handdator

Visa fullständig version : Omega-3, oxidativ stress och telomerlängd hos leukocyter.


tjing
2013-01-28, 14:52
Omega-3 fatty acids, oxidative stress, and leukocyte telomere length: A randomized controlled trial.

Abstract:

Shorter telomeres have been associated with poor health behaviors, age-related diseases, and early mortality. Telomere length is regulated by the enzyme telomerase, and is linked to exposure to proinflammatory cytokines and oxidative stress. In our recent randomized controlled trial, omega-3 (n-3) polyunsaturated fatty acid (PUFA) supplementation lowered the concentration of serum proinflammatory cytokines. This study assessed whether n-3 PUFA supplementation also affected leukocyte telomere length, telomerase, and oxidative stress. In addition to testing for group differences, changes in the continuous n-6:n-3 PUFA ratio were assessed to account for individual differences in adherence, absorption, and metabolism. The double-blind four-month trial included 106 healthy sedentary overweight middle-aged and older adults who received (1) 2.5g/day n-3 PUFAs, (2) l.25g/day n-3 PUFAs, or (3) placebo capsules that mirrored the proportions of fatty acids in the typical American diet.

Supplementation significantly lowered oxidative stress as measured by F2-isoprostanes (p=0.02). The estimated geometric mean log-F2-isoprostanes values were 15% lower in the two supplemented groups compared to placebo. Although group differences for telomerase and telomere length were nonsignificant, changes in the n-6:n-3 PUFA plasma ratios helped clarify the intervention's impact: telomere length increased with decreasing n-6:n-3 ratios, p=0.02.

The data suggest that lower n-6:n-3 PUFA ratios can impact cell aging. The triad of inflammation, oxidative stress, and immune cell aging represents important pre-disease mechanisms that may be ameliorated through nutritional interventions. This translational research broadens our understanding of the potential impact of the n-6:n-3 PUFA balance.

Brain, behavior and immunity 2013 Feb;28:16-24.

TomasB
2013-01-29, 09:33
Intressant. Men har det någon trolig direkt praktisk effekt?

tjing
2013-01-29, 11:09
"...The data suggest that lower n-6:n-3 PUFA ratios can impact cell aging. The triad of inflammation, oxidative stress, and immune cell aging represents important pre-disease mechanisms that may be ameliorated through nutritional interventions."

Förmodligen, ja. Hur stor vet jag inte och förmodligen ingen annan heller.

Men att oxidativ stress och inflammation minskar, har potentiellt väldigt stor betydelse för sjukdomsutveckling, åldrande etc. Jag skrev om studien på min sida (länk i signatur) om du vill läsa mer.

Dock har supplementering av väldigt höga doser omega-3 under längre tid visat sig kunna öka oxidativ stress så en viss försiktighet är på sin plats.

Silencer
2013-01-29, 13:11
Dock har supplementering av väldigt höga doser omega-3 under längre tid visat sig kunna öka oxidativ stress så en viss försiktighet är på sin plats.

Hur höga doser då? Kan det inte ha berott på kvalitén av fiskoljan man stoppar i sig?

tjing
2013-01-29, 13:12
Hur höga doser då? Kan det inte ha berott på kvalitén av fiskoljan man stoppar i sig?

Ingen aning angående kvalitet.

Såhär skrev jag:

"...Slutligen finns också bevis för att supplementering av högre mängder omega-3 en längre tid paradoxalt nog (kan tyckas) kan öka oxidativ stress. I studien i fråga fick deltagarna äta (EPA + DHA) 2,5 g/dag, 5,1 g/dag, 7,7 g/dag eller placebo. Grupperna med 5,1 och 7,7 g omega-3 om dagen hade i början (30 dagar) en minskning av oxidativ stress men den ökade sedan dosberoende till studiens slut (180 dagar). Så en viss försiktighet är sannolikt på sin plats om man har planerat stora intag av omega-3."

Xtronal
2013-01-29, 14:08
Är du stolt över att äntligen länkat en studie före King Grub? :D


Tänkte mest på signaturen

Silencer
2013-01-29, 14:11
Ja, nu ser jag. Märkligt att det ökar.

z_bumbi
2013-01-29, 14:33
Hur höga doser då? Kan det inte ha berott på kvalitén av fiskoljan man stoppar i sig?

Att fleromättat fett i större mängder kan öka oxidationen är ingen nyhet. Antioxidanter kan möjligen lindra problemet men det finns inte så många vettiga anledningar att äta så mycket omega-3 eller ha ett så högt totalt intag av fleromättat så det är ett ickeproblem.

Silencer
2013-01-29, 18:08
Jag har legat på 3,5g omega 3 dagligen nu (10 kapslar a 35%) i två år tror jag nu. Kanske finns anledning att dra ner på då.

Sverker
2013-01-29, 18:28
Ingen aning angående kvalitet.


Framgår inte det i studien vilket material de använde ?

Alltid enklare att använda någon marknadsledande produkt som alla har tillgång till ifall man vill visa upp något.

tjing
2013-01-29, 18:36
Framgår inte det i studien vilket material de använde ?

Alltid enklare att använda någon marknadsledande produkt som alla har tillgång till ifall man vill visa upp något.

Jo men trodde det syftades på kontaminering etc. Mängden EPA/DHA framgår givetvis och det har jag skrivit.

Angående material:

"...OmegaBrite (Waltham, MA) supplied both the n-3 PUFA and the matching placebo."

Ingen aning vad det är för märke men det kan man ju säkert kolla upp om man har lust.

Här har ni: http://www.omegabrite.com/products/gelcaps_brochure/

Samma produkt som användes i studien.

Silencer
2013-01-29, 18:37
Jag tänkte mest om oljan var härsken och därmed ökade den oxidativa stressen...

Sverker
2013-01-29, 18:40
Det är svårt att dölja fisksmaken ifall oljan är härsken. Försökspersonerna i placebogruppen skulle tacka sin skapare för turen i lottningen:d

Silencer
2013-01-29, 18:44
Du förutsatte att de tuggade på kapslarna Sverker?

RobinEH
2013-01-29, 18:46
Du förutsatte att de tuggade på kapslarna Sverker?

Eller att de rapade etc.

tjing
2013-01-29, 18:50
Det är svårt att dölja fisksmaken ifall oljan är härsken. Försökspersonerna i placebogruppen skulle tacka sin skapare för turen i lottningen:d

Hehe ;)

Silencer: Va fasen, jag är trött i huvudet. Studien på oxidativ stress är inte den här studien. Där användes omega-3 från något italienskt "societa prodotti" whatever. Ingen vidare information. Men en rätt vanlig fördelning EPA : DHA i alla fall. Mer än så vet jag inte.

Men som z_bumbi säger är det ingen nyhet med att fleromättade fetter i höga mängder kan oxidera.

Silencer
2013-01-29, 18:59
Jaha, nu klarnar det.

tjing
2013-01-29, 19:00
Jaha, nu klarnar det.

Bra det!

Känns helt onödigt att äta monsterdoser av omega-3 hur som helst. Mer av något som är bra i mindre mängder är inte automatiskt bättre i större mängder.

Alltså, den oxidativa stressen i den här studien (trådstarten) minskade ju men man åt inga hästmängder omega-3 (1,25 och 2,5 g / dag) och i den ANDRA studien jag refererar till i mitt inlägg ökade oxidationen i slutet av de högre mängderna omega-3 (kring 5 och 7 gram / dag).

Så, då råder det nog ingen förvirring längre. Inte minst för mig själv som suttit och läst om hur RNA transkriberas från DNA på molekylärnivå hela eftermiddagen. Skallen är lite mosig ska erkännas ;)