handdator

Visa fullständig version : Lägga om träning vid kaloriunderskott?


Discogymmar
2013-01-27, 19:35
Hejsan!

Skall om bara några dagar påbörja en deff som ska sträcka sig över fyra månader och resultera i en viktförlust på ca. 8-10 kg.

Felet är den att jag under den senaste tiden haft det lite svårt med träning. Har diverse slitningsskador som gör att jag inte kan träna vissa muskelgrupper med tunga vikter.

Under deff så brukar man säga att man inte ska tappa vikt på stången. Men hur ska jag lägga upp träningen nu när jag inte kan köra på den vikt som jag är kapabel till?

Bröst är den muskelgrupp med störst problem att träna då det är en axel som spökat under en tid och jag kan inte köra i stort sett en enda bröstövning.

Hur skulle ni lagt upp träningen när man vet att man inte kan träna på de vikter som man är kapabel till?

/Discogymmar

Sheogorath
2013-01-27, 20:48
Om du nödvändigtvis måste deffa fast du är skadad så bör du hitta övningar som du inte får ont av och försöka öka i dem. Gör inte övningar du får ont av överhuvudtaget.

Fuark
2013-01-27, 20:51
Testa nån annan övning och välj den som inte gör ont. Bortsett från din skada finns det ingen anledning att ändra schemat för deff/bulk

Discogymmar
2013-01-27, 22:13
Om du nödvändigtvis måste deffa fast du är skadad så bör du hitta övningar som du inte får ont av och försöka öka i dem. Gör inte övningar du får ont av överhuvudtaget.

Felet är det att det inte finns en enda bröstövning jag kan köra utan att axeln gör ont.

Sheogorath
2013-01-27, 22:20
Felet är det att det inte finns en enda bröstövning jag kan köra utan att axeln gör ont.

Ofta när bröstmuskeln är skadad är det antingen i övre eller nedre delen. Det innebär att man antingen fixar pullovers (tar bara nedre bröst) eller militärpress (tar bara övre bröst). Övningar som täcker in hela bröstmuskeln (vanliga bröstpressar och flyes) går förstås bort.

Men det kan förstås vara mycket i axlarna som är fel förutom själva bröstmuskeln.

Discogymmar
2013-01-28, 00:10
Ofta när bröstmuskeln är skadad är det antingen i övre eller nedre delen. Det innebär att man antingen fixar pullovers (tar bara nedre bröst) eller militärpress (tar bara övre bröst). Övningar som täcker in hela bröstmuskeln (vanliga bröstpressar och flyes) går förstås bort.

Men det kan förstås vara mycket i axlarna som är fel förutom själva bröstmuskeln.

Du har en poäng där. Militärpress fungerar faktiskt fint. Bänkpress samt lutande bänk + alla former av flies går inte på något sätt dock.

Sheogorath
2013-01-28, 05:44
Du har en poäng där. Militärpress fungerar faktiskt fint. Bänkpress samt lutande bänk + alla former av flies går inte på något sätt dock.

Hur är det med roddar och smala latsdrag?

NNIF
2013-01-28, 07:47
Testa nån annan övning och välj den som inte gör ont. Bortsett från din skada finns det ingen anledning att ändra schemat för deff/bulk

man kanske får dra ner på totala antalet set? Jag kör ca 2/3 tunga arbetsset på deff nu jämflrt med tidigare (dvs 2 istället för 3, 4 istället för 6)

Discogymmar
2013-01-28, 14:39
Hur är det med roddar och smala latsdrag?

Det funkar finfint!

Sheogorath
2013-01-28, 15:24
Det funkar finfint!

Smala latsdrag + militärpress täcker in bröstmuskeln hjälpligt om man inte kan köra traditionella bröstövningar. Om du inte slarvar med dem och sköter kosten behöver du inte förlora mycket muskelmassa i tuttarna under en diet, tror jag.

Discogymmar
2013-01-28, 21:40
Smala latsdrag + militärpress täcker in bröstmuskeln hjälpligt om man inte kan köra traditionella bröstövningar. Om du inte slarvar med dem och sköter kosten behöver du inte förlora mycket muskelmassa i tuttarna under en diet, tror jag.

Det får vi hoppas på!

Tack för hjälpen! :)

Discogymmar
2013-01-30, 19:00
Smala latsdrag + militärpress täcker in bröstmuskeln hjälpligt om man inte kan köra traditionella bröstövningar. Om du inte slarvar med dem och sköter kosten behöver du inte förlora mycket muskelmassa i tuttarna under en diet, tror jag.

Tyvärr så höll tydligen inte axeln för några smala latsdrag... Några andra idéer?

Sheogorath
2013-01-30, 19:02
Tyvärr så höll tydligen inte axeln för några smala latsdrag... Några andra idéer?

Nej det var mer för att diffa. Det verkar som att det är nedre bröst som är skadat. Då ska du inte belasta nedre bröst heller. Och borde ju egentligen söka dig till en idrottsskadeklinik för att få axeln undersökt och kanske ett rehabprogram upplagt. Det här är bara internetdiagnostik med alla dom svagheter det innebär. :)

CalleP
2013-01-30, 19:08
Kör lite lägre reps och lite lägre volym helt enkelt.
Behöver inte ändra schema för att du deffar.