handdator

Visa fullständig version : Jag orkar inte äta mat! Mixa och dricka!


Highway2Hell
2013-01-27, 05:55
Orkar inte trycka i mig mat, det tar så långt tid och jag blir mätt snabbt.
Maten skall ju ändå ner så varför inte blanda allt i en mixer bara o dricka det? Det går mycket snabbare och jag orkar nog dricka mer än att äta. Vad tror ni om det? Har ni någon mixer ni kan rekommendera som krossar maten rejält?

abstract
2013-01-27, 08:04
Fy vad trist. Men. Är det inte bättre att satsa på att köpa näringen i flytande form direkt isf? Proteinpulver, vitaminer, mineraler, Omega-3 osv osv. Och se till att bocka för allt kroppen behöver. Måste bli betydligt billigare och godare än att mixa kött och potatis med mjölk liksom?

Lachrillo
2013-01-27, 19:09
Förstår vad du menar, är jobbigt att göra mat 4 gånger om dagen och sen ta kasein innan man sover och plus på de ta proteinpulver när det behövs..

Hade ju varit skönt att ta en flytande måltidsersättning 2 gånger om dagen

Gober
2013-01-27, 19:10
Var det inte Lepras som mixade allt, tonfisk, kyckling osv? *spy*

RykteT
2013-01-27, 19:11
Förstöra god mat på det sättet... Fy skäms!

Sheogorath
2013-01-27, 20:05
z_bumbi har skrivit en bra guide till viktuppgång som jag dessvärre inte hittar nu, så en vänlig själ får länka in den. Även om inte viktuppgång per se är ditt mål finns där många användbara tips. Det vanligaste felet torde vara att man har en föreställning om nyttig respektive onyttig mat som sätter käppar i hjulet för en. Att försöka gå upp i vikt på torsk och broccoli är inte trevligt.

Wzup2u
2013-01-27, 20:26
ehh trycka i sig mer smör olja grädde nötter och avokado och drick 3 liter mjölk och ät mat i normala mängder om du ej palla tillsätt bara enkelt mer kcal

Fuark
2013-01-27, 20:33
Testa en variant av periodisk fasta. Där du äter 1 mål om dagen. Det borde du ha tid med, då kan du även mixa ner allt o dricka under nån timme.

Jag tror magen vill ha lite att arbeta med, inte särskilt insatt men det lär inte vara positivt i längden med enbart flytande föda.

Highway2Hell
2013-01-28, 03:44
Fy vad trist. Men. Är det inte bättre att satsa på att köpa näringen i flytande form direkt isf? Proteinpulver, vitaminer, mineraler, Omega-3 osv osv. Och se till att bocka för allt kroppen behöver. Måste bli betydligt billigare och godare än att mixa kött och potatis med mjölk liksom?

Jag dricker redan proteinpulver utöver mina måltider. Dessutom är det inte billigt med kostilskott.
Gott o gott, det måste ner! :D

z_bumbi har skrivit en bra guide till viktuppgång som jag dessvärre inte hittar nu, så en vänlig själ får länka in den. Även om inte viktuppgång per se är ditt mål finns där många användbara tips. Det vanligaste felet torde vara att man har en föreställning om nyttig respektive onyttig mat som sätter käppar i hjulet för en. Att försöka gå upp i vikt på torsk och broccoli är inte trevligt.
Tack för tipset! Tacksam om någon kan länka!

Testa en variant av periodisk fasta. Där du äter 1 mål om dagen. Det borde du ha tid med, då kan du även mixa ner allt o dricka under nån timme.

Jag tror magen vill ha lite att arbeta med, inte särskilt insatt men det lär inte vara positivt i längden med enbart flytande föda.

Ska kolla upp det, tack för tipset!
Jo då, positivt är det nog. Kolla bara på bebisar :)

martikainen
2013-01-28, 08:06
Om man redan har problem att äta större mängder mat i en sittning för att man blir mätt snabbt och det tar tid (jag tolkar det som att du äter väldigt långsamt), då är ju inte PF något man ens bör fundera över, vad skulle det hjälpa?

Fokusera på att få med bra fettkällor till varje måltid, drick några glas rödmjölk till maten och även mellan måltiderna, blanda proteinet med rödmjölk fungerar också.

LoveMachine
2013-01-28, 08:40
Om du inte orkar äta tillräckligt med mat så är jag inte så säker på att slänga allt i en mixer är lösningen. Det fanns en brittisk dokumentär om just kosthållning som jämförde två grupper soldater. Den ena fick äta en vanlig måltid och den senare samma mat och samma mängd vatten fast ihopmixat till en soppa. De som åt soppan häll sig mättare längre eftersom magen inte kunde "sila bort" vattnet utan fick behålla hela soppan i magen tills dessa att maten bruitits ner. Magen var full längre och därför kände man sig mättare. Det bör dock bero på vad soppan innehåller.

Nu kan jag inte hitta filmen i frågan eller för den delen gå i god för deras resultat. Men det kanske finns någon som minns vad den heter.

Edit: Hittade dock den här artikeln i ämnet (http://www.indiana.edu/~abcwest/pmwiki/CAFE/Soup%20and%20satiety.pdf)

Jeml
2013-01-28, 08:42
Dessutom är det inte billigt med kostilskott.



kosttillskott är oftast billigare än mat.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

prOtotype
2013-01-28, 14:06
Jag har svårt att få i mig mat och är ganska ointresserad av att käka, samt att tung träning tar bort min aptit helt, men vill gå upp i vikt. Så min variant nu är att ersätta vissa måltider med gainer 1-2ggr om dagen, totalt kanske 1200kcal dagligen. Funkar änsålänge.

spoon
2013-01-28, 14:20
Z_bumbi

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

lamerica80
2013-01-29, 13:17
hehe. Du kan ju alltid slänga ihop en co-chicken!

http://www.youtube.com/watch?v=K0m4x0y3QNw

Eenyaa
2013-01-29, 20:15
Jag vet en tokig snubbe som mixar allt, kyckling, potatis....whatever. Blandar med vatten eller mjölk eller vad han nu är sugen på - schlurp!

Inget som lockar mig... *spy*

Vitlök
2013-01-29, 20:40
Jävla lyxproblem asså..
Se till att prioritera kaloritäta livsmedel så ska det inte vara så svårt att få i dig tillräckligt.

sk0gs
2015-07-18, 12:53
Precis börjat mixa min lunch.
Har rätt lite fritid och alltid en låda med kycklingfärs i kylen. Kycklingfärs bli väldigt bra mixat, väldigt väldigt små korn (likt mixade havregryn). Slänger ned en skopa whey iso zero från biotech med ananas/mango smak och två stycken råa ägg.

Smakar varken bu eller bää då jag har okryddad kyckling. Vet att de råa äggen skulle göra sig bättre stekta och även har en viss(snudd på 0) smittorisk för salmonella.

Tycker de fungerar bra och kikade bara runt för att se om jag kan hitta något negativt med att dricka en måltid, har ni någon input kanske?