handdator

Visa fullständig version : angående vila.


xperia
2013-01-23, 21:34
Hej!

Har förstått att kort vila mellan set, i mitt fall 60 sekunder, är att föredra. Men då har jag en fråga:

När jag förut vilade längre mellan seten kunde jag ju naturligtvis göra fler reps på varje övning. Tex 12x3. Nu med kortare vila ser det mer ut så här 12 reps, 10 och slutligen 8. Orkar helt enkelt inte lika mycket mer mindre vila.

Men vilket är att föredra egentligen? Köra med längre vila och samma antal reps hela setet, eller kort vila och sjunkande antal reps? Eller kanske en kombination av de båda?

Tack på förhand.

MtotheM
2013-01-23, 22:36
Hej!

Har förstått att kort vila mellan set, i mitt fall 60 sekunder, är att föredra. Men då har jag en fråga:

När jag förut vilade längre mellan seten kunde jag ju naturligtvis göra fler reps på varje övning. Tex 12x3. Nu med kortare vila ser det mer ut så här 12 reps, 10 och slutligen 8. Orkar helt enkelt inte lika mycket mer mindre vila.

Men vilket är att föredra egentligen? Köra med längre vila och samma antal reps hela setet, eller kort vila och sjunkande antal reps? Eller kanske en kombination av de båda?

Tack på förhand.

Vart har du hört det?

Ett Orm
2013-01-24, 04:36
Hej!

Har förstått att kort vila mellan set, i mitt fall 60 sekunder, är att föredra. Men då har jag en fråga:

När jag förut vilade längre mellan seten kunde jag ju naturligtvis göra fler reps på varje övning. Tex 12x3. Nu med kortare vila ser det mer ut så här 12 reps, 10 och slutligen 8. Orkar helt enkelt inte lika mycket mer mindre vila.

Men vilket är att föredra egentligen? Köra med längre vila och samma antal reps hela setet, eller kort vila och sjunkande antal reps? Eller kanske en kombination av de båda?

Tack på förhand.
I vilket syfte?
Generellt så har en längre vila fördel om du kör för styrka men kortare ska vara bättre för att bygga, men några exakta tider finns inte.

xperia
2013-01-24, 05:26
Vart har du hört det?

Är väl ganska vedertaget? Bla http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/.

Tomi
2013-01-24, 08:53
Själv brukar jag köra med 60 sekunders vila när jag vill bygga volym och fyra minuters vila när jag vill bygga styrka. Det har fungerat för mig.

Pjotor
2013-01-24, 09:47
Om du vill utveckla maximal kraft så behöver du längre vila. Om maximal kraft inte är lika viktigt så kan du vila kortare. Vad som är bättre beror, som redan har skrivits, på dina mål och syftet med övningen ifråga. Det finns inget som är enbart rätt eller enbart fel.

xperia
2013-01-24, 16:08
Då tackar jag för dom svaren.