handdator

Visa fullständig version : Doping inom sporter i allmänhet


Sidor : [1] 2

ChrisRiddick
2013-01-23, 14:31
Lite inspirerad av häxjakten på lance armstrong.

Vad tror ni?
Tror ni att eliten i de flesta sporter dopar sig?


Ja

Nej

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 14:32
Ja

Lychgate
2013-01-23, 14:38
Ja. Dock räknar jag gråzons preparat som doping.

eternallord
2013-01-23, 14:47
Övertygad om att åtminstone 50% i sporter där det kan ge uppenbara fördelar (Amerikansk fotboll, Cykling, MMA mfl) dopar sig på ett eller ett annat vis.

tp_88
2013-01-23, 14:48
Jag är övertygad om att det är vanligare än de flesta tror, så ja.

Otur
2013-01-23, 14:58
Har länge funderat på att skapa någon liknande tråd.
Hur vanligt doping är i respektive idrott bland den absoluta toppen.

Jag är väldigt fundersam. Samtidigt är jag övertygad om att det finns gott om förebilder som är rena. Men tyvärr är det nog fler än vad jag vill tro som fuskar.

ChrisRiddick
2013-01-23, 15:01
Kan ju tillägga att jag själv tror det också.

kan tycka att det är rätt naivt att tro att tex usain bolt skulle vara ren, när han krossade Justin gatlins rekord på 100 meter.
ett rekord gatlin gjorde dopad.

Gillar speciellt inte hur dom går bärsärkargång på lance armstrong.

King Grub
2013-01-23, 15:03
Ja, utan minsta tvekan.

rooz
2013-01-23, 15:10
Högre än 50% i NFL & MLB

Amfksp
2013-01-23, 15:11
Högre än 50% i NFL & MLB

Garanterat i NHL också.

PowPow
2013-01-23, 15:12
Ja, de flesta av eliten i många sporter i alla fall. Sen tror jag det finns sporter, framför allt de som inte kräver några extrema kraft- eller uthållighetsinsatser, är hyffsat förskonade. Typ golf, curling mm.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 15:16
Ja, de flesta av eliten i många sporter i alla fall. Sen tror jag det finns sporter, framför allt de som inte kräver några extrema kraft- eller uthållighetsinsatser, är hyffsat förskonade. Typ golf, curling mm.

Tigern har ju opererat ögonen så vettefan.

cero
2013-01-23, 15:18
I sporter där det fysiska är väldigt viktigt - ja. Förundrar mig dock över hur väldigt kända och framgångsrika atleter vågar. Åker man fast blir man smutskastad i resten av sitt liv. Antar att många atleter blir helt överrumplade över all prestige och alla pengar, att man inte riktigt tänker så långt.

Ja, utan minsta tvekan.

Tror du det är möjligt att springa 100 m under 10.0 ren?

aijou
2013-01-23, 15:18
Bara jag som är naiv och blåögd. :(

Tricklew
2013-01-23, 15:19
I sporter där det fysiska är väldigt viktigt - ja. Förundrar mig dock över hur väldigt kända och framgångsrika atleter vågar. Åker man fast blir man smutskastad i resten av sitt liv. Antar att många atleter blir helt överrumplade över all prestige och alla pengar, att man inte riktigt tänker så långt.

De kanske inte hade varit kända och framgångsrika atleter utan?

cero
2013-01-23, 15:21
Bara jag som är naiv och blåögd. :(

Min uppfattning är att nästan alla som inte är insatta i sport är naiva när det gäller doping, och likställer det med den där skitungen i varje klass som snor lärarens facit innan prov.

cero
2013-01-23, 15:24
De kanske inte hade varit kända och framgångsrika atleter utan?

Givetvis, men att man vågar fortsätta att dopa sig när man t ex vunnit Tour de France 5 gånger och är en av världens kändaste atleter. Finns många cyklister som tagit samma saker, åkt fast, och inte fått en promille av den kritiken Lance har. Och nu var det ju inte bara doping i Lances fall, men du förstår min poäng.

wessmen
2013-01-23, 15:25
Ja, när de krossar "dopingrekord" så tycker jag inte det finns många frågetecken. Sen kan man hävda nya skor, nya träningsätt eller vad som helst :P

Edit: Tror inte man tar sig till världseliten utan "dopingtänket", med det menar jag att man är villig att göra vad som helst. Träna hur som helst, plåga sig till det yttersta för att vinna o.s.v., så är man nog beredd att trycka också.

Otur
2013-01-23, 15:29
Hur vanligt tror ni att det är? Vi säger topp 15 i alla stora (definiera det hur du vill) sporter. Hur många tror ni är dopade som tillhör toppen av eliten?

Jag vill tro 2-3 st.
Men det är säkert 10 st, om inte mer.

aijou
2013-01-23, 15:30
Min uppfattning är att nästan alla som inte är insatta i sport är naiva när det gäller doping, och likställer det med den där skitungen i varje klass som snor lärarens facit innan prov.

Ja, så är det säkert. Missförstå mig inte. Jag förstår att det inte direkt hör till någon ovanlighet. Men jag vägrar att tro att det handlar om majoriteten av eliten i de flesta sporter.

Jag har säkert fel, men då får det vara så helt enkelt. Jag kommer troligtvis aldrig få veta hur det egentligen ligger till så då väljer jag att tro att majoriteten inte är smutsiga fuskare.

hungry
2013-01-23, 15:31
Att folk för 30-20 år sedan slog rekord på rekord, för dom var dopade. Så kommer det folk i dag som utklassar alla rekord, så de är uppenbart. Säg inte att nya skor och baner hjälper så mkt.

ChrisRiddick
2013-01-23, 15:37
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 15:39
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?

Någon slags doping, ja. Långt ifrån alla dock.

eternallord
2013-01-23, 15:39
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?
Förekommer säkert men jag tror det är väldigt ovanligt faktiskt.

Amfksp
2013-01-23, 15:40
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?

Håller på att nystas nu i Spanien som du kanske läst. Samma läkare som dopat många cyklister. Dock är det så fruktansvärt mkt pengar inblandat så det kommer nog tystas ner. Min gissning blir att locket läggs på. Övertygad om att doping i skadeläkningssyfte är vanligt offseason.

Pep guardiola blev avstängd för nandrolon runt 2002 när han spelade i italien som exempel.

AronP
2013-01-23, 15:43
Finns nog få sporter med pengar i där majoriteten av den absoluta eliten inte är dopad. I sporter utan pengar är det nog fortfarande en stor del.

Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?
Skador läker väldigt snabbt inom fotbollen så jag tvivlar inte.

ChrisRiddick
2013-01-23, 15:43
jag lutar nog åt att det inte är så vanligt i fotboll, lite med tanke på hur fotboll spelas, korta spurter och mycket lunkade emellan, känns inte som om man måste ligga på en så pass hög fysisk nivå för att orka en hel match på elitnivå.

hög fysisk nivå javisst, men inte dopat hög nivå.

Tricklew
2013-01-23, 15:44
Var det inte Z_Bumbi som gav en källa som berättade hur de införde test i den Italienska ligan, men snabbt avbröt dom då alldeles för många åkte fast i testen?

Rätta mig om jag har fel, är ett väldigt vakt minne.

ChrisRiddick
2013-01-23, 15:44
Finns nog få sporter med pengar i där majoriteten av den absoluta eliten inte är dopad. I sporter utan pengar är det nog fortfarande en stor del.


Skador läker väldigt snabbt inom fotbollen så jag tvivlar inte.

hm har inte tänkt på det ur den synvinkeln.

har dom ens dopingtest i fotboll?

Amfksp
2013-01-23, 15:46
hm har inte tänkt på det ur den synvinkeln.

har dom ens dopingtest i fotboll?

I Sverige har vi det iaf, även om det är väldigt få och som i all idrott så kan man tajma in spårtider osv väldigt enkelt.

eternallord
2013-01-23, 15:46
Fusk för skadeläkning förekommer antagligen i väldigt stor utsträckning, även i mer "otippade" sporter

Gober
2013-01-23, 15:49
Där det finns någon slags genväg så tar man nog ofta den. Finns kanske en del undantag, så här säger tex en tränare för amerikanska gymnaster om ämnet

T-Nation: These top athletes, obviously they train hard and have dedicated their lives to this sport, but it's hard to compete at the world class level without using performance enhancing drugs, at least in many sports. What's the drug scene like in men's gymnastics?

Sommer: To my knowledge, there's never been an incident of a gymnast testing positive for steroids. For a competitive gymnast, the extra size and bulk that steroids provide would be a decided disadvantage in a sport where the athlete with the highest relative strength (strength-to-bodyweight ratio) is often the one who comes out on top.

Also, steroid use would do nothing at all in helping a gymnast to learn a skill like a triple back somersault on the floor. That can only be developed through many years of correct and structured training.

T-Nation: True, but it's possible to use steroids and other performance enhancing drugs and not get bulky. Plus, there's a big difference between someone testing clean and someone actually being clean. So you're saying that world class gymnasts don't use performance enhancing drugs?

Sommer: Of course I can't speak for all of the competitive athletes out there, but I can say that of all of the U.S. National Team, World Championship and Olympic athletes that I've known, trained with, and observed over the years, I don’t know of any that have used steroids.



Det kan ju vara skitsnack, men vad jag menar är att i en del idrotter kanske det inte finns mycket att hämta med doping och att det är därför man inte använder. Gymnaster kanske använder AAS för att läka snabbare från skador osv men i mindre doser för att inte lägga på sig för mycket massa, osv vad vet jag.

Man and Machine
2013-01-23, 15:53
Nej, tror det är ganska ovanligt inom de "vanliga" sporterna. Verkar finnas en sundare mentalitet där. Säkert mer regel än undantag i de sporter som huserar på Kolozzeum.

AronP
2013-01-23, 15:54
Nej, tror det är ganska ovanligt inom de "vanliga" sporterna. Verkar finnas en sundare mentalitet där. Säkert mer regel än undantag i de sporter som huserar på Kolozzeum.
Vilka vanliga sporter skulle det vara ovanligt i?

eternallord
2013-01-23, 15:54
Tränaren till atleten som testas måste vara den sämsta källan i hela världen för att kommentera angående dennes bruk.

HMB
2013-01-23, 15:58
Går det att tjäna pengar i sporten så tror jag utan tvekan att eliten tar vad som helst för att få ett försprång.

cero
2013-01-23, 15:59
Hur vanligt tror ni att det är? Vi säger topp 15 i alla stora (definiera det hur du vill) sporter. Hur många tror ni är dopade som tillhör toppen av eliten?

Jag vill tro 2-3 st.
Men det är säkert 10 st, om inte mer.

I många konditions-/styrkesporter tror jag majoriteten är dopade. I bollsporter (bortsett från amerikansk fotboll) tror jag det inte, även om det nog är vanligt även där. Gissar på 10/10 eller 9/10 i sprinteliten t ex.

Håller på att nystas nu i Spanien som du kanske läst. Samma läkare som dopat många cyklister. Dock är det så fruktansvärt mkt pengar inblandat så det kommer nog tystas ner. Min gissning blir att locket läggs på. Övertygad om att doping i skadeläkningssyfte är vanligt offseason.

Pep guardiola blev avstängd för nandrolon runt 2002 när han spelade i italien som exempel.

Känns dock som att det lär vara oerhört svårt att hålla dopingsnacket internt i lagsporter. Vad är det som gör att ingen, i ett lag på 40 personer, skvallrar? Kontrakt där spelarna riskerar stora finansiella förluster om de inte håller truten, som i cykling? Jag vet inte. Helvetet hade säkerligen frysit till is om det kom fram att guldpojkarna i Barcelona dopade sig t ex. Men det lär ju vara frestande för tränarna att använda doping på skadade nyckelspelare.

Det kan ju vara skitsnack, men vad jag menar är att i en del idrotter kanske det inte finns mycket att hämta med doping och att det är därför man inte använder. Gymnaster kanske använder AAS för att läka snabbare från skador osv men i mindre doser för att inte lägga på sig för mycket massa, osv vad vet jag.

Finns ju dock en hel uppsjö av prestationsförbättrande preparat, som hjälper konditionen, explosiviteten, muskeluthållighet, styrkan, osv osv. Vissa preparat kan hjälpa dig att bibehålla styrka när du har skalar av det allra sista fettet på kroppen, så det är ju inte så att doping endast ger stora muskler.

Alfers
2013-01-23, 16:00
Någonting jag undrar är hur mycket man pratar/vet om vad dom andra i laget håller på med.

kjellm444n
2013-01-23, 16:04
Hur vanligt tror ni att det är? Vi säger topp 15 i alla stora (definiera det hur du vill) sporter. Hur många tror ni är dopade som tillhör toppen av eliten?

Jag vill tro 2-3 st.
Men det är säkert 10 st, om inte mer.

Beror ju på vilka sporter och sen vad man menar när man säger dopade.

I vissa sporter tror jag lätt att alla topp 15 är dopade.

Man and Machine
2013-01-23, 16:05
Vilka vanliga sporter skulle det vara ovanligt i?

Testar du random lag i allsvenskan eller elitserien tror jag ingen eller max 1 torskar testet. Och då snarare för att kunna ragga brudar på stureplan än att kicka boll. Tror det gäller generellt med undantag för vissa länder i östblocket.

cero
2013-01-23, 16:08
Testar du random lag i allsvenskan eller elitserien tror jag ingen eller max 1 torskar testet. Och då snarare för att kunna ragga brudar på stureplan än att kicka boll. Tror det gäller generellt med undantag för vissa länder i östblocket.

Allsvenskan är dock amatörnivå, internationellt sett. Vad hittar man bland eliten, där det finns riktigt mycket pengar i omlopp?

AronP
2013-01-23, 16:09
Testar du random lag i allsvenskan eller elitserien tror jag ingen eller max 1 torskar testet. Och då snarare för att kunna ragga brudar på stureplan än att kicka boll. Tror det gäller generellt med undantag för vissa länder i östblocket.
Pratar vi så låg nivå så är jag beredd att hålla med.

Tricklew
2013-01-23, 16:10
Tror ni att prestationshöjande inte hade hjälpt fotbollsspelare, eller tror ni att de överlag är så moraliska att de vägrar fuska?

LC-H2wXK4T4

cero
2013-01-23, 16:11
Någonting jag undrar är hur mycket man pratar/vet om vad dom andra i laget håller på med.

Tja, Lance och grabbarna i det amerikanska landslaget sprutade ju EPO i varandras munnar på helgerna om man ska tro på vad de säger själva.

Amfksp
2013-01-23, 16:11
Samma i baseball, dom injicerade ju på varandra efter träningarna kors och tvärs.

Man and Machine
2013-01-23, 16:26
Ok mitt misstag, jag förutsatte att SM-nivå=elit. Men jag tror, att iaf för fotboll, fungerar nog resonemanget lika bra i England, Tyskland eller Spanien (Ja, lol att det verkar vara något på gång där nu.). I hockey tror jag det är klart vanligare åtminstone i NHL och KHL men inte så att hela laget är dopat.

z_bumbi
2013-01-23, 16:52
Var det inte Z_Bumbi som gav en källa som berättade hur de införde test i den Italienska ligan, men snabbt avbröt dom då alldeles för många åkte fast i testen?

Rätta mig om jag har fel, är ett väldigt vakt minne.

Jag tror det är Nitro som har koll på Italien men jag kommer ihåg påståendet.

har dom ens dopingtest i fotboll?

I Sverige har det testats en del men inte alls i så stor omfattning som man kunde förvänta sig av en så stor sport. Det gäller iofs de flesta större sporterna i Sverige då testfrekvensen under lång tid var ett skämt så fotbollen är inte unik. Iofs vet jag inte det är så mycket bättre idag med runt 4000* test per år vilket utslaget på alla aktiva inom alla idrotter är en piss i havet. Exakt hur fotbollen står sig idag vad gäller antal test har jag inte koll på men stämmer siffran 4000 test per år totalt så kan det omöjligt testas särskilt frekvent.
Proffsligorna och FIFA var däremot länge motståndare mot att gå med på WADA:s regler men numera ingår de också och testning sker. Hur ofta har jag inte försökt leta reda på.

*Vissa internationella test utförda i Sverige t ex inför större mästerskap ingår inte i den siffran och jag misstänker att det också är andra test som inte heller är med för annars är det totalt uselt.

BigSpawn
2013-01-23, 17:41
har inte flera av de svenska hockeyspelarna som blivit draftade till NHL lagt på sig rejält med muskler på kort tid efter de flyttat? det får en ju att undra det också...
jag svarade ja på frågan och är övertygad att doping är väldigt vanligt på hög nivå i många sporter

Robbmeister
2013-01-23, 17:47
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?

Har det inte varit snack om att väldigt många spanska spelare är dopade? Jag har för mig att jag läste det på aftonbladet för någon dag sen.

ChrisRiddick
2013-01-23, 17:49
Där det finns någon slags genväg så tar man nog ofta den. Finns kanske en del undantag, så här säger tex en tränare för amerikanska gymnaster om ämnet





Det kan ju vara skitsnack, men vad jag menar är att i en del idrotter kanske det inte finns mycket att hämta med doping och att det är därför man inte använder. Gymnaster kanske använder AAS för att läka snabbare från skador osv men i mindre doser för att inte lägga på sig för mycket massa, osv vad vet jag.

Va snackar den killen om?? skulle steorider inte ha nån mening för gymnaster??
va det inte gymnastiklaget i gamla sovjet som trycktes fulla med ryssfemmor och körde över allt motstånd?

eller jag minns fel?

mangemani
2013-01-23, 18:16
inte för att det var så överaskande, men efter flera tips, så gjorde polisen en razzia mot det ny öppna iron works här i sundsvall och de tog 11 st som hade dopat sig och större del utav dessa var inom eliten.

Amfksp
2013-01-23, 18:17
Sundsvall, Sveriges jersey shore =)

cero
2013-01-23, 18:35
inte för att det var så överaskande, men efter flera tips, så gjorde polisen en razzia mot det ny öppna iron works här i sundsvall och de tog 11 st som hade dopat sig och större del utav dessa var inom eliten.

Elit i vilka sporter?

difaren
2013-01-23, 18:42
Finns ju dopingtest i båtracing till och med!

Man and Machine
2013-01-23, 18:44
inte för att det var så överaskande, men efter flera tips, så gjorde polisen en razzia mot det ny öppna iron works här i sundsvall och de tog 11 st som hade dopat sig och större del utav dessa var inom eliten.

Ordningsmakten levererar! Ge dom en klapp på axeln från mig! :thumbup:

begt
2013-01-23, 18:46
Tror längdskidåkningen är hyfsat ren nuförtiden. Senaste dopingfallet var väl Veerpalu?

AronP
2013-01-23, 18:46
inte för att det var så överaskande, men efter flera tips, så gjorde polisen en razzia mot det ny öppna iron works här i sundsvall och de tog 11 st som hade dopat sig och större del utav dessa var inom eliten.

Jag betvivlar att dom fått tillbaka provsvaren redan.

mangemani
2013-01-23, 18:47
Elit i vilka sporter?

ja det vet jag inte, går ej själv på gymmet, fick höra detta från en kund på jobbet som tränar där, de var tävlande personer.
nu vet jag inte vad för info som får lämnas ut på nätet, men det borde ju finnas någon nyhets sida där det står vad de som nu åkte fast sysslade med.

Gober
2013-01-23, 18:48
Va snackar den killen om?? skulle steorider inte ha nån mening för gymnaster??
va det inte gymnastiklaget i gamla sovjet som trycktes fulla med ryssfemmor och körde över allt motstånd?

eller jag minns fel?

Vet inte, Östtyskarna var väl ganska fullproppade i de flesta idrotter. Men vet inte hur det är just med gymnaster.

Man får ha i åtanke att de tränar styrka med extremt tunga kroppsövningar från väldigt låg ålder och bygger ju upp en fantastisk fysik på detta. Det kan man ju se även på svenska gymnaster som inte ens ligger på elitnivå. Och det han skriver om att de bästa gymnasterna har en hel del muskler men är ganska lätta känns ju då logiskt att det kan vara en nackdel med steroider, en riktigt tung kropp kan ju knappast ses som en fördel när man arbetar med sin kroppsvikt.

Men det finns kanske preparat som nästan enbart ger styrka?

Glömde länka hela artikeln.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/all_muscle_no_iron

ChrisRiddick
2013-01-23, 19:19
Vet inte, Östtyskarna var väl ganska fullproppade i de flesta idrotter. Men vet inte hur det är just med gymnaster.

Man får ha i åtanke att de tränar styrka med extremt tunga kroppsövningar från väldigt låg ålder och bygger ju upp en fantastisk fysik på detta. Det kan man ju se även på svenska gymnaster som inte ens ligger på elitnivå. Och det han skriver om att de bästa gymnasterna har en hel del muskler men är ganska lätta känns ju då logiskt att det kan vara en nackdel med steroider, en riktigt tung kropp kan ju knappast ses som en fördel när man arbetar med sin kroppsvikt.

Men det finns kanske preparat som nästan enbart ger styrka?

Glömde länka hela artikeln.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/all_muscle_no_iron

ja kanske inte just steorider, men tvivlar på att en sport där styrka är så viktigt, inte skulle ha dopade deltagare.

BigSpawn
2013-01-23, 19:32
kan tänka mig att det skiljer sig rätt rejält på land med, vissa länder är det ju inte olagligt att använda steroider(tex England och Grekland?) och finns väl prohormoner(som väl är så nära the real deal det går) att köpa OTC i tex USA. Detta gör ju att tröskeln till att börja bruka blir rejält mycket kortare än i ett land som tex Sverige där det är olagligt och då är betydligt mycket svårare att få tag på.

Amfksp
2013-01-23, 19:43
För en elitidrottare är det så klart exakt lika enkelt i alla länder att få tag i.

BigSpawn
2013-01-23, 19:50
Det ställer jag mig frågande till:) tänk dig i Sverige, du har tränat dig ren upp till en bra nivå och bestämmer dig för att satsa och funderar då på att dopa dig. Då måste du i tex Sverige känna nån eller handla på nån obskyr sida och kanske riskera åka dit då du gör nått brottsligt. Du kanske blivit lite känd med så att rätt många känner igen dig vilket kanske ökar risken att bli påkommen ännu mer. Om du istället bott i Grekland och står vid samma vägskäl så är det väl bara att knata i på närmsta apotek och tuta och köra(i alla fall var det väl så för inte allt för länge sen där om jag fattat rätt på en grek på jobbet).

ceejay
2013-01-23, 19:51
kan tänka mig att det skiljer sig rätt rejält på land med, vissa länder är det ju inte olagligt att använda steroider(tex England och Grekland?) och finns väl prohormoner(som väl är så nära the real deal det går) att köpa OTC i tex USA. Detta gör ju att tröskeln till att börja bruka blir rejält mycket kortare än i ett land som tex Sverige där det är olagligt och då är betydligt mycket svårare att få tag på.

det är inte ett dugg svårt att få tag i steroider.

gunhamn
2013-01-23, 19:54
För en elitidrottare är det så klart exakt lika enkelt i alla länder att få tag i.

Vet du vad RF tykcer om dopning? jag tror att om en idrottare vill ta steroider under en rf-ansluten idrott så är det mer eller mindre på egen hand denne gör det, alltså i en hemlighet.

I andra länder så tror jag det är mkt mer vanligt att tränare och även förbund hjälper idrottare med vad dom ska proppa i sig .


Personligen tror jag att sverige är SJUKT rent ifrån dopning, rötägg finns det alltid men i övrigt tror jag det är lugnt bland de RF-anslutna idrotterna.

tossefar
2013-01-23, 19:57
det är inte ett dugg svårt att få tag i steroider.

Jag har då ingen aning om hur jag skulle kunna hitta steroider om jag skulle vilja. Det är ju inte så lätt som att gå fram till valfri preppturk och fråga...

agazza
2013-01-23, 20:02
Jag har då ingen aning om hur jag skulle kunna hitta steroider om jag skulle vilja. Det är ju inte så lätt som att gå fram till valfri preppturk och fråga...

Tar en tonåring två minuter att googla en webshop som fungerar lika bra som postorder från ellos. Det är så jävla lättillgängligt så det är löjligt, samma sak med postorder droger

sent from phone

Rahf
2013-01-23, 20:09
För gymnaster så skulle doping vara för fokus och återhämtning. Nu vet jag inte exakt hur det är i gymnastiken, men i t.ex. Cirque Du Soleil--som har samma aspekter inblandade--så har du en hel del droganvändning för att bibehålla energinivåer och trycka bort mentala barriärer.

Riddle
2013-01-23, 20:10
alla som sprungit 100m under 10sek har haft handen i kakburken. Även bolt, flera av hans träningskompisar har åkt fast, och tvivlar på att han slår dom odopad

z_bumbi
2013-01-23, 20:14
Tar en tonåring två minuter att googla en webshop som fungerar lika bra som postorder från ellos. Det är så jävla lättillgängligt så det är löjligt, samma sak med postorder droger

Tonåringen kanske inte bryr sig så mycket om att veta att den får exakt rätt grejer eller om det senare dyker upp en lista hos polisen som en ev elitidrottare gör. Det finns t ex ett antal fällningar av idrottare genom åren där jag är ganska övertygad om att deras langare har blåst dem och då blev det helt plötsligt inte lika kul eller enkelt.

Amfksp
2013-01-23, 20:18
Det ställer jag mig frågande till:) tänk dig i Sverige, du har tränat dig ren upp till en bra nivå och bestämmer dig för att satsa och funderar då på att dopa dig. Då måste du i tex Sverige känna nån eller handla på nån obskyr sida och kanske riskera åka dit då du gör nått brottsligt. Du kanske blivit lite känd med så att rätt många känner igen dig vilket kanske ökar risken att bli påkommen ännu mer. Om du istället bott i Grekland och står vid samma vägskäl så är det väl bara att knata i på närmsta apotek och tuta och köra(i alla fall var det väl så för inte allt för länge sen där om jag fattat rätt på en grek på jobbet).

1. Jag snackade om eliten, inte om någon som ska satsa.
2. Det tar 10 sekunder att beställa doping till falskt namn.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 20:25
Andreas Guiance berättade om sin tankegång ang doping i bodyradio

Det gick ut på följande, att man får ta i förhållande vart personen bor(i västvärld, där idrotten premieras och det finns mycket pengar i idrotten), hur stor är sporten och vad är sannolikheten för renhet kontra prestation.

Dom tog bland annat upp att det alltid är någon från något u-land till fattigare land som torskar på dopingkontroller och oftast ligger på väldigt prestigelösa placeringar. Och anledningen var att de inte har råd och finns någon egentlig anledning för dom att lägga 100 tusentals kronor på designer-steroider pga av vart dom bor.

Enligt mig en väldigt bra ''tankeformel'' för sannolikheten för doping.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 20:29
Vad tror ni om fotboll, europeiska alltså. är lite kluven. tror ni dom dopar sig?

Definitivt JA.

Med tanke på dom otänkbara summor pengar det finns inom fotboll är det nästan idiotiskt om det inte förkommer doping.
Du har aldrig funderat på hur fotbollsspelare alltid lyckas komma tillbaka från någon skada i tid till matchen...

mattepatte
2013-01-23, 20:33
Definitivt JA.

Med tanke på dom otänkbara summor pengar det finns inom fotboll är det nästan idiotiskt om det inte förkommer doping.
Du har aldrig funderat på hur fotbollsspelare alltid lyckas komma tillbaka från någon skada i tid till matchen...

Hur dopar man sig för att på skynda läkning av en skada?

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 20:35
Hur dopar man sig för att på skynda läkning av en skada?

EDIT: vet itne om jag får skriva det?

...and google/flashback is your friend

Det dummaste i allt det här är ju att media och det flesta associerar steroider med mycket muskler, ofta i kombination med lågt kroppsfett. Det finns steroider som för dig smal, snabb, fokuserad, lugn, taggad, läker dig snabbare, bygger muskler...allt

mattepatte
2013-01-23, 20:36
EDIT: vet itne om jag får skriva det?

Troligtvis inte *gah!*

Sverker
2013-01-23, 20:39
Nej. Det är mycket mindre utbrett än vad vi tror. Dopningsstatistiken speglar säkert förekomsten i Sverige. 4000 st tester per år borde hitta en del.

Jag tror att de flesta som är duktiga i sin idrott började tidigt och har fått lära sig att dopning är fusk. Personer i sena tonåren som slinker in på gymmet för att fixa en häftig kropp speglar inte övriga idrottssverige.

Amfksp
2013-01-23, 20:43
Nej. Det är mycket mindre utbrett än vad vi tror. Dopningsstatistiken speglar säkert förekomsten i Sverige. 4000 st tester per år borde hitta en del.

Jag tror att de flesta som är duktiga i sin idrott började tidigt och har fått lära sig att dopning är fusk. Personer i sena tonåren som slinker in på gymmet för att fixa en häftig kropp speglar inte övriga idrottssverige.

Är dom 4000 testen endast på elitidrottare? Annars så spelar det ju noll roll för frågeställningen.

Du tror inte fotbollsspelare fått lära sig att det är fusk att kasta sig på marken och skrika när man blir snuddad? Ändå förekommer det i princip i varje match.

mattepatte
2013-01-23, 20:44
nej. Det är mycket mindre utbrett än vad vi tror. Dopningsstatistiken speglar säkert förekomsten i sverige. 4000 st tester per år borde hitta en del.

Jag tror att de flesta som är duktiga i sin idrott började tidigt och har fått lära sig att dopning är fusk. Personer i sena tonåren som slinker in på gymmet för att fixa en häftig kropp speglar inte övriga idrottssverige.

+1

Tricklew
2013-01-23, 20:47
Som Amfksp påpekar så är fotboll en sport där man aktivt uppmuntrar till fusk på planen. Varför skulle attityden ändras drastiskt när de kliver av planen?

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 20:49
Är dom 4000 testen endast på elitidrottare? Annars så spelar det ju noll roll för frågeställningen.

+1

Den moraliska tanken om att doping är fusk flyger nog rätt ut ur dörren när charlotte kalla(blev hon eftersom jag såg henne på tvn nyss:)) står en månad innan OS, skadad.

Sponsorerna förlorar massvis med pengar på att hon står över, hon förlorar pengar på det, skidförbundet förlorar pengar på det också och framförallt...det som nog påverkar sånna här saker mest, hon missar OS.
Fyra års träning inför en tävling slut, det stannar där....jag tror att valet id et här fallet är rätt enkelt.


Är absolut inte för doping, men när sånna här saker ställs mot varandra så är det dumt att tro något annat

EDIT: Och jag tror även att sponsorer pressar idrottare till att dopa sig om det skulle innebära stora förluster. Dom sitter ju inte och tänker att vi ska ha en hälsosam atlet, dom vill tjäna pengar...bara pengar.
Så fort det är någon skandal med någon atlet så släpper sponsorerna allt som har med den atleten att göra, för att risken att förlora pengar uppstår...så mycket bryr dom sig

Otur
2013-01-23, 21:01
Nej. Det är mycket mindre utbrett än vad vi tror. Dopningsstatistiken speglar säkert förekomsten i Sverige. 4000 st tester per år borde hitta en del.

Jag tror att de flesta som är duktiga i sin idrott började tidigt och har fått lära sig att dopning är fusk. Personer i sena tonåren som slinker in på gymmet för att fixa en häftig kropp speglar inte övriga idrottssverige.

Dessa tester säger väl inte mycket egentligen? Det kan vara 4000 st test på vanliga svensson, som mig.

Är det 4000 st test på samtliga toppidrottare på alla största idrotter i landet så köper jag det helt att det är mindre utbrett än vad vi tror.

Amfksp
2013-01-23, 21:03
Kan ju ta ett exempel som till skillnad från det mesta annat i tråden inte är en gissning utan hårda fakta.
En tjejkompis till mig tillhör vad man kan kalla sverigeeliten i fotboll. I hennes lag på ca 25 personer blev 2 testade förra året och det var mitt under säsongen.
Ingen har någonsin blivit testad offseason.

strikt
2013-01-23, 21:06
Tror ni att prestationshöjande inte hade hjälpt fotbollsspelare, eller tror ni att de överlag är så moraliska att de vägrar fuska?

LC-H2wXK4T4

Rätt uppenbart att de fick något mer kvinnligt än testo i sin spruta. ;)

mattepatte
2013-01-23, 21:23
Att säga att nästan alla elitidrottare i alla sporter dopar sig är ju som att säga att man inte litar på nästan någons elitidrottares etik och moral.
Kalla mig naiv då men jag tror bättre om folk.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 21:27
Att säga att nästan alla elitidrottare i alla sporter dopar sig är ju som att säga att man inte litar på nästan någons elitidrottares etik och moral.
Kalla mig naiv då men jag tror bättre om folk.

Vad säger att deras etik och moral överensstämmer med din?

gunhamn
2013-01-23, 21:29
+1

Den moraliska tanken om att doping är fusk flyger nog rätt ut ur dörren när charlotte kalla(blev hon eftersom jag såg henne på tvn nyss:)) står en månad innan OS, skadad.

Sponsorerna förlorar massvis med pengar på att hon står över, hon förlorar pengar på det, skidförbundet förlorar pengar på det också och framförallt...det som nog påverkar sånna här saker mest, hon missar OS.
Fyra års träning inför en tävling slut, det stannar där....jag tror att valet id et här fallet är rätt enkelt.


Är absolut inte för doping, men när sånna här saker ställs mot varandra så är det dumt att tro något annat

EDIT: Och jag tror även att sponsorer pressar idrottare till att dopa sig om det skulle innebära stora förluster. Dom sitter ju inte och tänker att vi ska ha en hälsosam atlet, dom vill tjäna pengar...bara pengar.
Så fort det är någon skandal med någon atlet så släpper sponsorerna allt som har med den atleten att göra, för att risken att förlora pengar uppstår...så mycket bryr dom sig


Eller kanske hon bara var skadad?

Du vet väl att hon blir testad fler gånger än bara vid OS ? troltigvis blev hon testat både 1,2 och 3 månader innan..


Det där med sponsringsbiten, kan jag inte säga mkt om iom du skriver att det är vad DU TROR. Men jag tror ngt helt annat.

cero
2013-01-23, 22:10
4000 st tester per år borde hitta en del.

Är det 4000 st test på samtliga toppidrottare på alla största idrotter i landet så köper jag det helt att det är mindre utbrett än vad vi tror.

Det är ju kvalitén på testandet som avgör. Gäller att det är frekventa och/eller slumpmässiga tester för varje individ. Att t ex testa en eller två gånger per år på bestämda datum (t ex vid stora tävlingar) är ett skämt.

Det där med sponsringsbiten, kan jag inte säga mkt om iom du skriver att det är vad DU TROR. Men jag tror ngt helt annat.

Nja, inte bara. Finns många världsklassatleter som har pratat ut om det här med doping och sponsorer. Sponsorerna kanske inte direkt uppmuntrar till doping, men de förväntar sig vissa resultat.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 22:14
Eller kanske hon bara var skadad?

Du vet väl att hon blir testad fler gånger än bara vid OS ? troltigvis blev hon testat både 1,2 och 3 månader innan..


Det där med sponsringsbiten, kan jag inte säga mkt om iom du skriver att det är vad DU TROR. Men jag tror ngt helt annat.

Exakt allt det här är bara spekulationer och hypoteser grundade på mina egna tankar och erfarenheter.

Förstår inte vad du menar? ja hon var skadad(drog upp ett påhittad scenario i mitt huvud, ovetandes om något liknande hänt kalla?).

Hypotetiskt: Att hon skulle vara skadad är hela saken, hon riskerar att missa något hon kämpat för och levt och anpassat hela sitt liv efter i fyra år, för att inte tala om den ekonomiska förlusten på flera parters vägnar.

Är fullt medveten att RF kan göra oannonserade tester på massvis med idrottare. Gissar att någon som ex. Kalla måste redogöra allt vad hon gör och var hon befinner sig med 1h intervaller för RF.

Tar upp samma ex som användes i BodyRadio, varför är det ofta öststatsländer långt ner på resultatlistan som blir tagna på för doping? För att dom inte har råd/finns ingen anledning att bruka extremt dyra designer-steroider som inte syns på tester

Jag tror att våran blåögdhet och moraliska inställning jämte doping är på både gott och ont för svensk idrott. Ena sidan så är vid aningen mer skonade eftersom att den moraliska standarden från samhället är att det är väldigt fel. Samtidigt gör det lättare för vissa att flyga under radarn.

Gunhamn, dela gärna dina tankar och teser. Människors olika åsikter och hypoteser är det som gör diskussion kul:)

gunhamn
2013-01-23, 22:16
Det är ju kvalitén på testandet som avgör. Gäller att det är frekventa och/eller slumpmässiga tester för varje individ. Att t ex testa en eller två gånger per år på bestämda datum (t ex vid stora tävlingar) är ett skämt.



Nja, inte bara. Finns många världsklassatleter som har pratat ut om det här med doping och sponsorer. Sponsorerna kanske inte direkt uppmuntrar till doping, men de förväntar sig vissa resultat.

ja hur sponsorer beter sig världen över vet jag inte men jag syftade på i Kallurs fall nu, men ute i vida världen har jag ingen aning om vad sponsorer förväntar sig utav sina atleter.

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:18
Jag är rätt övertygad om att de flesta toppidrottare i Norden är rena.
Hur det ser ut på annat håll i världen, har jag för lite erfarenheter av för att kunna uttala mig.

Amfksp
2013-01-23, 22:18
"Är fullt medveten att RF kan göra oannonserade tester på massvis med idrottare. Gissar att någon som ex. Kalla måste redogöra allt vad hon gör och var hon befinner sig med 1h intervaller för RF."

Man får missa 2 tester innan man bli avstängd, så man har rätt bra marginaler om man vill tajma in spårtider. Du kan helt enkelt rapportera felaktigt 2 gånger och slippa test och sedan ta testet 3e gången.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 22:19
ja hur sponsorer beter sig världen över vet jag inte men jag syftade på i Kallurs fall nu, men ute i vida världen har jag ingen aning om vad sponsorer förväntar sig utav sina atleter.

Nu får vi dock kolla utanför våran sfär, hur mycket tjänar den bäste av oss här på brädan? Inte ens en bråkdels bråkdel av vad ett fotbollsproffs tjänar, så där är det bokstavligen på dödligt allvar. Alla medel används för att det ska gå så bra som möjligt.

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:21
Att säga att nästan alla elitidrottare i alla sporter dopar sig är ju som att säga att man inte litar på nästan någons elitidrottares etik och moral.
Kalla mig naiv då men jag tror bättre om folk.

Är det verkligen omoraliskt att dopa sig om varenda annan människa i din sport gör det?

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 22:22
"Är fullt medveten att RF kan göra oannonserade tester på massvis med idrottare. Gissar att någon som ex. Kalla måste redogöra allt vad hon gör och var hon befinner sig med 1h intervaller för RF."

Man får missa 2 tester innan man bli avstängd, så man har rätt bra marginaler om man vill tajma in spårtider. Du kan helt enkelt rapportera felaktigt 2 gånger och slippa test och sedan ta testet 3e gången.

Ja systemet är rätt långt ifrån perfekt.
Finns väll någon artikel(nu är detaljminnet rätt dåligt) där en gammal friidrottare berättar hur folk satte i system att missa X test ta något test där de säkert var rena och att då kvoten på två missade test nollställs och allt börjar om?

mini
2013-01-23, 22:23
Är det verkligen omoraliskt att dopa sig om varenda annan människa i din sport gör det?

Det där försvaret har prepparna. "Alla gör det." Men tänk om inte alla gör det? För jag tror inte att alla i elitidrott dopar sig.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 22:23
Jag är rätt övertygad om att de flesta toppidrottare i Norden är rena.


Utveckla gärna:)

mini
2013-01-23, 22:24
Ja systemet är rätt långt ifrån perfekt.
Finns väll någon artikel(nu är detaljminnet rätt dåligt) där en gammal friidrottare berättar hur folk satte i system att missa X test ta något test där de säkert var rena och att då kvoten på två missade test nollställs och allt börjar om?

Det är ingen kvot, det är under en tidsperiod på 18 månader.

gunhamn
2013-01-23, 22:25
Exakt allt det här är bara spekulationer och hypoteser grundade på mina egna tankar och erfarenheter.

Förstår inte vad du menar? ja hon var skadad(drog upp ett påhittad scenario i mitt huvud, ovetandes om något liknande hänt kalla?).

Hypotetiskt: Att hon skulle vara skadad är hela saken, hon riskerar att missa något hon kämpat för och levt och anpassat hela sitt liv efter i fyra år, för att inte tala om den ekonomiska förlusten på flera parters vägnar.

Är fullt medveten att RF kan göra oannonserade tester på massvis med idrottare. Gissar att någon som ex. Kalla måste redogöra allt vad hon gör och var hon befinner sig med 1h intervaller för RF.

Tar upp samma ex som användes i BodyRadio, varför är det ofta öststatsländer långt ner på resultatlistan som blir tagna på för doping? För att dom inte har råd/finns ingen anledning att bruka extremt dyra designer-steroider som inte syns på tester

Jag tror att våran blåögdhet och moraliska inställning jämte doping är på både gott och ont för svensk idrott. Ena sidan så är vid aningen mer skonade eftersom att den moraliska standarden från samhället är att det är väldigt fel. Samtidigt gör det lättare för vissa att flyga under radarn.

Gunhamn, dela gärna dina tankar och teser. Människors olika åsikter och hypoteser är det som gör diskussion kul:)

Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade?

Tycker att Vi gör mycket rätt i Sveirge när det gäller dopning. Vi har inte alls många som åker dit och dom som åker dit är oftast motionärer.

Gillar inte andan i hela denna tråden att man måste va dopad för att va i Eliten!?

jag själv är i Junioreliten i min idrott världen över. inte en stor sport med mycket pengar(folk är inte lika benägna till att fuska) i Abolsut inte men samtidigt en sport där man får mycket fördelar utav dopning

Ska man läsa denna tråden så känner man sig lite träffad bara. Men det får man såklart räkna med.

Rikard Jansson
2013-01-23, 22:27
Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade?

Tycker att Vi gör mycket rätt i Sveirge när det gäller dopning. Vi har inte alls många som åker dit och dom som åker dit är oftast motionärer.

Gillar inte andan i hela denna tråden att man måste va dopad för att va i Eliten!?

jag själv är i Junioreliten i min idrott världen över. inte en stor sport med mycket pengar(folk är inte lika benägna till att fuska) i Abolsut inte men samtidigt en sport där man får mycket fördelar utav dopning

Ska man läsa denna tråden så känner man sig lite träffad bara. Men det får man såklart räkna med.

Vad markar de som gör mest i världen i -105 som seniorer raw?

Amfksp
2013-01-23, 22:27
"Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade? "

Han menar: har du satsat i 4 år, 10 timmar om dagen för att nå OS, du får en skada som du vet du kan läka med förbjudna prepp och gör du det inte är det 4 år till nästa OS dvs 8 år totalt, då är chansen rejäl att man gör det som tävlingsmänniska när det dessutom handlar om miljonbelopp för dig.

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:28
Utveckla gärna:)

Känner personligen ishockeyspelare,fotbollsspelare,styrkelyftare,frii drottare och orienterare som är på landslagsnivå. Vet man någonting om doping,träning och personligheter så kan man ganska lätt klura ut vem som kurar och inte.

gunhamn
2013-01-23, 22:28
Nu får vi dock kolla utanför våran sfär, hur mycket tjänar den bäste av oss här på brädan? Inte ens en bråkdels bråkdel av vad ett fotbollsproffs tjänar, så där är det bokstavligen på dödligt allvar. Alla medel används för att det ska gå så bra som möjligt.

Jag har aldrig pratat utanför Svea rike, för jag har i ärlighetens namn inte den blekaste aning om hur det ser ut utanför Sverige. Men i sverige tror jag att det är EXTREMT ovanligt att sponsorer pressar folk till sådana resultat så dom mer eller mindre är tvugna att dopa sig.

gunhamn
2013-01-23, 22:28
Vad markar de som gör mest i världen i -105 som seniorer raw?

vilket förbund? ;)

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:28
Det där försvaret har prepparna. "Alla gör det." Men tänk om inte alla gör det? För jag tror inte att alla i elitidrott dopar sig.

nej men dom hamnar aldrig på prispallen heller(förmodligen)

vad ska dom göra då?

vad skulle du gjort?

Amfksp
2013-01-23, 22:29
Känner personligen ishockeyspelare,fotbollsspelare,styrkelyftare,frii drottare och orienterare som är på landslagsnivå. Vet man någonting om doping,träning och personligheter så kan man ganska lätt klura ut vem som kurar och inte.

Negro please. Jag känner folk som dopar sig vars flickvänner skulle gå i ed på att dom inte gör det.
Men berätta gärna hur du kan veta till 100% om en orienterare dopar sig eller inte. Det går inte att veta helt enkelt. Man kan aldrig vara säker, speciellt inte på så tabubelagda saker som doping.

cero
2013-01-23, 22:29
Vet man någonting om doping,träning och personligheter så kan man ganska lätt klura ut vem som kurar och inte.

Eller inte?

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:31
Utveckla gärna:)

Lägg då till det väldigt välutvecklade antidopingsystemet i norden.

Dreas
2013-01-23, 22:31
Vad markar de som gör mest i världen i -105 som seniorer raw?320 gjordes av en norsk sistaårsjunis i 105an innan jul. Så 340-350 borde väl inte vara omöjligt?

gunhamn
2013-01-23, 22:32
"Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade? "

Han menar: har du satsat i 4 år, 10 timmar om dagen för att nå OS, du får en skada som du vet du kan läka med förbjudna prepp och gör du det inte är det 4 år till nästa OS dvs 8 år totalt, då är chansen rejäl att man gör det som tävlingsmänniska när det dessutom handlar om miljonbelopp för dig.

Tror inte att Kalla hade gjort det, som sagt så vitseelserapportera hon och även att hon vinner miljonbelopp så förlorar hon ännu mer om hon torskar.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 22:32
Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade?

Tycker att Vi gör mycket rätt i Sveirge när det gäller dopning. Vi har inte alls många som åker dit och dom som åker dit är oftast motionärer.

Gillar inte andan i hela denna tråden att man måste va dopad för att va i Eliten!?

jag själv är i Junioreliten i min idrott världen över. inte en stor sport med mycket pengar(folk är inte lika benägna till att fuska) i Abolsut inte men samtidigt en sport där man får mycket fördelar utav dopning

Ska man läsa denna tråden så känner man sig lite träffad bara. Men det får man såklart räkna med.

dubbelpost

gunhamn
2013-01-23, 22:32
nej men dom hamnar aldrig på prispallen heller(förmodligen)

vad ska dom göra då?

vad skulle du gjort?

Mini tävlar på elitidrott ren.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 22:33
Jag har ingen aniong vad som hände Kalla, men hursomhelast skulle det scenariot hända i hennes fall skulle jag inte koppla det direkt till att hon tog droger, det var så jag uppfatade att du menade?

Tycker att Vi gör mycket rätt i Sveirge när det gäller dopning. Vi har inte alls många som åker dit och dom som åker dit är oftast motionärer.

Gillar inte andan i hela denna tråden att man måste va dopad för att va i Eliten!?

jag själv är i Junioreliten i min idrott världen över. inte en stor sport med mycket pengar(folk är inte lika benägna till att fuska) i Abolsut inte men samtidigt en sport där man får mycket fördelar utav dopning

Ska man läsa denna tråden så känner man sig lite träffad bara. Men det får man såklart räkna med.

Min poäng var att sätta upp lite av en +- lista, vad talar för att X-idrottare skulle tillta doping i ett sådant fall. Spec om det sköts av välbetalda labb och doktorer.

Inte enligt mina parametrar. Jag tvivlar inte en sekund på att du skulle vara ren, varför skulle du dopa dig? I ditt fall lutar ju pendeln åt andra hållet, att minus-sidan överväger plus-sidan när det komemr till doping. Bl a av en ekonomiska faktorn

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:33
Negro please. Jag känner folk som dopar sig vars flickvänner skulle gå i ed på att dom inte gör det.
Men berätta gärna hur du kan veta till 100% om en orienterare dopar sig eller inte. Det går inte att veta helt enkelt. Man kan aldrig vara säker, speciellt inte på så tabubelagda saker som doping.

100% kan man aldrig vara. Men en god fingervisning får man bara genom att umgås med folk. Skulle doping vara lika vanligt som många här verkar tro skulle diskussionen mellan idrottare vara betydligt mer öppen.

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:35
Mini tävlar på elitidrott ren.

o hur går det för han/hon?

gunhamn
2013-01-23, 22:35
dubbelpost

Yes, då förstår jag dig ! håller med om tankesättet, att det är bra dock så drar jag min gräns åt det mer naivare hållet ;)

Jag tänker att även om kalla laggt ner blod svett och tårar under 10 år så tror jag ändå inte hon skulle börja dopa sig för att hon förlorar för mkt och risken att bli testad just inför en stor tävling som OS är ganska så stor.

gunhamn
2013-01-23, 22:36
o hur går det för han/hon?

3a på EM som bäst tror jag :)

mini
2013-01-23, 22:37
nej men dom hamnar aldrig på prispallen heller(förmodligen)

vad ska dom göra då?

vad skulle du gjort?

Du förmodar mycket saker. Att hamna på prispallen genom fusk tilltalar nog inte alla.

Jag skulle inte fuska, äventyra min hälsa och bryta mot lagen för en guldmedalj.

difaren
2013-01-23, 22:37
Alla tror olika, så enkelt är det... om vi får fram korrekt genomförda forskningar om just detta på olika sporters elitidrottare!
Detta är endast spekulationer men även att spekulera är viktigt! :)

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:39
3a på EM som bäst tror jag :)

inte illa grattis:)

men va ska skulle komma till längre fram var att kommer man till en gräns där man inte kan nå längre, ren, så får man antingen nöja sig eller ställa sig i led med resten.

130kg finsk sisu
2013-01-23, 22:40
Jag är själv en av de allra bästa bänkpressarna i världen både raw och med tröja i det dopingtestade förbundet IPF (världsomfattande förbund). Jag har aldrig dopat mig. JAg har 21 negativa testsvar att backa upp detta med. Jag har vunnit VM 2 gånger.
Även om mina gener är bättre än medelmåttet så vågar jag påstå att det finns dem med mycket bättre gener som är och kan bli mycket starkare än vad jag är.
Så jag vet bara själv att man behöver inte dopa sig för att vara bäst.
Har ni som tror att "alla" elitidrottare är dopade varit i kontakt med en elitidrottare?

Jag vet även att om jag skulle satsa på att dopa mig skulle jag säkert vara i klass med "PRO"-lyftarnas resultat. Men det är totalt ointressant.

Amfksp
2013-01-23, 22:43
"Jag vet även att om jag skulle satsa på att dopa mig skulle jag säkert vara i klass med "PRO"-lyftarnas resultat. Men det är totalt ointressant. "'

Det är kanske dom man pratar om när man syftar på elitidrottare, iaf jag. Proffs helt enkelt som lever på sin idrott. Och du verkar ju hålla med då det iaf låter som du tror att vissa av dom dopar sig.
När man inte har pressen på sig att betala räkningar med sin kropp på samma sätt så sjunker dopningsfrekvensen tror jag i de flesta sporter, därför är det proffs jag syftar på när jag säger att de flesta är dopade, undantaget BB då folk dopar sig för en body-prenumeration och ett kilo vassle.

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:44
Du förmodar mycket saker. Att hamna på prispallen genom fusk tilltalar nog inte alla.

Jag skulle inte fuska, äventyra min hälsa och bryta mot lagen för en guldmedalj.

Jag förmodar inget, jag bara frågade.

Vad gör man när det blir omöjligt att komma åt guldmedaljen utan att dopa sig, pga att han som har guldet gör det?

antingen börjar man själv eller så nöjer man sig med att inte få guldet.

edit: tänk på att nu snackar jag "bäst i välrden" guldmedalj.

tp_88
2013-01-23, 22:45
Jag är själv en av de allra bästa bänkpressarna i världen både raw och med tröja i det dopingtestade förbundet IPF (världsomfattande förbund). Jag har aldrig dopat mig. JAg har 21 negativa testsvar att backa upp detta med.
Jag tror inte heller att du är dopad, men... det där betyder ingenting. Alla idrottare säger, såklart, att de inte dopar sig. Dopade som odopade. Marion Jones testade aldrig positivt på över 150 tester osv, trots att hon använde en uppsjö av preparat.

cakehole
2013-01-23, 22:45
Känner personligen ishockeyspelare,fotbollsspelare,styrkelyftare,frii drottare och orienterare som är på landslagsnivå. Vet man någonting om doping,träning och personligheter så kan man ganska lätt klura ut vem som kurar och inte.

1. Knappast att det är "ganska lätt" att lista ut om någon kurar eller inte. Sköter man det smart och kan sin sak så kan man komma undan med det, vilket MÅNGA elitatleter har gjort/gör.

2. De flesta som dopar sig inom eliten gör det som sagt snyggt. De är extremt bra på att dölja sin doping för nära och kära samt kollegor. Vissa har närstående som vet om att dopar sig, men de kniper käft.

ALLA inom eliten tränar på samma höga nivå odopade som dopade. Hur fasen ska man då genom att se på personens träningsnivå utröna om denne dopar sig?

Amfksp
2013-01-23, 22:46
Jag tror inte heller att du är dopad, men... det där betyder som du förstår ingenting. Alla idrottare säger, såklart, att de inte dopar sig. Dopade som odopade. Marion Jones testade aldrig positivt på över 150 tester osv, trots att hon använde en uppsjö av preparat.

Och allas våran favorit lance gjorde enligt egen utsago 500 rena test, även om det var hälften så bevisar rena dopingprov nada.

gunhamn
2013-01-23, 22:47
Jag förmodar inget, jag bara frågade.

Vad gör man när det blir omöjligt att komma åt guldmedaljen utan att dopa sig, pga att han som har guldet gör det?

antingen börjar man själv eller så nöjer man sig med att inte få guldet.

Man tränar vidare och försöker sig på guldet tills nästa år?! man håller på för att det är roligt och man försöker göra sitt bästa utav sin egna talang, visar det sig att ngn annan dopar sig så får dopingpolisen avslöja det.

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:50
Man tränar vidare och försöker sig på guldet tills nästa år?! man håller på för att det är roligt och man försöker göra sitt bästa utav sin egna talang, visar det sig att ngn annan dopar sig så får dopingpolisen avslöja det.

Tror inte att dom som når den absoluta världseliten tänker likadant.
För att bli bäst i världen behövs ett driv som näst intill är psykopatiskt.
något vi vanliga dödliga inte riktigt kan få grepp om.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 22:51
Jag gillar inte hur du tänker sisu ''ingen här i norden är dopad''. Vad gör oss så speciella?

gunhamn
2013-01-23, 22:52
Tror inte att dom som når den absoluta världseliten tänker likadant.
För att bli bäst i världen behövs ett driv som näst intill är psykopatiskt.
något vi vanliga dödliga inte riktigt kan få grepp om.


Det håller jag med om, men detta psykopatiska driv kan man ha utan dopning ?

cakehole
2013-01-23, 22:53
Skulle doping vara lika vanligt som många här verkar tro skulle diskussionen mellan idrottare vara betydligt mer öppen.

Nä. Varför skulle idrottare hålla en öppnare dialog? De tjänar inget på det. De är ju oftast konkurrenter, och tjänar således inte att snacka om sina kurupplägg med deras kollegor.

När det gäller team sporter så är det en annan femma. Där kan de säkert injecera varandra hejvilt och så vidare. Men det som händer i klubben, stannar i klubben.

gunhamn
2013-01-23, 22:53
Jag gillar inte hur du tänker sisu ''ingen här i norden är dopad''. Vad gör oss så speciella?

Ett sjukt bra och utpräglat antidopingarbete, trolitgvis ngt som vi är ganska så unika med ett fåtal undantag.

strikt
2013-01-23, 22:54
Lance klarade väl 500 test? *host*

Visserligen är det en överdriven siffra och de test han inte klarat har väl mörkats av mäktigare personer inom den sporten, har faktiskt inte tittat på hans Oprah intervju ännu eller förkovrat mig mer i allt som kommit fram om hans fall, bryr mig helt enkelt inte tillräckligt.

Med det sagt, hur ska vi lita på dina ord om 21 testsvar? Nu vill jag tro gott om alla från första början, men så länge vi inte har testmetoder som uteslutande kan bevisa att man är ren, så känns det som en jobbig uppförsbacke för alla rena.

Finns det information om dina test? Vilka tidpunkter de tagits, ifall du har "missat" test osv?

Nu vet jag ju inte hur er sport kontrolleras, utgår att det är något liknande som det skrevs tidigare om om 18 månader och man får bara missa 2 test, naila 3'e så är man ren med mera.

Kan vi utläsa denna information från officiell källa och dra egna slutsatser? Eller måste man lita på folks ord och egna upplagda dokument som visar att man testats?

Bara för att man klarar promillegränsen 12 timmar senare bevisar inte att man faktiskt var nykter 12 timmar tidigare, tyvär. Man önskar ju att utveckling av test kunde hoppa fram 50 år lite snabbt så man enkelt kan fasa ut dopingen ur dessa sammanhang.

ChrisRiddick
2013-01-23, 22:55
Det håller jag med om, men detta psykopatiska driv kan man ha utan dopning ?

nu missförstår du mig, jag menar att det drivet gör att när dom når punkten
då doping faktiskt är enda sättet att avancera, så börjar dom preppa.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 22:56
Ett sjukt bra och utpräglat antidopingarbete, trolitgvis ngt som vi är ganska så unika med ett fåtal undantag.

Jag vet faktiskt inte, känns som att i styrkelyft kanske du kan ha en chans ren. Medans i bodybuilding kan du glömma en vinst i -80 bodybuilding herrar seniorer de kommande 10 åren av träning. Och -90 och över är bara att fetglömma.

stahlberg
2013-01-23, 22:58
Frågan är förstås om en stor del av dem som dopar sig åker fast eller om dopingfallen bara är toppen av isberget.

Även om det är sannolikt att många som använder dopingpreparat aldrig åker dit så kan man säkert nå mycket goda resultat - t.om resultat på direkt världselitnivå - utan doping.

Speciellt två grupper av människor tror att alla toppidrottsmän är dopade :
1) En stor grupp människor som inte idrottar själva tror det. Pga av ständigt återkommande dopingfall samt mycket hög resultatnivå tycker de det är sannolikt att toppar dopar sig.
2) Motionärer som ligger långt under toppresultaten trots att de tränar hårt. De tror inte att någon utan att dopa sig kan klara sådana resultat som topparna klarar. De använder sig själva som utgångspunkter, och inser inte att det kan finnas andra faktorer än doping som gör elitresultaten bra.

För min del tror jag nog man kan nå toppen utan doping. Däremot finns det säkert flera som dopar sig än man vet om. Den som dopar sig gör det nog i smyg, och berättar det bara för människor de känner att de kan berätta det för.

Parametrarna är väl oklara. Alla människor är olika. Också i grenar där det inte finns pengar att hämta kan man bygga hela sin personlighet kring att vara elitidrittsman. Däremot är det sannolikt att riskerna för doping ökar i grenar med pengar. Ju större insatserna är desto större risker kan man ta, och har man pengar har man också tillgång till medicinsk expertis. Sannolikt är också konkurrensen hårdare, flera hårt tränande extremt begåvade talanger tävlar on tätpositionerna.

Med tanke på vissa länders sannolikt positiva inställning till doping krävs säkert verkligt stor talang och välplanerad träning för att nå den internationella toppen i många grenar.

Men vi har människor i världstoppen, t.om ganska många, som är rena - dem får man lyfta på hatten för.

cero
2013-01-23, 22:59
Ett sjukt bra och utpräglat antidopingarbete, trolitgvis ngt som vi är ganska så unika med ett fåtal undantag.

Och vad baserar du detta på exakt?

gunhamn
2013-01-23, 23:01
nu missförstår du mig, jag menar att det drivet gör att när dom når punkten
då doping faktiskt är enda sättet att avancera, så börjar dom preppa.

Yes, så är det säkert för många. Hursomhelst är jag säker på att man kan vinna vm i många sporter utan doping men det är vad ja tror och detta tror jag till stor del med för att jag visat för mig själv hur långt jag själv har kunnat komma utan doping.

gunhamn
2013-01-23, 23:02
Jag vet faktiskt inte, känns som att i styrkelyft kanske du kan ha en chans ren. Medans i bodybuilding kan du glömma en vinst i -80 bodybuilding herrar seniorer de kommande 10 åren av träning. Och -90 och över är bara att fetglömma.

Jag pratar om RF-anslutna idrotter.

Sporter som byggning och Strongman, där håller jag med om att dopingarbetet fungerar ungefär som i alla andra länder. Dvs att det inte existerar i stort sätt

difaren
2013-01-23, 23:03
vi är svenska vikingar, vi behöver inte preparat för att bli starka! Utan det ligger i våra gener ;)

ChrisRiddick
2013-01-23, 23:04
Yes, så är det säkert för många. Hursomhelst är jag säker på att man kan vinna vm i många sporter utan doping men det är vad ja tror och detta tror jag till stor del med för att jag visat för mig själv hur långt jag själv har kunnat komma utan doping.

jodå där finns säkert en uppsjö av sporter.

men i sporter där man får en fördel av att pressa den mänskliga kroppen till det yttersta tror jag antalet är väldigt väldigt, väldigt mindre. om där ens finns nån.

gunhamn
2013-01-23, 23:05
Och vad baserar du detta på exakt?

Att vi bland annat har en riksstyrande organisation (RF) som sköter dopingkontroller, I andra länder fungerar det inte lika bra från förbundshåll som det görs i sverige.

Upplever även att vi har en bättre mentalitet än andra länder.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 23:05
Yes, så är det säkert för många. Hursomhelst är jag säker på att man kan vinna vm i många sporter utan doping men det är vad ja tror och detta tror jag till stor del med för att jag visat för mig själv hur långt jag själv har kunnat komma utan doping.

Erik ifall du är ren (vilket jag hoppas, och faktiskt vill tro) så är du ett genetiskt freak. Och sådana finns det, på samma sätt som det finns 12 åringar som läser universitetsmatte. Vissa har riktigt bra gener. Du verkar även ha begåvats med en vinnarskalle, och alla förutsättningar har helt enkelt blivit rätt.

Man vill verkligen tro att alla 200 på en tävling är en produkt av ''rätt förutsättningar'' men verkligheten är mycket råare än så :/

gunhamn
2013-01-23, 23:07
jodå där finns säkert en uppsjö av sporter.

men i sporter där man får en fördel av att pressa den mänskliga kroppen till det yttersta tror jag antalet är väldigt väldigt, väldigt mindre. om där ens finns nån.

Då tar jag 2 sporter direkt som jag tror man kan vinna ren, styrkelyft och triatlhon. 2 sporter där man är tvungen att pressa sig till det yttersta, då förutsätter jag att med att du med "yttersta" menar att det är idrotter där man pressar sin fysiska förmåga till max tex som i ovan nämnda sporter.

Mr.Sjöborg
2013-01-23, 23:07
Marion Jones testade aldrig positivt på över 150 tester osv, trots att hon använde en uppsjö av preparat.

Som f ö kom ut av ren slump.

Polisen hade lyckats komma över något labb där dom producerade steroider av olika slag och hennes namn fanns med på en lista.

Dvs att finns pengarna så kan steroider som flyger under radarn produceras. Det gäller bara att det finns rätt motiv till att faktiskt göra sig mödan att bruka ''fin'' steroiderna. Skulle alla dessa idrottare som folk(inkl jag)påstår är dopade skjuta ryssfemmor och testo skulle dom ju ryka direkt

Amfksp
2013-01-23, 23:08
Då tar jag 2 sporter direkt som jag tror man kan vinna ren, styrkelyft och triatlhon. 2 sporter där man är tvungen att pressa sig till det yttersta, då förutsätter jag att med att du med "yttersta" menar att det är idrotter där man pressar sin fysiska förmåga till max tex som i ovan nämnda sporter.

Gissar jag rätt om jag gissar att det finns styrkelyftförbund där det inte testas? Man kan ju minst sagt säga att det ökar förutsättningarna för er som tävlar i de organisationerna där man gör det.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 23:09
Gissar jag rätt om jag gissar att det finns styrkelyftförbund där det inte testas? Man kan ju minst sagt säga att det ökar förutsättningarna för er som tävlar i de organisationerna där man gör det.

finns ju tomteförbundet wpf eller va de heter, rena rama kaoset

ChrisRiddick
2013-01-23, 23:09
Då tar jag 2 sporter direkt som jag tror man kan vinna ren, styrkelyft och triatlhon. 2 sporter där man är tvungen att pressa sig till det yttersta, då förutsätter jag att med att du med "yttersta" menar att det är idrotter där man pressar sin fysiska förmåga till max tex som i ovan nämnda sporter.

att man kan bli världsbäst i dem 2, ren, tvivlar jag starkt på.

dock är det en omöjlig diskussion för vi lär aldrig få veta.


EDIT: vad grundar du det på förresten?

gunhamn
2013-01-23, 23:12
Erik ifall du är ren (vilket jag hoppas, och faktiskt vill tro) så är du ett genetiskt freak. Och sådana finns det, på samma sätt som det finns 12 åringar som läser universitetsmatte. Vissa har riktigt bra gener. Du verkar även ha begåvats med en vinnarskalle, och alla förutsättningar har helt enkelt blivit rätt.

Man vill verkligen tro att alla 200 på en tävling är en produkt av ''rätt förutsättningar'' men verkligheten är mycket råare än så :/

Ja du får ju såklart tro vad du vill, det enda som jag kan ha som bevis är mina samtliga dopingtest som jag genomgått och öven att jag vitseelserapporterar ser jag som något som talar för att jag är ren.

Kan inte tala för andra, utan jag talar för sverige. Har igentligen ingen aning om något men tyckte att tråden började spåra ur när typ 90% av alal i tråden tror att man är tvungen att dopa sig för att kunna ta sig någon vart inom idrott.

cakehole
2013-01-23, 23:18
Det finns 3 typer.

1. Typen som har generna både vad det gäller fysiskt samt psykiskt men väljer att vara ren
.

2. Typen som har generna både vad det gäller fysiskt samt psykiskt men väljer att dopa sig.


3. Typen som halvkassa gener och måste kompensera med doping.


Även personer med grymma gener vill/måste bli bättre.

Vilken typ är ni?

difaren
2013-01-23, 23:18
Jag förstår inte riktigt detta med att kunna behålla sin ära och stolthet när man vunnit något genom att tagit olagliga preparat!

ChrisRiddick
2013-01-23, 23:19
Ja du får ju såklart tro vad du vill, det enda som jag kan ha som bevis är mina samtliga dopingtest som jag genomgått och öven att jag vitseelserapporterar ser jag som något som talar för att jag är ren.

Kan inte tala för andra, utan jag talar för sverige. Har igentligen ingen aning om något men tyckte att tråden började spåra ur när typ 90% av alal i tråden tror att man är tvungen att dopa sig för att kunna ta sig någon vart inom idrott.

91,97% för att vara exakt;):cool:

stahlberg
2013-01-23, 23:19
Bredden i styrkelyft är mycket liten. Grenen missar väldigt många talanger som väljer andra grenar istället. Det är oerhört svårt att tro att de som gör de sämsta resultaten - annat än med mycket få undantag - skulle vara dopade. I mellanskiktet finns säkert ett stort antal rena lyftare samt ett mindre antal dopade. Men det är faktiskt helt möjligt att en stor del av topparna nationellt också har de förutsättningar som krävs för att klara sig på (nationell) toppnivå utan doping, att också bara ett litet antal lyftare i den nationella toppen dopar sig.

De svenskar som klarar sig på internationell toppnivå är lätt räknade. Det är inte omöjligt att en stor andel av dem faktiskt inte är dopade, Framförallt måste detta gälla på ungdoms- och juniornivå.

Den största risken att någon är dopad tycker jag är när någon som tränat länge och stått på ungefär samma nivå (nära toppen men inte i toppen) länge resultatmässigt tar ett ordentligt skutt framåt utan synlig förklaring.

Amfksp
2013-01-23, 23:20
Jag förstår inte riktigt detta med att kunna behålla sin ära och stolthet när man vunnit något genom att tagit olagliga preparat!

Har du sett en fotbollsmatch någon gång? Tycker du dom har moraliska problem med att vinna champions league genom att filma?
Det rättfärdigas enkelt genom: Dont hate the player, hate the game, dvs "alla" andra gör det ju, det är en del av spelet.

Matsa
2013-01-23, 23:21
att man kan bli världsbäst i dem 2, ren, tvivlar jag starkt på.

dock är det en omöjlig diskussion för vi lär aldrig få veta.


EDIT: vad grundar du det på förresten?

När det gäller styrkelyft är det inte så långsökt att han grundar det på sina egna resultat, när det gäller triathlon är jag också lite nyfiken.

MtotheM
2013-01-23, 23:21
Jag är själv en av de allra bästa bänkpressarna i världen både raw och med tröja i det dopingtestade förbundet IPF (världsomfattande förbund). Jag har aldrig dopat mig. JAg har 21 negativa testsvar att backa upp detta med. Jag har vunnit VM 2 gånger.
Även om mina gener är bättre än medelmåttet så vågar jag påstå att det finns dem med mycket bättre gener som är och kan bli mycket starkare än vad jag är.
Så jag vet bara själv att man behöver inte dopa sig för att vara bäst.
Har ni som tror att "alla" elitidrottare är dopade varit i kontakt med en elitidrottare?

Jag vet även att om jag skulle satsa på att dopa mig skulle jag säkert vara i klass med "PRO"-lyftarnas resultat. Men det är totalt ointressant.

Det är ofta svårt att se toppen av berget från botten och ju närmre toppen man kommer, ju mer man ser.

Med det menar jag att jag förstår varför folk är så snabba med att dra slutsatser. Tar man 100 i bänk och har tränat en hel del så är det svårt att se hur det kan vara möjligt att bänka 240 raw. Har man dock turen med att ha rätt bra gener, och ett brinnande intresse och når fram till 180 i bänken, ja då känns inte 240 lika omöjligt längre, då har man ofta precis det tankesättet som du har, kan jag göra detta så finns det säkert någon som kan göra det bättre, ha lite bättre gener, lite bättre vinklar, träna lite hårdare eller smartare, lite bättre något.

Samma synsätt saknas tyvärr för någon som inte riktigt nått dit.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 23:22
Det finns 3 typer.

1. Typen som har generna både vad det gäller fysiskt samt psykiskt men väljer att vara ren
.

2. Typen som har generna både vad det gäller fysiskt samt psykiskt men väljer att dopa sig.


3. Typen som halvkassa gener och måste kompensera med doping.


Även personer med grymma gener vill/måste bli bättre.

Vilken typ är ni?

Normala gener, ingen doping. Så rädd jag är för döden tänker jag inte leka med elden. Ska se hur långt jag kan gå. Blir en kul resa hoppas jag. -70 i bodybuilding kommer gå att vinna, och -80 får jag helt enkelt se om jag om massans år har någon chans..

Morty
2013-01-23, 23:23
Ja du får ju såklart tro vad du vill, det enda som jag kan ha som bevis är mina samtliga dopingtest som jag genomgått och öven att jag vitseelserapporterar ser jag som något som talar för att jag är ren.

Kan inte tala för andra, utan jag talar för sverige. Har igentligen ingen aning om något men tyckte att tråden började spåra ur när typ 90% av alal i tråden tror att man är tvungen att dopa sig för att kunna ta sig någon vart inom idrott.

Elitskiktet =/= ta sig ngn vart i idrott. Jag skulle aldrig ta mig till elitskiktet i cykling om jag så fick helt fri tillgång till valfri doping. Men jag kan helt klart ta mig någon vart, göra fina tider i smålopp och kanske vinna över lokala förmågan i Sollefteå. Utan doping.

gunhamn
2013-01-23, 23:24
Gissar jag rätt om jag gissar att det finns styrkelyftförbund där det inte testas? Man kan ju minst sagt säga att det ökar förutsättningarna för er som tävlar i de organisationerna där man gör det.

Det stämmer! det är vi glada för.

cakehole
2013-01-23, 23:25
stahlberg:

Och alla ni andra för den delen.

Tror ni inte att en person med grymma gener även den vill förbättra sig? Det är väl inte frågan om vilja, utan det är helt enkelt ett måste om idrotten är ens levebröd?

Med ert resonemang så verkar det ENDAST som att personer med halvkassa gener dopar sig för att nå upp till nivån av de rena atleterna.

Amfksp
2013-01-23, 23:25
Det stämmer! det är vi glada för.

Hur vet du då att man kan bli världsbäst utan doping om man inte tävlar mot dom bästa i ditt förbund?
För det är väl den som lyfter tyngst som är bäst? Eller lyfter dom lättare vikter i dom förbund som inte kollas?

gunhamn
2013-01-23, 23:26
att man kan bli världsbäst i dem 2, ren, tvivlar jag starkt på.

dock är det en omöjlig diskussion för vi lär aldrig få veta.


EDIT: vad grundar du det på förresten?

Jag tror att Lisa Norden är ren !

Det andra grundar jag på mig själv, jag tror att jag kommer kunna att vinna styrkelyftsvm, om inte annat tror jag på att jag har talangen för att klara det ren.

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:27
vilket förbund? ;)

Alla förbund. Det är ju absoluta världseliten du säger att man kan nå ren, så då får man ju rimligtvis jämföra med alla i hela världen. Att bli världselit ren i ett rent förbund är ju liksom inte relevant till din poäng, eller hur? :)

difaren
2013-01-23, 23:28
Har du sett en fotbollsmatch någon gång? Tycker du dom har moraliska problem med att vinna champions league genom att filma?
Det rättfärdigas enkelt genom: Dont hate the player, hate the game, dvs "alla" andra gör det ju, det är en del av spelet.

Jo självklart, men att filma och dopa sig är en viss skillnad men du har till en viss del rätt enligt mig!
Att dopa sig erkänner man inte, det är endast för sin egna skull osv..
Att filma i en fotbollsmatch för att vinna championsleuge.. ja visst det är dumt och jävligt uruselt, men man får oftast ta konsekvenserna efter om det nu är så att man vinner champions league pga just det!

gunhamn
2013-01-23, 23:28
Hur vet du då att man kan bli världsbäst utan doping om man inte tävlar mot dom bästa i ditt förbund?
För det är väl den som lyfter tyngst som är bäst? Eller lyfter dom lättare vikter i dom förbund som inte kollas?

Mitt förbund är det största. Det är helt andra bedömmningar i de andra förbunden, dessutom andra regler angående utrustning. Så det är helt skilda saker.

Mollestam
2013-01-23, 23:28
Speciellt två grupper av människor tror att alla toppidrottsmän är dopade :
1) En stor grupp människor som inte idrottar själva tror det. Pga av ständigt återkommande dopingfall samt mycket hög resultatnivå tycker de det är sannolikt att toppar dopar sig.
2) Motionärer som ligger långt under toppresultaten trots att de tränar hårt. De tror inte att någon utan att dopa sig kan klara sådana resultat som topparna klarar. De använder sig själva som utgångspunkter, och inser inte att det kan finnas andra faktorer än doping som gör elitresultaten bra.


This.

Är väl ganska naturligt att jämföra sina egna ringa resultat med jämnåriga, jag menar, jämför min fysik/mina resultat med exempelvis Proxys fysik och Gunhamns resultat. Sen vet jag att de med all sannolikhet både tränar, sover och äter bättre än vad jag gör, men still, det är ljusår mellan mig och dem. Och detta får såklart många att tvivla, det är klart att det finns de undantagen som faktiskt har såpass mycket högre potential än gemene man i sin idrott, men jag tror att för att nå den absoluta toppen inom många idrotter så krävs det att man brukar illegala preparat.
Någon som tror att Cutler är ren? Eller för den delen många av elitspelarna i amerikansk fotboll, där det i dokumenterade fall har börjats med doping redan tidigt under college-åren. ( http://thesportseconomist.com/2010/06/14/college-football-doping-scandal/ ) (9 players tested positive for steroids, and one has been arrested for possession and trafficking in anabolic steroids.)

OBSERVERA: Jag varken tror eller påstår att Gunhamn respektive Proxy är dopade, det var bara ett exempel jag använde mig av.

Amfksp
2013-01-23, 23:29
Jo självklart, men att filma och dopa sig är en viss skillnad men du har till en viss del rätt enligt mig!
Att dopa sig erkänner man inte, det är endast för sin egna skull osv..
Att filma i en fotbollsmatch för att vinna championsleuge.. ja visst det är dumt och jävligt uruselt, men man får oftast ta konsekvenserna efter om det nu är så att man vinner champions league pga just det!

Vilka konsekvenser då? Tycker lagen ser glada ut när dom lyfter bucklan, inte heller får spelarna sämre löner eller sparken när dom filmar, utan dom hyllas.

Amfksp
2013-01-23, 23:30
Mitt förbund är det största. Det är helt andra bedömmningar i de andra förbunden, dessutom andra regler angående utrustning. Så det är helt skilda saker.

Man kan alltså inte bli världsbäst, utan bäst i ditt förbund ren, tror du.
Det är en viss skillnad.

gunhamn
2013-01-23, 23:30
Alla förbund. Det är ju absoluta världseliten du säger att man kan nå ren, så då får man ju rimligtvis jämföra med alla i hela världen. Att bli världselit ren i ett rent förbund är ju liksom inte relevant till din poäng, eller hur? :)

Men vi tävlar på helt olika förutsättningar. klass -105 finns inte ens i andra förbund.

När jag pratar om världstoppen så pratar jag om IPF för det är IPF så har ngt som man kan kalla antidopingarbete.

spoon
2013-01-23, 23:31
Tankesättet att alla dopar sig gör att fler perssoner dopar sig. Det tankesättet är inte så utbrett i Sverige. Det gör att det är en större tröskel att gå över innan man dopar sig. Dopare är lika med fuskare i Sverige. Så jag tror att dom flesta i Sverige är rena.

Latissimus Dorsi
2013-01-23, 23:31
Det jag reagerar på lite är att ni påstår att just varenda person som är svensk och tyngdlyftare per automatik är rena. Medans om rusknainos ruskovski hade gjort samma vikter hade han blivit dopinganklagad 200 gångero om...
(inget illa menat mot något, något som bara sticker mig i ögonen)

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:32
Man kan alltså inte bli världsbäst, utan bäst i ditt förbund ren, tror du.
Det är en viss skillnad.

Men vi tävlar på helt olika förutsättningar. klass -105 finns inte ens i andra förbund.

När jag pratar om världstoppen så pratar jag om IPF för det är IPF så har ngt som man kan kalla antidopingarbete.

Som Amfksp sade. Du motsäger det själv - för det är fortfarande samma idrott, och man kan inte hävda att man lyfter mest fast man är ren när dopade resultat inte räknas.

gunhamn
2013-01-23, 23:34
Man kan alltså inte bli världsbäst, utan bäst i ditt förbund ren, tror du.
Det är en viss skillnad.

Men vinner man VM i mitt förbund så är man ju världsmästare i mitt förbund iom att alla förbunden har olika regler när det kommer till dräkter, utrustning, regler dvs djup i böjar osv osv. Det går inte att jämaföra 460kgs enlagersdräktslyft i IPF med 550 kgs halvdjupa 3lagerspreppböjar i ett clownförbund.

Det finns olika förbund utav en anledning, folk vilk lyfta med oliak regler,.

Amfksp
2013-01-23, 23:34
Som Amfksp sade. Du motsäger det själv - för det är fortfarande samma idrott, och man kan inte hävda att man lyfter mest fast man är ren när dopade resultat inte räknas.

Misstänkt dopade resultat antar jag att du menar, om det inte utförs test vet man ju inte om dom är dopade.

gunhamn
2013-01-23, 23:34
Rikard Kolla min post till AMfksp

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:35
Men vinner man VM i mitt förbund så är man ju världsmästare i mitt förbund iom att alla förbunden har olika regler när det kommer till dräkter, utrustning, regler dvs djup i böjar osv osv. Det går inte att jämaföra 460kgs enlagersdräktslyft i IPF med 550 kgs halvdjupa 3lagerspreppböjar i ett clownförbund.

Det finns olika förbund utav en anledning, folk vilk lyfta med oliak regler,.

Nu pratade vi raw marklyft, och kan väl lägga in styv stång som kriterium.

Misstänkt dopade resultat antar jag att du menar, om det inte utförs test vet man ju inte om dom är dopade.

Ja, jo.

Matsa
2013-01-23, 23:36
Som Amfksp sade. Du motsäger det själv - för det är fortfarande samma idrott, och man kan inte hävda att man lyfter mest fast man är ren när dopade resultat inte räknas.

Men om frågan gäller huruvida man kan bli bäst utan att dopa sig så verkar det logiskt att det gäller idrotter där doping faktiskt räknas som fusk, och då går de förbund där det är fritt fram att preppa hämningslöst bort. Det är så jag tolkar det.

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:37
Men om frågan gäller huruvida man kan bli bäst utan att dopa sig så verkar det logiskt att det gäller idrotter där doping faktiskt räknas som fusk, och då går de förbund där det är fritt fram att preppa hämningslöst bort. Det är så jag tolkar det.

Det är fortfarande fusk, bara att de inte har dopingtester - precis som så många andra sporter som nämnts i tråden.

difaren
2013-01-23, 23:39
Man har fuskat när man doppat sig fast inte åkt fast.

Amfksp
2013-01-23, 23:41
Man har fuskat när man doppat sig fast inte åkt fast.

Gissningsvis skriver dom inte det i sin statusuppdatering på facebook.

gunhamn
2013-01-23, 23:43
Nu pratade vi raw marklyft, och kan väl lägga in styv stång som kriterium.



Ja, jo.

yes, du pratade rawmarklyft medans jag pratar en världsmästerskapstitel i IPF.

Det finns ju inga listor för vem som är världens inofficiellt starkaste -105 rawmarklyftaren vad jag vet, så har inte var på din fråga Rikard

cakehole
2013-01-23, 23:44
Det räcker med dat dere celltech.

Eller gener kombinerat med dat dere celltech brukar resultera i hyfsade resultat.

Kanske inte jätte bra. Men ganska iaf.

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:47
yes, du pratade rawmarklyft medans jag pratar en världsmästerskapstitel i IPF.

Det finns ju inga listor för vem som är världens inofficiellt starkaste -105 rawmarklyftaren vad jag vet, så har inte var på din fråga Rikard

Jag förstår hur du menar, men man kan inte lägga till random egna kriterium för saker. Det är som att jag skulle säga att jag är starkast i världen, och sen lägga till, av de personer i mitt rum. Det är lite skillnad på -

Bäst/starkaste bänkpressaren i världen

och

Bäst/starkaste bänkpressaren i världen, i IPF

Men jag håller helt med om att man kan bli bäst i IPF ren, och jag tror den allra största majoriteten i eliten i IPF är ren.

Anledningen till att det hela är så löjligt uppenbart att man inte kan jämföra sig med pajasförbunden är just för att i SL får man en stor fördel av doping, så att säga att man kan bli bäst i SL ren är ungefär lika hållbart som att man kan vinna mr olympia ren.

Matsa
2013-01-23, 23:48
Det är fortfarande fusk, bara att de inte har dopingtester - precis som så många andra sporter som nämnts i tråden.

En del av de tävlande inom de liberalare förbunden är mycket öppna med sin doping utan att det någonsin får konsekvenser, att påstå att det är otillåtet är gränsfall till bedrägeri. :) Det är även en enorm skillnad på att kunna dopa sig fritt och på att behöva smyga med det. Jag har för mig att det finns en del tävlande i IPF som när de har torskat och blivit uteslutna har bytt till liberalare förbund och vips har dunkat på runt 100kg på sin total på ganska kort tid. De har ju bevisligen dopat sig även när de tävlade i IPF, ändå fick de en sådan skjuts när de inte behövde smyga längre. Kan vara tänkvärt om någon tror att antidopingarbete inte gör någon nytta.

Det är ju ingen som har påstått att doping inte är effektivt. Förresten, innebär detta att du anser att ett VM guld inom IPF inte är ett riktigt VM guld?

Rikard Jansson
2013-01-23, 23:50
En del av de tävlande inom de liberalare förbunden är mycket öppna med sin doping utan att det någonsin får konsekvenser, att påstå att det är otillåtet är gränsfall till bedrägeri. :) Det är även en enorm skillnad på att kunna dopa sig fritt och på att behöva smyga med det. Jag har för mig att det finns en del tävlande i IPF som när de har torskat och blivit uteslutna har bytt till liberalare förbund och vips har dunkat på runt 100kg på sin total på ganska kort tid. De har ju bevisligen dopat sig även när de tävlade i IPF, ändå fick de en sådan skjuts när de inte behövde smyga längre. Kan vara tänkvärt om någon tror att antidopingarbete inte gör någon nytta.

Det är ju ingen som har påstått att doping inte är effektivt. Förresten, innebär detta att du anser att ett VM guld inom IPF inte är ett riktigt VM guld?

Skrev i posten ovan. Jo, jag anser att ett VM guld inom IPF är ett riktigt VM guld - det är ju helt enkelt så att det är mer krävande kriterier som de i andra förbunden inte skulle klara av: att inte dopa sig. Men när det kommer till själva resultaten så lyfter ju de i de andra förbunden mer, och SL handlar ju om att lyfta så mycket som möjligt. "Bättre" kan man väl inte kalla dem, vem vet som skulle vara bäst under samma förhållanden, men de har ju högre resultat.

gunhamn
2013-01-23, 23:56
Jag förstår hur du menar, men man kan inte lägga till random egna kriterium för saker. Det är som att jag skulle säga att jag är starkast i världen, och sen lägga till, av de personer i mitt rum. Det är lite skillnad på -

Bäst/starkaste bänkpressaren i världen

och

Bäst/starkaste bänkpressaren i världen, i IPF

Men jag håller helt med om att man kan bli bäst i IPF ren, och jag tror den allra största majoriteten i eliten i IPF är ren.

Anledningen till att det hela är så löjligt uppenbart att man inte kan jämföra sig med pajasförbunden är just för att i SL får man en stor fördel av doping, så att säga att man kan bli bäst i SL ren är ungefär lika hållbart som att man kan vinna mr olympia ren.

När jag sa "min idrott" så syftar jag på IPFstyrkelyft och inte ngt annat förbund, men hade helt klart kunnat va mer tydlig där.

Går inte att jämföra ipfs lyftare med de andra förbund iom att utöfrande är så sjukt olika. Kan skilja flera hundra kgna i bara matrial och regler.

Det är cirka 100 gånger lättare att bli bäst i SL ren än att vinna olympia...

Matsa
2013-01-23, 23:59
Skrev i posten ovan. Jo, jag anser att ett VM guld inom IPF är ett riktigt VM guld - det är ju helt enkelt så att det är mer krävande kriterier som de i andra förbunden inte skulle klara av: att inte dopa sig. Men när det kommer till själva resultaten så lyfter ju de i de andra förbunden mer, och SL handlar ju om att lyfta så mycket som möjligt. "Bättre" kan man väl inte kalla dem, vem vet som skulle vara bäst under samma förhållanden, men de har ju högre resultat.

Ja, jag håller med dig till en stor del men jag vill ändå inte helt köpa det. Om jag startar ett roddförbund där jag tillåter en liten motor för att göra tävlingarna snabbare och intressantare så innebär det inte att roddarna i det förbundet är världens bästa roddare, bara att de är bäst när de får använda hjälpmotor och bara bland just de roddare som råkar tävla i det förbundet. Skillnaderna mellan mitt roddförbund och de normala roddförbunden är så väsentliga att det nästan är olika sporter. Det är lite så jag ser på det när det gäller styrkelyft också, med monolift, multiply och fri prepp är det knappt samma sport längre.

Som du skrev, svårt att veta vem som hade varit bäst under samma förutsättningar. Du kanske tycker att jag ägnar mig åt hårklyverier nu?

gunhamn
2013-01-24, 00:00
kolla clash of titans eller vad den tävlingen i ryssland heter, en tävling med IPFregler och man får dopa sig heljvilt.

kolla resultaten därifrån så ser man att CYC skulle kunna plocka hem det mästerskapet, och jag är säker på att CYC är ren.

Och kommer du nu med inlägg om att "amen **** * ***** böjer 550, bänkar 500 och markar 300" så är inte de jämmförbart för det är med HELT annan utrustning, böjarna är grundare, 3lagersdräkter, monolift, svajjigare markstäner osv osv. Men om du anser att det är de bästa styrkelyftarna för att det är mest vikter på stången, så visst. det får du tycka.

gunhamn
2013-01-24, 00:02
haha ! tvungen att lägga mig nu så skrev ett extra inlägg ;) gonatt grabbar.

Puss&kram

DD

Dream Deadlift

Rikard Jansson
2013-01-24, 00:04
Ja, jag håller med dig till en stor del men jag vill ändå inte helt köpa det. Om jag startar ett roddförbund där jag tillåter en liten motor för att göra tävlingarna snabbare och intressantare så innebär det inte att roddarna i det förbundet är världens bästa roddare, bara att de är bäst när de får använda hjälpmotor och bara bland just de roddare som råkar tävla i det förbundet. Skillnaderna mellan mitt roddförbund och de normala roddförbunden är så väsentliga att det nästan är olika sporter. Det är lite så jag ser på det när det gäller styrkelyft också, med monolift, multiply och fri prepp är det knappt samma sport längre.

Som du skrev, svårt att veta vem som hade varit bäst under samma förutsättningar. Du kanske tycker att jag ägnar mig åt hårklyverier nu?

Monolift/multiply/hjälpmotor borde vi inte ge oss in på ^^

Det är det jag också menar - att hävda att man kan bli bäst i SL ren är absurt, så absurt att det inte ens blir nämnvärt för att det som sagt nästan blir två olika sporter. Pingis är en sport man kan bli bäst i ren. Man kan inte heller riktigt skriva att fri prepp är bara rakt av en hjälpmotor, för kanske (inte vet jag) gör det att det krävs mer av utövaren, kanske måste man som följd träna hårdare, äta mer, osv osv.

Rikard Jansson
2013-01-24, 00:06
kolla clash of titans eller vad den tävlingen i ryssland heter, en tävling med IPFregler och man får dopa sig heljvilt.

kolla resultaten därifrån så ser man att CYC skulle kunna plocka hem det mästerskapet, och jag är säker på att CYC är ren.

Och kommer du nu med inlägg om att "amen **** * ***** böjer 550, bänkar 500 och markar 300" så är inte de jämmförbart för det är med HELT annan utrustning, böjarna är grundare, 3lagersdräkter, monolift, svajjigare markstäner osv osv. Men om du anser att det är de bästa styrkelyftarna för att det är mest vikter på stången, så visst. det får du tycka.

Är det verkligen så, så har du ju rätt, men det vore ju en lämplig sak att kasta ur sig i början av diskussionen tycker man isåfall ^^ Jag är fullt medveten om skillnaden i utrustning och material!

Matsa
2013-01-24, 00:28
Monolift/multiply/hjälpmotor borde vi inte ge oss in på ^^

Det är det jag också menar - att hävda att man kan bli bäst i SL ren är absurt, så absurt att det inte ens blir nämnvärt för att det som sagt nästan blir två olika sporter. Pingis är en sport man kan bli bäst i ren. Man kan inte heller riktigt skriva att fri prepp är bara rakt av en hjälpmotor, för kanske (inte vet jag) gör det att det krävs mer av utövaren, kanske måste man som följd träna hårdare, äta mer, osv osv.

Då är nog problemet att vi tolkar frågan på olika sätt. Som du tolkar frågan kan man lika gärna omformulera den och fråga om doping funkar. Det gör det självklart, det är rentav förbannat effektivt. När man frågar om man kan bli bäst utan doping tycker jag däremot att saker som antidopingarbete måste tas med i beräkningen och då blir det inte fullt så enkelt längre. I idrotter med ett bra antidopingarbete är det sannolikt lättare för en dopingfri att nå toppen än i en idrott med ett obefintligt antidopingarbete.

Om man är bäst i IPF anser jag att man är världens bästa styrkelyftare eftersom IPF är det största förbundet och även det förbund som kommer närmast att vara officiellt accepterat. Om styrkelyft någonsin kommer med i OS så lär det vara i IPFs regi. Sen kanske de som tävlar i andra förbund tycker annorlunda, men det är ju inte oväntat.

Rikard Jansson
2013-01-24, 00:36
Då är nog problemet att vi tolkar frågan på olika sätt. Som du tolkar frågan kan man lika gärna omformulera den och fråga om doping funkar. Det gör det självklart, det är rentav förbannat effektivt. När man frågar om man kan bli bäst utan doping tycker jag däremot att saker som antidopingarbete måste tas med i beräkningen och då blir det inte fullt så enkelt längre. I idrotter med ett bra antidopingarbete är det sannolikt lättare för en dopingfri att nå toppen än i en idrott med ett obefintligt antidopingarbete.

Om man är bäst i IPF anser jag att man är världens bästa styrkelyftare eftersom IPF är det största förbundet och även det förbund som kommer närmast att vara officiellt accepterat. Om styrkelyft någonsin kommer med i OS så lär det vara i IPFs regi. Sen kanske de som tävlar i andra förbund tycker annorlunda, men det är ju inte oväntat.

Hakade upp mig lite på ordet "sproter" i omröstningen, förövrigt ^^

Ptja, kan tänka mig att många i IPF tycker så, men tycker det är önskedrömmar. (Vill åter starkt påpeka att jag inte säger att de i de andra förbunden är skickligare, smartare eller bättre), utan bara helt enkelt att i en sport där man ska vara stark och lyfta mest så är de som är starkast och lyfter mest bäst. I en sport där man ska vara tekniskt skicklig och ha bollsinne enbart, är den som är tekniskt skickligast och har bäst bollsinne bäst. I den ena ger doping ett extremt övertag, i den andra inte. I den första kan man inte bli bäst ren, i den andra kan man det. Fast nu upprepar jag väl bara mig själv som en hackig skiva.

Just styrkelyft är ju en knivig låda eftersom det är så uppenbart att det ger en så stor fördel att man är tvungen att ha gott dopingarbete, och man kan nå världseliten i den delen där man har det, ren. Förhållandevis lätt också, eftersom IPF är nästan helt rent. Men IPF är inte hela sporten. Att den nästan är det räcker inte. Hade IPF vart hela sporten så visst - men som det är nu, nope.

Matsa
2013-01-24, 00:49
Vi kommer ingen vart och för att inte behöva älta detta fram och tillbaka så omformulerar jag helt enkelt mitt svar lite: Kan man bli bäst på SL som dopingfri? Ja, förutsatt att det finns någon sorts fungerande antidopingarbete. Gonatt!

Rikard Jansson
2013-01-24, 00:49
Vi kommer ingen vart och för att inte behöva älta detta fram och tillbaka så omformulerar jag helt enkelt mitt svar lite: Kan man bli bäst på SL som dopingfri? Ja, förutsatt att det finns någon sorts fungerande antidopingarbete. Gonatt!

Natti^^

AronP
2013-01-24, 09:55
Gunham jag tror att din syn på det hela är en aning subjektiv, du har sedan ung ålder blivit skolad i en styrkelyftarkultur (som nuförtiden är väldigt anti-doping) och utstrålar troligtvis en hel del anti-doping. Detta gör att ingen av dom som sysslar med doping kommer vilja prata med dig om det. Inget fel i det men det finns en betydligt vidare värld än den du är uppväxt i och den är inte lika anti som dom styrkelyftare du umgås med.

Du säger själv att du bara vågar tala för sverige (vilket lite hintar om att du kan tro att det inte är lika bra i resten av världen) och att sverige ligger före med sitt dopingsarbete. Sverige har kanske 1 topplyftare i varje viktklass, resterande är från länder där dopingsarbetet inte är lika långt framskridet (ryssland är väl avstäng från tävlande?) och därför kan många av dessa vara dopade. Vilket skulle leda till att majoriteten av topplyftarna är dopade. Jag ponerar mkt här absolut men det jag vill lyfta fram är många av toppskiktet kan vara dopade utan att det strider mot vad du tror.

Vidare pratas det om att det sker en hel del dopingprov. Dopar man sig med sådana stora insatser så tror jag att man sköter det snyggt. Jag kan på rak arm säga 5 preparat som inte skulle dyka upp på ett vanligt test, vissa av dom skulle tom att ha chans att undgå upptäckt även om man hittade själva preparatet. Dom skulle inte ge enorma fördelar men ändå fördelar. Handlar det om stora summor så tror jag att den här mängden preparat kan utökas en hel del och även effekten av det.

ChrisRiddick
2013-01-24, 10:45
Hakade upp mig lite på ordet "sproter" i omröstningen, förövrigt ^^


såg det typ 5 sidor in i tråden :smash: hahaha, kommer jag åt att ändra det?

gunhamn
2013-01-24, 11:58
Är det verkligen så, så har du ju rätt, men det vore ju en lämplig sak att kasta ur sig i början av diskussionen tycker man isåfall ^^ Jag är fullt medveten om skillnaden i utrustning och material!

Kom inte på det förräns i stridens hetta ;)

Andrey Malanichev just won the Super Cup of Titans 2012.
He:

squatted 470 kg/1034 lbs in a single ply suit;
benched 300 kg/660 lbs;
deadlifted 380 kg/863 lbs;

Alltså 1150 i totalen, cyc har gjort 1135 i totalen som 22 åring så nog skulle han kunna vinna över prepptroll :)

Amfksp
2013-01-24, 11:59
Kom inte på det förräns i stridens hetta ;)

Andrey Malanichev just won the Super Cup of Titans 2012.
He:

squatted 470 kg/1034 lbs in a single ply suit;
benched 300 kg/660 lbs;
deadlifted 380 kg/863 lbs;

Alltså 1150 i totalen, cyc har gjort 1135 i totalen som 22 åring så nog skulle han kunna vinna över prepptroll :)

Du vet alltså att AM är dopad och att CYC inte är det. Man ska som sagt vara försiktig med sådana uttalanden.

gunhamn
2013-01-24, 12:02
Am har åkt dit, därför han var tvungen art lämna ipf. Så han har nog torkat tom 2 gånger. Så jag antar att han fortsätter att dopa sig när han helt plötsligt tävlar utan dopingtester :)

Att cyc är rem är jag övertygad om.

Latissimus Dorsi
2013-01-24, 12:15
Am har åkt dit, därför han var tvungen art lämna ipf. Så han har nog torkat tom 2 gånger. Så jag antar att han fortsätter att dopa sig när han helt plötsligt tävlar utan dopingtester :)

Att cyc är rem är jag övertygad om.

Hur? (Inget illa menat)

cero
2013-01-24, 12:22
Att cyc är rem är jag övertygad om.

På tal om övertygelse. :D

Zad68VOxr8g

Perramja
2013-01-24, 12:23
Ja det förekommer säkert inom de flesta sporter. Dock finns det troligen få sporter där säkerligen minst 90 % av de tävlande är dopade, som i bodybuilding alltså:d Inte för att jag bryr mig så mkt, folk får göra sina egna val, men det smutsar ju tyvärr ner sportens rykte rejält

Macroman
2013-01-24, 13:06
Testar du random lag i allsvenskan eller elitserien tror jag ingen eller max 1 torskar testet. Och då snarare för att kunna ragga brudar på stureplan än att kicka boll. Tror det gäller generellt med undantag för vissa länder i östblocket.

Allsvenskan är dock amatörnivå, internationellt sett. Vad hittar man bland eliten, där det finns riktigt mycket pengar i omlopp?

Pratar vi så låg nivå så är jag beredd att hålla med.

Elitserien i ishockey är väl inte en särskilt låg nivå? Ligger väl topp-3 i kvalitet skulle jag säga även om det är långt till NHLs status.

Tricklew
2013-01-24, 13:10
Elitserien i ishockey är väl inte en särskilt låg nivå? Ligger väl topp-3 i kvalitet skulle jag säga även om det är långt till NHLs status.

Nu vet jag inte om jag missförstår något, men du ser att de diskuterar fotboll va? Därav ord som "kicka boll".

cero
2013-01-24, 13:11
Nu vet jag inte om jag missförstår något, men du ser att de diskuterar fotboll va? Därav ord som "kicka boll".

Ja, men det står dock "[...] eller elitserien" i första inlägget. Och det är hockey antar jag?

Dreas
2013-01-24, 13:22
Hur? (Inget illa menat)Nu är inte jag gunhamn men har du sett dokumentären om CYC?

Vi alla känner nog en sådan person, en person som blir grym på det den tar för sig.

CYC var ju innan han testade styrkelyft duktig snowboardåkare.
Den inställningen som krävs i kombination med explosiva muskelfibrer och en löjligt fin teknik gör att man faktiskt kan tro att han är ren.

Iaf i min bok.

Tricklew
2013-01-24, 13:29
Nu är inte jag gunhamn men har du sett dokumentären om CYC?

Vi alla känner nog en sådan person, en person som blir grym på det den tar för sig.

CYC var ju innan han testade styrkelyft duktig snowboardåkare.
Den inställningen som krävs i kombination med explosiva muskelfibrer och en löjligt fin teknik gör att man faktiskt kan tro att han är ren.

Iaf i min bok.

Det gjordes dokumentärer om Marion Jones som gick ut på ungefär samma sak.

Det är dumt att börja diskutera enskilda personer, så det omöjligt kommer gå att diskutera sakfrågan utan att anklagelser antyds, eller finns underliggande i diskussionen.

hnric
2013-01-24, 13:33
Tynd- och styrkelyft är ju ändå rätt mycket sandlåda, få utövare och begränsat intresse utanför de närmast sörjande. Ingen utanför tror heller att någon av utövarna är rena.

Om man återgår till topic och tittar på sporter i allmänhet så är väl som med det mesta annat, bara följa pengarna. Tillräckligt mycket i omlopp så är doping inte ens doping, snarare specialist vård/behandling. Är väl vissa stater i USA där du kan få dispans för testo behandling pga låga värden tex?

eternallord
2013-01-24, 13:36
Om man återgår till topic och tittar på sporter i allmänhet så är väl som med det mesta annat, bara följa pengarna. Tillräckligt mycket i omlopp så är doping inte ens doping, snarare specialist vård/behandling. Är väl vissa stater i USA där du kan få dispans för testo behandling pga låga värden tex?

Alla stater tror jag. Att något är lagligt att göra betyder inte att det är tillåtet i tävling dock.

Morty
2013-01-24, 13:36
Är väl vissa stater i USA där du kan få dispans för testo behandling pga låga värden tex?

Man får dock inga fördelar jämtemot andra tävlanden att ligga på samma testonivå som de gör naturligt.

Tricklew
2013-01-24, 13:39
Tynd- och styrkelyft är ju ändå rätt mycket sandlåda, få utövare och begränsat intresse utanför de närmast sörjande. Ingen utanför tror heller att någon av utövarna är rena.

Om man återgår till topic och tittar på sporter i allmänhet så är väl som med det mesta annat, bara följa pengarna. Tillräckligt mycket i omlopp så är doping inte ens doping, snarare specialist vård/behandling. Är väl vissa stater i USA där du kan få dispans för testo behandling pga låga värden tex?

Ja, och det verkar vara standard, varannan mma-kille går på TRT.


Tex denna killen som är 191cm lång och 27 år gammal har så kliniskt låga testosteronnivåer ett han måste få medicinsk hjälp med det.
http://4.bp.blogspot.com/_UvO4QkcuXQM/TIg0if7Af4I/AAAAAAAAABE/gRYMA1AfYl0/s1600/Todd+Duffee.JPG
http://urdirt.com/wp-content/uploads/2010/02/todd+duffee+knockout+video1.jpg

eternallord
2013-01-24, 13:45
Man får dock inga fördelar jämtemot andra tävlanden att ligga på samma testonivå som de gör naturligt.

Jo tjena, det är nog ingen av de på TRT som missbrukar doser off season....

Ja, och det verkar vara standard, varannan mma-kille går på TRT.

Det är väl inte direkt sant dock, vill minnas att Keith Kizer sa att det var en handfull utövare bara. Henderson, Duffee, Sonnen, Marquardt och Rampage är de jag kan komma på såhär på rak arm.

Tricklew
2013-01-24, 13:58
Det är väl inte direkt sant dock, vill minnas att Keith Kizer sa att det var en handfull utövare bara. Henderson, Duffee, Sonnen, Marquardt och Rampage är de jag kan komma på såhär på rak arm.

Forrest, Mir, Shane Roller, Chael Sonnen, Dennis Hallman kan läggas till på den listan. Men visst, det var inte så många som jag hade fått intrycket av. Men det borde ändå ifrågasättas, Frank Mir började med TRT efter att han lagt på sig 20kilo inför sin Brock Fight, en fight där han var betydligt mer muskulös än innan.

Marquardt och Roller gick ju båda av sin TRT dessutom, efter ett Marquard hade gråtit ut om hur det räddat hans privatliv, äktenskap, förbättrat hans dåliga minne med mera. Jag är skeptisk.

eternallord
2013-01-24, 14:14
Forrest, Mir, Shane Roller, Chael Sonnen, Dennis Hallman kan läggas till på den listan. Men visst, det var inte så många som jag hade fått intrycket av. Men det borde ändå ifrågasättas, Frank Mir började med TRT efter att han lagt på sig 20kilo inför sin Brock Fight, en fight där han var betydligt mer muskulös än innan.

Marquardt och Roller gick ju båda av sin TRT dessutom, efter ett Marquard hade gråtit ut om hur det räddat hans privatliv, äktenskap, förbättrat hans dåliga minne med mera. Jag är skeptisk.
Japp. Forrest var tydligen den 6e fightern att få TRT när han fick det och det var ett halvår sen så vi kan nog räkna med att antalet aktiv TRT-dudes är runt 10. A
Just det att vissa av dem hoppar av det efter en stund gör det ännu konstigare.


Den enda jag alltid känt på något vis att det är okej är Dan Henderson, för han är uråldrigt gammal och hans atletiska förmåga och muskelvolym har aldrig varit hans stora fördel, han vill inte ens skära ner till 185 trots att hans ram passar bättre i den divisionen. Det känns på något vis mer genuint än exempelvis Todd "comic book" Duffee.

Morty
2013-01-24, 14:20
Jo tjena, det är nog ingen av de på TRT som missbrukar doser off season....


Klart man kan men då är det inte TRT längre.

Stefan J
2013-01-24, 14:39
Vi kommer ingen vart och för att inte behöva älta detta fram och tillbaka så omformulerar jag helt enkelt mitt svar lite: Kan man bli bäst på SL som dopingfri? Ja, förutsatt att det finns någon sorts fungerande antidopingarbete. Gonatt!

Det är klart det går även om det är svårt. Sverige har ju exempelvis de senaste åren varit bland de bästa bänkpressnationerna i världen med flera medaljer på VM, varav några guld, både på herr och damsidan. Dessutom med världsrekord hos båda könen. Går det i bänkpress så borde det rimligtvis också gå i styrkelyft, det är inte så att svenskar föds med en speciell gen för styrka i överkroppen.

Att Sverige inte är lika bra på SL som i bänkpress tror jag mer beror på skolningen. Knäböj och marklyft ställer högre krav på teknik än bänkpress (där det inte går att göra lika många fel, lär dig brygga, dra bak skuldrorna, sen är du i princip i hamn tekniskt sett) och i Sverige finns det gott om duktiga lyftare som lyfter med en alldeles bedrövlig teknik. Det finns inga lyftargymnasium eller officiella tränare utan var och en lyfter på sitt håll och får hjälp av andra lyftare i klubben och provar sig fram på egen hand. Det straffar sig i de tekniskt mer krävande grenarna där det verkligen gäller att kunna engagera alla kroppens muskler för att kunna lyfta tungt.

eternallord
2013-01-24, 14:45
Det är klart det går även om det är svårt. Sverige har ju exempelvis de senaste åren varit bland de bästa bänkpressnationerna i världen med flera medaljer på VM, varav några guld, både på herr och damsidan. Dessutom med världsrekord hos båda könen. Går det i bänkpress så borde det rimligtvis också gå i styrkelyft, det är inte så att svenskar föds med en speciell gen för styrka i överkroppen

Svenskar är dopingfria?

hurril
2013-01-24, 14:45
Det finns personer som uppnått sinnessjuka resultat i SL som är rena på det vis jag håller min egen mamma för att vara. Det räcker för mig för att veta att man kan nå långt över 1000 pannor i totalen utan att äta så mycket som en kinesiskt besudlad biffjävel.

Jag vet att man kan råbänka långt över 200 ren, tröjpressa långt över 300 ren, böja 400 ren, marka långt över 350 ren (med som utan utrustning). Jag finner det lika sannolikt att de jag tänker på någonsin dopat sig som att min mamma ätit ryssfemmor.

Är man ~*21 år, aldrig tävlat i en sport men drar ned gylfen till byggning regelbundet och vill säga emot mig: Du kan aldrig veta!11 - indirekt vevande med Naiv-kortet; då undrar jag vad det är du tror dig veta som jag inte vet.

Hemi
2013-01-24, 14:48
Japp. Forrest var tydligen den 6e fightern att få TRT när han fick det och det var ett halvår sen så vi kan nog räkna med att antalet aktiv TRT-dudes är runt 10. A
Just det att vissa av dem hoppar av det efter en stund gör det ännu konstigare.


Den enda jag alltid känt på något vis att det är okej är Dan Henderson, för han är uråldrigt gammal och hans atletiska förmåga och muskelvolym har aldrig varit hans stora fördel, han vill inte ens skära ner till 185 trots att hans ram passar bättre i den divisionen. Det känns på något vis mer genuint än exempelvis Todd "comic book" Duffee.

:d Jag är äldre och har faktiskt inte haft problem att behålla muskler i fall jag vill det. Jag är ju inte stor heller förstås. Det finns en del 40 åringar som tar medaljer i kastsporter också, diskus och slägga osv men de kanske också knaprar. Men jag gillar Henderson, trevlig kille verkar det. Men det knarkas mycket andra saker i MMA och boxning också, cannabis t ex mycket vanligt men även tyngre på fritiden så några dåliga samveten för sånt verkar inte finnas ändå.

eternallord
2013-01-24, 14:57
Hehe, pensionärer :D ärligt talat menade jag mer i sporten, han vann sitt första State Championship 1987 och deltog i sitt första OS 1992 och gick sin första professionella MMA fight för över 15 år sedan. Att hans kropps egna testoproduktionen har börjat ta stryk känns på något sätt rimligt efter alla de år av weight cuts, huvudtrauma och fysiskt slit.

gunhamn
2013-01-24, 15:10
Hur? (Inget illa menat)

Hur han åkte dit eller vad menar du? pisseprob antar jag ;)

Latissimus Dorsi
2013-01-24, 15:17
Hur han åkte dit eller vad menar du? pisseprob antar jag ;)

Visst är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats. Undrar bara hur du kan vara så säker. Se exemplen med Marion Jones och Armstrong, man kanske bör ta sig en funderare?

gunhamn
2013-01-24, 15:26
Visst är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats. Undrar bara hur du kan vara så säker. Se exemplen med Marion Jones och Armstrong, man kanske bör ta sig en funderare?

Alltså vad menar du? han har ju åkt dit och det är ju officiellt, jag kan säkerligen ngnstans leta upp hans namn på en lista över avstänga lyftare om det är det du menar?

Macroman
2013-01-24, 15:27
Nu vet jag inte om jag missförstår något, men du ser att de diskuterar fotboll va? Därav ord som "kicka boll".

I mitt första citat står det allsvenskan eller elitserien. Iom att det inte finns ngn elitserie i fotboll antog jag att det gällde hockey.

filmjölk
2013-01-24, 15:48
I klassisk bänkpress blir det uppenbart att IPF är duktiga på antidopingarbete. 80-talslyftare och otestade förbund ligger en klass högre och det finns bodybuilders och strongmen som nästan matchar världseliten.

Dessutom blir det uppenbart åt andra hållet, strongmen och bodybuilders som matchar världseliten, och 80-talslegender som ligger en sisådär 30kg+ över vad man gör idag. Det är, i mina ögon, ett bevis på att det dopas hejdlöst i strongman (och byggning, men ingen trodde väl något annat).

gunhamn
2013-01-24, 15:50
Alltså vad menar du? han har ju åkt dit och det är ju officiellt, jag kan säkerligen ngnstans leta upp hans namn på en lista över avstänga lyftare om det är det du menar?

här är det bästa jag hittar, antar att det är kaptenen för ryska styrkelyftsförbundet i IPF som talar ut:

http://www.powerliftingwatch.com/node/11804

RPF President Gennadiy Khodosevich has announced that Russian superstars Andrey Malanichev, Andrey Belyaev, and Nikolai Suslov failed doping tests administered at the RPF Cup of Titans on May 24 and are suspended for life from the federation. Further, Constantin Pozdeev refused to comply with testers. Whether he was also suspended for life is unclear at this time.

Gober
2013-01-24, 16:06
I klassisk bänkpress blir det uppenbart att IPF är duktiga på antidopingarbete. 80-talslyftare och otestade förbund ligger en klass högre och det finns bodybuilders och strongmen som nästan matchar världseliten.

Dessutom blir det uppenbart åt andra hållet, strongmen och bodybuilders som matchar världseliten, och 80-talslegender som ligger en sisådär 30kg+ över vad man gör idag. Det är, i mina ögon, ett bevis på att det dopas hejdlöst i strongman (och byggning, men ingen trodde väl något annat).

Så är det nog. Finns ju en del unga killar som borde ligga i topp i Sverige i tex bänkpress (om de nu hade valt att börja tävla alltså) men frågan är ju om resultatet skulle bli desamma i en tävling där risken för test finns.

Amfksp
2013-01-24, 16:20
Alltså vad menar du? han har ju åkt dit och det är ju officiellt, jag kan säkerligen ngnstans leta upp hans namn på en lista över avstänga lyftare om det är det du menar?

Han syftar så klart på hur du "vet" att killen du nämnde är ren. Dvs CYC

spoon
2013-01-24, 16:27
Diskussionen blir ju omöjlig om ni förutsätter att alla är dopade. Alla är skyldiga och om det inte är bevisat så är det för att dom ljuger.

Ser man till statistiken så är vissa länder överrepresenterade. Norden är inte det. Det handlar mycket om mentalitet i sporten och landet.

Råder det en "alla gör det" mentalitet så förekommer doping oftare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Man and Machine
2013-01-24, 16:32
I mitt första citat står det allsvenskan eller elitserien. Iom att det inte finns ngn elitserie i fotboll antog jag att det gällde hockey. Ja, det gällde hockey och jag tror att få spelare där dopar sig trots att det är en bra liga och man tjänar en del pengar.

gunhamn
2013-01-24, 16:33
Han syftar så klart på hur du "vet" att killen du nämnde är ren. Dvs CYC

Aldrig sagt att jag vet det, för det kan jag inte veta?

Är dock riktigt övertygad om det, som jag skrev. Jag är övertygad om det för att jag vet hur mentaliteten är i Norge angående doping inom SL. Den är som i Sverige om kanske till och med ännu bättre.

Jag vet själv hur stark jag har kunnat bli med min talang, varöfr skulle då CYC inte kunna ha ännu mer talang? men frmaförallt så har CYC tränat både smartare och längre än mig, och pga detta så tror jag att han är ren. För JAG TROR att resultaten han gjort är möjliga att göra ren och JAG VET mentaliteten kring doping i SL-Norge.

Tricklew
2013-01-24, 16:39
Om ni slutar ta upp enskilda personer där vi helt enkelt inte kan veta så slipper tråden bli låst pga spekulationer.

Sniggel
2013-01-24, 16:49
I sporter där det fysiska är väldigt viktigt - ja. Förundrar mig dock över hur väldigt kända och framgångsrika atleter vågar. Åker man fast blir man smutskastad i resten av sitt liv. Antar att många atleter blir helt överrumplade över all prestige och alla pengar, att man inte riktigt tänker så långt.

Det kanske är just de som vågar som "råkar" hamna i toppen?
De som är beredda att riskera saker är också de som har störst chans att lyckas. Precis som i övriga livet alltså.

filmjölk
2013-01-24, 23:01
Här är två YT-videos som representerar ren lyftning mot inte så väldigt ren.

dEK15_5bB-c

HyWf8EoeksA

Inget ont om IPF, eller Mapa, men det är en tydlig klasskillnad, och en rätt tydlig indikator på att det inte dopas så värst i ipf. Isf hade Mapa inte kunnat ta en silvermedalj på vm.

Rikard Jansson
2013-01-24, 23:13
Det där är ett lite dåligt exempel filmjölk då Konstantin inte hade lika hård bedömning. Här är dock Koklyaev med IPF-bedömning och 1007.5 kg.

0YjR4xpujjQ

filmjölk
2013-01-24, 23:15
Det där är ett lite dåligt exempel filmjölk då Konstantin inte hade lika hård bedömning. Här är dock Koklyaev med IPF-bedömning och 1007.5 kg.

]

Vad var fel på lyftningen? Monoliftet i knäböjen? Ingen bryr sig om den delgrenen ändå, den är irrelevant:)

Rikard Jansson
2013-01-24, 23:16
Vad var fel på lyftningen? Monoliftet i knäböjen? Ingen bryr sig om den delgrenen ändå, den är irrelevant:)

Det, grund böj, samt "ropa-press-på-en-gång-och-sen-i-efterhand-bedöma-stoppet-i-bänken"metoden ^^

filmjölk
2013-01-24, 23:22
Det, grund böj, samt "ropa-press-på-en-gång-och-sen-i-efterhand-bedöma-stoppet-i-bänken"metoden ^^

Jag sysslar ju inte med SL, men i mina ögon var inte böjen så värst grund, och bänken var det inget fel på. Tydligt stopp, inga konstigheter.

Matsa
2013-01-24, 23:38
Här är två YT-videos som representerar ren lyftning mot inte så väldigt ren.



Inget ont om IPF, eller Mapa, men det är en tydlig klasskillnad, och en rätt tydlig indikator på att det inte dopas så värst i ipf. Isf hade Mapa inte kunnat ta en silvermedalj på vm.

Ett till klipp på en som tävlar i IPF:

IgfSN0xk83A

Ett par kg mer än Konstantinovs med striktare regler, dock inte på en riktig tävling. (Eller tävlingen var riktig men Mike lyfte utom tävlan, typ. Tror jag.)

hurril
2013-01-25, 11:21
Man är illa ute om man försöker bedöma huruvida någon är dopad utifrån resultat. Inb4 nollor: Jo, det är viktigt för oss att veta huruvida någon är ren eller ej. Vi vill kunna veta vilka vi kan lära oss saker av när det kommer till träning och vilka vi har mindre att lära av.

Jag tror t ex fortfarande att Mike T är ren trots idiotstyrka. För mig betyder det att när jag läser hans träningsjournal så tror jag på att det är det som är orsaken till just hans förbättringar (eller uteblivna sådana).

mini
2013-01-25, 11:28
Jag tycker också att vi ska komma ihåg den ursprungliga frågeställningen som var om vi tror att eliten inom idrott är dopad. Man får nog kalla Gunhamn/CYC/Mike T för elit inom sin idrott även om det finns starkare preppjeppar i olika obskyra förbund eller på källargym i inre Öststatien.

gunhamn
2013-01-25, 11:30
Jag tycker också att vi ska komma ihåg den ursprungliga frågeställningen som var om vi tror att eliten inom idrott är dopad. Man får nog kalla Gunhamn/CYC/Mike T för elit inom sin idrott även om det finns starkare preppjeppar i olika obskyra förbund eller på källargym i inre Öststatien.

jag styrkelyft handlar ju inte direkt om att vara starkast på Youtube :)

gunhamn
2013-01-25, 11:31
Lycka till i helgen Mini :D

hurril
2013-01-25, 11:53
Jag tycker också att vi ska komma ihåg den ursprungliga frågeställningen som var om vi tror att eliten inom idrott är dopad. Man får nog kalla Gunhamn/CYC/Mike T för elit inom sin idrott även om det finns starkare preppjeppar i olika obskyra förbund eller på källargym i inre Öststatien.

Det är detta som gör det lustigt när 21-åringarna "vet" att precis alla är dopade i eliten i alla sporter. Nej det vet ni inte. Ni gör er själva till nyttiga idioter när ni sprider det vidare och förstör debattklimatet genom att slå fast att era meningsmotståndare är naiva.

PowPow
2013-01-25, 11:57
Hur tror ni det ser ut i sporter som inte har något större uthållighets/styrke-moment? Typ Curling, snooker och golf t.ex. Vet att det har varit någon enstaka dopinghändelse inom golfen i alla fall.

Betablockerare av olika slag borde väl kunna vara av nytta för nerverna och så vidare, men vet inte om det klassas som doping i sammanhangen.

filmjölk
2013-01-25, 12:25
Man är illa ute om man försöker bedöma huruvida någon är dopad utifrån resultat.
).

illa ute är jag kanske, men som betydelselös person i sammanhanget utan något att förlora på att kasta skit, så är resultat intressanta att dra dopinganklagelser ifrån. Varför bänkar "de bästa" (i IPF då) säg 250kg idag, men 310 för 30 år sedan? Har människan degenerat sedan dess, tränade man bättre, eller berodde de extra (i det här exemplet) 60kgna på vitamin r5?

Jag tar mig även friheten att se på kroppsform. Ser alla de starkaste i ipf-toppen ut på ett visst sätt, och när någon har en helt annan konstutition (tex. vad han nu heter den där rippade byggar/lyftar-hybridgubben på 50 bast ifrån USA) och lyfter lika bra anar jag också ugglor i mossen.

En ytterligare frihet jag tar mig är att döma efter miljöfaktorer. tex. 300kg i marklyft. En väldigt stark bedrift oavsett, som inte krävs doping för. Men tränar lyftaren på SATS, efter ett byggarprogram kopierat ifrån FLEX med 4*8-12 i marklyft en gång i veckans två ryggpass (ena tjocklek andra vidd), så vågar jag sätta en tusenlapp på att personen är dopad.

bertbert
2013-01-25, 12:27
illa ute är jag kanske, men som betydelselös person i sammanhanget utan något att förlora på att kasta skit, så är resultat intressanta att dra dopinganklagelser ifrån. Varför bänkar "de bästa" (i IPF då) säg 250kg idag, men 310 för 30 år sedan? Har människan degenerat sedan dess, tränade man bättre, eller berodde de extra (i det här exemplet) 60kgna på vitamin r5?

Hur ser dopingtesterna ut idag? Hur såg de ut för 30 år sedan?

filmjölk
2013-01-25, 12:29
Hur tror ni det ser ut i sporter som inte har något större uthållighets/styrke-moment? Typ Curling, snooker och golf t.ex. Vet att det har varit någon enstaka dopinghändelse inom golfen i alla fall.

Betablockerare av olika slag borde väl kunna vara av nytta för nerverna och så vidare, men vet inte om det klassas som doping i sammanhangen.

Jag vill erinra mig att svenska boule-förbundet har haft en dopingavstängning. :D :D (bara en sån sak kan man om man vill dra tragiska slutsatser ifrån)

hurril
2013-01-25, 12:30
illa ute är jag kanske, men som betydelselös person i sammanhanget utan något att förlora på att kasta skit, så är resultat intressanta att dra dopinganklagelser ifrån. Varför bänkar "de bästa" (i IPF då) säg 250kg idag, men 310 för 30 år sedan? Har människan degenerat sedan dess, tränade man bättre, eller berodde de extra (i det här exemplet) 60kgna på vitamin r5?

Jag tar mig även friheten att se på kroppsform. Ser alla de starkaste i ipf-toppen ut på ett visst sätt, och när någon har en helt annan konstutition (tex. vad han nu heter den där rippade byggar/lyftar-hybridgubben på 50 bast ifrån USA) och lyfter lika bra anar jag också ugglor i mossen.

En ytterligare frihet jag tar mig är att döma efter miljöfaktorer. tex. 300kg i marklyft. En väldigt stark bedrift oavsett, som inte krävs doping för. Men tränar lyftaren på SATS, efter ett byggarprogram kopierat ifrån FLEX med 4*8-12 i marklyft en gång i veckans två ryggpass (ena tjocklek andra vidd), så vågar jag sätta en tusenlapp på att personen är dopad.

Det jag menar är att när du tittar på skitbra resultat så kommer du både att hitta Smultrar och Mendelsohns.