handdator

Visa fullständig version : Svag i biceps


Jimsalabim
2013-01-23, 12:19
Jag har sökt runt lite men inte hittat något direkt svar...
Det är så att jag tränat styrketräning av och till i flera år men nu sedan 4månader tillbaka så har jag tränat regelbundet. Jag ökar i benstyrka, bröst, axlar osv.... men inte biceps!
Jag upplever att jag får mjölksyra väldigt snabbt just när jag kör bicepscurls med hantlar. Mest när jag kör koncentrerade sådana.
Visst, bicepsen är ju en ganska liten muskel om man jämför med bröst t.ex så det kanske tar längre tid för den att bli starkare...?
Men jag har fått träna med samma vikter sen jag började för 4månader sen ungefär.... *gah!*

Nån som känner igen detta?
Ryggträningen går bra dock... Sett att endel har problem med latsdrag osv när dom är svaga i biceps...

ceejay
2013-01-23, 12:49
Kör du biceps efter ryggpasset?

Hur ser bicepsupplägget ut?

Tompann
2013-01-23, 13:01
Det är precis likadant för mig. jag är betydligt svagare i biceps än övriga muskelgrupper. Jag klarar av 8-10rep på 100kg i bänkpress. 5-6rep i 140kg marklyft. 5-6rep 140kg i böjen men bara 6-8rep på 10kg i hantelcurls. Har alltid kört biceps efter rygg så det kanske spelar en stor roll men fortfarande. Dessa vikter har inte ökat sen jag började att styrketräna för fyra år sedan.

Jimsalabim
2013-01-23, 13:19
Visserligen så kör jag oftast rygg före bicepsövningarna.
Latsdrag (omvänt smalt tag och brett tag), stående hantelrodd och kabelrodd.
Sen börjar jag med bicepscurls med twist och gör sedan koncentrerade curls på lutat ryggstöd. Det går lite bättre i kabelcurls dock tycker jag. Men jag gillar ju mest hantelcurls :-)
Kanske tar jag ut mig för mycket redan i mina ryggövningar så jag blir svag i mitt bicepspass?

ceejay
2013-01-23, 13:22
1. Kör ej biceps efter ett ryggpass
2. Kör lägre reps. Curl med rak stång 4-6 reps är en bra början. Någonstans runt 10 set totalt med en övning till kan nog vara bra.

Jimsalabim
2013-01-23, 16:29
1. Kör ej biceps efter ett ryggpass
2. Kör lägre reps. Curl med rak stång 4-6 reps är en bra början. Någonstans runt 10 set totalt med en övning till kan nog vara bra.

Ang. punkt 1.
Är det av just den anledningen som man inte ska köra rygg och biceps på samma dag? Att man inte orkar köra biceps fullt ut?

Ang. punkt 2.
Vi har bara en fullstor skivstång på vårt gym än så länge... den är på 20kg.
Men den orkar man ju iofs 4-6 reps med... tycker dock att det är lite obehagligt med en så bred stång...

earf
2013-01-23, 16:46
Äsch. Biceps får tillräckligt med träning i ryggövningarna. Räcker med ett par set strikt curl samt hammercurl för å få den goa pumpen

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ShippEn
2013-01-23, 16:56
Hmm.. Själv är det raka motsatsen här, kör endast 55kg bänkpress 5x5 men klarar 18.5kg hantelcurl 6x4. Ligger långt före när det gäller biceps än andra muskelgrupper.

earf
2013-01-23, 17:02
Kul å höra att det finns fler som kämpar med bänken. Har själv likvärdiga stats :p

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jappse
2013-01-23, 17:05
Följer 531 så brukar supersetta barbell curl mellan assistansövningarna för rygg.

ceejay
2013-01-23, 17:06
Ang. punkt 1.
Är det av just den anledningen som man inte ska köra rygg och biceps på samma dag? Att man inte orkar köra biceps fullt ut?

Ang. punkt 2.
Vi har bara en fullstor skivstång på vårt gym än så länge... den är på 20kg.
Men den orkar man ju iofs 4-6 reps med... tycker dock att det är lite obehagligt med en så bred stång...

1. ja

2. det är den du ska använda

cryx
2013-01-23, 17:45
Att köra med skivstång ökade min styrka i biceps. Se till att du inte svingar med vikten bara.