handdator

Visa fullständig version : Linfrön?


the OnE
2004-02-16, 13:50
Min mor sa att det inte var bra att äta krossade linfrön...? För att det fanns en stor chans att dom har oxiderat?? är detta sant o är det farligt isånna fall??:eating:

King Grub
2004-02-16, 14:00
Det farliga med krossade linfrön ligger i att de innehåller vätecyanidproducerande glykosider. Mer än 2 matskedar krossade linfrön per dag bör man inte äta. Vätecyanidförgiftning kan ge allvarliga neurologiska symptom.

Kimo
2004-02-16, 19:39
Jag fyllde två vanliga matskedar med krossade linfrön och det blev 2 X 5 = 10 gram. Låter det rimligt eller kommer rekommendationen från amerikanska mått?

King Grub
2004-02-16, 19:42
Originally posted by Kimo
Jag fyllde två vanliga matskedar med krossade linfrön och det blev 2 X 5 = 10 gram. Låter det rimligt eller kommer rekommendationen från amerikanska mått?

Rekommendationerna kommer från svenska Livsmedelsverket, så måtten borde vara svenska.

MacLeod
2004-02-17, 01:45
Jag är inte omöjligtvis ouppdaterad, men var det inte tal om att man inte skulle överstiga 100g om dagen? Eller det kanske handlade om dödsrisken?

King Grub
2004-02-17, 11:20
Originally posted by MacLeod
Jag är inte omöjligtvis ouppdaterad, men var det inte tal om att man inte skulle överstiga 100g om dagen? Eller det kanske handlade om dödsrisken? ,

Det finns givetvis en säkerhetszon, men rekommendationerna för att säker undvika neurologiska symptom ligger på runt 2 matskedar och dag.