handdator

Visa fullständig version : Övertränad muskel?


difaren
2013-01-24, 23:35
Hur vet man om man har övertränat en muskel? Känns det eller är det så att musklerna bara inte växer?
Finns det några tecken på att man har övertränat.. ?

Jag vet att man kan överträna genom löpning osv, men inte en specifik muskel!

Så hur är det, är väldigt fundersam :)

Hydlee
2013-01-24, 23:42
När du styrketränar belastar du musklerna mer än dom är vana vid. Dom bryts då ner. Sov och ät ordentligt så kommer en superkompensation ske och dom blir starkare. Skiter du i återhämtningen och tränar biceps 7 dagar i veckan så kommer den inte hinna återhämta sig och den bryts då ner mer än den hinner bygga upp sig. Antar att det är det du menar med överträning. Se till att du har tillräckligt med vilodagar mellan dina respektive muskelgruppers pass. Lite generellt kan man väl säga att inte träna en muskel du har träningsvärk i.

difaren
2013-01-24, 23:43
Nej precis! Men... jag kör 3 pass där alla muskelgrupper är uppdelade, alla muskler hinner få vila och återhämta sig MEN känner man av något speciellt ifall det skulle ske?

Hydlee
2013-01-24, 23:54
http://www.naturalphysique.se/index.php?option=com_content&view=article&id=73:oevertraening-orsaker-och-symptom&catid=45:tipsfrangunnar&Itemid=80

Där har du ett helt gäng olika symtom.

Men sålänge du ger musklerna tillräckligt med återhämtning är det inget jag skulle oroa mig över för mycket. Ett "lätt" sätt att kolla är ju att ta uppehåll från träningen i en vecka och se om du persar i valfri övning när du kommer tillbaka. Det tror jag iofs många skulle göra. Finns ju en anledning till att elitidrottare har vilodagar innan tävlingar.

Doolie
2013-01-24, 23:57
När du styrketränar belastar du musklerna mer än dom är vana vid. Dom bryts då ner. Sov och ät ordentligt så kommer en superkompensation ske och dom blir starkare. Skiter du i återhämtningen och tränar biceps 7 dagar i veckan så kommer den inte hinna återhämta sig och den bryts då ner mer än den hinner bygga upp sig. Antar att det är det du menar med överträning. Se till att du har tillräckligt med vilodagar mellan dina respektive muskelgruppers pass. Lite generellt kan man väl säga att inte träna en muskel du har träningsvärk i.

Det finns ingen korrelation mellan träningsvärk och bristande återhämtning i en muskel

Hydlee
2013-01-25, 00:00
Det finns ingen korrelation mellan träningsvärk och bristande återhämtning i en muskel

Därför jag sa lite generellt. Även om det inte finns någon korrelation så kan jag tycka att träningsvärken kan vara en bra och lätt riktlinje att gå efter som nybörjare.

Supermicke
2013-01-25, 08:49
http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2012/10/Wolffe-Charts.jpg

smeander
2013-01-25, 12:10
Därför jag sa lite generellt. Även om det inte finns någon korrelation så kan jag tycka att träningsvärken kan vara en bra och lätt riktlinje att gå efter som nybörjare.

En dålig riktlinje för både nybörjare och erfarna.


Sent from a cordless device.

AronP
2013-01-25, 12:55
Är väl inte så att man brukar prata om att överträna en muskel utan är du övertränad så gäller det hela kroppen. En muskel kan däremot tränas för mkt vilket leder till ingen eller dålig utveckling av nämnda muskel.

Och träningsvärk är ett sjukt dåligt exempel.