handdator

Visa fullständig version : Snus


Cogge
2013-01-26, 20:13
Säkert fel forum.

Men ärligt talat. Vad har snus för inverkan på kroppen gällande styrkepass och konditionspass? När jag pratar med PT:s (Personliga tränare) osv så säger dom att det inte är bra att snusa, speciellt under träningspassen, vilket jag nästan alltid gör.

Gör det så stor skillnad att sluta?
*flex*

Rahf
2013-01-26, 20:17
I längden så är det bara bra för hälsan. Nikotin höjer t.ex. puls och blodtryck, sen minns jag inte om det var kroniskt eller akut.

Cogge
2013-01-26, 21:04
I längden så är det bara bra för hälsan. Nikotin höjer t.ex. puls och blodtryck, sen minns jag inte om det var kroniskt eller akut.

Vad menar med kroniskt eller akut?

Rahf
2013-01-26, 21:07
Alltså att det höjs så fort du stoppar in snusen, eller om det byggs upp under en längre tid av missbruk.

rooz
2013-01-26, 21:15
Under passen låter jobbigt.

Efter däremot*cupid*

Payter
2013-01-26, 21:20
Snus kan inte missbrukas,bara brukas!

King Grub
2013-01-26, 21:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153504&highlight=snus

Rikard Jansson
2013-01-26, 21:36
Bah, går ju inte träna utan snus.

Klensomfan
2013-01-26, 21:36
Jag snusar Loonic 50%. Innehåller 50%tobak och 50% mindre nikotin.
Brukade snusa Loonic 25% men dom slutade tillverka det dom jäklarna.
Inbillar mig att det iaf är bättre.

Just ja dom har bytt namnet till Loonic sport eller nåt liknade precis.

Cogge
2013-01-26, 21:47
Nej ellerhur det går verkligen inte att träna utan snus. Känns som ögonen torkar ut och ploppar ut ur skallen efter ett tag :P

Klenis jag ska testa detta och se om det blir någon skillnad. Mycket är väl psykiskt kan jag tänka mig.

Rahf
2013-01-26, 21:58
Nej, det är banne mig svårt att träna utan att ha en liten knöl under läppen.

Allvarligt nu, hur beroende är ni egentligen?

Rikard Jansson
2013-01-26, 22:00
Nej, det är banne mig svårt att träna utan att ha en liten knöl under läppen.

Allvarligt nu, hur beroende är ni egentligen?

Jag slutade, men 7 månader senare gick jag fortfarande runt och tänkte på snus hela dagarna och det på riktigt kliade i snushålan varje gång jag såg en snusdosa, och då blir det inte lätt när man bara umgås med snusare. Bestämde mig för något i stil med "fuck it, dras hellre med att snusa än den här plågan"

Cogge
2013-01-26, 22:33
Jag har alltid en snus inne från morgon till kväll. Jag sover dock aldrig med snus, bläh.

Testade nikotinfritt men blev bara irriterad efter ett tag. Just för att jag fick känslan av att allt bara var onödigt utan nikotinet =P

Illustrerade mannen
2013-01-26, 22:38
Finns inte en chans att jag skulle träna utan snus! Jag gör inget annat heller utan snus... Till fruns irritation... Det ger bättre munhygien och bidrar (för mig) till ökat välbefinnande. Och ja, jag är så beroende man kan bli av snus, och har varit det sedan 1981!

10xKV
2013-01-26, 23:25
Om det har inverkan är det väl förmodligen åt det negativa hållet?

straand94
2013-01-27, 03:16
snus innehåller nikotin vilket försämrar syreupptagningsförmågan. Det är vad jag har fått lära mig i skolan i alla fall.

Rahf
2013-01-27, 03:18
Var det inte snarare så att rökning påverkar alveolerna, och att det alltså försämrar syreomsättningen? Det är klart, negativa effekter finns det gott att ta av.

LillisJ
2013-01-27, 10:32
Det ger bättre munhygien

Nu vet man ju att du trollar! *hug*

Illustrerade mannen
2013-01-27, 11:00
Nu vet man ju att du trollar! *hug*

Helt seriös! Jag är förvisso inte tandläkare, men senast jag var till tandläkaren var det drygt 10 sedan sist... Till min häpnad hade jag inte några hål eller annat tok. Tandläkaren sa att snuset faktiskt bidrar till att ta kål på de stygga kariesbakterierna. Hade jag inte snusat hade det sannolikt sett sämre ut! Enligt tandläkaren är detta inte något de basunerar ut bland folk, men ändå! Visst, det är inte positivt för tandköttet och det har andra negativa effekter, exempelvis ekonominska, men snuset hjälper till med tandborstningen!

SteelPulse
2013-01-27, 11:04
Snus är ett måste. (Snusar dock inte under träning)

Och ja, det blir mindre karies om man snusar. Men jag har fått problem med ilande tänder sista halvåret, och jag gissar att det har med snuset att göra.

Cogge
2013-01-27, 16:19
snus innehåller nikotin vilket försämrar syreupptagningsförmågan. Det är vad jag har fått lära mig i skolan i alla fall.

Men gäller det även fast snuset inte tas upp på samma sätt som rökningen gör?

Sokrates696
2013-01-27, 16:51
Många elitidrottare snusar, tror inte snus har en så jättestor påverkan på träningen.
Snus påverkar väl kroppen/träningen negativt lika mycket som random kosttillskott tillför, dvs. marginellt.

/Tommy.

midwinterholes
2013-01-27, 18:04
Jag läste någon snustråd här igår och slutade efter det. Passet idag gick mycket bra, jag blev inte ens andfådd. Jag brukar ta ut snusen ca 10 min innan pass annars. Jag kan rekommendera det.

SteelPulse
2013-01-27, 18:11
Jag läste någon snustråd här igår och slutade efter det. Passet idag gick mycket bra, jag blev inte ens andfådd. Jag brukar ta ut snusen ca 10 min innan pass annars. Jag kan rekommendera det.Om det gick då lätt kanske du inte är nikotinberoende fysiskt?

Klensomfan
2013-01-27, 18:15
Om det gick då lätt kanske du inte är nikotinberoende fysiskt?

Jag spottar oxå ut snusen ca 10 minuter innan träning och det går bra.
Har annars snus inne från morgon till kväll förutom när jag tränar.

Bestämde mig för att sluta snusa samtidigt som träningen och det blev till en vana. Saknar inte ens snusen när jag är på gymmet.
Jag har snusat i 20+ år.

LillisJ
2013-01-27, 18:25
Helt seriös! Jag är förvisso inte tandläkare, men senast jag var till tandläkaren var det drygt 10 sedan sist... Till min häpnad hade jag inte några hål eller annat tok. Tandläkaren sa att snuset faktiskt bidrar till att ta kål på de stygga kariesbakterierna. Hade jag inte snusat hade det sannolikt sett sämre ut! Enligt tandläkaren är detta inte något de basunerar ut bland folk, men ändå! Visst, det är inte positivt för tandköttet och det har andra negativa effekter, exempelvis ekonominska, men snuset hjälper till med tandborstningen!

Det var som fan- man lär sej något nytt varje dag! :)