handdator

Visa fullständig version : dålig ryggmassa


vovlo
2013-01-26, 00:06
jag får inte min rygg att växa varken på bredd eller djup och mina trapz och romboider är ett stort skämt.

ryggen är det jag lägger störst fokus på men bröst mage och armar är det som utvecklas.

jag kör mark, chins, hantelrodd. latsdrag med olika grepp plus minus några andra övningar för rygg sen kör jag tre övningar för traps samt romboiderna. jag vill inte påstå att jag är jättesvag heller (beror på jämförelse givetvis)

jag är 185 lång och 85kg lätt
exempel på vikterna jag använder
tränar chins med 10-15 kg i kättingen 8 reps x 4 set
marklyft 130-140kg 8 reps x 3 set
hantelpress 37.5-42.5kg 8 reps x 3 set
militärpress 55-60kg 8 reps x 4 set

ja iafl, bra övningar eller pointers på korrekt utföranden mottages gärna!
tränar själv så kan inte filma mig heller

Hydlee
2013-01-26, 00:30
Testa sänka vikten och öka volymen.

Gpajpen
2013-01-26, 01:42
Från en som alltid haft bäst rygg relativt resten av kroppen och lätt för det;

1. Lär dig koppla ur armarna och verkligen arbeta med ryggen maximalt. Försök jobba för att inte vara trött i biceps/underarmarna efter du tränat rygg, det är ryggen som ska vara trött om du vill ha en stor rygg. Kan hjälpa att tänka att man ska explodera upp vikterna, inte segdra dom.

2. Gör roddar till din prio 1 ett tag, växla ner på chinsen, latsdragen och marklyften till fördel för skivstångsrodd, sittande rodd, rodd med bröstdyna, hantelrodd. Chins/latsdrag har en annan rörelse och rotation i skulderblad än roddar. Blir ett lite annat "kontakttänk" om man blir duktig och stark på roddar. Marklyft kan ibland ta och ge lite varstanns i hela baksidan, t.ex fördel baksida lår och bålen, nackdel ryggtavla.

3. Ryggen är en stor och kraftig muskelgrupp, var inte rädd för hög volym.

dmoller
2013-01-26, 03:41
Från en till som alltid haft bäst rygg;

Alltid börjat ryggpasset med
5or i mark (20-40 kg hopp) upp till fail
5 set stångrodd 5x5 (samma vikt)
5 set viktade pullups 3-5 reps

2ggr i veckan

tänker sällan på kontakt då det kommer naturligt för mig när jag kör låga reps

snelhest
2013-01-26, 06:58
Jag tror inte att schematekniska detaljer kommer ge dig bättre rygg. Förmodligen beror det på genetik. Fortsätt träna tungt och var istället glad för att du får bra resultat på magen, bröst och armar. Är nog många av oss som bara får resultat på ryggen och som hellre skulle se resultaten på andra ställen.

Pintan
2013-01-26, 10:33
Rygg (lats) är min bästa muskelgrupp. Dvs genetiskt men den växer riktigt bra (bättre än annan ryggträning med lägre frekvens) av att göra pullups (det vi i sve kallar chins) varje dag mån - fre. Börja med 5 sets per dag, alla till teknisk failure. Teknisk failure = dålig hastighet, försämrad teknik, vila i bottenläget etc. Efter ett tag kan du öka antalet set, jag själv är uppe på 10 vissa dagar, beroende på dagsform. Jag räknar ej repsen i seten.

ChrisDEFC
2013-01-26, 14:07
lägre repsantal och fler set i framförallt mark och rodd. Sen ska du öka vikterna. Säg att du kör 4*5 i marken på 150 första passet. Så försök att köra samma set/reps fast höj vikten med 2,5-5kg nästa pass, sen fortsätter du så tills du inte klarar det längre. Då går du tillbaka 10kg och sen kör på igen.

Jorgen
2013-01-26, 14:15
Från en som alltid haft bäst rygg relativt resten av kroppen och lätt för det;

1. Lär dig koppla ur armarna och verkligen arbeta med ryggen maximalt. Försök jobba för att inte vara trött i biceps/underarmarna efter du tränat rygg, det är ryggen som ska vara trött om du vill ha en stor rygg. Kan hjälpa att tänka att man ska explodera upp vikterna, inte segdra dom.

2. Gör roddar till din prio 1 ett tag, växla ner på chinsen, latsdragen och marklyften till fördel för skivstångsrodd, sittande rodd, rodd med bröstdyna, hantelrodd. Chins/latsdrag har en annan rörelse och rotation i skulderblad än roddar. Blir ett lite annat "kontakttänk" om man blir duktig och stark på roddar. Marklyft kan ibland ta och ge lite varstanns i hela baksidan, t.ex fördel baksida lår och bålen, nackdel ryggtavla.

3. Ryggen är en stor och kraftig muskelgrupp, var inte rädd för hög volym.

Bra tips tycker jag.

vovlo
2013-01-26, 15:13
tack ska testa tipsen!