handdator

Visa fullständig version : Omröstning strikthet/kontra vikt


Bmwtwinturbo
2013-01-24, 10:30
Om man struntar i argumenten utan bara göra en statiskt sammanställning, hur tränar ni helst/oftast? Kan ju skilja från muskelgrupp men välj det mest generella.

Alla alternativ bygger på att man tar ut sig rejält så att man blir rejält trött.

Benämningarna:
Strikt: Skolboksexempel, varje mm rätt och långsamt tempo
Halvstrikt: De grundläggarna rörelserna är strikta men något litet "gung" eller ryggrörelse eller liknande görs
Ostrikt: Rätt muskel aktiveras med hjälp från "fel" är tillåtna, ex rejält sving i bicepscurl fast ändå så rätt att det är träning och inte disco.

Raschmus
2013-01-24, 10:43
Olika repintervall. Oftast halvstrikt, sällan strikt, aldrig ostrikt

ChrisRiddick
2013-01-24, 10:50
kör 5x5 på stora basövningar, alltid strikt på basövningar.

sen resten kör jag 8-10 och fuskar lite då och då för att trycka ut lite extra ur musklerna.

Hydlee
2013-01-24, 10:53
Beror på övningen. Marklyft ex körs så strikt som möjligt för att undvika skador. Bänkpress kan hände att rumpan lyfter från bänken i slutet av setet för att klara sista repen. Isolationsövningar körs strikt för att va säker på att träffa rätt muskel till 100%.

pezrulezhaakon
2013-01-24, 11:10
Strikt 1-20 reps alltifrån explosivt långsamt till explosivt fortare i den koncentriska fasen och alltid långsammare excentriskt.

clavain
2013-01-24, 13:16
1-5 strikta reps i basövningarnas arbetsset (Mark, böj, bänk och Militärpress)
8-12 Strikt i de flesta komplement-övningarna. Enda övningen där jag fuskar fram en extra rep nån gång ibland är nog hantelcurl.

Bmwtwinturbo
2013-01-24, 13:18
Kul med alla svar, ingen har svarat ostrikt ännu ändå ser man dem på gymmet varje gång, vart är de :)

mikaelj
2013-01-24, 13:19
Kul med alla svar, ingen har svarat ostrikt ännu ändå ser man dem på gymmet varje gång, vart är de :)

Vad betyder "ostrikt"?

För min egen del är allting som inte är skadligt strikt.

exevision
2013-01-24, 13:26
Svarade "Strikt, medel reps, 6-8 medel".
Men jag kör 1-12 reps i huvudövningarna. Dock alltid strikt.

Bmwtwinturbo
2013-01-24, 13:45
Vad betyder "ostrikt"?

För min egen del är allting som inte är skadligt strikt.

Det var lite humoristiskt menat. En del Strongmans kör ju väldigt mycket sving för att bygga upp musklerna för att ta en stor vikt under tävling, det är lite min definition av ostrikt, man gör inte övningen strikt enligt "instruktionsbok" men den är ju strikt i den bemärkelsen att den hör till träningen.

Mina definitioner, exemplifierat med stående biceps curl med hantel:
Strikt: 10kgs överarmen snudd på helt låst ned
Halvstrikt: 15kg, överarmen rör sig med lite grand och ger lite extra gung till lyftet.
Ostrikt: 20kg, överarmen rör sig ganska mycket i pendel och svingar upp vikten fast biceps fortfarande jobbar hårt.

filmjölk
2013-01-24, 15:36
Jag tror mig köra väldigt strikt i de flesta övningarna.

Hebbe84
2013-01-24, 15:56
Det beror väl en del på vilken övning vi pratar om, men 3-12 reps, generellt sett strikt eller halvstrikt och någon gång ibland ostrikt om jag vill köra förbi fail och inte har någon som passar.