handdator

Visa fullständig version : Ni som köpt från Ebay...


Thornblom
2013-01-23, 20:05
Hur lång tid har det tagit?
Har köpt kläder från USA kedja via eBay, den 07/01. Idag är det alltså 23/01, hur lång tid bör det gå innan jag kontaktar dem?

Woody R
2013-01-23, 20:09
Kontakta dem kan du ju göra, men att anmäla tror jag du måste vänta 1-2 månader, ska stå någonstans på ebay.

tp_88
2013-01-23, 20:10
Att man handlat "från eBay" säger ju inte mycket, utan det beror ju på fraktalternativet som man väljer. Vad stod det att det var för beräknad leveranstid?

Thornblom
2013-01-23, 20:11
Kontakta dem kan du ju göra, men att anmäla tror jag du måste vänta 1-2 månader, ska stå någonstans på ebay.

Jo precis, tänkte mer om det är normalt med 3-4 veckor som lev. tid.
Det skickades den 09/01.

Woody R
2013-01-23, 20:12
Är ju bara gå in här: http://resolutioncenter.ebay.com/

Men du bör ju kontakta de du köpt av först, de kanske skickar en ny eller något.

edit: Brukar ta 5-6-7 dagar att få saker från usa.

Thornblom
2013-01-23, 20:13
Att man handlat "från eBay" säger ju inte mycket, utan det beror ju på fraktalternativet som man väljer. Vad stod det att det var för beräknad leveranstid?

Jag tog International *något* shipping. Stod okänd lev. tid.

tp_88
2013-01-23, 20:14
Jag tog International *något* shipping. Stod okänd lev. tid.
Jaha, det säger inte heller något är jag rädd. :)

Senast jag beställde från USA så stog det en knapp (arbets)vecka innan det dök upp, det slank igenom tullen ska jag kanske nämna.

Trashcan
2013-01-23, 20:16
Grejer från kina brukar ta 3-4 veckor, från USA brukar det ta runt 1-2 veckor, Europa under 1 vecka.

Meeen, det kan ju alltid hända random grejer, typ tull. Då blir det ett par veckor senare.

Thornblom
2013-01-23, 20:16
Hehe OK!
Det står "10/01 Depart from UPS facility" på senaste tracking.

MathiasF
2013-01-23, 20:29
Hehe OK!
Det står "10/01 Depart from UPS facility" på senaste tracking.

Du kan oftast inte lita på fraktbolagens trackingservice.
Det kan stå att paketet inkommit till UPS central i Cleveland medan du håller det i näven.

Det kan ta tid, men för mig kommer paket från usa oftast på 2 - 5 dagar. Tar det längre så är risken stor att det ligger hos Arlanda medan tullen tar påtår och gnager på fikabrödet.

Thornblom
2013-01-23, 20:29
Jag är tydligen efterbliven. Kom precis hem, och ligger inte där en påminnelse om paket? Yes, paketet har legat på konsum sedan den 15e. Måste ha slängt första avi'n med reklamen...
Jaja, inget tull i alla fall :D

MathiasF
2013-01-23, 20:30
Jag är tydligen efterbliven. Kom precis hem, och ligger inte där en påminnelse om paket? Yes, paketet har legat på konsum sedan den 15e. Måste ha slängt första avi'n med reklamen...
Jaja, inget tull i alla fall :D

*rolleyes* :d

Thornblom
2013-01-23, 20:40
Rätt kul, de har markerat paketet med ett värde på 6$, när jag köpte för 80$. Kanske därför jag slapp tull :D

Fettecke
2013-01-24, 19:23
Jag har inte gett mig på att handla från USA eller Kina på ett bra tag, dom 3 gånger jag beställt grejjer via Ebay därifrån har aldrig kommit, och säljaren har varit otroligt oseriös =/

när jag ändå drar hela länder över en kam så kan jag säga att Ebay från england eller tyskland har aldrig varit nått problem =)

Mollestam
2013-01-24, 19:57
Har beställt saker från Hong Kong respektive Tyskland. För europeiska länder handlar det bara om ett fåtal dagar, för Hong Kong vill jag påminna mig att det tog cirka en vecka.

Rahf
2013-01-24, 20:01
Jag har inte gett mig på att handla från USA eller Kina på ett bra tag, dom 3 gånger jag beställt grejjer via Ebay därifrån har aldrig kommit, och säljaren har varit otroligt oseriös =/

när jag ändå drar hela länder över en kam så kan jag säga att Ebay från england eller tyskland har aldrig varit nått problem =)

Man måste granska säljarhistorik. Jag skulle inte köpa något från folk som saknar närapå perfekt feedback, samt en duglig historik.

Alfers
2013-01-24, 20:31
Jag och sambon köper ganska mycket på ebay, köper i princip bara från top rated sellers om det inte är ett mobilskal för 17kr eller så, har alltid fått hem grejerna.
Har fått vänta drygt 3 veckor på grejer från usa ett par gånger, ibland har jag fått grejer på under en vecka från asien.
England går alltid fort.

chidde
2013-01-24, 21:59
England går alltid fort.

Royal mail (motsvarar Posten i Sverige) delar ut även på lördagar och det gör en enorm skillnad, upp till 2 dagar. Vissa säljare skickar sina paket på eftermiddagen och är man snabb med att betala kan paketet ligga hos dig redan dagen därpå

ekmanc
2013-01-24, 23:18
Jag har köpt från USA väldigt många gånger och oftast så tar det ungefär en vecka men nu sist så tog det närmare två månader så om man har otur och inte betalar för express så kan det ta rätt lång tid.

Bumb
2013-04-14, 19:02
Hittat massa kläder, surfplattor osv jag vill beställa. Dock läser man om tull och moms, skatt hit och dit men ändå verkar många beställa.

Jag hittar grejer från Kina USA och Tyskland oftast.

Hur stor e risken att behöva betala mer än summan plus frakt? Folk med erfarenheter?

Torwald
2013-04-14, 19:21
EU är ett och samma tullområde (med några öar undantagna), du betalar alltså inte tull på saker du beställer från tyskland.

Risken att man får betala tull när du beställer saker från utanför EU? Typ 100%.

Sundqvist
2013-04-14, 19:26
Torwald: 100% stämmer verkligen inte.

Detta kan hänta:

Scenario 1: Du köper något för 1000-1500kr. (tror detta ska tullas till 100%) och dom du köpt ifrån skriver de riktiga priset (händer nästan aldrig) då kommer du få betala 25% i tull före du får paketet.

Scenario 2: du köper något för 1000-1500:- men dem du köpt ifrån skriver värde av =200-300kr. Det kommer nästan aldrig stannas så länge det inte blir ett random stickprov.

Scenario 3: Dom skriver gift på paketet(alltså att de inte kostat något alls för personen som ska ha det). Då blir det ingen tull alls, OM inte tullen stick prövar det igen.

Jag har beställt hem väldigt mycket från kina, och mina paket har väll blivit stannade 1 av 10 ggr :)

Torwald
2013-04-14, 19:33
Skriva "gift" på paketet fungerar väldigt dåligt.

Köper man dyrare saker är det kanske inte så smart att skriva värde 400 på något som är värt 4000, eftersom försäkringen blir värdelös.

Kontentan tycker jag är att räkna med tull när man köper saker från utanför EU, så att det inte blir en negativ överraskning.

EDIT: Lät för drygt...

Sundqvist
2013-04-14, 19:34
Du läste inte hela mitt inlägg va?

jag beställer mycket från kina, och gift funkar alldeles utmärkt fortfarande.. Somsagt, 1 av 10 paket stannas. :)

Torwald
2013-04-14, 19:36
Du läste inte hela mitt inlägg va?

jag beställer mycket från kina, och gift funkar alldeles utmärkt fortfarande.. Somsagt, 1 av 10 paket stannas. :)

Jag läste, men du har inte rätt i att det bara stickkollas när det står gift på paketet. Detta har avhandlats femtusen gånger. Tullen kollar snarare extra noga när det står gift, det är ju det äldsta tricket i boken.

Sundqvist
2013-04-14, 19:38
Du läste inte hela mitt inlägg va?

de stickprovas självklart också när de står kostnad på paketet också.

Ja gift används väldigt mycket för att slippa tullen, men de används också rätt. därför kan dom inte kolla alla gift paket.

Du skrev att de blir tull på 100% av alla paket som skickas utanför EU, och de har du fel i.

1 av 10 kan man räkna med på ett ungefär, så länge de inte är över 500kr i kostnad som står på paketet.

Thornblom
2013-04-14, 19:39
Jag har nu beställt kläder från Ebay affärer i staterna ett antal gånger. Värde mellan 400 och 800 kr. Har hittills inte fått betalla någon tull eller skatt.. :)

Bumb
2013-04-14, 19:46
Har en bekant som handlat sjukt mycket saker därifrån o endast några ggr har han fått pröjsa moms eller vad det är, men man kan aldrig vara 100% säker verkar det som....

Snobbe
2013-04-14, 19:49
EU är ett och samma tullområde (med några öar undantagna), du betalar alltså inte tull på saker du beställer från tyskland.

Risken att man får betala tull när du beställer saker från utanför EU? Typ 100%.

Jag handlar saker utanför EU hela tiden, har aldrig fått betala tull. Så 100% är det ju inte direkt. Men man borde ju räkna med det.

Feelgood
2013-04-14, 19:52
Tänkte beställa ett par shorts för yp 45kr + gratis frakt från hongkong, fraktar dom till sverige tro?

Torwald
2013-04-14, 20:00
Viss överdrift med 100% kanske, men vi verkar helt klart ha olika erfarenheter. Jag får oftast betala tull, och många med mig.

Torwald
2013-04-14, 20:00
Tänkte beställa ett par shorts för yp 45kr + gratis frakt från hongkong, fraktar dom till sverige tro?

Fråga dem??

Snobbe
2013-04-14, 20:07
Tänkte beställa ett par shorts för yp 45kr + gratis frakt från hongkong, fraktar dom till sverige tro?

Om det är från ebay så står det oftast shipping osv på deras info länkar om det är en seriös shop.

Alfers
2013-04-14, 20:27
Tänkte beställa ett par shorts för yp 45kr + gratis frakt från hongkong, fraktar dom till sverige tro?

Om du är inloggad/klickat i sverige i sökningen så är det det som gäller.
Annars står det May not ship to Sweden - Read item description or contact seller for details. vid shipping.