handdator

Visa fullständig version : Minska fettmassan


gogiiirl
2013-01-24, 14:59
Till att börja med kan jag berätta att jag är en tjej på 19 år. Jag är 1.66 cm lång och väger 68 kg. Jag har alltid tränat och anses som vältränad, jag är inte tjock men jag har ändå lite fett som jag vill bli av med för att få fram mer linjer och lägga på mig mer muskler. Min träning ser ut ungefär så här:
Går alltid till gymmet 2 km & ibland springer jag 10 min på löpbandet som uppvärmning. Går även hem från gymmet.
Måndag - vilodag
Tisdag - Tränar armar, mage & bröst.
Onsdag - Tränar, ben, rumpa & rygg.
Torsdag - Tränar armar, mage & bröst.
Fredag - Tränar, ben, rumpa & rygg.
Lördag - Kör ett pass tex. Fitness.
Söndag - Kör ett pass tex. Aerobics.

Jag brukar äta havregrynsgröt med frukt till frukost.
Tidigt mellanmål innan gymmet brukar vara en frukt.
Efter gymmet en proetindrink, whey-80.
Lunch tex. kött eller fisk och sallad.
Kvällsmat kött, fisk och sallad.
Dricker alltid vatten till.
Så klart är det ju olika varje dag och vecka, men på ett ungefär så ser mitt matschema ut så här.

Skulle det här kunna funka för att tappa några extra kilon eller tappa fettet rättare sagt? Eller borde jag satsa mer på att springa och träna kondition? Jag älskar även löpning och har bra kondition, så händer att jag kör ett pass kondition också. Men har hört att det inte är bra att göra det i samma träningspass som när man träna stryketräning?

Om det finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter och tips så är jag jätte tacksam! Ifall det är bättre att ändra på matschemat eller träningen, så tar jag gärna emot allas hjälp. :)

Pretorian
2013-01-24, 15:02
För att tappa fett måste du gå ner i vikt och för att samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt (så det inte blir bantning) så måste du styrketräna.

Det är även viktigt att få i dig en relativt stor mängd protein och det är svårt att säga om du gör eftersom du inte skriver hur mycket du äter av allt.

Jag skulle gärna lägga till något proteinrikt till frukosten. Det kan vara några kokta ägg eller en proteindrink till gröten.

gogiiirl
2013-01-24, 15:19
Okej tack!
Jag äter inte så särskilt mycket. Lite kött och lite sallad brukar det oftast vara. Är inte så hungrig av mig även om jag tränar mycket, där av äter jag lite.

Okej, så en proteindrink till gröten ska jag nog börja med redan imorgon då!

vicarious
2013-01-24, 15:23
Eller borde jag satsa mer på att springa och träna kondition?

Det är kaloribalansen som är avgörande för hur vikten förändras, inte hur mycket konditionsträning man utövar. Så svaret på din fråga är nej, det tycker jag inte. Om du inte absolut vill löpträna mer förstås.

Jag tycker du ska dela upp styrketräningen lite annorlunda och köra igenom varje muskel ordentligt en gång i veckan istället för två.


Men har hört att det inte är bra att göra det i samma träningspass som när man träna stryketräning?

Konditionsträning påverkar styrketräningen negativt. Någon siffra hur "hur mycket" är omöjligt att svara på. Försök separera träningspassen om möjligt. Går det inte/finns inte tid/vill inte så kör iaf styrketräningen först och konditionsträningen efteråt.

gogiiirl
2013-01-24, 15:49
Jag tycker du ska dela upp styrketräningen lite annorlunda och köra igenom varje muskel ordentligt en gång i veckan istället för två.


Hur menar du då tex? :)

cero
2013-01-26, 00:53
Jag har ett förslag.

Måndag - bröst/triceps/axlar
Torsdag - rygg/biceps
Lördag - Ben(även rumpa)/mage/ev vader

Exempelvis: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 (3-dagarsprogrammet)