handdator

Visa fullständig version : Hantelpress för bröst med detta grepp?


mycketbrännvin
2013-01-24, 18:18
Mina söner, vad säger ni om denna version av hantelpress? Fick detta tips pga problem med axlar kanske inte tar lika bra på bröst som vanlig men antar att det blir mindre påfrestande för axlarna:)Iaf bättre än inga pressar alls. Vad tycker ni?

o8UiLohxk-s

Axii
2013-01-24, 18:39
Ser mer ut som smalbänk med hantlar...

Bmwtwinturbo
2013-01-24, 18:39
Utan att vara alls duktig på detta, men när man ex ser So you think you can bench så menar han på att för stor axelrotation skapar skadorna snarare än att belasta med armarna utåt. Gör man som killen i videon är ju armbågen långt under bänken = stor rotation på armen. Så det kanske känns bättre men är inte nödvändigtvis mer skonsamt.

jasonmago
2013-01-24, 18:42
Mina söner, vad säger ni om denna version av hantelpress? Fick detta tips pga problem med axlar kanske inte tar lika bra på bröst som vanlig men antar att det blir mindre påfrestande för axlarna:)Iaf bättre än inga pressar alls. Vad tycker ni?

o8UiLohxk-s

Vad har du för problem med axeln?

Jappse
2013-01-24, 18:47
Nämner inte Dave Tate något om detta i "So you think you can bench?" Typ att det känns bättre men det kommer inte att hjälpa din axel.

Klippet, se 3:03 minuter in
cXvX-zxWR_c#t=181s

mycketbrännvin
2013-01-24, 18:47
Jag har inflammation (högst troligt) i bicepsfästena som är i axlarna.

mycketbrännvin
2013-01-24, 19:05
Jag vet att problemen inte blir bättre av att träna såhär, söker ett sätt att smärtfritt utveckla mina små bröst

Hydlee
2013-01-24, 21:39
Jag skulle rekommendera att köra i peckdeck tills inflammationen har läkt. Känns som minst påfrestning på biceps.

pezrulezhaakon
2013-01-24, 21:50
Hydlee

PecDec belastar biceps också.

Sheogorath
2013-01-24, 22:14
Hydlee

PecDec belastar biceps också.

Rätt så rejält dessutom.

Sheogorath
2013-01-24, 22:17
Minst påfrestning på biceps får du förmodligen av pullovers. Liggande på bänk tar bra på nedre bröst. Övre bröst kommer du inte åt däremot och så är det generellt, att övningar som aktiverar övre bröst också i någon mån aktiverar biceps. Vissa övningar mer än andra. Flyesvarianter är värst.

Squamata
2013-01-24, 22:20
Jag har en skada på bicepssenan på precis samma ställe som dig.. Enda övningen jag kan köra nu under rehab är nedåtlutande press med smal fattning(tänk smalbänk/lite mindre än axelbrett).. Suboptimal för bröst, men lite bröstträning är bättre än ingen antar jag.. Så testa!

Axii
2013-01-24, 22:31
Rätt så rejält dessutom.

Minst påfrestning på biceps får du förmodligen av pullovers. Liggande på bänk tar bra på nedre bröst. Övre bröst kommer du inte åt däremot och så är det generellt, att övningar som aktiverar övre bröst också i någon mån aktiverar biceps. Vissa övningar mer än andra. Flyesvarianter är värst.
Så du påstår att flyes (maskin/cc) tar mest på övre bröst och belastar biceps?

Sheogorath
2013-01-24, 22:36
Så du påstår att flyes (maskin/cc) tar mest på övre bröst och belastar biceps?

Det var en konstig tolkning. Vilken del av bröstet som träffas (mest) beror helt på vinkeln i axeln men alla flyesvarianter inklusive pec-dec aktiverar biceps. Ju rakare armar desto mer aktivering, så pec-dec är snällast i sammanhanget men rejält mycket värre än pressar. Exempelvis.

Axii
2013-01-24, 22:41
Det var en konstig tolkning. Vilken del av bröstet som träffas (mest) beror helt på vinkeln i axeln men alla flyesvarianter inklusive pec-dec aktiverar biceps. Ju rakare armar desto mer aktivering, så pec-dec är snällast i sammanhanget men rejält mycket värre än pressar. Exempelvis.

Jag kör flyes i maskin, aldrig fått en sådan härlig pump och utveckling av tuttarna, samt inga problem med bicepsenan. Håller armarna rakt, dessutom.

Ska jag fortfarande tro på din teori?

Sheogorath
2013-01-24, 22:51
Jag kör flyes i maskin, aldrig fått en sådan härlig pump och utveckling av tuttarna, samt inga problem med bicepsenan. Håller armarna rakt, dessutom.

Ska jag fortfarande tro på din teori?

Varför skulle du få problem med bicepssenan?

Axii
2013-01-24, 22:52
Varför skulle du få problem med bicepssenan?

Den frågan borde jag ställa dig, inte du mig. Det är du som påstår att pec dec och flyes är dåligt för axlarna å bicepsenan.

StarkaUlf
2013-01-24, 23:01
Den frågan borde jag ställa dig, inte du mig. Det är du som påstår att pec dec och flyes är dåligt för axlarna å bicepsenan.

Jag kan inte se vart han påstår det.

Det är väl rätt logiskt att en flye-rörelse kommer aktivera biceps betydligt mer än en pressrörelse?

Degpekka
2013-01-24, 23:38
Den frågan borde jag ställa dig, inte du mig. Det är du som påstår att pec dec och flyes är dåligt för axlarna å bicepsenan.

Han pratar med en person som har en skada. Han har inte sagt att folk med friska axlar kommer få problem av att köra flyes.

Hydlee
2013-01-25, 00:22
Hydlee

PecDec belastar biceps också.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html

Menade alltså denna med böjda armbågar/utåtroterade axlar och inte flyes-varianten. Biceps kan ju inte belastas jättemycket här?

Sheogorath
2013-01-25, 06:08
Han pratar med en person som har en skada. Han har inte sagt att folk med friska axlar kommer få problem av att köra flyes.

Tack.

Sheogorath
2013-01-25, 06:10
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html

Menade alltså denna med böjda armbågar/utåtroterade axlar och inte flyes-varianten. Biceps kan ju inte belastas jättemycket här?

Raka armar och mer inåtrotation i axeln kommer mycket riktigt att belasta biceps mer, men en pec-dec kommer fortfarande att aktivera biceps mer än en press där man ju sträcker i armbågen samtidigt som rörelsen i axeln sker.

bigjepp
2013-01-25, 07:26
Den frågan borde jag ställa dig, inte du mig. Det är du som påstår att pec dec och flyes är dåligt för axlarna å bicepsenan.

Det är nog time att sova för dig...

mycketbrännvin
2013-01-25, 17:40
Tack för tipsen! Skall testa nedåtlutande pressar. Pullovers kan jag göra men känns mest som att det inte ger så mycket men bättre än ingenting.

Sheogorath
2013-01-25, 18:04
Tack för tipsen! Skall testa nedåtlutande pressar. Pullovers kan jag göra men känns mest som att det inte ger så mycket men bättre än ingenting.

Är det tungt och du blir starkare så ger det någonting. ;)