handdator

Visa fullständig version : Trött i underarmar, what to do?


Noppe
2013-01-25, 13:56
Tja alla glada :)

När jag kör mitt rygge/biceps pass så känner jag av efter ett par övningar att jag blir så grymt trött/hård i underarmarna.
Och det leder ju till att jag inte orkar köra fullt ut för biceps på slutet.

Självklart känner jag av att bicepsen får sig en "omgång" dagarna efter, men det känns ju som att det borde gå att optimera för att få ut mer.
Bicepsen är ju långt ifrån färdigkörda under passet.
Kör ju deff/diet så det blir ganska tunga lyft med låg/medel reps.
Har provat ändra lite övningar men blir ingen skillnad.

Några råd vore snällt från er experter.
Kommer det att släppa efterhand?
Lyfter jag fel?
Lägga till ett underarms pass i veckan?
Byta övningar?
Är jag dålig på att fokusera på biceps och spänner mig förmycket?

Så här ser passet ut:
Sittande rodd med kabel
Latsdrag
Ryggresningar
axelpress
omvända flyers
hantel curls
stående kabel curls

Har provat med stång, z-stång, sittande, stående etc etc..

Tack på förhand.

sjolund27
2013-01-25, 14:04
Har du tränat länge?

Inte alls ovanligt att du känner av i underarmarna under rygg/bicep passen, då dessa är mycket aktiva under passen.

Tips:
Har du inte tränat så väldigt länge så fortsätt som du har gjort. Kan mycket väl vara otränade underarmar som så småningom blir tränade.

Har du tränat rätt så länge och fortfarande har detta problem så kan det nog vara utförandet som inte är helt korrekt. Ty övningarna är det absolut inga fel på.

Noppe
2013-01-25, 14:24
Har du tränat länge?

Inte alls ovanligt att du känner av i underarmarna under rygg/bicep passen, då dessa är mycket aktiva under passen.

Tips:
Har du inte tränat så väldigt länge så fortsätt som du har gjort. Kan mycket väl vara otränade underarmar som så småningom blir tränade.

Har du tränat rätt så länge och fortfarande har detta problem så kan det nog vara utförandet som inte är helt korrekt. Ty övningarna är det absolut inga fel på.

Nä har inte tränat länge, lite över ett halvår.
Dock med nytt program sen en månad tillbaka, med en del "tester" pågrund av sådana här problem.
Min teknik och utförandet av övningarna är väl långt ifrån optimalt kan jag tänka mig, är det nån som har det? :)

Känner av lite i underarmarna redan efter rodd/Latsdrag, det enda jag märkt fungerar lite bättre är mer vila mellan sets/övningar och att skaka loss armarna/underarmarna.

Finns det nåt sätt för hantel curls som underlättar det lite mer för underarmar? (Jag kör väl nån form utav twisted)
Finns det några övningar där man inte knyter näven alls?

Ulvamal
2013-01-25, 14:29
Ett grundtips är att använda handtag med så grov/vass lättring som möjligt på greppet. Ett annat är att härda ut.
Visst, det finns dragremmar men personligen tycker jag det är ok att greppstyrkan initialt begränsar utvecklingen -- den brukar komma med tiden, och det är skönt att slippa böka med remmar (plus att det är trevligt att faktiskt ha underarmar =) ).

Noppe
2013-01-25, 14:35
Ett grundtips är att använda handtag med så grov/vass lättring som möjligt på greppet. Ett annat är att härda ut.
Visst, det finns dragremmar men personligen tycker jag det är ok att greppstyrkan initialt begränsar utvecklingen -- den brukar komma med tiden, och det är skönt att slippa böka med remmar (plus att det är trevligt att faktiskt ha underarmar =) ).

Okej har inte alltför många variationer på hantlar på mitt gym.
Har inga problem att härda ut, det är mer att man är rädd att man göra nåt fel och skadar sig eller dylikt. Samt efter ett par år inse att man kunde gjort på ett helt annat sätt och fått en större utdelning.

Sheogorath
2013-01-25, 14:39
Okej har inte alltför många variationer på hantlar på mitt gym.
Har inga problem att härda ut, det är mer att man är rädd att man göra nåt fel och skadar sig eller dylikt. Samt efter ett par år inse att man kunde gjort på ett helt annat sätt och fått en större utdelning.

Underarmar och biceps kommer anpassa sig till träningen över tid och då kommer du få ut mer av din ryggträning. Det är som sagt ett nybörjarfenomen i mångt och mycket.

sjolund27
2013-01-25, 15:43
Nä har inte tränat länge, lite över ett halvår.
Dock med nytt program sen en månad tillbaka, med en del "tester" pågrund av sådana här problem.


Då har du nog inget alls att oroa dig för. Kör på som du gjort så bör det gå hur bra som helst så småningom =).

Noppe
2013-01-25, 15:48
Tackar för er hjälp, får köra på som tidigare.
Lite tråkigt bara att man inte kan kräma ut det sista i vissa övningar.
Men det kommer väl med tiden, man är väl för ivrig och taggad nu i början :)
Får ta en steg i taget så löser det sig med tiden.

HippSomHapp
2013-01-25, 17:53
Du kan ju försöka flytta runt lite övningar för att belasta underarmarna mindre. Lägg till exempel ryggresningar mellan rodd och latsdrag.

Ondskapelsen
2013-01-26, 10:02
Du kan ju försöka flytta runt lite övningar för att belasta underarmarna mindre. Lägg till exempel ryggresningar mellan rodd och latsdrag.

Detta är ett bra tips! Försök få in några fler minuter mellan de allra värsta övningarna. Annars är det som Sheo säger, att de kommer med tiden.

Unforgiven
2013-01-26, 17:34
Jag upplever samma fenomen men ser det inte som ett problem. Många ryggövningar tar sekundärt både på biceps och underarmar vilket gör det lättare att banka skiten ur biceps efter ryggen. Testa lite rope curls eller concentration curls på slutet för att pressa ut den sista kraften du har när du genomlidit sura underarmar.

Noppe
2013-01-28, 10:27
Du kan ju försöka flytta runt lite övningar för att belasta underarmarna mindre. Lägg till exempel ryggresningar mellan rodd och latsdrag.

Jepp har testat av lite varje, precis som du säger så fungerar ryggresningar mellan rodd och latsdrag väldigt bra.
Man hinner vila ut armarna på ett bra sätt.

Noppe
2013-01-28, 10:35
Jag upplever samma fenomen men ser det inte som ett problem. Många ryggövningar tar sekundärt både på biceps och underarmar vilket gör det lättare att banka skiten ur biceps efter ryggen. Testa lite rope curls eller concentration curls på slutet för att pressa ut den sista kraften du har när du genomlidit sura underarmar.

Har testat rope culrs, ingen skillnad där.
Har inte testat av concentration curls, ska prova nästa gång.
Dock har jag svårt att banka skiten ur biceps då mina underarmar säger stop.
Men det blir väl bättre med tiden hoppas jag, vill kunna köra ännu hårdare.

Hur är det med twisted och icke på hantel curls, vad är att rekommendera i mitt fall?

Rikard Jansson
2013-01-28, 10:42
Ingen twist. Det är alltså biceps du vill kötta mer än underarmarna för tillfället om jag förstår dig rätt? Har du tillgång till remmar?

Noppe
2013-01-28, 11:16
Ingen twist. Det är alltså biceps du vill kötta mer än underarmarna för tillfället om jag förstår dig rätt? Har du tillgång till remmar?

Ja vill försöka kötta mer på biceps. Har inte tillgång till remmar, och vill helst undvika remmar.

Rikard Jansson
2013-01-28, 11:41
Ja vill försöka kötta mer på biceps. Har inte tillgång till remmar, och vill helst undvika remmar.

Ptja, då är det inte lätt. Enda sättet isf är nog ev att supersetta stångcurl med reverse grip stångcurl. Eller preacher curl, den brukar vara nice.

Storhövdingen
2013-01-28, 11:47
Testa att slänga in lite uthållighetsövningar för greppet när det passar, en jag gillar är att hänga i ett chinsräcke och "stega" på stället med händerna, dvs släppa lite med ena handen och ta tag igen, sen andra osv. Klättring är en annan lösning på problemet.

Noppe
2013-01-28, 12:33
Ptja, då är det inte lätt. Enda sättet isf är nog ev att supersetta stångcurl med reverse grip stångcurl. Eller preacher curl, den brukar vara nice.

Preacher curl har jag kört senaste passen, fungerar sådär.

Jag ska kolla extra noga på min teknik när jag kör curls nästa gång.
Kan hända jag böjer handlederna/händerna och på så vis att underarmarna tar extra stryk.

Noppe
2013-01-28, 12:35
Testa att slänga in lite uthållighetsövningar för greppet när det passar, en jag gillar är att hänga i ett chinsräcke och "stega" på stället med händerna, dvs släppa lite med ena handen och ta tag igen, sen andra osv. Klättring är en annan lösning på problemet.

Har börjat köra lite underarmar och grepp under ben/mag passen.
Få se med tiden om det blir bättre.