handdator

Visa fullständig version : muscle ups


AVman
2013-01-27, 15:34
Har nyss lyckats göra min första muscle ups. Har väll gjort ca 15 st nu totalt under veckan. vid kanske 5 av dess muscle ups har jag känt att det stramar i högra trapsen när jag kommer upp i toppläget. känns exakt som när man får nackspärr det liksom stramar till /hugger till . klännslan finns i ca 10 sec sen försvinner den helt.

någon som har känt samma och vad gjorde ni åt det? är det teknik fel? eller ska jag börja prioritera trapsen i träningen. uppvärmningen har varit bra vid samtliga tillfällen.

pezrulezhaakon
2013-01-27, 15:37
AVman

Övningen är mycket slitsam för kroppen och det tar hyfsat lång tid att vänja in kroppen vid den. Du har sannolikt gjort den lite för mycket i förhållande till återhämtningstiden.

AVman
2013-01-27, 15:46
ja det är möjligt, men det känns som att något är fel eftersom exakt samma sak händer.

pezrulezhaakon
2013-01-27, 15:50
AVman

Minska på frekvensen och vila längre tid mellan gångerna.

z_bumbi
2013-01-27, 16:02
Du har i princip maxat 15 gånger i samma övning på en vecka så det är kanske inte så förvånande att du får ont.

Jonithan
2013-01-27, 16:40
Jag är ganska långt ifrån att vara expert på muscle ups men ett gäng har jag gjort under mitt liv :) Jag gissar på att du spänner upp dina axlar mot halsen/nacken när du är på väg upp mot stången och sedan håller den spänningen även när du sträcker ut armarna i dipsrörelsen. Testa att vara lite mer avslappnad i axlarna så tror jag att det kommer kännas behagligare och fokusera på att inte skapa en spänning från axlarna till nacken.

Men som dem andra säger, gör det inte så ofta.

AVman
2013-01-27, 16:50
okej tack för tipset ska testa! sen ska jag ta det lite lugnare. Men det är ju så förbaskat kul :D

Fredrik_S
2013-01-27, 17:20
Du har i princip maxat 15 gånger i samma övning på en vecka så det är kanske inte så förvånande att du får ont.

Muscleup är ju i princip bara ett akrobatiskt moment där man försöker hoppa över och förkorta den tunga delen. Ju bättre tekniskt du blir desto mindre muskelarbete krävs. Ungefär som en kipping chin.

Desto bättre man blir på en muscleup desto mindre träningseffektiv blir det. Gör man en långsam muscleup däremot då snackar vi tung träning.

Så här ska en muscleup göras för att få kallas muscleup i min bok 0:15 i filmen ;) Annars är det en crossfit-nomuscles-nessereray-up imo

2q8KMnWUsvg

straand94
2013-01-27, 19:29
Muscleup är ju i princip bara ett akrobatiskt moment där man försöker hoppa över och förkorta den tunga delen. Ju bättre tekniskt du blir desto mindre muskelarbete krävs. Ungefär som en kipping chin.

Desto bättre man blir på en muscleup desto mindre träningseffektiv blir det. Gör man en långsam muscleup däremot då snackar vi tung träning.

Så här ska en muscleup göras för att få kallas muscleup i min bok 0:15 i filmen ;) Annars är det en crossfit-nomuscles-nessereray-up imo

2q8KMnWUsvg

fyfan

emi23j
2013-01-27, 20:50
Muscleup är ju i princip bara ett akrobatiskt moment där man försöker hoppa över och förkorta den tunga delen. Ju bättre tekniskt du blir desto mindre muskelarbete krävs. Ungefär som en kipping chin.

Desto bättre man blir på en muscleup desto mindre träningseffektiv blir det. Gör man en långsam muscleup däremot då snackar vi tung träning.

Så här ska en muscleup göras för att få kallas muscleup i min bok 0:15 i filmen ;) Annars är det en crossfit-nomuscles-nessereray-up imo

2q8KMnWUsvg


+1!


Till AVman. vad för mu är det du har kört? crossfit varianten eller en mer kontrollerad rörelse?

AVman
2013-01-27, 22:38
+1!


Till AVman. vad för mu är det du har kört? crossfit varianten eller en mer kontrollerad rörelse?

jag svingar mig inte upp som i crossfit, så mer åt det kontrollerade hållet