handdator

Visa fullständig version : Halvkroppspass känns tungt


jasonmago
2013-01-26, 15:18
Började köra Halvkroppspass för 2 veckor sedan för första gången i mitt liv och jag vart överraskad över hur tungt allting kändes.. Är det bara för att jag är ovan eller kan de vara annat som spelar in?

Upplägget ser ut såhär

10-12 reps 90 sekunders vila (2-3min mellan olika övningar)

Måndag A1
tisdag B1
onsdag vila
torsdag A2
Fredag B2


A passen:
rygg 6 set +3 set shrugs
baksida axlar 3 set
Biceps 5 set
Vader 4 set

B passen
Ben 6 set
bröst 6 set
framsida axlar (press) 3 set
utsida axlar 4 set
triceps 5 set

Jag tycker definitvt själva volymen känns relativt liten men
det är specielt B passen som brukar kännas otroligt tunga redan direkt efter benträningen. Efter 6 set benträning och sedan vidare till bänkpress så känns de som att de är stopp överallt. Allting känns tungt i typ 20 min sedan lossnar de igen men då är ju flera set redan förstörda.

Äter ca 3200 kcal (200) överskott. Brukar sikta på 160-200g protein 50-80g fett och sedan sedan fullkomligt tankar kolhydrater av bra källor varje dag(varav 100g malto direkt efter passen) så jag borde vara sprängfylld av glykogen.

Är det någon som kört liknande upplägg och var det tungt för er med i början? Och framför allt lossnade de efter några veckor?

Kanske någon har tips på om jag ska byta plats på några muskler?

snelhest
2013-01-26, 19:12
flytta bröst till A är mitt förslag

Snömannen
2013-01-26, 20:00
A
Bröst
Axlar
Triceps
Vader

B
Ben
Rygg
Biceps
Baksida axlar

Trouble
2013-01-26, 20:03
A: Allt över revbensbågen

B: Allt under revbensbågen

DGARD
2013-01-27, 11:37
Jag kör
A:
Bänk
Skivstångsrodd
Axelpress
Dips
Bicepscurls

B:
Böj
Ev lite lårcurl
Vader

Dribinho
2013-01-27, 13:18
IOM att du kör passen 2ggr/v tycker jag du kan börja med att skära ner lite på volymen - plocka bort nåt set biceps/triceps och kanske även nåt set på bröst och lr axlar så ska du se att d blir bra. Du kan ju alltid öka volymen allteftersom.

Svag
2013-01-27, 13:32
Prova kör helkropp 4-5 ggr/v i några månader. Sen kommer de där passen kännas larvigt lätta.

jasonmago
2013-01-27, 17:51
IOM att du kör passen 2ggr/v tycker jag du kan börja med att skära ner lite på volymen - plocka bort nåt set biceps/triceps och kanske även nåt set på bröst och lr axlar så ska du se att d blir bra. Du kan ju alltid öka volymen allteftersom.

Anledningen att volymen är lite stor på armarna är att jag vill öka på just armar lite extra. Det har funkat ganka bra för mig förut att bara slänga på lite extra set. Men jag ska nog försöka öka på Kcal med 200 och utvärdera någon vecka till.. Annars blir det att hoppa tillbaka till en rullande 3 split igen. Är bara så frustrerande att det liksom tar stopp efter halva passet. Men att ge upp redan vore illa.

Määng
2013-01-27, 18:44
Hur tränade du innan? Så himla hög är ju inte den där volymen. Iaf så hade det kanske varit en ide att börja på lättare vikter och jobba dig upp under någon vecka.
Om du nu höjt volymen rätt så mycket från hur du tränade förut så tar det ju ett tag att vänja dig, vilket jag tror du kommer att göra om du ger det tid.

jasonmago
2013-01-27, 22:30
Totalvolymen är den samma efter hela veckan. Men förut körde jag typ bara 12set rygg+6 set biceps i ett pass per vecka. Men ska som sagt ge det någon vecka :)