handdator

Visa fullständig version : Hjälp att uppskatta kaloriintag


peliqan
2013-01-23, 19:58
Tjena! Efter en rätt tung träningsvecka så tänkte jag att det skulle vara lite intressant att veta ungefär hur många kalorier jag åt. Räknar inte på maten utan kollar på vågen istället. Under denna period ökade jag litegrann i vikt, ca 0,3 kg.

Veckans träning såg ut så här:

Mån: Längdskidor 21km - 95 min
Tis: Gym - 40 min - Mage trapz
Ons: Längdskidor 22 km - 88 min
Tors: Längdskidor 41 km - 178 min
Fre: Gym 75 min - Överkropp
Lör: Gym 90 min - Underkropp
Sön: Gym 60 min - Överkropp

Totalt:
84 km/361 min längdskidor
265 min gym

Ska tillägga att när jag är på gymmet så kör jag hårt med setvila på 2,5 min.
I övrigt cyklade jag 35 km transportcykling.
Under dagarna så var jag ganska stillasittande i skolan.

Har räknat ut att mitt BMR är ca 1700.

Så skulle någon vänlig själ ha lust att räkna på ett ungefärligt värde på kaloriintag skulle det var roligt, tack på förhand :)

begt
2013-01-23, 20:06
Vad ligger du på för intensitet när du kör längdskidor? Skulle rekommendera mer av lågintensiv träning (där du försöker hålla så låg puls som möjligt i princip) varvat med intervaller.

Hur som helst är det svårt att säga vad du förbrukar utan att veta längd/vikt och om du växer fortfarande. Enklast är nog om du själv räknar ut vad du äter på ett ungefär och om du vet att du är i princip viktstabil så ligger det väldigt nära sanningen. Om du bara väger dig 1 gång i veckan så kan du inte veta säkert om du ökar i vikt så vida du inte håller på i en månad kanske.

Är det kuperat eller ganska flackt där du åker skidor? Det har stor betydelse.

I dina kläder hade jag personligen struntat i allt vad kalorier heter. Du lever antagligen ett sunt liv och behöver inte bry dig om sånt.

peliqan
2013-01-23, 20:19
Vad ligger du på för intensitet när du kör längdskidor? Skulle rekommendera mer av lågintensiv träning (där du försöker hålla så låg puls som möjligt i princip) varvat med intervaller.

Hur som helst är det svårt att säga vad du förbrukar utan att veta längd/vikt och om du växer fortfarande. Enklast är nog om du själv räknar ut vad du äter på ett ungefär och om du vet att du är i princip viktstabil så ligger det väldigt nära sanningen. Om du bara väger dig 1 gång i veckan så kan du inte veta säkert om du ökar i vikt så vida du inte håller på i en månad kanske.

Är det kuperat eller ganska flackt där du åker skidor? Det har stor betydelse.

I dina kläder hade jag personligen struntat i allt vad kalorier heter. Du lever antagligen ett sunt liv och behöver inte bry dig om sånt.

Snittpulsen på ca 77% av max

Normalkuperat skulle jag säga :P

Det är precis vad jag gör men som jag skrev ville jag bara veta på ett ungefär av ren nyfikenhet :)

begt
2013-01-23, 20:51
http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf

På sidan 7 har du en del uppskattningar.

Löpning och skidor bränner riktigt mycket energi. Över 1000 kcal per timma om man ligger på och matar stadigt är inget märkvärdigt.

vicarious
2013-01-24, 09:30
3000-3500 om dagen kanske.