handdator

Visa fullständig version : Hjälp uppskattas!


Dooming
2013-01-26, 23:44
Tjena, tänkte bara kolla med er om ni har några bra tips på ett bra träningsprogram och matschema som man skulle kunna använda sig av. Har tränat på gym i ca 1 år nu snart skulle jag tro men har aldrig följt nåt speciellt "schema/program" och har inte gymmat överdrivet seriöst, men nu vill jag verkligen ta tag i mitt gymmande på riktigt. Lite info om mig då:

År: 17.
Vikt: Började på ~59-60kg och ligger nu på ~65-66kg (inte särskilt bra för att det har gått ca ett år som sagt, men ska tag i det seriöst nu och därför behöver jag lite hjälp!)
Längd: ca 178cm

Hade även varit schysst med lite allmäna tips om träning. Allt ifrån vad som är bra att äta till hur länge man ska sova, ja, vad som helst i stort sätt, är inte så insatt i alla förkortningar inom träning än så hade vart bra om ni kunde anpassa ert språk till en oerfaren "gymmare" ;)

pezrulezhaakon
2013-01-26, 23:57
Dooming

Du kan i princip ta vilket program som helst där du tränar igenom kroppens muskelgrupper 1-2ggr/v och äter dig mätt på vanlig bra kost. Samt sover tillräckligt.

Fö, så gör du dig en tjänst om du spenderar några timmar och läser på.

Dooming
2013-01-27, 00:14
Vart kan man hitta några vettiga sånna här program då? Som inte är för krångliga dvs.

Hade vart nice o veta lite mer specifikt när på dygnet man ska äta, för det är väl inte alltför bra o gå och småäta hela tiden heller?

Försöker läsa så mycket jag bara orkar, men hittar ofta inte nåt vettigt att läsa...

Hade även tänkt o beställa hem nytt PWO och ett Proteinpulver, några bra tips på prisvärda sådana? (har precis tagit slut på mitt Craze och det var helt okej, men behöver ett bra proteinpulver nu med)

Slayer88
2013-01-27, 10:52
Kolla in stronglifts 5x5, har själv inte kört det men är inte alltför invecklat och det fokuserar på basövningarna, sedan mat kan nan hålla ganska enkelt, att du äter cirka var tredje timma
Ät vanlig mat bara och kanske komplettera med en peoteinshake
Använder själv whey - 80 proteinpulver o det är okej

Hoppas det var till nån hjälp :-)

Fredrik_S
2013-01-27, 11:06
Vart kan man hitta några vettiga sånna här program då? Som inte är för krångliga dvs.

Hade vart nice o veta lite mer specifikt när på dygnet man ska äta, för det är väl inte alltför bra o gå och småäta hela tiden heller?

Försöker läsa så mycket jag bara orkar, men hittar ofta inte nåt vettigt att läsa...

Hade även tänkt o beställa hem nytt PWO och ett Proteinpulver, några bra tips på prisvärda sådana? (har precis tagit slut på mitt Craze och det var helt okej, men behöver ett bra proteinpulver nu med)

Jo det är precis det som är bra. Man äter helt enkelt när man är hungrig. Det är betydligt bättre än att äta enligt matscheman och bestämda tidpunkter. Skapar mycket mindre stress och krångel om man går på känsla från början.

Du har redan gått upp 5-6 kg på ett år och det är faktiskt väldigt väldigt bra ökning.

I princip alla proteinpulver är likvärdiga vad gäller funktion eller nästintill likvärdiga så satsa på att köpa dem billigaste. En PWO behöver du knappast om du älskar att träna. Brukar räcka med den upphypningen man får av ruschen att ens få vara på gymet :)

j0hannalarsson
2013-01-28, 15:59
Jag skulle råda dig att läsa på om kost och tillskott, om du vet att du har svårt att öka i vikt. Tycker dock att sex kilo på ett år låter bra men du kanske vill öka ännu mer och ännu snabbare?

I så fall kan jag tipsa dig förutom att äta mycket, att testa en gainer. Men som sagt, bara ifall du tycker att det går för långsamt. Det är väl egentligen allra bäst om man kan gå upp i vikt utan en massa tillskott.
Den gainern jag har innehåller ca 700kcal om jag blandar ut den med mjölk. Bra grejer!

Fredrik_S
2013-01-29, 01:56
Jag skulle råda dig att läsa på om kost och tillskott, om du vet att du har svårt att öka i vikt. Tycker dock att sex kilo på ett år låter bra men du kanske vill öka ännu mer och ännu snabbare?

I så fall kan jag tipsa dig förutom att äta mycket, att testa en gainer. Men som sagt, bara ifall du tycker att det går för långsamt. Det är väl egentligen allra bäst om man kan gå upp i vikt utan en massa tillskott.
Den gainern jag har innehåller ca 700kcal om jag blandar ut den med mjölk. Bra grejer!

Alla gainer innehåller i princip exakt samma per 100g. det har inget att göra med just din gainer att göra bara för att de som tillverkat den valt att säga att du ska ta massvis av den varje portion för att kunna sälja mer

Rahf
2013-01-29, 02:07
Och ska man nu tvunget dricka gainer, håll det till efter träningen. Det är en hel del socker/stärkelse i den blandningen.

j0hannalarsson
2013-01-29, 09:21
Alla gainer innehåller i princip exakt samma per 100g. det har inget att göra med just din gainer att göra bara för att de som tillverkat den valt att säga att du ska ta massvis av den varje portion för att kunna sälja mer

Fast jag tar ju så mycket som jag behöver? Om jag vill ha 700kcal överskott så tar jag väl en portion, och tar jag två stycken blir det ju det dubbla.
Det är väl ingen som säger att jag ska ta massvis av varje portion? Det bestämmer jag ju själv.

stemag
2013-01-29, 09:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Här finns ett bra grundschema som du kan börja med, sen kan du efterhand anpassa det efter dina förutsättningar och intresse.

Rahf
2013-01-29, 10:01
Fast jag tar ju så mycket som jag behöver? Om jag vill ha 700kcal överskott så tar jag väl en portion, och tar jag två stycken blir det ju det dubbla.
Det är väl ingen som säger att jag ska ta massvis av varje portion? Det bestämmer jag ju själv.

Ja, det stämmer. Fredrik kommenterade på din siffra--vilken är rätt hög--som tydde på att du läste doseringen. Det var inte att just du skulle ta massvis av varje portion, utan att tillverkaren satt en rekommenderad portion som är väldigt stor.

Mer gainer som dricks = högre försäljningssiffror i längden.

stemag
2013-01-29, 10:05
En PWO behöver du knappast om du älskar att träna. Brukar räcka med den upphypningen man får av ruschen att ens få vara på gymet :)



+1
Försök undvika att hamna i PWO-träsket om det går.
Det är bara jäkligt dyrt koffein som förstör magen.

Ta en dubbel espresso innan träning om du känner dig lite seg.

Jag tycker det ser ut som om varenda en på gymet har ett helt batteri med shakers med sig när dom ska träna, först en PWO före träning sen EAA under träning, sen prottdrinken max en millisekund efter träning...

Det är jäkligt lätt att fastna i nån sorts opti-noja när det gäller kosttillskott.
Jag skulle ge min högra arm för att vara 17 år igen, då kroppen var full av hormoner.

Träna hårt och ät så mycket så du alltid är lite skitnödig, då växer du.

Det bästa tipset är att aldrig sluta träna ;)

Lycka till.

whuddafuks
2013-01-29, 16:53
Jag skulle råda dig att läsa på om kost och tillskott, om du vet att du har svårt att öka i vikt. Tycker dock att sex kilo på ett år låter bra men du kanske vill öka ännu mer och ännu snabbare?

I så fall kan jag tipsa dig förutom att äta mycket, att testa en gainer. Men som sagt, bara ifall du tycker att det går för långsamt. Det är väl egentligen allra bäst om man kan gå upp i vikt utan en massa tillskott.
Den gainern jag har innehåller ca 700kcal om jag blandar ut den med mjölk. Bra grejer!

Vad heter gainern? /smal grabb som har svårt att gå upp i vikt :hbang:

Jirou
2013-01-30, 10:12
Om du vill ha ett komplett tränings och måltids schema så kan du gå in här och kolla. http://www.bodybuilding.com/guides/
Själv kör jag Jim Stoppani's Shortcut To Size just nu.

z_bumbi
2013-01-30, 10:31
Vad heter gainern? /smal grabb som har svårt att gå upp i vikt :hbang:

Det är ingen direkt skillnad i kaloriinnehållet så märket spelar ingen större roll ur den synvinkeln. Hitta en som du tycker är god och kör den.