handdator

Visa fullständig version : Skadat bröst, sena känns delad och tunn


liftbig
2013-01-24, 20:55
För några veckor sedan när jag bänkade så träffade jag fel, vikten kom längre ner på ena sidan i bottenläget och jag orkade inte trycka upp. Det lät som något drogs isär.

Det smärtade lite efteråt men ingen svullnad eller dyl. Det känns fortfarande lite nu två veckor efteråt, har kört ett lättare bröstpass och det går helt okej men känner obehaget. Smärtan kommer även om jag kör chins.

Smärtan kommer vid bröstet, längst upp mot armhålan just där bröst/axel/biceps möts.

Det blir som sagt bättre och bättre men vågar inte lyfta ordentligt för när jag känner mig i armhålan så känns det som senan är väldigt mycket tunnare på den sidan än min andra, känns som den är delad i flera. Det kan möjligvis ha varit såhär innan men jag inte lagt märke till det själv.

Är det möjligt att senor klyver sig och dyl? Om jag bara fortsätter träna på med lite högre reps och ser till att det inte smärtar kommer det läka då?

Förstår om det är svårt att svara på men vore trevligt med lite input så kanske jag blir lite klokare.

pezrulezhaakon
2013-01-24, 21:55
liftbig

Du har säkert åkt på en partiell ruptur. En liten del av muskelfibrerna som gått av.
Bara fortsätta hålla dig rörlig och kör inte tyngre än att du kan hålla smärtan borta. Sånt brukar ta några veckor att bli av med. Räkna med 6-8v beroende på hur du sköter rehaben. Kan bli mer, kan bli mindre...

liftbig
2013-01-24, 22:26
liftbig

Du har säkert åkt på en partiell ruptur. En liten del av muskelfibrerna som gått av.
Bara fortsätta hålla dig rörlig och kör inte tyngre än att du kan hålla smärtan borta. Sånt brukar ta några veckor att bli av med. Räkna med 6-8v beroende på hur du sköter rehaben. Kan bli mer, kan bli mindre...

Tack så mycket för ditt svar.

Är det allvarligt samt kan jag fortfarande träna mitt bröst bara det inte smärtar? Gå ner till säg 8-10rep istället för 1-4rep?

Samt kommer det här vara något som kommer ge framtida problem?

pezrulezhaakon
2013-01-24, 22:57
liftbig

Hur tungt du bör ha får du avgöra. Rörelsen är viktigast. Rörelseträning och anpassad stretching är att föredra.

Om det aldrig får läka ut helt är sannolikheten större att du får dras med återkommande problem under mycket lång tid. Alltså att det kan bli lite bättre under några veckor eller månader, för att sedan dras upp igen, osv..

liftbig
2013-01-24, 23:10
liftbig

Hur tungt du bör ha får du avgöra. Rörelsen är viktigast. Rörelseträning och anpassad stretching är att föredra.

Om det aldrig får läka ut helt är sannolikheten större att du får dras med återkommande problem under mycket lång tid. Alltså att det kan bli lite bättre under några veckor eller månader, för att sedan dras upp igen, osv..

Ok.

Rörligheten är bra, var bara något stel dagen efter men ingen större fara.

När jag läser om "partiell ruptur" så verkar det nästan som man är helt körd om man vill bli en bra bänkpressare, läser massor som att det blir ärrvävnad som kommer fortsätta att rivas upp hela tiden osv.

Men det gäller kanske större skador än min, som sagt inget blått eller svullnad efter skadan skedde. Bara att hoppas på att gud är nådig antar jag..

pezrulezhaakon
2013-01-24, 23:13
liftbig

Jo, så är det.
Går inte att säga i förväg hur bra eller dåligt det blir för din del. Bättre att ta det säkra före det osäkra och göra det du kan så bra som möjligt.

liftbig
2013-01-24, 23:28
liftbig

Jo, så är det.
Går inte att säga i förväg hur bra eller dåligt det blir för din del. Bättre att ta det säkra före det osäkra och göra det du kan så bra som möjligt.

Tack igen för du tar dig tiden.

Kan jag köra på riskfritt såvida det inte smärtar? Självklart finns risken att det brister men är det idioti måntro?

Planen är att köra på så länge det inte smärtar, inga 1-3 reppare samt strecha mycket.

pezrulezhaakon
2013-01-25, 17:16
liftbig

Att endast gå efter hur det känns är inte helt tillförlitligt. Även om det känns bra i stunden kan det förvärra problemet efteråt.
Ett tips är att belastningsmässigt hålla sig till det som egentligen känns lite "mesigt".

liftbig
2013-01-25, 17:25
liftbig

Att endast gå efter hur det känns är inte helt tillförlitligt. Även om det känns bra i stunden kan det förvärra problemet efteråt.
Ett tips är att belastningsmässigt hålla sig till det som egentligen känns lite "mesigt".

Tackar så mycket. Kör i regel 6or på 130, 3-4a på 140, 2 på 150.

Förra veckan gick jag ner och körde på 90-100kg i bänken, pumpade på bara och det kändes ok. Gick aldrig till fail.

Tänkte köra 100-110kg ungefär nästa bröstpass och det känns som en "mesig" vikt för mig då jag gärna vill träna med tyngre vikter.

Vi får se, tack för din input. Hoppas på det bästa.

Det skulle väll även kunna vara så att det bara är en reva i bröstmuskeln då det inte känns något nu samt att det är inte synligt alls.

pezrulezhaakon
2013-01-25, 17:29
liftbig

Tja, det är ju omöjligt att säga hur omfattande skadan är över nätet, men allvarligare rupturer brukar visa sig på ett eller annat sätt. Men det betyder dock inte att detta inte är tillräckligt för att få långdragna känningar, om du har otur.

earf
2013-01-25, 17:41
Gå till en läkare o få det bekräftat

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-01-25, 18:02
Gå till en läkare o få det bekräftat

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Man ska ha bra tur för att komma till en läkare som kan diagnostisera en partiell pectoralisruptur. Jag föreslår en sjukgymnast som vid behov kan ordna ett ultraljud via en läkare. Risken är överhängande att han skickas hem med råd om vila och ett recept på diklofenak. Han kan förstås ha tur och komma till en ortopediintresserad läkare, men det gäller ju att gå på det mest sannolika och det är inte det mest sannolika. Om han inte söker sig till en idrottsmedicinsk klinik direkt.

liftbig
2013-01-25, 19:58
Skulle en bild kunna vara till hjälp kanske? Om någon kan säga något.

Här är en bild om någon kan säga något. Att jag är orakad, tjock och har en ful tatuering hör inte till saken =D.

http://img59.imageshack.us/img59/7566/img0270zx.jpg

Det är vänster bröst det gäller ( Samma sida som tatueringen).

Sheogorath
2013-01-25, 19:59
Skulle en bild kunna vara till hjälp kanske? Om någon kan säga något.

Här är en bild om någon kan säga något. Att jag är orakad, tjock och har en ful tatuering hör inte till saken =D.

http://img59.imageshack.us/img59/7566/img0270zx.jpg

Det är vänster bröst det gäller ( Samma sida som tatueringen).

Bröstmuskelbristningar syns lättast om du håller händerna som om du gick lucia-tåg och pressar ihop händerna.

liftbig
2013-01-25, 20:03
Jag pressar ihop händerna lite lätt på bilden ,inte maximalt men ser ingen större skillnad jämfört med min andra bröstmuskel faktiskt.

Kan det inte vara så att det blivit en reva bara, som sagt så syntes inget efter det uppstod. Ingen svullnad eller något blått.

Tack för input.

Sheogorath
2013-01-25, 20:09
Jag pressar ihop händerna lite lätt på bilden ,inte maximalt men ser ingen större skillnad jämfört med min andra bröstmuskel faktiskt.

Kan det inte vara så att det blivit en reva bara, som sagt så syntes inget efter det uppstod. Ingen svullnad eller något blått.

Tack för input.

Om bristningen är så stor att en del av bröstmuskeln känns mindre "tät" är det konstigt om det inte finns en blödning. Det rinner ofta ner i armen. Ingenting på överarmens insida?

liftbig
2013-01-25, 20:12
Om bristningen är så stor att en del av bröstmuskeln känns mindre "tät" är det konstigt om det inte finns en blödning. Det rinner ofta ner i armen. Ingenting på överarmens insida?

Nej, har kollat mycket bilder på rupturer osv men fanns inget blått någonstans. Inget rött heller.

Det är lite som ett hål jämt vid armhålan men så har jag även på andra sidan. Kanske inte fullt så stort men mitt vänstra bröst ( det trasiga) är även mer välutvecklat så kanske känns som hålet är större för själva muskeln är bulligare.

Sheogorath
2013-01-25, 20:24
Nej, har kollat mycket bilder på rupturer osv men fanns inget blått någonstans. Inget rött heller.

Det är lite som ett hål jämt vid armhålan men så har jag även på andra sidan. Kanske inte fullt så stort men mitt vänstra bröst ( det trasiga) är även mer välutvecklat så kanske känns som hålet är större för själva muskeln är bulligare.

Det kan ju vara så att du alltid varit asymmetrisk men märker det först nu när du håller på att pilla en massa.

liftbig
2013-01-25, 20:26
Det kan ju vara så att du alltid varit asymmetrisk men märker det först nu när du håller på att pilla en massa.

Ja, jag vet att jag alltid varit lite osymmtrisk men är orolig för att skada mig rejält men mitt otränade öga kan inte se något konstigt.

Just ljudet samt smärtan efter var det som oroade, det var ingen farlig smärta heller för den delen.

liftbig
2013-02-13, 12:32
Drar en uppdaterinhg här för lite feedback.

Smärtan är nu helt borta men kan känna ett visst obehag ibland, kan lika gärna vara träningsvärk men som sagt så oroar jag mig.

Om jag pressar armen mot kroppen så bröstet trycks utåt så kan det kännas lite "trådigt" det är som flera små senor eller vad det nu kan vara i armhålan istället för som på andra sidan där det är en tjock.

Det kanske är vanligt att det fäster lite olika, är det någon mer som känner igen sig i detta?