handdator

Visa fullständig version : Magnesium och D-vitamin tillsammans, vad gäller?


Tridnod
2013-01-28, 12:42
Har sökt på detta men får inget bra svar. Det verkar finnas konsensus om att D-vitamin ger en ökad risk för magnesiumbrist eftersom D-vitamin ökar upptaget av kalciumet. I sin tur ska detta leda till en för hög kalcium ratio i förhållande till magnesium.

Så till frågan; på div sidor har jag blivit varnad för att ta magnesium samtidigt som d-vitamin medan andra understryker vikten av att ta magnesium tillsammans med D-vitamin. Jag har en löjligt positiv effekt av båda dessa tillskott och det vore enkelt om man kunde ta båda samtidigt utan att tappa effekt av någon av dem.

Någon som kan räta ut hur man bör ta magnesium samtidigt som d-vitamin?

burro
2013-01-28, 13:31
Din fråga kan jag tyvärr inte yttra mig om men den löjligt positiva effekten är jag nyfiken på. Hur yttrar sig den för dig ?? :)

Tridnod
2013-01-28, 13:54
Magnesiumet i citratform gör mig totalt avslappnad. Det är nästan så att det känns som om man tagit något föreskrivet. Jag känner inte denna effekt när jag äter mandlar t ex med samma mängd. Oxid-varianten har ett väldigt potent upptag. Jag blir lugnare i huvudet också och 100-200mg fungerar utmärkt inför sänggående.

D-vitaminet ger mig energi, nu under vintern. Sen jag börjat med det (5000-10.000 IE/dag) så är jag lika pigg som under heta sommardagar.

Förmodligen har jag en svårare brist än de flesta eftersom jag får så god respons. Jag gillar inte att peta vitamineraler och märker sällan effekt men dessa har jag svårt att vara utan när jag vet vad de gör. I alla fall under vintern.

Sverker
2013-01-28, 17:37
Minns jag inte helt fel ökar D-vitamin också upptaget av magnesium.

proteinsynthesis
2013-01-28, 18:09
Magnesium behövs för D-vitamin upptaget iaf.

Tridnod
2013-01-28, 18:26
Stämmer nog Sverker men tänker du inte på kalcium nu?

Magnesium behövs för D-vitamin upptaget iaf.

Japp det stämmer och det är där kruxet kommer in. Men kan någon svara då på om magnesiumets verkan i kroppen? Tänker här på att man skulle kunna ta det på kvällen och d vitaminet på morgonen men magnesium är ju vattenlösligt. Hur fungerar det i kroppen? Tänker om man slår en drill på morgonen eller hur länge kan kroppen hålla mg:et?

Sverker
2013-01-28, 18:40
Nej, inte alls.

Finns trådar med referenser där upptaget av både kalcium och magnesium är beroende av varandra. Den ena mineralen öppnar upp tarmcellen och verkar stimulerande för upptaget av den andre.

D-vitamin verkar på längre sikt för att styra upptaget. Går troligen in på DNA-nivå och stimulerar bildandet av protein som tar upp kalcium, magnesium och fosfor....tror jag:confused:.
Då behöver du inte passa intaget av D-vitamin med mineralerna.