handdator

Visa fullständig version : Stabilisera vikten? Tänker jag rätt?


HJandersson
2013-01-24, 01:15
Hej!

(första tråden, riktig nybörjare som behöver hjälp)

Jag har gått ner ca 25kg, Jag trivs jätte bra med min kropp som den är nu och känner att jag gärna vill behålla denna vikt eller gå ner 2-3 kg till men inget måste. Vill iaf inte gå upp i vikt.
Jag har räknat ut att jag ligger vid balans på ca 2800kcal.

Nu vill jag börja lägga mig på balans, men är rädd att förlora kontrollen och gå upp i vikt igen då det är väldigt vanligt.

Tänker jag rätt om jag bestämmer mig för att några dagar, säg 4 dagar i veckan ligger på balans, och 3 dagar ligger på ca 2600 kcal (alltså 200 kcal under min balans nivå)

Alltså att jag går efter veckors totala energi, förstår ni vad jag menar?

En fredagkväll framför tven kan ju gå på riktigt många kalorier, iaf för mig. Men ser jag till att ha 3-4 dagar med underskott så borde väll det jämna ut sig? Enkel matte kan man ju säga?

Jag nojjar mycket märker jag, men vill bara få det bekräftat, har varit kämpigt i perioder och vill bara inte förlora kontrollen men även få klart för mig att det är så enkelt som det låter.

Min fråga är helt enkelt : hur stabiliserar man vikten på bästa sätt? tips, ideer osv tas gärna emot!

Fråga om det är något jag har missat!

Nebuchadnezzar
2013-01-24, 01:20
En vecka går bra som mätperiod. Huruvida det jämnar ut sig kan vi ju inte svara på utan att veta hur du faktiskt kommer äta i praktiken. Om du faktiskt ligger på balans på "balansdagarna" och ett underskott på 200 kalorier på de andra tre dagarna så blir det ju förstås ett underskott på 600 kalorier per vecka. Om du å andra sidan, utöver balanskalorierna, trycker en chipspåse på en av balansdagarna på låt säga 500 kalorier och på en annan balansdag dricker 300 kalorier öl så blir det istället ett överskott på 200 kalorier den veckan.

Det är inga fel på metoden, den ger dig helt enkelt 600 kalorier i utrymme, men huruvida den faktiskt leder till kaloribalans i längden beror ju på utförandet. Vad som funkar bäst för dig vad gäller knep för att hålla balansen vet du nog bäst själv. Om inte annat kan du ju köra såhär i några veckor medan du håller koll på kroppsvikten för att sedan utvärdera. En sak att notera är att 200 kalorier är väldigt lite och det försvinner lätt i alla de felmarginaler som råder. Men det är som sagt ingen dålig måttstock.

Det enklaste vid kaloribalans är att helt enkelt hålla koll på vikten. Det kanske blir lite mer vissa dagar (fredagar) och lite mindre andra dagar, men det är du som successivt behöver se till att det jämnar ut sig. Vikten visar om du misslyckas med det, och då får du helt enkelt äta lite mindre än du gjort.

HJandersson
2013-01-24, 10:34
En vecka går bra som mätperiod. Huruvida det jämnar ut sig kan vi ju inte svara på utan att veta hur du faktiskt kommer äta i praktiken. Om du faktiskt ligger på balans på "balansdagarna" och ett underskott på 200 kalorier på de andra tre dagarna så blir det ju förstås ett underskott på 600 kalorier per vecka. Om du å andra sidan, utöver balanskalorierna, trycker en chipspåse på en av balansdagarna på låt säga 500 kalorier och på en annan balansdag dricker 300 kalorier öl så blir det istället ett överskott på 200 kalorier den veckan.

Det är inga fel på metoden, den ger dig helt enkelt 600 kalorier i utrymme, men huruvida den faktiskt leder till kaloribalans i längden beror ju på utförandet. Vad som funkar bäst för dig vad gäller knep för att hålla balansen vet du nog bäst själv. Om inte annat kan du ju köra såhär i några veckor medan du håller koll på kroppsvikten för att sedan utvärdera. En sak att notera är att 200 kalorier är väldigt lite och det försvinner lätt i alla de felmarginaler som råder. Men det är som sagt ingen dålig måttstock.

Det enklaste vid kaloribalans är att helt enkelt hålla koll på vikten. Det kanske blir lite mer vissa dagar (fredagar) och lite mindre andra dagar, men det är du som successivt behöver se till att det jämnar ut sig. Vikten visar om du misslyckas med det, och då får du helt enkelt äta lite mindre än du gjort.

Ja, det krävs ju inte mycket för att man ska få i sig några hundra gram extra kalorier, väldigt lätt. Men jag är väldigt noga med vad jag äter, skriver fortfarande ett kostschema dagen innan som jag ska äta efter, bor själv osv så det kan jag göra. Känner att jag behöver ha den rutinen fortfarnade samt att jag även väger maten och räknar lite högre på kalorierna utfall att. Det är bara att gå efter vågen antar jag, men jag ska väll vara berädd att det kan svänga ganska mycket i vikten även om jag äter desamma? vätska osv? kan det vara upp imot 2-3kg ibland?