handdator

Visa fullständig version : Långdragna ryggproblem efter trafikolycka


Frisk
2013-01-27, 14:30
Tänkte se om någon här har några förslag...

När jag var 20 så råkade jag ut för en trafikolycka med ganska allvarliga skador som följd och lång tid på sjukhus. Olyckan var en singelolycka där min bil kanade in med sidan i ett träd. Skadorna läkte och jag var igång med livet igen.

Men efter ca 3år så började jag få ont i ryggen, och märkte även att jag hade kraftig obalans på musklerna i ryggen och såg "sned" ut. Började gå till läkare som inte tyckte det var något att bry sej om. Vidare till sjukgymnast som hade samma åsikt men fick några bakåt böjövning för ryggen som inte gjorde någon nytta utan jag fick ondare hela tiden men ingen mer hjälp från sjukgymnast.
Utan jag gick till olika natrapater och kiropraktorer som kostade mängder med pengar fast gjorde ingen nytta.

För ca 3år sedan när jag egentligen gett upp, så fick jag tips om en kiropraktor som krävde att man tog röntgenbilder på ryggen när man står normalt.
På dessa ser man att bäckenet och första ryggkotan inte ligger i linje (rakt).
Detta behandlar han så att jag kännr mej smärtfri tills jag belastar ryggen samtidigt som jag vrider mej vänster då sprakar det till i ryggen och hela jag ser sned ut igen och smärtan är tillbaka.

Så frågan är om det finns några övningar som ser till att kotorna stabiliseras och inte vrider sej i fel läge igen?

Jag gör övningar nu från denna boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185433098&gclid=CITe4bbzyq8CFQMx3wodyy2_Xg och har märkt att min rygg håller sej bättre.

Jag är:
man
39år
190cm
95kg

Tränat seriöst styrketräning från jag var 18 år tills 3år sedan.

pezrulezhaakon
2013-01-27, 15:16
Frisk

Det kan vara så att du fått uttöjda ligament i problemområdet vilket låter kotorna röra sig mer än normalt. Det ställer högre krav på muskelstabilitet, vilket är svårt att få till.
Vad exakt smärtan beror på kan man bara gissa. Men en fingervisning kan man få beroende på hur smärtan upplevs. Om den är huggande, brännande, molande, eller om den strålar iväg åt nåt håll.

Frisk
2013-01-27, 16:22
Uttöjda ligament är både min och kiropraktorns slutsats med.
Smärtan är mellanting mellan molande och brännande och jag är ganska övertygad om attden är att musklerna som bär upp ryggen har varit snedbelastat så länge där bara en sida har fått ta större delan av belastningen vid lyft och träning.
När jag har ryggen i det läget som jag har efter behandlingoch båda rygghalvorna delar på jobbet så känns det bättre..

pezrulezhaakon
2013-01-27, 16:32
Frisk

Precis.
Det sura är att du troligen får dras med dessa problem, mer eller mindre livet ut. Operation (steloperation) för att korrigera problemet, medför istället andra risker. Det görs ju heller inte idag i samma utsträckning som förr.
Det är nog främst att lära dig ett sätt att röra dig på, att undvika problemet så gott det går. Smärtan kommer mest troligen från överbelastade muskler i kotpelaren då det uppstår en låsning efter snedställningen av kotkropparna.
Träningen får du ju inte sluta med eftersom det lindrar problemet.

Frisk
2013-01-27, 19:34
Steloperation har jag aldrig varit intresserad av det verkar ge mer problem än nytta.
Finns det inga muskler som går att träna upp för att stärka anslutningen mellan bäckenet och första kotan i ryggraden?
Just nu så hjälper det med vanliga stabiliserings övningar men jag letade efter något effektivare...
Jag har funderingar på att börja träna enligt stronglift 5x5 och då börja från tom stång för att vänja kroppen vid att använda hela ryggen.

Frisk
2013-12-11, 12:19
Sl 5x5 hjälpte inte (fick avbryta den träningen efter 6v) rygg och allmäntillstånd är fortfarande samma....

Har en tid för något som kallas AtlasPROfilax där de ska korrigera atlaskotan dvs första kotan under huvudet.
Jag har pratat med personer som gjort detta och känner sej bättre. Så det är värt ett försök.....

Frisk
2014-01-17, 11:37
För två dagar sedan gjorde jag, i ren desperation, atlasprofilax behandling.
Just nu känns det som en kraftig kiropraktokerbehandling med träningsvärk i nästan hela kroppen. Förutom det så är det svårt att säja vad mer det gjort för det är ju så med kiropraktorbehandling att det känns bra i någon vecka sedan samma igen.

Jag ska se om jag kan uppdatera hur jag känner mej om en dryg månad.

Frisk
2014-01-23, 21:30
En vecka efter behandlingen så känns det bättre i ryggen, höften, knäna och magen fungerar bättre. Kroppen har rätat upp sej som jag beskrev i första inlägget av kiropraktor behandling men jag blir inte sämre av att vrida och böja mej eller lyfta lätta saker med lite vridning.

Jag har lång väg kvar men fortsätter det så här så finns det hopp...

Frisk
2014-02-17, 10:35
Nu har det gått lite över en månad sedan jag gjorde Atlasprofilax behandlingen och kan bara säja att det är synd att inte den fanns för 15 år sedan och jag gjorde den tidigare.

Så här långt så har detta hjälpt mej mer än behandlingarna innan ihop, och det har varit flera...

Jag skulle lätt rekomendera detta till alla er som har ont i ryggen troligen även för er som sliter med diskbråck o liknande. För mej är skillnade att nu kan jag börja leva igen istället för att bara försöka minska plågan varje dag.

jag ska punkta upp lite av de stora skillnaderna jag upplevt

* Ryggen blir trött istället för att värka långt ifrån helt bra men stor skillnad
* Benlängdskillnaden är borta
* Pronerar inte längre
* har en rakare hållning både från sida och framifrån (dålig förklaring jag vet)
* Får inte svullen och gasig mage av viss mat som innan
* Vänster knä värker inte längre

Det finns mer men detta är de stora förändringarna

Jag vet att detta låter som båg det tycker jag med men läs om behandlingen....

Och skriv gärna här om ni har gjort behandlingen eller funderar på den...

Frisk
2014-06-08, 09:54
5 månader sedan atlasprofilax-behandlingen och jag blir fortfarande bättre.
Inget ont i knä och höfter längre, lite problem med ryggen fortfarande men blir bättre.
Magen tål inte vissa livsmedel tror jag inte tål mjölk.

Känns som jag har bättre mjölksyratålighet nu.

Atlasprofilax är det bästa jag gjort för ryggen...

fitforfight
2014-06-09, 04:03
Kul att du ser sådana resultat:)

Har aldrig hört talas om detta, så blev såklart nyfiken, då jag själv har rygg/höft problem sen några år tillbaka.

Vad går detta ut på? Har sökt lite på nätet (ska söka mer), men hittar inte riktigt info hur detta utförs? Som jag förstår så är det atlas kotan i nacken som man "manipulerar"? på något sätt, eller är den musklerna kring denna man arbetar med? Vem kan göra detta?

Tips på någon bra sida, med all info?

Frisk
2014-06-09, 18:20
På denna sidan hittar du information http://www.atlasprofilax.ch/sv/

Sedan är det bara googla finns massvis med folk som gjort behandlingen och är nöjda.
Sedan finns det gott om folk som inte gjort behandlingen men ändå tycker det är båg så ta ett eget beslut vad du vill tro på.

Behandlingen går ut på att de masserar musklerna runt atlaskotan med en maskin så kotan går i sitt ursprungsläge ingen smärta under behandlingen.

mangemani
2014-06-09, 18:52
jisses, 2000 spänn för en vuxen att göra behandlingen och det är ju ingen 100% garanti att den funkar för en som har problem nedtill=/.
kul att den funkade för dig iaf:)

Frisk
2014-06-09, 19:11
jisses, 2000 spänn för en vuxen att göra behandlingen och det är ju ingen 100% garanti att den funkar för en som har problem nedtill=/.
kul att den funkade för dig iaf:)

Ja visst är det dyrt, nu fungerade det bra på mej. Men jag hade lagt över
50 000 på olika behandlingar sedan jag fick problem så när jag tänkte efter så var det värt ett försök trots 2000....

Jag var mer nervös för detta än när jag gjorde laser op på mina ögon för jag ville så gärna bli bättre i ryggen och kunna göra saker ingen som ryggen inte tillät. Och atlasprofilax låter ganska flummigt.

Men om jag hade tur eller att detta hjälper de flesta som de skriver kan jag inte säja men jag tror detta är det bästa som finns nu.