, jag vet att jag inte kan höja varje pass. Men det ska inte vara lätt. :)

Jag hade inte klarat ditt pass med dem vikterna jag lyfter nu. Inte en chans.

Snömannen
2013-01-30, 21:46
Jag hade inte klarat ditt pass med dem vikterna jag lyfter nu. Inte en chans.

Ska villigt erkänna att det är förbannat tungt. Innan gick det kanonbra, men sedan jag bytte ut benpress mot knäböj och hantelpress mot bänkpress har passet blivit bra mycket tyngre. Funderar på att splitta pressarna igen, men det som oroar är att volymen blir för låg.

z_bumbi
2013-01-31, 10:50
Variera hur tungt du går i de olika pressövningarna och flytta också så att du får den tyngsta först det passet?

Snömannen
2013-01-31, 19:25
Variera hur tungt du går i de olika pressövningarna och flytta också så att du får den tyngsta först det passet?

Har funderat på det, tex pass A; bänk + lätt axelövning. Pass B; militärpress + lätt bänk med hantlar eller kanske kompletteringsövning för triceps. Det jag tror ställer till det mest problem för mig är grispasset med böj och mark. Det är ffa marken som suger musten ur mig, så jag har beslutat mig för att köra den endast varannat pass och köra lite mage och viktade ryggresningar på det andra passet. Detta kanske kan frigöra lite mer ork så att jag pallar med pressarna.