handdator

Visa fullständig version : Stronglift VS starting strength ?


herrnilsson
2013-01-27, 19:11
Hej!

Vad är det egentligen för skillnad på dessa? Är något bättre än det andra? Jag kör starting strengt och funkar hyffsat, tycker dock att det är få övningingar.

Vad tycker ni rutinerade?

nyvaken
2013-01-27, 19:43
Välkommen till forumet också? Hej!
Jag kör Stronglift, och är nog lite partisk för det. Båda programmen är excellenta, fungerar både som nybörjarprogram och för dem lite mer vana som vill återgå till ze basics.
Första månaden är måhända lite tråkig om du har bra grundfysik, har du ork kan du ju köra lite magövningar eller chins efter programrutinen. Men snart blir båda programmen tuffa och man känenr sig mer än nöjd med de set man måste göra.

Lycka till!

HMS Laestander
2013-01-27, 20:01
lol quadraspuris rex


Tror nog mest det handlar om egen inställning till träning samt dina egna preferenser tbh. Kör du på det som känns bra :)

herrnilsson
2013-01-27, 21:05
Tack! Jag har bytt ut så jag kör alternativet med chins som sista moment på B passet. Mage kör jag efter varannan gång. Bör jag slänga in något mer efter? Tycker armarna överlag får dåligt med stryk!

Har gjort detta seriöst i 3 veckor. Har bara motionerat lagidrott innan och programmet har slagit stort över förväntan men jag är aldrig riktigt slut efter även om jag kör maxvikterna.

Jag är inte stor, ser ut som jag nyss är utsläppt ur fångläger (sambo beskriver mig så) mina armar är mindre än sparris och revbenen sticker ut längre än brösten. Haha

Men jag skulle dock vilja lägga till nån övning efter, eller sabbar jag bara då?

MVP
2013-01-27, 21:08
Tack! Jag har bytt ut så jag kör alternativet med chins som sista moment på B passet. Mage kör jag efter varannan gång. Bör jag slänga in något mer efter? Tycker armarna överlag får dåligt med stryk!

Har gjort detta seriöst i 3 veckor. Har bara motionerat lagidrott innan och programmet har slagit stort över förväntan men jag är aldrig riktigt slut efter även om jag kör maxvikterna.

Jag är inte stor, ser ut som jag nyss är utsläppt ur fångläger (sambo beskriver mig så) mina armar är mindre än sparris och revbenen sticker ut längre än brösten. Haha

Men jag skulle dock vilja lägga till nån övning efter, eller sabbar jag bara då?

Sjyst sambo :p vikt längd? Börja med stången om du inte tränar förut. Jag gjorde missen att börja för tungt och det fick jag sota för sen

herrnilsson
2013-01-27, 21:16
Eller hur! :)

181cm
66.7kg

Orka bara stången först, har dock gått raskt fram, 67,5 i böj mark 72,5 bänk går inte att tala om, 50kg...

Sokrates696
2013-01-27, 21:17
Tack! Jag har bytt ut så jag kör alternativet med chins som sista moment på B passet. Mage kör jag efter varannan gång. Bör jag slänga in något mer efter? Tycker armarna överlag får dåligt med stryk!

Har gjort detta seriöst i 3 veckor. Har bara motionerat lagidrott innan och programmet har slagit stort över förväntan men jag är aldrig riktigt slut efter även om jag kör maxvikterna.

Jag är inte stor, ser ut som jag nyss är utsläppt ur fångläger (sambo beskriver mig så) mina armar är mindre än sparris och revbenen sticker ut längre än brösten. Haha

Men jag skulle dock vilja lägga till nån övning efter, eller sabbar jag bara då?

Chins, pull-ups, push-ups, dips, crunches, reversed crunches = 3x to failure och prone bridge (3x30sec eller längre) är övningar du kan lägga till i början om du orkar.
Välj 2 av dem eller alternera mellan flera, men gör 2 övningar/pass.
Efter några veckor är du rätt nöjd efter ordinarie övningar.
Börja med stången om du är otränad, fokusera på teknikträning.

/Tommy.

Pjotor
2013-01-27, 21:22
Stronglifts har kopierat i princip allt från Starting Strength och liknande program. Förutom det så är möjligheten till progression med Starting Strength bättre eftersom träningsmängden är mindre (förutsatt samma utgångsvikt), och frivändningar gör mer nytta för marklyft än vad stångrodd gör. Med andra ord så tar det sannolikt längre tid med Starting Strength innan viktökningarna avstannar.

Jag har provat båda och väljer Starting Strength alla dagar i veckan, men med rätt (mycket!) kost och vila så blir du större och starkare oavsett vilket du väljer.

herrnilsson
2013-01-27, 21:22
Prone bridge är det plankan?

Vad är skillnaden mellan chins och pull-ups?

Tack för hjälpen!

herrnilsson
2013-01-27, 21:24
Tack pjotor för info!

difaren
2013-01-27, 21:26
Eller hur! :)

181cm
66.7kg

Orka bara stången först, har dock gått raskt fram, 67,5 i böj mark 72,5 bänk går inte att tala om, 50kg...

Jag är då inte så lång men väger inte så "mycket" heller och ser du veteligen inte ut som du själv beskriver det som! ;)

Kör på, kosten är viktigast!

Sokrates696
2013-01-27, 22:06
Prone bridge är det plankan?

Vad är skillnaden mellan chins och pull-ups?

Tack för hjälpen!

Pull-ups handflata ifrån dig, chins handflata vänd mot dig när du greppar stången.
Prone bridge -Plankan.

/Tommy.

arthax
2013-01-28, 00:02
Pull-ups handflata ifrån dig, chins handflata vänd mot dig när du greppar stången.


Du menar såklart tvärtom.

Sokrates696
2013-01-28, 01:54
Du menar såklart tvärtom.

Nej, inte som jag uppfattat det.

Däremot har jag sett många olika påståenden, så jag sökte och här är några som beskriver vad som är vad.

http://www.youtube.com/watch?v=Z9NUsX8Dn6I

http://www.youtube.com/watch?v=-Cfw4yYEVCw

/Tommy.

arthax
2013-01-28, 06:50
Nej, inte som jag uppfattat det.

Däremot har jag sett många olika påståenden, så jag sökte och här är några som beskriver vad som är vad.

http://www.youtube.com/watch?v=Z9NUsX8Dn6I

http://www.youtube.com/watch?v=-Cfw4yYEVCw

/Tommy.

Då låter vi Rippetoe själv avgöra. (post 5)
http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=8160&highlight=chin

Helt onödig diskussion, men ändå :d

bertbert
2013-01-28, 07:00
Då låter vi Rippetoe själv avgöra. (post 5)
http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=8160&highlight=chin

Helt onödig diskussion, men ändå :d

Notera vad Rippetoe skriver:
prone grip regular pullups = handflata ifrån dig
and if you want to add biceps to the exercise you do supine grip chinups = handflata mot dig

Sokrates696
2013-01-28, 07:34
Notera vad Rippetoe skriver:
prone grip regular pullups = handflata ifrån dig
and if you want to add biceps to the exercise you do supine grip chinups = handflata mot dig

+1 *rolleyes*.

/Tommy.

arthax
2013-01-28, 07:44
Chin-up = handflata mot dig
Pull-up = handflata från dig

arthax
2013-01-28, 07:45
Pull-ups handflata ifrån dig, chins handflata vänd mot dig när du greppar stången.

Hur ska du ha det tommy?

bertbert
2013-01-28, 07:47
Pull-ups handflata ifrån dig, chins handflata vänd mot dig när du greppar stången.
Prone bridge -Plankan.

/Tommy.

Du menar såklart tvärtom.

Hur ska du ha det tommy?

Arthax, det är du som snurrar till det. :)

arthax
2013-01-28, 08:15
Arthax, det är du som snurrar till det. :)

Det var då själva fan! :d

Skyller på för lite kaffe, för tidigt på morgonen, ja vad som helst! :smash:
Ursäkta mig Tommy och Bertbert.

bertbert
2013-01-28, 08:52
För att återgå till trådämnet. Jag tycker stronglifts hamnar lite "emellan". Är man så pass nybörjare att man i princip lägger på vikter på stången mellan varje pass tycker jag starting strength har en betydligt mycket mer rimlig volym. Då har man begränsad nytta av att köra 5x5 i alla övningar.

Å andra sidan, har man kommit lite längre i sin träning så att man behöver mer volym för att utvecklas, så anser jag att progressionen ska vara lite mer långsam och kontrollerad. Då passa madcows 5x5 bättre eller en progressionsmodell som man får när man använder reaktiva program (531, RTS, etc).

andeem
2013-01-28, 10:08
Jag tycker att Stronglifts är ett smart upplägg för nybörjare. Eftersom det bara är tre övningar är 5x5 ingen orimlig volym när vikterna är låga, utan tvärtom ger det bra teknikträning. Mallen för när man når platåer, är tvungen att deloada och till slut minska volymen är också lättbegriplig (för den som läser programmet).

Har man lite mer erfarenhet eller helst tillgång till en coach är Starting Strength ett bättre program, men för den som börjar från början på egen hand skulle jag rekommendera Stronglifts.

FWIW.

Sokrates696
2013-01-28, 10:14
Det var då själva fan! :d

Skyller på för lite kaffe, för tidigt på morgonen, ja vad som helst! :smash:
Ursäkta mig Tommy och Bertbert.

Det är lugnt. ;)

/Tommy.

herrnilsson
2013-01-28, 14:09
Okej, då kör jag till lite Dips för armar och axlar, chins kör jag som sagt i programmet. Magen får sin del. Nån annan bra "byggövning" för armar och axlar som jag är sjukt klen i?

HMS Laestander
2013-01-28, 16:47
Okej, då kör jag till lite Dips för armar och axlar, chins kör jag som sagt i programmet. Magen får sin del. Nån annan bra "byggövning" för armar och axlar som jag är sjukt klen i?

Ifall du inte kör Militärpress kan det vara en schysst övning att lägga in! :)

Hydlee
2013-01-28, 17:33
Okej, då kör jag till lite Dips för armar och axlar, chins kör jag som sagt i programmet. Magen får sin del. Nån annan bra "byggövning" för armar och axlar som jag är sjukt klen i?

Kände personligen när jag körde SL att baksida och sida på deltorna fick för lite stryk. Så jag la in sidolyft och framåtlutad baksida axlar i slutet av ett av passen. Kändes fint för att få lite mer volym i axlarna då jag kände att dom började sacka efter.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet skulle jag lägga till om jag ville ge triceps mer stryk. Där kan man lasta på lite vikt.

herrnilsson
2013-01-28, 18:12
Kände personligen när jag körde SL att baksida och sida på deltorna fick för lite stryk. Så jag la in sidolyft och framåtlutad baksida axlar i slutet av ett av passen. Kändes fint för att få lite mer volym i axlarna då jag kände att dom började sacka efter.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet skulle jag lägga till om jag ville ge triceps mer stryk. Där kan man lasta på lite vikt.

Lät bra! Mina axlar släpar verkligen, hur gör man framåtlutad baksida axlat? :)

Hydlee
2013-01-28, 21:56
Lät bra! Mina axlar släpar verkligen, hur gör man framåtlutad baksida axlat? :)

http://www.youtube.com/watch?v=_1uZD-I3qw8

MVP
2013-01-28, 22:50
Okej, då kör jag till lite Dips för armar och axlar, chins kör jag som sagt i programmet. Magen får sin del. Nån annan bra "byggövning" för armar och axlar som jag är sjukt klen i?

Ska du köra SS eller sl? När lägger du in dips/chins? Dips på bänk dagen?

herrnilsson
2013-01-29, 10:38
Chins körs på pass B enligt ss alternativa upplägg. Dips lägger jag in efter varje pass ?

arthax
2013-01-29, 10:55
Chins körs på pass B enligt ss alternativa upplägg. Dips lägger jag in efter varje pass ?

Låter som att dina axlar kommer få ta bra med stryk om du utöver SS eller SL lägger in dips på alla dina dagar. Varför inte gör det enkelt och använda Bill Starr´s assistans som han har till sitt intermediate program;

Måndag:
2 set hypers
4 set viktade situps

Onsdag:
3 set situps

Fredag:
3 Sets of Weighted Dips x 5-8 reps
3 Sets of Barbell Curls x 8 reps
3 Sets of Triceps Extensions x 8 reps

herrnilsson
2013-01-30, 20:06
Kör SS ett tag till, men tack för tipset!

Har ett stort problem dock, på 3 veckor har jag vuxit 4.5cm över brösten. Såg i morse hur det ena bröstet är väldigt, väldigt mycket mindre!!! Vad sjutton?! Vad gör jag?!

herrnilsson
2013-02-01, 14:12
Tog det slut på tips eller har ni fastnat i bänken? :)

Cogge
2013-02-01, 20:01
Tänkte jag slänger in en fråga här. Får man generellt sätt ut mer utav uppdelade pass såsom biceps/bröst en att gå på stronglift om man tränat i 1,5 år / cogge

herrnilsson
2013-04-02, 06:46
Tänkte att jag bumpar tråden med fler frågor.

Har ökat 5kg med hjälp av SS. Väger ni in på 71kg, vill nog upp till 75-76.

Fick dock ta ett uppbrott på 4v pga utlandsjobb.

Bör jag fortsätta med SS? Jag tycker det är lite få övningar och så vill jag gymma lite oftare. 3dagar är lite lite. I land blir det så att jag åker till gymmet två gånger om dagen men är det negativt? Först 06.00 och sedan 19.00.

Ponde
2013-04-02, 09:04
Tänkte att jag bumpar tråden med fler frågor.

Har ökat 5kg med hjälp av SS. Väger ni in på 71kg, vill nog upp till 75-76.

Fick dock ta ett uppbrott på 4v pga utlandsjobb.

Bör jag fortsätta med SS? Jag tycker det är lite få övningar och så vill jag gymma lite oftare. 3dagar är lite lite. I land blir det så att jag åker till gymmet två gånger om dagen men är det negativt? Först 06.00 och sedan 19.00.
Nej, 2 gånger i dagen är onödigt hög frekvens. Speciellt om du tränar samma muskel grupp 2 ggr/dag, och om du inte gör det så har du inte energi för att köra 2 tunga pass/dag. Kör som nu eller byt program till något över/under schema som man kör 2 ggr/vecka, ex. wendler.

herrnilsson
2013-04-02, 10:44
Tack för svar men jag vill träna oftare än 3dagar. Därmed är 2d/v uteslutet. Jag vill försöka träna hårt när jag är henne då jag reser ibland.

Kommer förmodligen utöka med fler övningar efter SS programmets övningar.

Är det bara jag som tycker det blir för mycket knäböj i SS? Det är ju i varje pass!

Någon som bytt ut Knäböj i pass A exempelvis mot något annat?

Ponde
2013-04-02, 10:59
Tack för svar men jag vill träna oftare än 3dagar. Därmed är 2d/v uteslutet. Jag vill försöka träna hårt när jag är henne då jag reser ibland.

Kommer förmodligen utöka med fler övningar efter SS programmets övningar.

Är det bara jag som tycker det blir för mycket knäböj i SS? Det är ju i varje pass!

Någon som bytt ut Knäböj i pass A exempelvis mot något annat?

Nedrekroppen är basen till all styrka och du har över 50% av musklerna där. Därför kör man böj ofta.
Träna 4 dagar då? Överkropp/Underkropp fast. Dessutom så är inte mera alltid bättre, speciellt i styrke/hypertrofiträningssammanhang.

Vill du inte böja helatiden så byt program helt, det är inget SS i det mera om du börjar byta ut böjen.

Enblom
2013-04-02, 12:22
Chin-up = handflata mot dig
Pull-up = handflata från dig

Så här har jag förstått det och det är det som krånglar till det lite för folk.

På svenska är chins handflata bort och pull-ups handflata mot dig.

På engelska är det tvärtom.

Så vad som menas med chins bror på om det är skrivet på engelska eller svenska.

Off topic men sagt mitt nu :P

Ponde
2013-04-02, 12:43
Så här har jag förstått det och det är det som krånglar till det lite för folk.

På svenska är chins handflata bort och pull-ups handflata mot dig.

På engelska är det tvärtom.

Så vad som menas med chins bror på om det är skrivet på engelska eller svenska.

Off topic men sagt mitt nu :P

Är nog snarare samma på båda språken, dvs. chins= handflatorna mot kroppen och pullups=handflatorna bort från kroppen.

svenbanan
2013-04-02, 12:44
Så här har jag förstått det och det är det som krånglar till det lite för folk.

På svenska är chins handflata bort och pull-ups handflata mot dig.

På engelska är det tvärtom.

Så vad som menas med chins bror på om det är skrivet på engelska eller svenska.

Off topic men sagt mitt nu :P

Fast när jag skriver på svenska, så menar jag att pullups är med handflatorna bort från mig. Jag lärde mig att chins var med handflatorna mot mig någon gång för hundratals år sedan. Inte förrän på denna sajt har jag hört någon påstå att handflatorna bort skulle kallas chins...

ChrisRiddick
2013-04-02, 18:28
Det kan tilläggas att SL 5x5 går över till SL 3x5 efter man kommit upp i tyngre vikter och märker att man inte gör lika stora framsteg.

Skillnaden mellan SS 3x5 och stronglifts 3x5 är praktiskt taget obefintlig.

herrnilsson
2013-04-02, 18:41
Okej, kan vara bra och veta! Har hört att det finns något excessen till SS där man fyller i sina framsteg. Stämmer det?