handdator

Visa fullständig version : Allmänt otränad eller svag?


vemdath
2013-01-26, 11:15
.. Såklart att man är svagare i muskler som är otränade, men hur svag kan man egentligen vara?!..

När det kommer till biceps- och triceps övningar så har jag en markant skillnad i styrka jämfört med vänster och höger arm. Jag kan lyfta upptill 6-7kg och klara +10 repetioner mer med vänster än med höger..
Jag har läst att man ska anpassa vikterna och repetionerna med den svaga armen, att styrkan kommer reglera sig jämt tillslut, men är det verkligen så enkelt? Kan man vara så mycket starkare i en arm? Jag tappar motivationen när jag tvingas anpassa vänstern så mycket att det verkligen inte känns någonting i den alls..

Jag började styrketräna för ca 3 månader sedan och har försökt styrketräna 4 ggr/veckan sen dess (rygg+biceps/bröst+triceps/ben+säte/axlar+rotationscuffen). Har dock varit bortrest i några veckor, så det har väl inte blivit fullt så kontinuerligt som planerat..
Är fö tjej, precis 20 år fyllda och vänsterhänt.

Gnugo
2013-01-26, 12:20
Börja alla enarmsövningar med högern. Till slut borde den komma ifatt någorlunda, men det kan säkert ta tid.

Jag är också väldigt mycket starkare i min ena biceps, och man får väl bara hoppas att det jämnar ut sig med tiden, men det verkar ta lång tid för mig iaf.

Alfers
2013-01-26, 14:49
Är du väldigt ojämnt stark och curlar en 10a med högern så gör en 12a med vänstern.
Tex 7reps-vila 20 sek-3reps-vila 20 sek-2reps

ChrisRiddick
2013-01-27, 10:56
Ska du "jämna" till styrkan så tänk på att köra mycket med hantlar. stång gör att den starkaste armen tar mer av belastningen. gäller alla övningar.

hade det själv som du, inte lika extrem dock, men dom flesta har det så i början.

Duran
2013-01-27, 11:22
Jag trodde att jag var starkare i höger arm än vänster, så jag började alltid med vänster. För ett tag sedan så märkte jag att jag alltid failade först med höger, så då bytte jag ordning igen och började istället faila först i vänster. Jättemärkligt, jag fattar inte vad det är frågan om men en man på gymmet hävdar att det är vanligt att man har nån mental blockering ang. höger arm. Själv tycker jag att det låter konstigt att många skulle orka mindre för att de tror sig vara starkare och för min del skiftar den svaga länken om jag byter startarm. Kanske har jag bara hunnit bli tröttare allmänt när jag ska köra den "starkare" armen. För min del handlar det visserligen bara om 1-2 reps skillnad.

vemdath
2013-01-27, 13:42
Jag trodde att jag var starkare i höger arm än vänster, så jag började alltid med vänster. För ett tag sedan så märkte jag att jag alltid failade först med höger, så då bytte jag ordning igen och började istället faila först i vänster. Jättemärkligt, jag fattar inte vad det är frågan om men en man på gymmet hävdar att det är vanligt att man har nån mental blockering ang. höger arm. Själv tycker jag att det låter konstigt att många skulle orka mindre för att de tror sig vara starkare och för min del skiftar den svaga länken om jag byter startarm. Kanske har jag bara hunnit bli tröttare allmänt när jag ska köra den "starkare" armen. För min del handlar det visserligen bara om 1-2 reps skillnad.
Skumt! Det sägs att vänster fot brukar kunna vara lite större än den högra, och att det beror på att de stora pulsådrorna från hjärtat sitter på vänster sida utav kroppen. Om den teorin nu visar sig stämma så bör det ju faktiskt också ligga en del sanning i det mannen sa.

Sen är det också möjligt att en liten del av svagheten i min högra arm är mentalt orsakat, då jag går runt och tänker att jag är så jävla mycket svagare i högern.. Men nog fan tar jag fortfarande i.

vemdath
2013-01-27, 13:51
Ska du "jämna" till styrkan så tänk på att köra mycket med hantlar. stång gör att den starkaste armen tar mer av belastningen. gäller alla övningar.

hade det själv som du, inte lika extrem dock, men dom flesta har det så i början.
Okej, jo, det har jag förstått. Jag har funderat på om jag bör lägga till ett pass i veckan där jag bara fokuserar på höger arm, så att jag kan köra fullt ut med vänstern 1gång/veckan och forhoppningsvis jämna ut styrkan fortare... Hur tycker du att det låter?

HippSomHapp
2013-01-27, 21:38
Ska du "jämna" till styrkan så tänk på att köra mycket med hantlar. stång gör att den starkaste armen tar mer av belastningen. gäller alla övningar.

hade det själv som du, inte lika extrem dock, men dom flesta har det så i början.

Stämmer detta? Borde man inte känna ett ganska kraftigt vridande moment på den starkare armen då?

stromming
2013-01-27, 22:53
Stämmer detta? Borde man inte känna ett ganska kraftigt vridande moment på den starkare armen då?

Därom tvistar de olärde. Jag tycker att det är smartare att köra med stång. Med hantlar kan du ju råka ha olika rörelse i armarna utan att du märker något. Samtidigt förstår jag inte alltid poängen i att försöka träna sidorna till samma styrka