handdator

Visa fullständig version : vattnet rinner rakt igenom? Hjälp!


jizzinmypants
2013-01-27, 11:32
Hej, dom senaste dagarna har det känts som att så fort jag dricker något så blir jag pissnödig 5-10 min efter och kissar genomskinligt, alltså som att vattnet inte "tas upp" utan bara rinner rakt igenom.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken?

jflycore
2013-01-27, 11:33
Hej, dom senaste dagarna har det känts som att så fort jag dricker något så blir jag pissnödig 5-10 min efter och kissar genomskinligt, alltså som att vattnet inte "tas upp" utan bara rinner rakt igenom.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken?

Diabetes?

Nån viktnedgång?
Huvudvärk?

Tolkia
2013-01-27, 11:38
Hur mycket dricker du?

jizzinmypants
2013-01-27, 11:47
Diabetes?

Nån viktnedgång?
Huvudvärk?
Ingen diabetes vad jag vet. Jag håller på att gå ner i vikt just nu. Nej, ingen huvudvärk och känner mig inte direkt uttorkad överlag.
Hur mycket dricker du?

Lite olika, men åtminstone 4-5 stora glas vatten per dag samt en hel del under och efter träning.

Akada
2013-01-27, 11:56
Ingen diabetes vad jag vet. Jag håller på att gå ner i vikt just nu. Nej, ingen huvudvärk och känner mig inte direkt uttorkad överlag.


Lite olika, men åtminstone 4-5 stora glas vatten per dag samt en hel del under och efter träning.
Dricker du efter törst eller också för att det ska vara bra, eller något i den stilen?

miaz
2013-01-27, 12:03
jag tippar på att det är proteinet som spökar.
antar du äter en del, speciellt nu under deff.

2veckor över jul så tränade jag inget, och blev slapp med maten,
och åt jämförelsevis väldigt lite protein, och jag slutade kissa som den tok jag gjort innan.

Tolkia
2013-01-27, 12:59
Lite olika, men åtminstone 4-5 stora glas vatten per dag samt en hel del under och efter träning.
Det där var ju inte det mest specifika. Hur mycket dricker du kring träning? Dricker du utöver vatten mycket annat (kaffe, te, proteindrinkar etc.)?

jizzinmypants
2013-01-27, 14:21
Det där var ju inte det mest specifika. Hur mycket dricker du kring träning? Dricker du utöver vatten mycket annat (kaffe, te, proteindrinkar etc.)?

svårt o säga men kanske 2-3 l under och efter träning. Hmm, te är något jag druckit en hel del just under dom här dagarna, kan det vara så simpelt att det är koffeinet som är vätskedrivande som får mig att pissa ut allt?

Sverker
2013-01-27, 14:22
Nej. Du dricker massor av vätska under dagen. Njurarna arbetar i ungefär samma takt hela tiden. Du upplever bara att det rinner igenom.

jizzinmypants
2013-01-27, 14:40
Nej. Du dricker massor av vätska under dagen. Njurarna arbetar i ungefär samma takt hela tiden. Du upplever bara att det rinner igenom.

Men jag har druckit lika mycket hela tiden men det är bara dom senaste dagarna jag haft det här problemet.

Löpsko
2013-01-27, 14:51
Är väll snarare än vana, håll dig och vänta med att kasta.

christofer79
2013-01-27, 15:19
Hej, dom senaste dagarna har det känts som att så fort jag dricker något så blir jag pissnödig 5-10 min efter och kissar genomskinligt, alltså som att vattnet inte "tas upp" utan bara rinner rakt igenom.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken?

Låt en doktor palpera din prostata. Skulle du ha njurproblem så kan det handla om att membranen släpper igenom röda, vita och proteiner ut i urinen och urea hamnar i blodbananch du blir trött illamående få klåda.. Tycker själv att mycket proteiner och lite kolhydrater ger diuretisk effekt i alla fall på mig.

Old Nick
2013-01-27, 15:41
Kan väl vara så att du släpper ifrån dig vätska. Ibland kan jag av okända skäl lägga på mig nästan 4 kg vätska från en dag till en annan. Efter några dagar släpper det och då får jag springa på muggen hur många gånger som helst med täta mellanrum.

King Grub
2013-01-27, 16:13
Lägger du på dig 4 kilo vätska bara sådär hux flux är det något fel på dig.

Old Nick
2013-01-27, 19:56
Om det nu är 4 kg vätskeöverflöd det handlar om. Vad jag vet är att jag kan väga 4 kg mer från en dag till en annan. Morgonvikt bägge dagarna förstås. Jag kan förstås ha varit lite uttorkad första dagen, men att jag drar på mig för mycket vätska är uppenbart.

Det har hänt ett par gånger och det är alltid från fredag till lördag. Den högre vikten ligger sedan kvar i några dagar och sedan pissar jag som en ko en hel dag och är tillbaka på ursprungsvikten igen. I övrigt mår jag hur bra som helst.

cero
2013-01-27, 20:09
TS dricker ju 3 (!) liter vatten bara under/efter träning. Om vi antar att TS bara styrketränar eller något liknande där det inte krävs så mycket vätska, och dricker mer totalt sett under en hel dag så är det väl inte konstigt att det blir många toalettbesök?

Testa att dricka efter törst istället.

Sverker
2013-01-27, 20:13
Faller på sin orimlighet. Dina blodkärl måste läcka som såll och vätskan rinna ut i underhuden och ge elefantfötter. Blodtrycket måste vara i taket.

Nej. Samma sak till TS. Det går inte att stänga av och sätta på njurarna för att filtrera blodet till urin. Det sker hela tiden. Stora mängder salt kan göra att vi håller vatten i kroppen men är saltintaget samma dag till dag märks inte det.

Tolkia
2013-01-27, 21:19
Att lägga på sig 4 kg vätska kräver att man anstränger sig för att göra det, om man inte har någon sjukdom som ger ödem. Laborerar man med kosten, typ växlar mellan låg- och högkolhydratkost, äter våldsamma mängder bröd eller godis, våldsamma mängder salt från att inte bruka äta salt alls e. dyl. lär det väl vara möjligt (även om det nog inte ens då rör sig om 4 kg vätska, utan snarare 4 kg vätska plus maginnehåll). Kvinnor strax före mens är ett annat exempel. Men inte bara sådär, om man inte har gjort något för att det skall hända. Fyra kilo vätska är fyra liter vatten, då är man så svullen att ens bekanta reagerar på att man ser konstig ut i ansiktet.

I TS fall verkar det som att han dricker väldigt mycket mer än han behöver. Då kissar man också massor.

Old Nick
2013-01-27, 21:46
Laborerar man med kosten, typ växlar mellan låg- och högkolhydratkost, äter våldsamma mängder bröd eller godis, våldsamma mängder salt från att inte bruka äta salt alls e. dyl. lär det väl vara möjligt

Jag äter lågkolhydratkost. Men det har inte varit tal om något kolhydratssvullande de dagar som det har hänt. Ett par glas rödvin kanske. Möjligen ganska mycket salt mat. Vet inte med säkerhet.

Kotten
2013-01-27, 22:14
Så där hade jag förut en period när jag käkade kreatin. Ungefär som att kroppen hade samlat på sig massa vätska som den släppte, sprang och pissade konstant i 4-5 dagar.