handdator

Visa fullständig version : Har du gjort lumpen/GMU?


94aN
2013-01-23, 17:27
Tja!

Är intresserad av att göra lumpen, eller som den idag heter grund militär utbildning.

Skämt åsido, grejen är den att jag lider utav en helvetes benhinnesinflammation (som jag har haft i flera år nu) på bägge benen som gör att jag inte kan springa/jogga och ibland till och med gå långa sträckor utan att få en helvetes smärta.

Så min fråga till er som nu redan gjort GMU/lumpen, hur mycket spring/kondition träning kommer det att ingå i utbildningen?

Jag är så sjukt in i helvete sugen på att göra GMU men jag undrar ifall jag verkligen kommer klara av det med tanke på skadeläget.

Tack.

Amfksp
2013-01-23, 17:29
Beror på vilket förband man var placerad på. Är alla GMU likadan nu oberoende på vart man utför den?

LoveMachine
2013-01-23, 17:40
Då skulle jag vilja påstå att du antingen får odla ett pannben av pansarplåt eller ge upp den drömmen. Tanken är att GMU ska vara lika överallt eftersom man gör den för att hitta lämpliga kandidater för befattningutbildning och anställning. Så det går inte att hitta en lökigare plats för GMU. De absoluta minimikraven för anställning är:

Fälttest 2000 m: 13:30
Multitest: 125 poäng

Den tiden på fälttestet sägs motsvara 3000 m på 15 minuter för en person som väger 75 kg.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Grundlaggande-militar-utbildning/
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/internationellt/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%2 0insatsenhet.pdf

94aN
2013-01-23, 17:50
LoveMachine

Jag har förövrigt en bra kondition samt styrka. Jag skulle enkelt klara av det där testet, dock med smärta. Det jag undrar är ifall hur ofta man tränar och springer kondition under dessa 3 månader i utbildningen. Jag är inte rädd för lite smärta, dock om man går ut och springer varje dag 1 timme utan stopp så måste jag nog ge upp den drömmen som du skriver.

Problemet med min skada är att det svider som in i helvete när man springer, men benen är så ömma dagen efter ett kondition pass att jag inte ens kan röra benen med lillfingret utan att få ont.

Bibliotekarien
2013-01-23, 17:51
Jag gjorde lumpen med massiv benhinneinflammation i bägge benen, tack vare min oförmåga att tolka symptom (tränade massa thaiboxning åren innan, trodde det gjorde ont för att jag var klen och att det skulle gå över). Jag låg inne 10 månader, var ute och sprang och sköt i skogen på dagarna, löptränade en del av kvällarna. Det sög som fan att ha ont i benen, men visst gick det.

Timmi
2013-01-23, 17:54
Sen är ju tanken med GMU inte att du ska göra det som en kul grej i tre månader för att kunna skryta över en öl. Poängen är att det är ett steg för att sen jobba i flera år som soldat/sjöman. Då kommer det springas, marscheras och stå still i mängder. Kanske inte jättebra att välja den karriären som du vet att du får ont.

Amfksp
2013-01-23, 17:58
Sen är ju tanken med GMU inte att du ska göra det som en kul grej i tre månader för att kunna skryta över en öl. Poängen är att det är ett steg för att sen jobba i flera år som soldat/sjöman. Då kommer det springas, marscheras och stå still i mängder. Kanske inte jättebra att välja den karriären som du vet att du får ont.

:laugh:

stolpskott
2013-01-23, 18:24
Om du ansöker kommer de ta in dig för en psyk och och hälsoutvärdering. Berätta då för läkaren om din benhinneinflammation, så avgör han åt dig om det är lämpligt att du genomgår GMU eller inte.
Sen vill jag plusetta Timme, gör det inte bara för att du tycker det är coolt. Det är till för de som vill ha en framtid inom försvaret, antingen på heltid eller som hemvärnsman. Slösa inte på mina skattepengar för att du vill ha lumparhistorier m.a.o.

micke81
2013-01-23, 19:08
Tja!

Är intresserad av att göra lumpen, eller som den idag heter grund militär utbildning.

Skämt åsido, grejen är den att jag lider utav en helvetes benhinnesinflammation (som jag har haft i flera år nu) på bägge benen som gör att jag inte kan springa/jogga och ibland till och med gå långa sträckor utan att få en helvetes smärta.

Så min fråga till er som nu redan gjort GMU/lumpen, hur mycket spring/kondition träning kommer det att ingå i utbildningen?

Jag är så sjukt in i helvete sugen på att göra GMU men jag undrar ifall jag verkligen kommer klara av det med tanke på skadeläget.

Tack.

gjorde lumpen för över tio år sedan.

du kan kolla upp ett annat alternativ gällande din benhinneinflamation,jag trodde att jag led av just detta tills en av försvarsmaktens läkare skickade mej till en idrottsläkare som tittade på mina fötter ståendes på en glasskiva med en spegel under,han konstaterade att jag spände mej i ett par tår när jag springer och löste detta med att ordna ett par iläggsulor med knölar som trycker på rätt ställe,har numera inga problem med att springa i M90kängor,tänk om man vetat detta tidigare, lirade bland annat hockey under 10år och det var minst sagt drygt med den smärtan under all löp pass.

så mitt råd är att du går till någon idrottsläkare och ser om du kan få hjälp med ditt problem.

och som övriga säger gör inte GMU för att kunna berätta kul historier finns bättre sätt att använda skattepengarna,om du däremot vill bli soldat på heltid eller hemvärnsman så kör på det rockar:hbang:

dupper
2013-01-23, 20:56
Jag är allergisk mot jordnötter, vilket betyder att jag inte får gå GMU.

begt
2013-01-23, 21:03
Hade ganska stor ångest när jag var och mönstrade, och så mådde jag inte bra psykiskt överlag, så psykologen tyckte inte det var något för mig.

Victuhh
2013-01-23, 21:43
Har de styrketräningsutrustning där man gör GMU? Är det byggarvänligt? :)
Saker jag funderat på..

Angel
2013-01-23, 21:45
Jag ansökte till GMU för kanske 2år sedan när jag var lite trött på livet helt enkelt. Fick göra något test via datorn först och blev sedan kallad för fysprover. Ungefär där fick jag kalla fötter.

Fartman
2013-01-23, 22:01
Har de styrketräningsutrustning där man gör GMU? Är det byggarvänligt? :)
Saker jag funderat på..

Redan på min tid fanns det ett rejält gym på I19 i Boden och ryktet säger att dom tydligen ska ha renoverat upp det rejält på senaste.

Men byggarvänligt, njaa.. Bara om du är nybörjare, vi som tränat endel innan tappade i regel både kroppsvikt och styrka.

Gober
2013-01-23, 22:06
Jag är allergisk mot jordnötter, vilket betyder att jag inte får gå GMU.

Är det så? Beror det på att fienden kan skjuta jordnötter?

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:09
Gjorde militären här i Finland 2003.
Nu vet jag inte hur tjänstgöringen ser ut i Svea Rike, men antar det liksom här är möjligt att få "tuffa"/intressanta tjänster utan att behöva göra alltför långa marcher.
Får du ont av 5-10km är det dock ett problem...

Exdiaq
2013-01-23, 22:27
Då skulle jag vilja påstå att du antingen får odla ett pannben av pansarplåt eller ge upp den drömmen. Tanken är att GMU ska vara lika överallt eftersom man gör den för att hitta lämpliga kandidater för befattningutbildning och anställning. Så det går inte att hitta en lökigare plats för GMU. De absoluta minimikraven för anställning är:

Fälttest 2000 m: 13:30
Multitest: 125 poäng

Den tiden på fälttestet sägs motsvara 3000 m på 15 minuter för en person som väger 75 kg.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Grundlaggande-militar-utbildning/
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/internationellt/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%2 0insatsenhet.pdf

Är det verkligen enhetligt i praktiken också? När jag gick GSU var det sagt att det var enhetligt, vilket det också var om man såg till de kunskaper som skulle läras in. Men panserskytte och framförallt spaningsplutonen i bataljonen hade 10ggr mer utmanande inlärning.

Jag är allergisk mot jordnötter, vilket betyder att jag inte får gå GMU.

Du kan alltid göra som en i min pluton gjorde; ljög och sa att han inte var allergisk mot något för att sedan vid inryck säga att han var allergisk mot gluten och var tvungen att få specialkost.

Har de styrketräningsutrustning där man gör GMU? Är det byggarvänligt? :)
Saker jag funderat på..

P7 har ett helt OK gym i alla fall. Väldigt biceps-vänligt var det också och inte särskilt lyftarvänligt.

Sen lär du förmodligen inte orka hålla på med byggning eller lyftning under GMU'n, men det är en annan femma.

rogerQ
2013-01-24, 00:24
Jag gjorde lumpen på I 5 med benhinneinflammation och rekommenderar att du löser det innan du bestämmer dig för att söka. Jag upptäckte problemet för sent, var ute och joggade ett par månader innan inryck och det gick inget bra. Berodde antagligen på för hög kroppsvikt och svaga vader. Det blev bättre mot slutet av lumpen när jag gått ner c:a 8 kilo och klarade då milen på kravtid. Klarade även snabbmarschen 1.1 mil på 80 min med full stridsutrustning och 8 magasin. Men att springa i 90-kängor gjorde så brutalt ont att det var 100% pannben och kunde inte gå och äta lunch utan fick ligga i sängen 3 h efter snabbmarschen för att den pulserande svullna smärtan skulle släppa.

Så mitt tips är att börja gå ner i vikt. Gå promenader men sluta om/när det gör ont. Spring på mjukt underlag: gräsmatta eller 400-metersbana. Börja med säg 10 min men avbryt om det börjar göra ont. Gör det ont efter en minut, avbryt. fortsätt gå ner i vikt. Prova en minut igen. Börja med en gång i veckan. Öka sedan till kanske 12 minuter och så vidare. Det kan ta lång tid, kanske 6 månader upp till ett år. Har det inte blivit bättre efter 12 månader så får du prova något annat.

dupper
2013-01-24, 00:29
Är det så? Beror det på att fienden kan skjuta jordnötter?

Bra fråga! Tänkte inte på det då :)

Nämen, det berodde väl på om det mot förmodan skulle hända nånting, så är det inga optimala förhållanden att få anafylaktisk chock under.

LoveMachine
2013-01-24, 08:13
Har de styrketräningsutrustning där man gör GMU? Är det byggarvänligt? :)
Saker jag funderat på..

De flesta regementen har någon form av gym men exakt vad det innebär varierar. Men som Exdiaq säger så är det inte någon verksamhet som lämpar sig för byggning. Det mycket konditionsträning insprängt i saker man gör, man får sällan sova tillräckligt och när man är i fält så går man ofta hungrig. Det är bara om man är riktigt svag eller ENORMT motiverade som man kan räkna med att öka. Däremot så brukar konditionen, uthålligheten och pannbenet växa rejält.

Är det verkligen enhetligt i praktiken också? När jag gick GSU var det sagt att det var enhetligt, vilket det också var om man såg till de kunskaper som skulle läras in. Men panserskytte och framförallt spaningsplutonen i bataljonen hade 10ggr mer utmanande inlärning.


Vad jag har förstått så är det mer likriktat, men jag kan tänka mig att det finns en del skillnader ändå. Under värnplikten så hade man däremot en befattning från början och var placerad därefter. Nu så är det ju inte säkert att man överhuvudtaget kommer fortsätta efter GMU än mindre som vad. Det kan ju vara allt ifrån jägarverksamhet till hemvärnet. Därför så är det ganska meningslöst att försöka speciallisera folk redan under GMU.

Nämen, det berodde väl på om det mot förmodan skulle hända nånting, så är det inga optimala förhållanden att få anafylaktisk chock under.

Precis, anafylaktisk chock några mil från närmsta väg är rätt tråkigt för alla inblandade. Dessutom så innehåller en hel del av maten och dygnsportionerna jordnötter eftersom det är energitätt.

Exdiaq
2013-01-24, 21:58
Vad jag har förstått så är det mer likriktat, men jag kan tänka mig att det finns en del skillnader ändå. Under värnplikten så hade man däremot en befattning från början och var placerad därefter. Nu så är det ju inte säkert att man överhuvudtaget kommer fortsätta efter GMU än mindre som vad. Det kan ju vara allt ifrån jägarverksamhet till hemvärnet. Därför så är det ganska meningslöst att försöka speciallisera folk redan under GMU.

Ahh, tänkte inte på det!