handdator

Visa fullständig version : Varför får jag ryggont när jag tränar baksida ben?


swebar
2013-01-26, 20:42
Jag har under en längre tid försökt att köra sittande och liggande bencurl under mitt benpass. Problemet är att jag hur jag än gör alltid får ont i ländryggen. Jag tror att jag har en ganska svag ländryggsmuskulatur då jag har tränat den väldigt klent under åren (något jag försöker ändra på nu för tiden). Men jag vet inte om det ens är själva problemet..

Exempelvis så svankar jag ganska mycket vid liggande bencurls. Jag "stöter upp" med rumpan vid varje repetition, vilket frestar ganska mycket på ländryggen som sagt. Jag tror inte att det är något fel på min placering i maskinen. Problemet är kasnke att jag kör för tungt?

Likadant är det vid sittande bencurls. Den jävla övningen förstår jag mig inte på för 5 öre. Någon som kan beskriva hur ni brukar ställa in sitsen på den? Jag har försökt flera gånger nu, men det slutar alltid med att jag har ett "mellanrum" mellan ländryggen och ryggstödet, och liksom bara lutar skulderbladen mot ryggstödet - och ryggen bräcks fram å tillbaks i samma andra som liggande bencurl..

Någon som vet hur jag kan lösa dethär? eller ska jag helt enkelt ge upp de två övningarna?

pezrulezhaakon
2013-01-26, 20:46
swebar

Du får ont för att du garanterat översträcker ryggen samtidigt som curlrörelsen då det blir tungt. Diskar och facettleder ligger i riskzonen.

Ryggen ska vara helt still och rörelsen ska endast vara i knäleden.
Lösningen är att spänna magen, hålla ländryggen still (mot dynan), och sänka vikten.

swebar
2013-01-26, 21:03
Tack för rådet! Ska tänka på det. Bara för att klargöra: Ska ländryggen vara stilla mot ryggstödet under hela rörelsemomentet dvs? tack på förhand för svar

pezrulezhaakon
2013-01-26, 21:14
swebar

Japp. Helt still, hela tiden.