handdator

Visa fullständig version : Att aldrig överstiga en visst vikt? Tankar?


Provrörsbarn
2013-01-25, 23:30
Tja!

Jag har länge gått och tänkt på en sak, och kände att nu vill jag höras andra tankar kring detta.

Det jag har gått och tänkt på är:
Hur skulle det vara om man bestämmde sig för att aldrig överstiga en viss vikt. Säg till exempel 70 kg.
När jag vägde 73kg så trivdes jag inte ett dugg med min kropp, jag deffade då ner mig och väger nu 65kg och är riktigt nöjd med min kropp. Jag vill ju fortsätta bygga muskler och kommer därför gå upp i vikt. Säg att jag går upp till 70kg men direkt när vågen visar 70kg så minskar jag på kalorierna går ner något/några kg för att sedan gå upp till max 70 kg.
Det man bör ha i tanke är väll att hela tiden försöka få viktuppgången riktigt långtsam men stadig och se till att få en riktigt bra deff?

Vad väcker detta för tankar hos er? Det är ju lite som att ligga på balans märker jag nu haha...

Rikard Jansson
2013-01-25, 23:32
Jag skulle pendlat mellan 66 och 73 isåfall, tills jag hade typ 6% bf på 70

Provrörsbarn
2013-01-25, 23:38
Jag skulle pendlat mellan 66 och 73 isåfall, tills jag hade typ 6% bf på 70

Okey, varför just mellan 66-73kg? större utsträckning menar du? Jag kommer antagligen ha en helt annat form denna gången vid 73kg än vad jag hade förut....fyfan...tyckte jag var riktigt smalfet då :S

Rikard Jansson
2013-01-25, 23:45
Okey, varför just mellan 66-73kg? större utsträckning menar du? Jag kommer antagligen ha en helt annat form denna gången vid 73kg än vad jag hade förut....fyfan...tyckte jag var riktigt smalfet då :S

Att bulk-deffa 2-4 kg funkar inte så bra, eftersom man slösar massa tid med att tömma/fylla vätska etc

Provrörsbarn
2013-01-25, 23:48
Att bulk-deffa 2-4 kg funkar inte så bra, eftersom man slösar massa tid med att tömma/fylla vätska etc

Jo, det är ju sant. Man kan ju gå ner 2-3kg på bara 3 dagar, sen är det ju efter det man ska fortstätta några kg till. Bra att du sa det!

cero
2013-01-25, 23:56
Låter väl vettigt, men du kan som sagt göra intervallet lite större. Och om du sköter träningen och lägger på dig muskler under bulken så kommer du ju inte se lika ful ut på 70 KG. Jag skulle nog föredra att gå ned ytterligare 5-10 KG om det är möjligt, och sedan röra sig inom intervallet 55 -> 65 t ex. På så sätt har du alltid en snygg kropp.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:02
Låter väl vettigt, men du kan som sagt göra intervallet lite större. Och om du sköter träningen och lägger på dig muskler under bulken så kommer du ju inte se lika ful ut på 70 KG. Jag skulle nog föredra att gå ned ytterligare 5-10 KG om det är möjligt, och sedan röra sig inom intervallet 55 -> 65 t ex. På så sätt har du alltid en snygg kropp.

Ja, jag insåg att jag måste ha ett större "räckvidd" eller vad man ska kalla det. som sagt förut, kanske 73 kg, då har jag 6,6 kg kvar att bulka vilket kan ta flera månader om jag tar det lugnt. Är inte ute efter så mycket större muskler ändå nämligen. Jag är nästan 180, känner inte för att gå ner mer nu, är ganska så smal men på ett vältränad sätt enligt vad andra tycker. väger 65,4 nu och det är med kreatin.

Rahf
2013-01-26, 00:02
Jag ligger stadigt på 65-67kg och trivs skitbra. Samtidigt har muskelmassan och styrkan ökat låångsamt, vilket passar mig perfekt. Om du inte har bråttom så skulle jag ha siktat på kaloribalans med inslag av unnande.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:06
Jag ligger stadigt på 65-67kg och trivs skitbra. Samtidigt har muskelmassan och styrkan ökat låångsamt, vilket passar mig perfekt. Om du inte har bråttom så skulle jag ha siktat på kaloribalans med inslag av unnande.

Ligger du stadigt där genom att hålla koll på kalorierna då eller? Pendlar du på något speciellt sätt? Eller ser du helt enkelt till att bara hålla dig där? xD
Finns så många sätt ju! Springa mer, äta mer, träna mindre, äta mindre osv! :P

Rahf
2013-01-26, 00:16
Det är lättare för mig, eftersom jag hittat en balans där min allmänna livsstil helt enkelt placerar kroppen på den vikten. Jag räknar inte aktivt kalorier, men väljer ibland bort alltför rika måltider. 4-5 pass träning i veckan och du har mitt liv.

Viktförändringar är mest vätskevikt. Jag har varit med om det under ett par år, så jag vet att vågen kan visa 68kg en dag, för att två dagar senare dala ner till 65kg. Med andra ord ligger jag på konstant viktbalans. Min fokus ligger snarare på att träningen ska vara hård och progressiv.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:19
Det är lättare för mig, eftersom jag hittat en balans där min allmänna livsstil helt enkelt placerar kroppen på den vikten. Jag räknar inte aktivt kalorier, men väljer ibland bort alltför rika måltider. 4-5 pass träning i veckan och du har mitt liv.

Viktförändringar är mest vätskevikt. Jag har varit med om det under ett par år, så jag vet att vågen kan visa 68kg en dag, för att två dagar senare dala ner till 65kg. Med andra ord ligger jag på konstant viktbalans. Min fokus ligger snarare på att träningen ska vara hård och progressiv.

Jag förstår. Jag tror jag personligen skulle trivas med bestämda vikter. Öka i vikterna på gymmet men hålla en stadig kroppsvikt låter ju inte fel då jag som sagt trivs riktigt bra med kroppen som den är nu. Tror du att du förlorar något fett förresten?

Rahf
2013-01-26, 00:25
Ja, kroppen har blivit mer definierad. Jag vill dock poängtera att styrkeökningarna inte är i närheten av vad dom är på ett litet kaloriöverskott. Man får kämpa lite.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:27
Ja, kroppen har blivit mer definierad. Jag vill dock poängtera att styrkeökningarna inte är i närheten av vad dom är på ett litet kaloriöverskott. Man får kämpa lite.

Nä det är ju klart, men jag är inte så "viktkåt" det är själva träningen jag gillar, vare sig jag tar ut mig på 4kg hantlar eller 10kg xD

cero
2013-01-26, 00:29
Tycker inte du ska räkna med att tappa fett om du är viktstabil. Sett över en lite längre tidsperiod är det möjligt att man både bygger muskler och tappar fett, men det är ingen praktisk metod vars progression är lätt att mäta.

Träna på balans är det många som gör, men det kan bli väldigt segt. Större chans att man når platåer där det händer väldigt lite på flera veckor/månader, beroende på hur länge man tränat. Speciellt för kvinnor, kan jag tänka mig.

Rahf
2013-01-26, 00:31
OBS! Jag bör nämna att jag inte uteslutande tränar styrketräning. Det är en hel del gymnastikinspirerat också.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:33
Tycker inte du ska räkna med att tappa fett om du är viktstabil. Sett över en lite längre tidsperiod är det möjligt att man både bygger muskler och tappar fett, men det är ingen praktisk metod vars progression är lätt att mäta.

Träna på balans är det många som gör, men det kan bli väldigt segt. Större chans att man når platåer där det händer väldigt lite på flera veckor/månader, beroende på hur länge man tränat. Speciellt för kvinnor, kan jag tänka mig.

Men kan man säga att det är en viktbalans om man går upp till 73kg, går ner till 65, går upp till 73 och så vidare. upp, ner, upp, ner. Då får man ju kcal-överskott vilket borde bygga muskler, men sen blir det också kcal-underskott och sköter man det rätt behåller man ju oftast mer muskler än vad man bryter ner. eller tänker jag snett nu?

cero
2013-01-26, 00:39
Du tänker rätt, men jag skulle inte kalla det där viktbalans. Jag syftade på när man står stilla på en viss vikt.

Provrörsbarn
2013-01-26, 00:41
Du tänker rätt, men jag skulle inte kalla det där viktbalans. Jag syftade på när man står stilla på en viss vikt.

Jo, men jag tänkte mer att man inte överstiger en viss vikt bara. Iaf tills man når en nöjd fett% kanske.
Jag tror som sagt jag skulle trivas med att ha lite satta "gränser"

Sniggel
2013-01-28, 16:35
Om du inte trivs med att väga mer än 70 - låt bli imo.
Det viktigaste är väl att trivas?
Jag tror säkert det kan funka bra att bulka/deffa mellan 65-70 så länge du inte oldschool-bulkar/deffar. Eller helt enkelt ligga stabil och genomgå en långsam kroppsrekomposition.

Provrörsbarn
2013-01-28, 16:41
Om du inte trivs med att väga mer än 70 - låt bli imo.
Det viktigaste är väl att trivas?
Jag tror säkert det kan funka bra att bulka/deffa mellan 65-70 så länge du inte oldschool-bulkar/deffar. Eller helt enkelt ligga stabil och genomgå en långsam kroppsrekomposition.

Ja trivas är ju det viktigaste, Men tror jag kommer ha en helt annan kropp vid 70kg nu än vad jag hade förut när jag vägde 70kg då jag hade väldigt mycket mer fett och lite muskler. Nu är det tvärtom. Men kommer nog inte överstiga 72kg iaf.

nitz
2013-01-28, 16:46
Jag kör lite liknande själv, jag pendlar sällan mer än 4 - 5 kg.
För mig och mina målsättningar fungerar det bra :)

Wibba
2013-01-28, 16:49
Jag har vägt 90+ på 180cm rätt tjock, gick ner till 73 som minst med magrutor. Visst, jag har snyggare kropp. Men inte fan trivs jag med att väga så lite. Minst 85 borde jag ligga på men isåfall ska viktuppgången gå rätt till och inte bestå av gainer, pizza och kebab.

Provrörsbarn
2013-01-28, 17:21
Jag kör lite liknande själv, jag pendlar sällan mer än 4 - 5 kg.
För mig och mina målsättningar fungerar det bra :)

Pendlar du genom att minska och öka ditt kcalintag då eller? Blir det så automatisk kanske? :P

nitz
2013-01-28, 17:36
Pendlar du genom att minska och öka ditt kcalintag då eller? Blir det så automatisk kanske? :P
Räknar inte aktivt kalorier, men tänker väl "nu äter jag lite mer" och "nu äter jag lite mindre" typ :P.
Det är så jag bulkar och deffar kan man säga :)

Provrörsbarn
2013-01-28, 17:54
Räknar inte aktivt kalorier, men tänker väl "nu äter jag lite mer" och "nu äter jag lite mindre" typ :P.
Det är så jag bulkar och deffar kan man säga :)

Låter bra det!
Märker du att du efter varje period får mindre fett och mer muskler?

nitz
2013-01-28, 18:44
Låter bra det!
Märker du att du efter varje period får mindre fett och mer muskler?
Självklart, annars skulle jag vara en aning missnöjd ;).
Däremot så blir ju lägsta vikten alltid lite högre nu för tiden.
Men som sagt det här är det sättet dom fungerar bäst för mig och mina målsättningar :)