handdator

Visa fullständig version : I och utträde ur Ketosen


Bmwtwinturbo
2013-01-27, 10:58
När man kör en Ketodiet över en längre period, ex 10-12 veckor och däri lägger in regelbundna ätardagar ex på lördagar. Förändras kroppens förmåga att träda in i Ketos under denna tid? Dvs skiljer det i tid innan man den träder in första och sista veckorna när man brutit den med en ätardag?

Provrörsbarn
2013-01-27, 11:27
När man kör en Ketodiet över en längre period, ex 10-12 veckor och däri lägger in regelbundna ätardagar ex på lördagar. Förändras kroppens förmåga att träda in i Ketos under denna tid? Dvs skiljer det i tid innan man den träder in första och sista veckorna när man brutit den med en ätardag?

Jag tror det har mycket beroednde på vad man äter och hur man förbränner det man ätit. När jag åt lchf så märkte jag att jag kom in i ketos snabbare efter att ha ätit kolhydrater om jag tränade hårt, speciellt i form av kondition. träning + fasta skyndade på det hela tyckte jag iaf.

Forseti
2013-01-27, 12:40
Hur märker man att man är i ketos?:o Har aldrig kört lchf eller liknande men är nyfiken på hur man kan känna det

Bmwtwinturbo
2013-01-27, 12:50
Man får acetonliknande andedräkt (dvs klagomål från sambon om odör). Sedan upplever jag att jag kissar mycket den dagen jag tror man går in i ketosen men vet inte om det stämmer. Brukar börja med keton på söndagen igenom och antingen måndagen eller tisdagen brukar jag kissa väldigt ofta.

Sverker
2013-01-27, 14:12
Varför äter du inte bara mer kolhydratfri mat på ätardagen ?

Bmwtwinturbo
2013-01-27, 14:29
Varför äter du inte bara mer kolhydratfri mat på ätardagen ?


Kör inte Keto för att komma i form till tävling eller liknande utan för att minska kroppsfettet något. Det fungerar ju att äta kolhydrater en dag i veckan vilket gör livet lite trevligare. Man kan ju då unna sig med någorlunda samvete det "alla" andra varje dag.

Reaper123
2013-01-28, 12:51
Kör inte Keto för att komma i form till tävling eller liknande utan för att minska kroppsfettet något. Det fungerar ju att äta kolhydrater en dag i veckan vilket gör livet lite trevligare. Man kan ju då unna sig med någorlunda samvete det "alla" andra varje dag.Kan du inte tappa lite kroppsfett med kolhydrater dagligen menar du?

Jag genomförde iaf min mest lyckade deff med stor andel kolhydrater, men sen tränade jag såklart en del :D

Bmwtwinturbo
2013-01-28, 13:32
Kan du inte tappa lite kroppsfett med kolhydrater dagligen menar du?

Jag genomförde iaf min mest lyckade deff med stor andel kolhydrater, men sen tränade jag såklart en del :D

Tränar 4ggr per vecka. Har lite oformlig mage sedan jag var kraftigare förr, dvs den vill inte ge med sig. Kör därför program genom kostrådigvare och han tycker keto är lämpligt i mitt fall. Finns säkert olika åsikter men det fungerar bra matmässigt och så, så det känns ok att köra på. Lite kolhydrater vore ju förstås kul för styrkan. Dock är magen snart borta, 4v kanske och då blir de byte av kosten.

Donkens
2013-01-28, 18:25
Ketofas hade jag under min diet förra året, började i Februari och vägde 120 kilo. I Maj så pendlade jag mellan 92-94 kilo. Jag vet inte hur lång tid det tar att komma in i ketotillstånd, men jag körde det i max 2-3 veckor och då märkte jag att vikten rasade fort. Kan bero på en stor vätsketömning, jag tränade ju också samtidigt och innan läggdags promenerade jag cirka 5-6 kilometer (normal takt) cirka 3 gånger i veckan.

Första veckan kände jag mig som skit, det började bli lite bättre 2 dagar efter men jag fick tipset att köra på Jack3d (originalet). Det hjälpte mig att komma till träningarna och hålla hög fokus. Efter att Jack3d tog slut så var det jobbigt första veckan att träna, men då valde jag att jag skulle addera kolhydrater i min kost.

Jag räknade aldrig kalorier, men jag fick köra på logiskt tänkande och försöka använda huvudet så mycket som möjligt. Åt jag en pizza någon dag, då var det inte något annat jag åt resten av dagen, den höll mig mätt och så låg jag på kaloriminus och på så sätt gick jag ner i vikt.

Jag började gå tillbaka till en normal livsstil och äta normalt, föredrog potatis före andra kolhydratskällor som ris och pasta. Åt mer animaliskt som fisk och kyckling och minskade på nötköttet. I kombination med styrketräning så höll jag den vikten ett långt tag.

Efter en del slarv med träningen och maten så började man ju lagra på sig, antagligen äldre fettceller som stått tomma och började suga åt sig nytt lager. Så innan julafton så startade jag med att äta kolhydrater max 1 gång per dag. Jag la in den måltiden innan träningen eftersom att om jag håller fokus i träningen så blir allt så mycket bättre. Vissa dagar ströp jag intaget helt, vissa dagar åt jag sushi, hamburgare m.m och jag har gått ner till 87 kg.

Känns som att ketodieter är något som inte är bra för en person då den tvingar sig att leva med det även fast den har kommit i form, känner många som har keto som en livsstil.

tjing
2013-01-28, 20:35
Kolla upp Lyle McDonalds "Ultimate diet 2.0".