handdator

Visa fullständig version : Stockholms Triathlon! Behöver lite hjälp..


SprintMeister
2013-01-23, 20:20
Hej Allihopa!

Detta är mitt första inlägg på kolozzeum, dock har jag varit inne å och läst här en del innan.

Jag är en glad 22 åring på dagsvikten 85 kg och 187 cm lång. Är annars i övrigt ganska oaktiv fysisk (är student:smash:) utanför gymmet.

Grejen är det att jag bestämde mig för att ställa up i en Triathlon-sprint nu på stockholms triathlon den 25 aug. Har redan börjat träna mycket mera än vad jag gjorde innan, då jag bara styrketränade ca 3-4 dagar i veckan

Men jag tänkte om jag kunde få lite konstruktiv kritik på det schema jag kör på just nu. Den består av 3 dagar styrka + 3 dagar kondition, känns bra än sålänge.

Tänkte kanske även starta en journal här på kolo:cool:

Dag 1: Styrketräning (Bröst,Rygg) 1 tim

Dag 2: 40 min intervall(ökande lutning+rena sprinter) på motionscykel + 20 min löpning på löpband

Dag 3: Simning ( Mycket crawling och ren teknik övn) ca 1 tim 20 min

Dag 4: Styrketräning (Axlar,mage) 1 tim

Dag 5: Löpning [Intervallbaserat (HIIT) eller långdistans] 45-60 min

Dag 6: Styrketräning (Ben,Armar)

Dag 7: Vila eller Simning(se dag 3)

Vore jätte skjyst med lite tips ifrån andra som har erfarenhet av triathlon eller så

MVH SprintMeister:cool:

Morty
2013-01-23, 23:07
Ser ut som ett bra veckoschema. Jag lägger dock inte så mkt vikt vid mitt veckoschema eftersom det nästan alltid kommer något och stör iaf någon dag, vilket gör att man måste vara lite flexibel. Jag planerar på mikro (vecko) meso (månad) och makro (flera månader, ca kvartal). På veckobasis lägger jag upp enskilda träningspass, på månadsbasis bestämmer jag ett antal saker som behöver jobbas på och var en vilo/återhämtningsvecka gör sig bäst (20-25 dagar träning följt av 5-7 dagar deload). På cirka kvartalsbasis bestämmer jag intensitetsfokus, hur träningsvolymen ska stegras, vilka tävlingar som ska köras och hur vila ska läggas upp kring dem.

I min journal står det mer om hur jag tänker kring min träning!

Tryman
2013-01-24, 13:33
Om det ser bra ut eller inte beror lite på vad du är ute efter. Har jag förstått dig rätt om du vill kunna genomföra men inte trappa ner för mycket med stryrketräningen?
I så fall tycker jag det ser helt ok ut. Du kommer inte ha några problem att ta dig runt på en bra tid.
Skulle jag förändra något styrkepass mot ett cykelpass men det är inte nödvändigt om du inte vill.

SprintMeister
2013-01-29, 00:29
Om det ser bra ut eller inte beror lite på vad du är ute efter. Har jag förstått dig rätt om du vill kunna genomföra men inte trappa ner för mycket med stryrketräningen?
I så fall tycker jag det ser helt ok ut. Du kommer inte ha några problem att ta dig runt på en bra tid.
Skulle jag förändra något styrkepass mot ett cykelpass men det är inte nödvändigt om du inte vill.

Precis vill ha kvar fokus på styrketräning oxå *flex* Men då tror jag att jag är på rätt spår då:hbang:

SprintMeister
2013-01-29, 00:30
Finns det någon form av "simtränings rutin"som någon kan rekomendera?

Morty
2013-01-29, 08:50
Swimsmooth.com har allt du kan behöva. Superb sida!