handdator

Visa fullständig version : Ketos-deff/diet. Har ni testat?


kajjm
2013-01-23, 18:09
Hejsan.

Snabb information om mitt uppfattnign av ketos för er som inte vet:
Ett metabolistiskt tillstånd där man förbränner mycket fett som man uppnår genom att inte äta extremt lite kolhydrater UTAN att överäta en enda gång under perioden.


Tänkte bara se över om det är några här som testat en seriös Ketos-diet?
Jag vet att ketos-diet är detsamma som en sann LCHF men nu vet ju de flesta att "kost experter" och media har förstört ordet LCHF från 2% kolhydrater till 10/20/30% för medelsvenssons hopp om en sundare kost.


Till poängen nu
Har ni testat en stenhård ketos diet?
vad fick ni för resultat?
Hur länge orkade ni?
Hur lågt kolhydratsnivå körde ni på?



Personligen har jag precis börjat så det är lite svårt att säga något än..
1½ vecka änsålänge.
Jag har som mål att ligga på 20-30g kolhydater per dag
Första veckan tappade jag från 82.2kg till 79.0kg. Jag förstår självklart att mestadels av den viktnedgången är vätska och tömning, speciellt eftersom jag unnade mig väldigt mycket gott sista helgen :P


Tar gärna emot tips på rolig kost man kan äta..


Till min kost, så käkar jag i runda slängor:
*Mycket Kött (bacon, kyckling, nötfärs osv)
*Ägg stekt i margarin
*Mycket ost, och tjock sådan för att få i mig kcal och fett
*Rent protein med minimalt med kolhydrater i, blandat med vatten
*en del sallad till huvudmålet, men det innehåller ju även det lite kolhydrater så inte i för stora mängder.
* lite kvarg också.. inte för mkt.. 500g packen från lidl innehåller 20g kolhydrater per paket


Tar lite vitamintabletter också


Har ni några tips på annan rolig mat man kan äta?

Provrörsbarn
2013-01-23, 18:29
googla på kostdoktorn.se
Där finns en del fakta osv, forum o så.

ChrisRiddick
2013-01-23, 18:37
gick i 4 dar sen balla jag ur och gick bärsärkargång i kylskåpet.....aldrig igen.

kajjm
2013-01-23, 21:30
gick i 4 dar sen balla jag ur och gick bärsärkargång i kylskåpet.....aldrig igen.

Haha :P
jo måste erkänna att de första 1-6 dagarna var brutala men sen börjar man sakta men säkert vänja sig trots att suget finns där hela tiden..

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:05
Haha :P
jo måste erkänna att de första 1-6 dagarna var brutala men sen börjar man sakta men säkert vänja sig trots att suget finns där hela tiden..

nog för att jag är köttätare in i själen men trodde inte det skulle bli ett sånt fruktansvärt sug efter kolhydrater.......hade fel*gah!*

lolitalord
2013-01-24, 03:59
Tror det är det bästa vid viktnedgång. Men i längden? Har förut klarat det utan problem. Men har numera extrem migrän, så får ont i huvudet och blir yr bara vid tanken av att skippa kolhydrater en halv dag. Kände du mycket av sådant i början och försvann det isf efter ett tag?

Sniggel
2013-01-24, 16:46
Nu tycker jag inte keto-dieten är överlägsen på något sätt och vis. Snarare att det är något man provar om lite vanligare dieter inte fungerar. Men om man bara provat dieten i 4 dagar så tycker jag inte man har provat den. Det är väldigt vanligt att kroppen protesterar vid en extrem förändring i kosten. Har man mer tålamod och skär successivt ner på kolhydraterna och ltåer det ta längre tid att sålla ut kolhydraterna ur kosten, eller låter pannbenet styra lite mer och bara gå rätt genom elden så kanske man kan hinna utvärdera dieten innan man förkastar den.
Jag rekommendera dock inte keto-dieten först och främst utan snarare en diet med mer balanserad fördelning makronutrienter. Det tror jag är överlägset i de flesta fall.

rbs
2013-01-24, 17:09
Skulle aldrig ens testa efter vad folk har beskrivit. Vill kunna äta precis vad jag känner för (inom vissa ramar) och inte gå efter ett strikt regelverk.

Ibland vill jag har köttfärssås, ibland vill jag ha kycklingfilé på macka, ibland vill jag ha en omelett. Det är olika från dag till dag, men resultatet blir detsamma. Det mesta går att kompensera med proteindrinkar.

För mig sitter deffandet bara i huvudet, och om jag gör det onödigt svårt för mig själv kommer jag bara lida. Och vem orkar lida i tre månader?

Beemel
2013-01-25, 10:21
Tänkte bara se över om det är några här som testat en seriös Ketos-diet?
Jag vet att ketos-diet är detsamma som en sann LCHF men nu vet ju de flesta att "kost experter" och media har förstört ordet LCHF från 2% kolhydrater till 10/20/30% för medelsvenssons hopp om en sundare kost.

Till poängen nu
Har ni testat en stenhård ketos diet?
vad fick ni för resultat?
Hur länge orkade ni?
Hur lågt kolhydratsnivå körde ni på?

Personligen har jag precis börjat så det är lite svårt att säga något än..
1½ vecka änsålänge.
Jag har som mål att ligga på 20-30g kolhydater per dag
Första veckan tappade jag från 82.2kg till 79.0kg. Jag förstår självklart att mestadels av den viktnedgången är vätska och tömning, speciellt eftersom jag unnade mig väldigt mycket gott sista helgen :P


Tar gärna emot tips på rolig kost man kan äta..


Till min kost, så käkar jag i runda slängor:
*Mycket Kött (bacon, kyckling, nötfärs osv)
*Ägg stekt i margarin
*Mycket ost, och tjock sådan för att få i mig kcal och fett
*Rent protein med minimalt med kolhydrater i, blandat med vatten
*en del sallad till huvudmålet, men det innehåller ju även det lite kolhydrater så inte i för stora mängder.
* lite kvarg också.. inte för mkt.. 500g packen från lidl innehåller 20g kolhydrater per paket


Tar lite vitamintabletter också


Har ni några tips på annan rolig mat man kan äta?

Varför steka i margarin, skulle rekommendera riktigt smör istället.

Jag käkar ungefär så här.

Frukost Någon av följande:
- Omelette med ost (och ibland lite hackad paprika eller spenat)
- Hembakt bröd baserat på Fiberhusk och Mandelmjöl. med ost och hamburgerkött (smörgåspåläggvarianten)
- Kvarg/kesella (ibland keso) med lite blåbär eller annat bär.

Lunch något av följande:
- Omelette, samma som ovan (förutsatt att jag inte ätit det till frukost.
- Entrecote (eller annat nötkött) i bitar tillsammams med en spenat och gurksallad och rostade hackade paranötter. Någon sås till, baserad på antingen matlagningsyoghurt eller majonäs (hemgjord)
- hemgjorda köttbullar (endast kött och kryddor) med blomkålsmos och någon grönsak.
- Cole Slaw med tillhörande protein (kyckling, fläsk eller nöt)

Middag något av följande.:
- Kycklingcurry i grädde
- Broccoligratäng med kassler
- Köttfärssås med strimlad vitkål
- Oliv, fetaost och kyckling sallad.

Mellanmål:
Kokt ägg och/eller några skivor ost.

Efterrätter (eller efter träningspass) om man önskar sådant.
- LCHF semla (samma bröd som till frukosten fast bakat med lite vanilj istället för socker) och vispad grädde med någon droppe mandel-essens
- LCHF Proteinglass (vispa grädde och vasslepulver, kör i glassmaskin, tillsätt ett ägg direkt i maskinen) Funkar även att äta väl kyld om man inte har glassmaskin (30g proteinpulver, 1 dl grädde, 1 ägg)
- Lika delar Kaffe och vispgrädde mixat med proteinpulver av lämplig smak (vanilj är det jag tycker passar bäst).


Några tips:
Köttbullar/pannbiffar/hamburgare är väldigt enkelt att göra, jag brukar köra grytbitar i en matberedare/mixer tills det är en "slät köttsmet" denna är lätt att forma till valfritt format, inget extra bindemedel behövs. Riktigt trevligt att fylla pannbiffar med t.ex. Mozarella eller annan ost.

Vitkål är grymt, Strimlad funkar den att använda som Pasta subtitut till köttfärssås, Blandad med lika delar creme fraische och majonäs blir det en enkel och god Cole Slew (eller stavas det Slaw??)

Jag brukar hamna runt
30g kolhydrater/dag
50g /kolhydrater träningsdagar.

Hade lite huvudvärk och "head rushes" när jag reste mig första 5-6 dagarna. Därefter har jag inte känt några som helst problem. Har blivit bättre i magen än vad jag varit innan, Känner ingen minskad ork på träningen (kan tilläggas att jag inte kör tung styrketräning)
Har denna gång hittills bara kört två veckor (drygt -3kg), körde ett halvår förra året utan några som helst problem. gick ner 10-12 kg den gången.

Jag har inte mätt och vägt särskilt mycket, de dagar jag har gjort det så har jag hamnat mellan 1500 och 2200 kcal. Är aldrig särskilt hungrig eller proppmätt. Suget efter sötsaker är obefintligt och därmed lätt att undvika.

Äter mina tre mål om dagen plus ibland något extra efter träning (beroende på när på dagen jag tränar)

Kompletterar med en multivitamintablett, vet inte om det behövs, men antar att det inte skadar.

benya
2013-01-25, 10:59
Körde på stenhård keto-diet i ca 1,5 år. Funkar för viktnedgång men även om man vill behålla status qou. Tar ngn vecka att anpassa kroppen till den nya kosten. Sen fungerar det bra och man mår relativt bra, med bättre hungerkontroll och fokus generellt. Träningen funkade även den, iaf för mig som styrketränar med få reps.
Kanske låg på 10-20g i dagligt intag av kolisar. Använde mig även av keto-stickor från apoteket för att hålla koll.
Var noggrann med att inte äta för mkt fett – det kan ge oönskad viktuppgång – men inte för lite heller. Överdriv inte proteinintaget, som en del verkar göra.
Overall, en bra kosthållning. Jag slutade dock för att jag ville testa mest och kände att det gick bra att hålla vikten även vid högre kolis-intag. Mådde bra under tiden, bättre? No diea, svårt att jämföra men definitivt inte sämre. Fördelarna ovan är var ganska betydelsefulla för mig.
Det jag fått med mig förutom erfarenheten och bättre kroppskännedom, är att jag nu äter mindre kolisar och mer fett än gemene svensson (skulle jag tro) samtidigt som jag kan njuta av mat på annat sätt tidigare, och har ett bättre utbud när jag är ute och äter. Medförde så mkt krångel att alltid käka keto-mat, när man var ute. Jag äter ute väldigt mkt. Kan även avnjuta bakverk och dylikt när jag känner för det :D

benya
2013-01-25, 11:01
kan tillägga att efter anpassningsperioden hade absolut inga problem att avstå ifrån sötsaker. Folk tyckte det var konstigt men jag hade absolut inga problem. anatar att kroppens blodsocker-kick krävande försvann med tiden.

benya
2013-01-25, 11:09
ÅHÅH kan nu även avnjuta en flaska rött och mörk choklad till med en dam –det kunde jag inte förr! Mkt uppskattad livskvalitetsförbättring måste jag säga!!

Beemel
2013-01-25, 12:52
ÅHÅH kan nu även avnjuta en flaska rött och mörk choklad till med en dam –det kunde jag inte förr! Mkt uppskattad livskvalitetsförbättring måste jag säga!!

Livskvalite kan inte mätas i kalorier!


Resten är inte riktat till dig Benya,

Undrar lite över det där med sötsug. Jag har aldrig känt av det när jag dragit ner på kolhydrater (snarare tvärtom) och ingen av dem jag känner (ett 10 tal personer som kör LCHF/KETO/etc) som provat på har heller några problem med detta. Är jag och mina bekanta unika eller vad är grejen, läser man på forumen så verkar sötsuget vara ett helt otroligt starkt sug som majoriteten lider av, beskrivningarna låter misstänkt likt drogberoende. Är det verkligen så att majoriteten (om man får tro foruminläggen) känner detta vid sina dieter. Man hör i vart och varannat inlägg om ätardagar med godis och sockerfrossa som beskrivs som "bra för psyket". Hur som helst är jag glad att jag slipper det. Och önskar alla som har "problemet" lycka till med att motstå!

AronP
2013-01-25, 12:59
Körde väl en 15 veckor eller något på det för länge sen. Fick ungefär dom resultaten jag ville men inte på det sättet jag ville. Har ökat kolhydraterna för varje diet efter det och bara fått trevligare och trevligare dieter.

Beemel
2013-01-25, 13:09
Körde väl en 15 veckor eller något på det för länge sen. Fick ungefär dom resultaten jag ville men inte på det sättet jag ville. Har ökat kolhydraterna för varje diet efter det och bara fått trevligare och trevligare dieter.


Vad menar du med "inte på det sättet jag ville" ?
- Minskad muskelmassa?

Trevligare på vilket sätt?
- Piggare?
- Starkare?
- Mindre hungrig?
- Godare?

benya
2013-01-25, 13:15
Som jag var inne på lite tidigare, så hade jag själv heller inga problem ifrån att avstå ifrån sötsaker.
Alla på jobbet var extremt imponerade över min ”disciplin” vid fredgsfikat, bokslutsbullen eller när påsk- och julgodiset fanns överallt.
Jag försökte liksom förklara, att var inte var några som helst problem för mig – sötsuget var inte så allvarligt och egentligen inget att stå emot.
En amatör förklaring jag har tänkt lite på är att när man på riktigt befinner sig i ketos, så har du även en bra mkt jämnare blodsocker nivå. Däremot inga berg och dal banor i blodsockeret som vid vanlig diet=> bättre hungerkontroll och inget fysiologiskt/inre/kroppsligt begär av ”snabba kolisar” som när blodsockeret befinner sig i en dal. Kroppen hamnar helt enkelt inte i dalar på samma sätt under ketos. Ungefär som rökare, som blir röksugna. När de avvänjer sig av nikotinet (slutar röka) försvinner även rökbegäret gradvis.
Ngn med bättre koll kankse har en annan förklaring?

AronP
2013-01-25, 13:16
Vad menar du med "inte på det sättet jag ville" ?
Trevligare på vilket sätt?
- Piggare?
- Starkare?
- Mindre hungrig?
- Godare?
Ja på alla punkter och addering av "gladare" och "bättre välbefinnande".

Beemel
2013-01-25, 13:30
Ja på alla punkter och addering av "gladare" och "bättre välbefinnande".

Låter onekligen som låg kolhydrat inte passade dig med andra ord. Min kropp reagerar precis motsatt mot vad du beskriver. Intressant att det kan vara så olika från person till person. Men det är väl därför dessa forum finns, skulle vara ganska meningslöst annars =)

Beemel
2013-01-25, 13:52
Som jag var inne på lite tidigare, så hade jag själv heller inga problem ifrån att avstå ifrån sötsaker.
Alla på jobbet var extremt imponerade över min ”disciplin” vid fredgsfikat, bokslutsbullen eller när påsk- och julgodiset fanns överallt.
Jag försökte liksom förklara, att var inte var några som helst problem för mig – sötsuget var inte så allvarligt och egentligen inget att stå emot.
En amatör förklaring jag har tänkt lite på är att när man på riktigt befinner sig i ketos, så har du även en bra mkt jämnare blodsocker nivå. Däremot inga berg och dal banor i blodsockeret som vid vanlig diet=> bättre hungerkontroll och inget fysiologiskt/inre/kroppsligt begär av ”snabba kolisar” som när blodsockeret befinner sig i en dal. Kroppen hamnar helt enkelt inte i dalar på samma sätt under ketos. Ungefär som rökare, som blir röksugna. När de avvänjer sig av nikotinet (slutar röka) försvinner även rökbegäret gradvis.
Ngn med bättre koll kankse har en annan förklaring?

Jag har också fått blandade kommentarer från folk vid fredagsfikat på jobbet, under luncher. etc. etc.
Allt ifrån, "ååh vad du är duktig" till "Vad duktig du ska vara då....."
Allt från "Bra initiativ" till "Fan vad löjligt, det gör ingen skada att äta lite fikabröd" (det sistnämnda ofta från kraftigt övergödda män i 50 års åldern.

Intressant parallell det där med rökningen, jag hade rökt i ungefär 15 år, inte i någon extrem omfattning (2-3 paket i veckan) till och från, När jag bestämde mig för att sluta första gången (ett par år sen) höll jag upp i ett halvår, kände aldrig något som skulle kunna klassas som abstinens. Av någon outgrundligt jäkla anledning tog jag upp den dåliga vanan igen, och fimpade igen i mellandagarna känner inget sug efter nikotin (mest efter den sociala biten, när polarna går ut och röker tillsammans)

Späcket
2013-01-25, 14:02
Jag går på Ketos deff just nu! -12 kg på 3 veckor! 4 veckor om 2 dagar och har inte vägt mig!
Funkar skitbra! Äter endast proteiner och grönsallad tex! 500-600 kcal om dagen.

100g proteiner, 10g kolhydrater och möjligtvis 5-10g fett per dag!
Känner mig piggare och energisk! Inte hungrig ett dugg.

Men första veckan är extremt tung!
Rekommenderas för personer med starkt psyke!

Mvh

Dreas
2013-01-25, 14:06
Din uppfattning om keto är lite skev.

cakehole
2013-01-25, 14:39
Jag går på Ketos deff just nu! -12 kg på 3 veckor! 4 veckor om 2 dagar och har inte vägt mig!
Funkar skitbra! Äter endast proteiner och grönsallad tex! 500-600 kcal om dagen.

100g proteiner, 10g kolhydrater och möjligtvis 5-10g fett per dag!
Känner mig piggare och energisk! Inte hungrig ett dugg.

Men första veckan är extremt tung!
Rekommenderas för personer med starkt psyke!

Mvh

Fin crashdiet! Vad är syftet med din vlcd? Att köra vlcd under en längre period (över en månad) torde väl innebära groteska förluster av muskelmassa?

Sniggel
2013-01-25, 14:58
Skulle aldrig ens testa efter vad folk har beskrivit. Vill kunna äta precis vad jag känner för (inom vissa ramar) och inte gå efter ett strikt regelverk.

Ibland vill jag har köttfärssås, ibland vill jag ha kycklingfilé på macka, ibland vill jag ha en omelett. Det är olika från dag till dag, men resultatet blir detsamma. Det mesta går att kompensera med proteindrinkar.

För mig sitter deffandet bara i huvudet, och om jag gör det onödigt svårt för mig själv kommer jag bara lida. Och vem orkar lida i tre månader?

+1
De bästa resultaten under deff har jag fått på kostupplägg som varit väldigt välbalanserade snarare än extrema. Jag har mått och presterat som bäst då och det har sett ut som om jag förlorat minimalt med muskelmassa när jag är klar.
Tyvärr är det ju "tråkigt" med icke-extrema dieter. Vem vill följa ett sådant upplägg när man istället kan plåga sig med förbud? :P

Späcket
2013-01-25, 14:58
Fin crashdiet! Vad är syftet med din vlcd? Att köra vlcd under en längre period (över en månad) torde väl innebära groteska förluster av muskelmassa?

Crashdiet och crashdiet.

Men min vikt är jag illa tvungen att gå ner fort pga hälsorisker! Äter självklart vitaminer och mineraler som tillskott!

Muskelmassa kommer jag självklart förlora men jag ser hellre att jag är smal och svag än tjock och halvstark!

Funkar bra för mig, men jag säger inte att det funkar för alla!

Mvh

Sniggel
2013-01-25, 15:02
Din uppfattning om keto är lite skev.

+1

Ett stort intag av protein och ett lågt intag av fett motverkar ketos.
Din diet späcket, liknar mer "Den termogena dieten".

Edit: Säger inte att det inte funkar. Bara att benämningen på dieten är missvisande.

Späcket
2013-01-25, 15:04
+1

Ett stort intag av protein och ett lågt intag av fett motverkar ketos.
Din diet späcket, liknar mer "Den termogena dieten".

Edit: Säger inte att det inte funkar. Bara att benämningen på dieten är missvisande.

Är ju så jag äter! Mycket protein och lite fett! 10g kanske va att ta i! 5g kanske det är! Kolhydrater får jag i mig genom kokta grönsaker/proteinpulver!

Späcket
2013-01-25, 16:16
Nu har tiden för editera gått ut gissar jag!

Tänkte tillägga att om ni har något bättre förslag för kost så är jag tacksam!
Enda kravet är att det är VLCD. Alltså under 800 kcal per dag!

Mvh