handdator

Visa fullständig version : proteinpulver och insulin


KIRE
2004-02-16, 09:38
Hej alla!
Mitt första inläg här:)

Har med stort intresse läst på detta forum om insulinpåslagen orsakade av proteindrinkar. Detta faktum är något jag inte kände till alls måste jag erkänna. Jag visste att kroppen ibland kan omvandla protein till glukos och därmed kan denna glukos
orsaka utsönding av insulin. Är det denna process som avses eller har jag missat något?

shirunai
2004-02-16, 09:51
Proteinets aminsyre profil påverkar buksportskörteln att producera mycket insulin.

KIRE
2004-02-16, 10:06
Ok
Är det olika isåfall gällande vassle, kasein,mjölkprotein ?

Detta insulinpåslag är alltså positivt sålänge man tänker på vad som äts tillsammans med proteinet. Bara protein = bra
Protein + fett = dåligt

Ovanstående resonemang avser användande till vanligt mellanmål.

Hur kopplar detta mot GI ?
Är GI ett mått på hur hög insulintoppen kommer bli vid intag av ett visst livsmedel eller bara ett mått på upptagningshastigheten?

Hur kan protein sänka en total måltids totala GI ?
Om det nu boostar insulinet. Borde ju var tvärtom isåfall.

Och varför ska man då äta kompletta måltider?
Om nu protein boostar insulinet så är det ju mindre bra att ha fett i omloppet samtidgt eftersom högt insulin = ökad transport av fett till cellerna.

Sparrisen
2004-02-16, 10:14
Offtopic: du heter möjligtvis inte Erik i förstanamn? :D

Starke_arvid
2004-02-16, 11:55
Originally posted by shirunai
Proteinets aminsyre profil påverkar buksportskörteln att producera mycket insulin.


Får man då tillägga frågan hur det hela fungerar?
Alla proteiner påverkar inte kroppen likadant, kanske även bör ha sagts också.

MvH / S-A

King Grub
2004-02-16, 12:02
Hur kopplar detta mot GI ?

Nära i de flesta fall, med en hel del undantag, tyvärr, som t ex mjölkprodukter, vita bönor i tomat och potatis.

Är GI ett mått på hur hög insulintoppen kommer bli vid intag av ett visst livsmedel eller bara ett mått på upptagningshastigheten?

GI är ett mått på hur mycket blodsockret stegras efter att du ätit 50 gram av ett visst livsmedel.

II är inte samma sak som GI.

II är ett mått på hur mycket insulin som utsöndras efter det att du ätit 1000 kj av ett visst livsmedel. Allt har ett II, och det har inte direkt samband med just kolhydrater.

Hur kan protein sänka en total måltids totala GI ?
Om det nu boostar insulinet. Borde ju var tvärtom isåfall.

Som sagt, GI och II är olika saker.

Och varför ska man då äta kompletta måltider?
Om nu protein boostar insulinet så är det ju mindre bra att ha fett i omloppet samtidgt eftersom högt insulin = ökad transport av fett till cellerna.

Alla proteiner ger olika insulinpåslag. Vassle, t ex, har ett skyhögt II, medan tonfisk ligger på låga 57, med vitt bröd som referens på 100.

KIRE
2004-02-16, 13:39
Tack för infon!
Grub var man man läsa mera om detta om man är intresserad?

Börjar förstå varför min förra diet gick så kass. Den var nämligen helt baserad på proteinpulver och kesella.

Så framöver blir det till att hålla sig till kött/fisk och naturliga
ej "raffinerade" kolhydrater alltså.

Proteinpulver endast efter träningen.

King Grub
2004-02-16, 14:06
Grub var man man läsa mera om detta om man är intresserad?

Det kan du inte än, inte om du vill ha kompletta tabeller. Högst begränsade tabeller finns här, med en introduktion i ämnet:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Jag har mycket mer omfattande tabeller från University of Sydney, men dessa kommer inte att finnas tillgängliga för allmänheten förrän nästa vår.

KIRE
2004-02-16, 14:09
Ok bara att vänta alltså. Men det är dokumenterat sant alltså?
Jag menar utom tvivel bevisat vetenskapligt.

King Grub
2004-02-16, 14:56
Originally posted by KIRE
Ok bara att vänta alltså. Men det är dokumenterat sant alltså?
Jag menar utom tvivel bevisat vetenskapligt.

Svar ja.

Forskningen bedrivs ju dock absolut inte i syfte att hjälpa byggare med deffningen, utan som ett hjälpmedel för diabetiker. Det är meningen att det skall vara ganska exakta siffror innan forskningen publiceras officiellt.