handdator

Visa fullständig version : 164 kg fetknopp - nu räcker det!


MrBigus
2013-01-23, 11:15
Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.


Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!

Amfksp
2013-01-23, 11:30
Du borde absolut redan nu börja med styrketräning.

Jeml
2013-01-23, 11:35
Du borde absolut redan nu börja med styrketräning.

+1 och jag tror du behöver gå ner mer än till 100kg innan en bulk är förmånligt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Provrörsbarn
2013-01-23, 11:37
Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.


Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!

1. Ensidig kost är oftast inget problem i sig, bara man får i sig alla vitaminer o mineraler så bryr ju sig kroppen inte om vad för något det är man äter. Tar du några vitaminer/mineraler?

2. Mina egna tankar kring din träning är att det hade ju varit bra om du började med styrketräning, du kommer behålla mer muskler under viktnedgången, det ger en ganska bra förbränning, Du kan ju köra ganska enkelt, börja med basövningar med rätt teknik, tror faktiskt du skulle gilla det när du väl kommer igång. Kondition som promenader och simmning kan göras men måste inte, du kan lika gärna äta mindre kalorier o få samma effekt.

3. Kosttillskott skulle isf kanske vara vitaminer/mineraler, jag märkte att under en deff/viktnedgång så ska man äta så mkt kalorier som möjligt, alltså inte dricka dem. Men får du i dig allt via mat så behövs inga kosttillskott. Pwo rekommenderar jag därimot, finns kalorifria, hjälpte mig med min träning väldigt mycket när jag gick på deff.

100kg låter mycket, tror det är bättre att du tar kg efter kg, små mål istället för ett så stort. Men det är upp till dig såklart!

Andra tips som jag kan ge är :

Power king/red bull suger free
Kaffe
Koffeintabletter
Cola zero eller liknande
PERIODISK FASTA! (bästa jag börjat med, passar dock inte alla)
Motivation i form av bilder, filmer och liknande.
Mäta sig, inte bara väga sig.


Du kommer säkert få massa hjälpa här! :)

begt
2013-01-23, 11:41
Du borde lägga in vilodagar också och knappast träna två gånger om dagen. I nuläget så har du skapligt hög energiförbrukning bara av att sitta still p.ga. din vikt. Att gå ned 1 kg i veckan är till och med det snabbt och att gå ned snabbare belastar kroppen mer. Dessutom kommer det antagligen bli aktuellt med att operera bort löshud och du måste vara viktstabil i något år troligen innan du får klartecken.

Kul att du gjort så stora framsteg, men kör inte på för hårt!

Styrketräning är bra, men lite konditionsträning är bra också för din hälsa och kan få din kropp att fungera mer som den ska.

Ronn
2013-01-23, 12:11
Skaka av dig tanken att det krävs en massa konditionsträning för att kunna gå ner. Läser man den inledande texten så verkar det som att du har uppfattningen om att det är din inaktivitet som varit boven bakom viktuppgången men rent krasst är det hur mycket man äter som styr vikten oavsett hur aktiv eller inaktiv man är, du kan vara väldigt aktiv men om du äter mer än du förbrukar så går du ändå upp och vice versa.

Konditionsträning är naturligtvis nyttigt på flera sätt men man ska inte överdriva det, gillar du att träna mycket så är det ju bara köra på men man ska inte känna tvång att träna mycket för då kommer man tappa intresset till slut, nu säger jag inte att det är så för dig men värt att ha i åtanke om du ibland känner så!

Motivationen måste ju såklart ha fått en boost av att ha gått ner fort men det är jätteviktigt att du hittar en kosthållning som håller i längden även när du börjar bli nöjd med vikten därför tror jag det är viktigt att du varierar mer vad du äter, till slut kanske du tröttnar på den ensidiga kosten så det är bra att ha variation redan från början! Och det är inget fel att äta saker man är "sugen" på ibland om det inte leder till överätande, vissa klarar av att begränsa sig medan andra kanske helt behöver utesluta vissa saker för att klara det.

Bra jobbat hittills hursomhelst! Det viktiga är att du bestämt dig och att du är öppen för kritik.

IronBug
2013-01-23, 12:15
Vill bara ge dig kudos för att du tagit tag i din kropp och hälsa.

Brinken
2013-01-23, 12:43
Jag vill också gratulera till att du fattat ett så bra beslut om att ta tag i din kropp! Det är stort och man känner verkligen att du är motiverad och väldigt intresserad av att skaffa dig kunskap om ämnet - KUL!

Jag kan inte annat än hålla med föregående inlägg också.

Hur bra det än går just nu (utan att låta negativ) stöter många på problem och motgångar på vägen. Det är en lång resa du har framför dig och därför tror jag att det redan nu kan vara bra att hitta ett verktyg för att behålla motivationen och kunna utvärdera resultaten genom hela resan. Vad som krävs är svårt att säga för det är väldigt individuellt..

Beroende på ekonomi och vad du blir personligt inspirerad av finns det flera alternativ. Här kommer några spontana förslag på vad som hjälp mig att hålla motivationen uppe. Jag har inte haft som mål att gå ner så mycket i vikt som du, men jag är medveten om att jag stöter på motgångar ibland med min träning och då har följande hjälpt att ha som rutin redan.

Sätt inte bara upp ett mål, utan flera delmål. Alla kanske inte behöver vara kroppsviktrelaterade, om du börjar styrketräna eller konditionsträna mer kan du ha som mål att varje pass öka vikten/antal repetitioner i en övning eller förbättra din tid på en distans/trampa längre.

Är du intresserad av siffror och statistik - dokumentera regelbundet vikt, fotografera, mät vissa delar på kroppen och gör en snygg motiverande graf som visar din resa.

För mat- och träningsdagbok. Om du hamnar på en platå där du under en period inte får önskat resultat kan du gå tillbaka i boken och se om du har gjort något annorlunda. För träningen kan du till exempel skapa ett konto på Funbeat eller liknande. Den finns som app också så du kan dokumentera alla pass enkelt i mobilen.

Du kan följa bloggar, instagram eller trådar på detta och andra forum av folk som genomfört en liknande resa eller har en kroppstyp du siktar mot.

Om du har råd - skaffa en coach som lägger upp din träning/kost och gör regelbundna mätningar och dokumentationer av ditt resultat.

Berätta för alla du har omkring dig om din resa så de förstår att det är på allvar - då kan de peppa dig och undvika att utsätta dig för onödiga frestelser.

Svårt att hitta motivation för att gå ut och röra på dig? Hitta en podcast eller flera som du börjar lyssna på. Det finns mängder att lyssna på i mobilen - exempelvis P3 Dokumentär, Alex & Sigges podcast, Filip och Fredrik och massa fler. Bestäm dig för att du bara får lyssna på den när du är ute och rör på dig. Då har du något att se fram emot även om det är regnigt eller kallt ute.

Det var bara några förslag på förebyggande saker/rutiner som kan hjälpa.

Jag tror på dig och hoppas du får en häftig resa!

Lycka till!
Daniel

Noppe
2013-01-23, 13:47
Jag vill också gratulera och önska dig all lycka på den långa vägen.

Finns mängder med metoder och sätt för att gå ner i vikt, men vad det igentligen går ut på är att ändra sin livsstil.

Så mitt råd är att tänka över hur du vill förändra ditt liv.
Försök hitta nån form av aktivitet som du trivs med och tycker är jätteroligt som du kan hålla på med en längre tid.
Kanske måste du testa dig fram för att hitta det som du tycker fungerar.
Tycker du inte om att ge dig ut och ta en promenad gör inte det då, utan hitta nåt som passar dig. Men jag tycker du ska ge allt en chans man vet aldrig.
Självklart så kommer saker och ting förändras med tiden på din resa, det gäller att hitta det som du kan leva med.

Sen är det ju jättebra att ni är två, kan ni stötta och pusha varandra.
Men försök att hitta nåt ni båda tycker är kul och gör detta tillsammans, tycker ni båda inte om så kör olika saker istället.

Klart det kommer bli en lång och jobbig väg framför dig, kan inte gå ut och festa med vänner och trycka i sig pizza , öl och annat blask varje helg.
Men det finns ju annat man kan äta och göra det gäller bara att hitta det i början.
Sen måste man tänka på risken för skador och dylikt. Gå inte ut för hårt i början, ta det steg för steg, se till att du har vilo dagar och känn efter hur du mår.

Märker att det blir mycket text nu men ska runda av.
Försök hitta nåt som du tycker är kul och kan leva med, känn alltid efter om du mår bra med det du gör.

Lycka till.

MrBigus
2013-01-23, 14:43
+1 och jag tror du behöver gå ner mer än till 100kg innan en bulk är förmånligt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag förstår vad du menar. Jag tror säker jag hinner med att tänka om rätt många gånger under resans gång.

1. Ensidig kost är oftast inget problem i sig, bara man får i sig alla vitaminer o mineraler så bryr ju sig kroppen inte om vad för något det är man äter. Tar du några vitaminer/mineraler?

Tack för inputen. Jag har fram till dags datum inta tagit några extra vitaminer. Jag har dock köpt lite nu. Skriver om det nedan.


2. Mina egna tankar kring din träning är att det hade ju varit bra om du började med styrketräning, du kommer behålla mer muskler under viktnedgången, det ger en ganska bra förbränning, Du kan ju köra ganska enkelt, börja med basövningar med rätt teknik, tror faktiskt du skulle gilla det när du väl kommer igång. Kondition som promenader och simmning kan göras men måste inte, du kan lika gärna äta mindre kalorier o få samma effekt.

Tack för tipset. Kommer från och med i morgon börja med styrketräning. Många har kommit med det tipset och jag tror tyvärr att mitt tidigare ställningstagande om att det är bättre att fokusera på ren viktnedgång och muskelbyggande är felaktigt. Tror det är nått jag lärt mig för länge sedan, dvs att viktnedgång kräver ett energiunderskott medan muskelbyggande kräver ett energiöverskott. Det verkar dock som det är en extremt förenklad sanning, och då alla jag pratat med och fått svar från på detta forum rekommenderar mig att styrketräna under min viktminskning kommer jag som sagt börja med detta redan i morgon. Det blir troligtvis ett simpass på morgonen och styrketräning på eftermiddagen. All hjälp med träningsschema skulle naturligtvis uppskattas =)


3. Kosttillskott skulle isf kanske vara vitaminer/mineraler, jag märkte att under en deff/viktnedgång så ska man äta så mkt kalorier som möjligt, alltså inte dricka dem. Men får du i dig allt via mat så behövs inga kosttillskott. Pwo rekommenderar jag därimot, finns kalorifria, hjälpte mig med min träning väldigt mycket när jag gick på deff.

Var inte i en butik i stan idag som säljer kosttillskott och annat. Jag förklarade för dem hur jag tränade, och även de rekommenderade mig att börja med styrketräning i kombination med min simning. Jag köpte efter deras rekommendation två produkter. En BWO (Animus Extreme Workout formula) samt en aminosyrakomplex (EAAnabol Xplode) som jag ska ta efter styrketräningen. Provade av ren nyfikenhet EAAnabol när jag kom hem och den smakade okej. Ungefär som att dricka rent socker ;)


100kg låter mycket, tror det är bättre att du tar kg efter kg, små mål istället för ett så stort. Men det är upp till dig såklart!

Andra tips som jag kan ge är :

Power king/red bull suger free
Kaffe
Koffeintabletter
Cola zero eller liknande
PERIODISK FASTA! (bästa jag börjat med, passar dock inte alla)
Motivation i form av bilder, filmer och liknande.
Mäta sig, inte bara väga sig.


Du kommer säkert få massa hjälpa här! :)


Återigen tack för all input. Dina tips var verkligen hjälpsamma. Jag tog lite bilder precis innan jag började i alla möjliga vinklar, och snart tänker jag nog ta nya bilder. Kanske även postar nått här.



Du borde lägga in vilodagar också och knappast träna två gånger om dagen. I nuläget så har du skapligt hög energiförbrukning bara av att sitta still p.ga. din vikt. Att gå ned 1 kg i veckan är till och med det snabbt och att gå ned snabbare belastar kroppen mer. Dessutom kommer det antagligen bli aktuellt med att operera bort löshud och du måste vara viktstabil i något år troligen innan du får klartecken.

Kul att du gjort så stora framsteg, men kör inte på för hårt!

Styrketräning är bra, men lite konditionsträning är bra också för din hälsa och kan få din kropp att fungera mer som den ska.

Tack för svaret. Jag tror den snabba initiala viktnedgången kommer avta mer och mer. Jag tror mycket kan beror på att jag gått från helt stillasittande till ett relativt aktivt liv. Två träningspass om dagen kanske är förmycket, men då jag har ett stillasittande arbete så kanske det fungerar med simning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen eller vad tror du? Vilodagar har du helt rätt i. Jag kommer lägga in det varje vecka. Räcker det med en, eller bör jag vila två dagar, och i så fall efter varandra?


Skaka av dig tanken att det krävs en massa konditionsträning för att kunna gå ner. Läser man den inledande texten så verkar det som att du har uppfattningen om att det är din inaktivitet som varit boven bakom viktuppgången men rent krasst är det hur mycket man äter som styr vikten oavsett hur aktiv eller inaktiv man är, du kan vara väldigt aktiv men om du äter mer än du förbrukar så går du ändå upp och vice versa.

Konditionsträning är naturligtvis nyttigt på flera sätt men man ska inte överdriva det, gillar du att träna mycket så är det ju bara köra på men man ska inte känna tvång att träna mycket för då kommer man tappa intresset till slut, nu säger jag inte att det är så för dig men värt att ha i åtanke om du ibland känner så!

Motivationen måste ju såklart ha fått en boost av att ha gått ner fort men det är jätteviktigt att du hittar en kosthållning som håller i längden även när du börjar bli nöjd med vikten därför tror jag det är viktigt att du varierar mer vad du äter, till slut kanske du tröttnar på den ensidiga kosten så det är bra att ha variation redan från början! Och det är inget fel att äta saker man är "sugen" på ibland om det inte leder till överätande, vissa klarar av att begränsa sig medan andra kanske helt behöver utesluta vissa saker för att klara det.

Bra jobbat hittills hursomhelst! Det viktiga är att du bestämt dig och att du är öppen för kritik.


Kosten är naturligtvis A och O. Jag har dock (sant eller ej?) tidigare misstänkt att min förbränning varit ovanligt låg. Jag har för mig att jag kollade någon tabell som sa att jag med min vikt skulle förbränna runt 5-6000 kcal om dagen. Det lät konstigt eftersom jag i de flesta fall inte åt så mycket när jag började räkna. Även om jag räknade rätt eller ej är det viktiga precis som du skriver att det viktiga är att man bestämmer sig. Många säger att det är lätt att gå ned i vikt, men svårt att hålla den. Det är naturligtvis helt sant. Jag kommer naturligtvis äta fler saker en det jag skriver om ovan, så alla förslag på bra kost tas tacksamt emot. Vill variera mig mer för att på så sätt få en mer långsiktig kost som är lättare att hålla även då jag är nöjd med min kropp.

Vill bara ge dig kudos för att du tagit tag i din kropp och hälsa.

Tackar =)



Jag vill också gratulera till att du fattat ett så bra beslut om att ta tag i din kropp! Det är stort och man känner verkligen att du är motiverad och väldigt intresserad av att skaffa dig kunskap om ämnet - KUL!

Jag kan inte annat än hålla med föregående inlägg också.

Hur bra det än går just nu (utan att låta negativ) stöter många på problem och motgångar på vägen. Det är en lång resa du har framför dig och därför tror jag att det redan nu kan vara bra att hitta ett verktyg för att behålla motivationen och kunna utvärdera resultaten genom hela resan. Vad som krävs är svårt att säga för det är väldigt individuellt..

Beroende på ekonomi och vad du blir personligt inspirerad av finns det flera alternativ. Här kommer några spontana förslag på vad som hjälp mig att hålla motivationen uppe. Jag har inte haft som mål att gå ner så mycket i vikt som du, men jag är medveten om att jag stöter på motgångar ibland med min träning och då har följande hjälpt att ha som rutin redan.

Sätt inte bara upp ett mål, utan flera delmål. Alla kanske inte behöver vara kroppsviktrelaterade, om du börjar styrketräna eller konditionsträna mer kan du ha som mål att varje pass öka vikten/antal repetitioner i en övning eller förbättra din tid på en distans/trampa längre.

Är du intresserad av siffror och statistik - dokumentera regelbundet vikt, fotografera, mät vissa delar på kroppen och gör en snygg motiverande graf som visar din resa.

För mat- och träningsdagbok. Om du hamnar på en platå där du under en period inte får önskat resultat kan du gå tillbaka i boken och se om du har gjort något annorlunda. För träningen kan du till exempel skapa ett konto på Funbeat eller liknande. Den finns som app också så du kan dokumentera alla pass enkelt i mobilen.

Du kan följa bloggar, instagram eller trådar på detta och andra forum av folk som genomfört en liknande resa eller har en kroppstyp du siktar mot.

Om du har råd - skaffa en coach som lägger upp din träning/kost och gör regelbundna mätningar och dokumentationer av ditt resultat.

Berätta för alla du har omkring dig om din resa så de förstår att det är på allvar - då kan de peppa dig och undvika att utsätta dig för onödiga frestelser.

Svårt att hitta motivation för att gå ut och röra på dig? Hitta en podcast eller flera som du börjar lyssna på. Det finns mängder att lyssna på i mobilen - exempelvis P3 Dokumentär, Alex & Sigges podcast, Filip och Fredrik och massa fler. Bestäm dig för att du bara får lyssna på den när du är ute och rör på dig. Då har du något att se fram emot även om det är regnigt eller kallt ute.

Det var bara några förslag på förebyggande saker/rutiner som kan hjälpa.

Jag tror på dig och hoppas du får en häftig resa!

Lycka till!
Daniel


Tusen tack för alla tips. Kommer börja föra någon form av träningsbok/dokumentation så jag enklare skall kunna se mina resultat. Jag ska börja idag med att lägga upp ett styrketräningsschema för 5-6 dagar i veckan. Tar tacksamt emot alla tips om detta =)

begt
2013-01-23, 14:49
Konditionsträna och styrketräna inte på samma dag. Du får sämre resultat av styrketräningen då.

Om du tycker du är stillasittande kan du resa dig upp och gå någon minut istället. Man måste inte träna varje dag alls. Även elitidrottare har dagar där de är mest sängliggande.

Formler för energiförbrukning passar inte alls för överviktiga då övervikten består av en massa fett.

Angående vilodagar så skulle jag säga åtminstone 2 för din del då du inte har träningsvana. Försök att inte lägga dem på rad.

MrBigus
2013-01-23, 15:10
Jag vill också gratulera och önska dig all lycka på den långa vägen.

Finns mängder med metoder och sätt för att gå ner i vikt, men vad det igentligen går ut på är att ändra sin livsstil.

Så mitt råd är att tänka över hur du vill förändra ditt liv.
Försök hitta nån form av aktivitet som du trivs med och tycker är jätteroligt som du kan hålla på med en längre tid.
Kanske måste du testa dig fram för att hitta det som du tycker fungerar.
Tycker du inte om att ge dig ut och ta en promenad gör inte det då, utan hitta nåt som passar dig. Men jag tycker du ska ge allt en chans man vet aldrig.
Självklart så kommer saker och ting förändras med tiden på din resa, det gäller att hitta det som du kan leva med.

Sen är det ju jättebra att ni är två, kan ni stötta och pusha varandra.
Men försök att hitta nåt ni båda tycker är kul och gör detta tillsammans, tycker ni båda inte om så kör olika saker istället.

Klart det kommer bli en lång och jobbig väg framför dig, kan inte gå ut och festa med vänner och trycka i sig pizza , öl och annat blask varje helg.
Men det finns ju annat man kan äta och göra det gäller bara att hitta det i början.
Sen måste man tänka på risken för skador och dylikt. Gå inte ut för hårt i början, ta det steg för steg, se till att du har vilo dagar och känn efter hur du mår.

Märker att det blir mycket text nu men ska runda av.
Försök hitta nåt som du tycker är kul och kan leva med, känn alltid efter om du mår bra med det du gör.

Lycka till.
Tack för ditt svar =)
Jag har hållit på med både styrketräning och simning i min ungdom så jag tror det är mycket varför jag uppskattar simning. Nu när jag börjar med styrketräning igen tror jag att jag kommer gilla det. Vet att jag provat t.ex. löpband när jag var yngre, men gillade det inte alls. Ska jag hålla motivationen uppe är det mycket riktigt som du säger att hitta något som jag trivs med och tycker om.

Konditionsträna och styrketräna inte på samma dag. Du får sämre resultat av styrketräningen då.

Om du tycker du är stillasittande kan du resa dig upp och gå någon minut istället. Man måste inte träna varje dag alls. Även elitidrottare har dagar där de är mest sängliggande.

Formler för energiförbrukning passar inte alls för överviktiga då övervikten består av en massa fett.

Angående vilodagar så skulle jag säga åtminstone 2 för din del då du inte har träningsvana. Försök att inte lägga dem på rad.
Tack för tipset. Har också läst något om det tidigare. Hittade någon blogg om det: http://www.styrkelabbet.se/konditionstraning-och-styrketraning/
Är därför lite osäker på hur jag kan lägga upp träningen. Simningen trivs jag verkligen med, men vill naturligtvis styrketräna samtidigt. Hur tror du det skulle fungera om jag simmar som jag gör nu på morgonen, och styrketränar på seneftermiddagen/kvällen? Efter simningen känner jag det i hela kroppen. Svårt att beskriva hur, men det känns otroligt skönt. Jag är dock inte i närheten så trött och slut som jag blir efter t.ex. 10 minuter på motionscykeln.

Om du har tid och lust får du gärna hjälpa mig med ett träningsschema. Vilodagar som skulle passa mig är onsdagar och lördagar.

King Grub
2013-01-23, 15:11
Hur tror du det skulle fungera om jag simmar som jag gör nu på morgonen, och styrketränar på seneftermiddagen/kvällen?

Det går bra.

begt
2013-01-23, 15:15
Det går bra.

Går gör det väl, och direkt dåligt är det väl inte. Men en som saknar träningsvana tjänar nog mer på att sprida ut träningen på olika dagar.

King Grub
2013-01-23, 15:17
Helt övertygad om att det är upplägget som han trivs med och kommer att fortsätta med som kommer att ge bäst resultat. Och det har aldrig varit "direkt dåligt" att träna kondition på morgonen och styrka på kvällen för att komma i form. Det är nog det populäraste och effektivaste upplägget av alla, och om det är något personen i fråga själv önskar - desto bättre.

Beemel
2013-01-23, 15:20
Jag kan för lite för att ge dig några riktigt bra tips. Överlåter det därför med varm hand till forumets alla kunniga medlemmar.
Det enda jag tänkte göra är att gratulera dig till dit val och dina framgångar hittills och önska dig lycka till i fortsättningen.

begt
2013-01-23, 15:22
Helt övertygad om att det är upplägget som han trivs med och kommer att fortsätta med som kommer att ge bäst resultat. Och det har aldrig varit "direkt dåligt" att träna kondition på morgonen och styrka på kvällen för att komma i form. Det är nog det populäraste och effektivaste upplägget av alla, och om det är något personen i fråga själv önskar - desto bättre.

Ja, så länge han trivs med det i längden, och resultaten, utan att bränna ut sig finns det ingen anledning att inte fortsätta.

MrBigus
2013-01-23, 16:15
Helt övertygad om att det är upplägget som han trivs med och kommer att fortsätta med som kommer att ge bäst resultat. Och det har aldrig varit "direkt dåligt" att träna kondition på morgonen och styrka på kvällen för att komma i form. Det är nog det populäraste och effektivaste upplägget av alla, och om det är något personen i fråga själv önskar - desto bättre.

Tack för inputen. Du är vad jag förstått en högt ansedd medlem av detta forum så det känns skönt att få höra det av dig. Om jag får vara fräck att fråga, skulle jag villa passa på att ha råd gällande program för styrketräning? Jag kommer att träna mån, tid, tor, fre,söndag, dvs fem dagar i veckan. Jag tränar på ett vanligt fitnessgym, men det finns också en del fria vikter. Om jag förstått saken rätt är det sista att rekommendera. Samtidigt är min rörlighet inte riktigt superb, men basövningar med fria vikter är väl att föredra framför maskiner om jag förstått saken rätt? Hur borde jag lägga upp dagarna?

Återigen, tack för hjälpen.

Noppe
2013-01-23, 16:29
Tack för inputen. Du är vad jag förstått en högt ansedd medlem av detta forum så det känns skönt att få höra det av dig. Om jag får vara fräck att fråga, skulle jag villa passa på att ha råd gällande program för styrketräning? Jag kommer att träna mån, tid, tor, fre,söndag, dvs fem dagar i veckan. Jag tränar på ett vanligt fitnessgym, men det finns också en del fria vikter. Om jag förstått saken rätt är det sista att rekommendera. Samtidigt är min rörlighet inte riktigt superb, men basövningar med fria vikter är väl att föredra framför maskiner om jag förstått saken rätt? Hur borde jag lägga upp dagarna?

Återigen, tack för hjälpen.

Nu riktade du dig mot King Grub, men tänkte att det kan vara bra att veta först om du har problem med knän eller annat.
Tycker att knöböj och marklyft är nåt man kan satsa på längre fram?.
Du kanske är smidig/vig vad vet jag, men kan vara lätt att inte riktigt komma ner etc vid dessa övningar.
Annars så borde ju andra övningar med fria vikter fungera fint.

Grub får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar :)

lamerica80
2013-01-23, 16:33
Jag kan verkligen rekomendera dig att köpa boken "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun.

http://www.bokus.com/bok/9789197342957/allt-om-fettforbranning-1/

Där har du i princip allt du behöver veta inom två pärmar.

Jag vet en kille som rasade 50-60 kilo bara genom att börja äta nyttigare och röra på sig. Han körde långpromenader, dagarna i ända så mycket han bara kunde. Grotta inte ner dig för mycket i kosttillskott (förutom multivitamin), aminosyror och allt möjligt. Keep it simple, ät nyttigt och med rätt balans,rör på dig, svettas och se till att ligga på ett bra kaloriunderskott varje dag.

Alkohol, pizza och annat skräp är för andra och inte för oss som bryr oss om att gå ner i vikt och hålla den.

Ett besök hos doktorn är nog också en bra ide för att säkerställa att hjärta och annat mår bra. Han kan även rekomendera dig vilken träningsform är bäst. Jag är ingen läkare, men jag tror inte tung styrketräning är opimalt om man lider av kraftig övervikt (hjärta, blodtryck)

begt
2013-01-23, 16:36
Jag kan verkligen rekomendera dig att köpa boken "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun.

http://www.bokus.com/bok/9789197342957/allt-om-fettforbranning-1/

Där har du i princip allt du behöver veta inom två pärmar.

Jag vet en kille som rasade 50-60 kilo bara genom att börja äta nyttigare och röra på sig. Han körde långpromenader, dagarna i ända så mycket han bara kunde. Grotta inte ner dig för mycket i kosttillskott (förutom multivitamin), bulk och aminosyror och allt möjligt. Keep it simple, ät nyttigt och med rätt balans,rör på dig, svettas och se till att ligga på ett bra kaloriunderskott varje dag.

Alkohol, pizza och annat skräp är för andra och inte för oss som bryr oss om att gå ner i vikt och hålla den.

Ett besök hos doktorn är nog också en bra ide för att säkerställa att hjärta och annat mår bra. Han kan även rekomendera dig vilken träningsform är bäst. Jag är ingen läkare, men jag tror inte tung styrketräning är opimalt om man lider av kraftig övervikt (hjärta, blodtryck)

Overkill. Finns ingen anledning till att gå ned mycket mer än 1 kg i veckan. Det är en nog stor omställning för kroppen att gå ifrån totalt passiv till aktiv. Låt det ta lite längre tid, det är bäst både för kropp och sinne.

Noppe
2013-01-23, 16:49
Jag kan verkligen rekomendera dig att köpa boken "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun.

http://www.bokus.com/bok/9789197342957/allt-om-fettforbranning-1/

Där har du i princip allt du behöver veta inom två pärmar.

Jag vet en kille som rasade 50-60 kilo bara genom att börja äta nyttigare och röra på sig. Han körde långpromenader, dagarna i ända så mycket han bara kunde. Grotta inte ner dig för mycket i kosttillskott (förutom multivitamin), aminosyror och allt möjligt. Keep it simple, ät nyttigt och med rätt balans,rör på dig, svettas och se till att ligga på ett bra kaloriunderskott varje dag.

Alkohol, pizza och annat skräp är för andra och inte för oss som bryr oss om att gå ner i vikt och hålla den.

Ett besök hos doktorn är nog också en bra ide för att säkerställa att hjärta och annat mår bra. Han kan även rekomendera dig vilken träningsform är bäst. Jag är ingen läkare, men jag tror inte tung styrketräning är opimalt om man lider av kraftig övervikt (hjärta, blodtryck)

Håller inte med här, långa promenader varje dag fungerar, men det sliter oerhört mycket på kroppen. Har själv testat på detta och gick då ner ~20kg.
Till slut orkar inte kroppen med, jag fick väldigt stora problem med hälsenor och dylikt. Speciellt under vinter är risken större.
Lagom mängd är alltid bäst, man ska inte överdriva.
Nu är vi människor olika, men det är stor risk för skador i det upplägget.

Sen behöver han inte träna tung styrketräning utan kör väldigt lugnt i början.
Han bär förmodligen på ganska mycket muskler tanke på hur mycket han har vägt sen innan, och det vill man ju så klart försöka behålla.

Men att besöka en doktor är ingen dum idé.

lamerica80
2013-01-23, 16:54
Overkill. Finns ingen anledning till att gå ned mycket mer än 1 kg i veckan. Det är en nog stor omställning för kroppen att gå ifrån totalt passiv till aktiv. Låt det ta lite längre tid, det är bäst både för kropp och sinne.

Rasa var väl fel ord av mig. Tog honom lång tid att gå ner. Min poäng var att det i slutändan handlar om att röra på sig (hur självklart det än verkar). Har sett många "tjockisar" sluta gå till gymmet efter ett tag då inte känner sig bekväma där.

Bra att du tar tag i saken TS och lycka till!!

begt
2013-01-23, 16:56
Rasa var väl fel ord av mig. Tog honom lång tid att gå ner. Min poäng var att det i slutändan handlar om att röra på sig (hur självklart det än verkar). Har sett många "tjockisar" sluta gå till gymmet efter ett tag då inte känner sig bekväma där.

Bra att du tar tag i saken TS och lycka till!!

Då åt han för mycket eller så fungerade inte kroppen som den skulle. Att gå timmevis om dagen med grav övervikt är inte bra för leder osv.

Lychgate
2013-01-23, 17:00
Jag kan verkligen rekomendera dig att köpa boken "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun.

http://www.bokus.com/bok/9789197342957/allt-om-fettforbranning-1/

Där har du i princip allt du behöver veta inom två pärmar.

Jag vet en kille som rasade 50-60 kilo bara genom att börja äta nyttigare och röra på sig. Han körde långpromenader, dagarna i ända så mycket han bara kunde. Grotta inte ner dig för mycket i kosttillskott (förutom multivitamin), aminosyror och allt möjligt. Keep it simple, ät nyttigt och med rätt balans,rör på dig, svettas och se till att ligga på ett bra kaloriunderskott varje dag.

Alkohol, pizza och annat skräp är för andra och inte för oss som bryr oss om att gå ner i vikt och hålla den.

Ett besök hos doktorn är nog också en bra ide för att säkerställa att hjärta och annat mår bra. Han kan även rekomendera dig vilken träningsform är bäst. Jag är ingen läkare, men jag tror inte tung styrketräning är opimalt om man lider av kraftig övervikt (hjärta, blodtryck)

Håller inte med om något av ovanstående.


Fixa kosten, styrketräna, skit i cardio.

lamerica80
2013-01-23, 17:46
Håller inte med om något av ovanstående.


Fixa kosten, styrketräna, skit i cardio.

Vill du motivera detta?

begt
2013-01-23, 17:48
Vill du motivera detta?

Du kan ju läsa hans journal "3 års träning i bilder" längst ned i hans inlägg.

Lychgate
2013-01-23, 18:03
Vill du motivera detta?

1: Du länkar till populärs "vetenskaplig" litteratur.

2: Du ger generella tips som kan ha katastrofala följder om man inte tar tiden och faktiskt läser upp om kroppen. Påfrestningen av timmeslånga promenader med grav övervikt är inte bra för lederna, och då räknar jag inte med underskott av mat intag.

3: Alkohol, pizza och "skräp" går utmärkt att förtära under en diet förutsatt att man inte äter överdrivna mängder och anpassar sig genom att antingen låta dieten ta längre tid eller ändra intaget för att passa makronutrientsfördelningen.

4: Läkare specialiserar sig på sjukdommar, inte någon som är frisk men är överviktig eller har fetma. Dom fysiologiska effekterna gällande träning är inte heller en central del av allmän medicinsk utbildning. Standard svaret kommer vara 30 min promenad om dagen för motionen och VLCD/Gastric för kosten.

Gober
2013-01-23, 18:57
Nu är jag lite lat och har inte läst alla inlägg. Men för sjutton, gör inte misstaget att vänta med styrketräningen. Kör igång direkt med detta, du kommer inte ångra dig.

Jag vet att det för en del känns lite jobbigt att köra på ett gym bland massa folk när man är riktigt tung, kanske du också känner så. Men skit i det, kör på bara! Det finns en hel del exempel bla här på Kolo där man ser hur otroligt mycket bättre resultatet blir i slutändan av att kraftigt överviktiga tränat styrka under viktnedgången.

Lycka nu till med ditt nya liv!

Löpsko
2013-01-23, 19:31
No offence men ni som tror att man ska optimera med att inte träna styrka och kondition på samma dag är nog fel ute. Alla har inte som mål att ställa upp i mr olympia.
Att väga så pass mycket så är nog varje kg man går ner värdefullt, men att lägga fokus på kondition och köra några få pass tung styrketräning på den vikten skulle iaf jag göra.(Jag gjorde det från 110-80).

Exdiaq
2013-01-23, 19:35
Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.


Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!

1. Kanske inte är att föredra att det blir allt för ensidigt. Under min förra viktnedgångsperiod åt jag samma sak 4 dagar i rad vilket blev lite tröttsamt. Började utöka den mentala recept-banken med 1 recept i veckan ungefär och rätt snabbt hade jag runt 20-25 rätter jag snabbt kunde slänga ihop och som jag visste näringsinnehållet på nästan utantill.

2. Riktig styrketräning hade varit bra. Å andra sidan belastas dina senor, ligament och muskler tillräckligt när du drar runt på den vikten samt går från inaktiv till lätt aktiv. Kör på någon månad till så här i alla fall.

3. Funkar det och känns bra så fortsätt.

4. Få till maten ordentligt först och kom in i rutiner.

5. Fullt rimligt.

Bigman31
2013-01-23, 21:51
Grym resa du har framför dig!
Själv gör jag en resa från nära 200kg ner mot första slutmålet på 120kg. Jo - jag vet att det kommer att ta tid. Men det FÅR det göra. Det tog ett tag att bygga upp den misskötta kropp jag har idag så då får det ta tid att "laga" den också.

Jag har i tre o en halv vecka nu lagt om min kost till "normal mat" och försöker att äta proteinrikt. Till detta tränar jag 3-4 gånger per vecka. Det är faktiskt rätt kul - så det brukar bli fyra ggr. Kliver just nu ner med 2kg per vecka och det är en ganska lagom minskning säger dom jag pratat med.

Och då äter jag en varierad kost och går inte hungrig.

Däremot saknar jag att äta en rejäl kebabpizza och käka lite ostbågar - men det här är jävligt mycket trevligare :D

Gober
2013-01-23, 22:09
Grym resa du har framför dig!
Själv gör jag en resa från nära 200kg ner mot första slutmålet på 120kg. Jo - jag vet att det kommer att ta tid. Men det FÅR det göra. Det tog ett tag att bygga upp den misskötta kropp jag har idag så då får det ta tid att "laga" den också.

Jag har i tre o en halv vecka nu lagt om min kost till "normal mat" och försöker att äta proteinrikt. Till detta tränar jag 3-4 gånger per vecka. Det är faktiskt rätt kul - så det brukar bli fyra ggr. Kliver just nu ner med 2kg per vecka och det är en ganska lagom minskning säger dom jag pratat med.

Och då äter jag en varierad kost och går inte hungrig.

Däremot saknar jag att äta en rejäl kebabpizza och käka lite ostbågar - men det här är jävligt mycket trevligare :D

200kg, stabil gosse. Önskar även dig stort lycka till! Gräset ÄR nog grönare på andra sidan i erat fall :-)

Lychgate
2013-01-23, 22:24
Flikar in med att jag anser att man bör göra en saktare viktnedgång även om man har stor fetma om man är osäker om man kan få plastiskoperationer för att fixa huden senare. Inte bara för det visuella utan det blir en risk för bland annat svampinfektioner om man har mycket lös hud.

Löpsko
2013-01-23, 22:33
Flikar in med att jag anser att man bör göra en saktare viktnedgång även om man har stor fetma om man är osäker om man kan få plastiskoperationer för att fixa huden senare. Inte bara för det visuella utan det blir en risk för bland annat svampinfektioner om man har mycket lös hud.

Om man får svamp infektioner så får man väll även operationen för att rätta till det?

Lychgate
2013-01-23, 22:49
Om man får svamp infektioner så får man väll även operationen för att rätta till det?

Ja. Om jag minns rätt så var det anledningen till att Erik Eriksson här på forumet fick sin bukplastik. Dock kan jag inte reglerna gällande detta ingående då det aldrig varit aktuellt. Mouline/EE? :d

Mouline
2013-01-23, 22:56
Ja. Om jag minns rätt så var det anledningen till att Erik Eriksson här på forumet fick sin bukplastik. Dock kan jag inte reglerna gällande detta ingående då det aldrig varit aktuellt. Mouline/EE? :d

Jag blev först nekad i ett halvår till en hudoperation men efter många stridigheter med media som vapen fick jag mitt lapptäcke på magen bortskuret av orsaken "risk till infektion". Har lika stor risk för magen som på brösten men det sket dom i höhö..

Jag körde aldrig styrke vilket jag ångrar djupt i efterhand. Hade jag dagens kunskap skulle jag gjort det annorlunda men jag nådde mitt mål snabbt.

Kombinera styrka med kondis men försök ha några timmars mellanrum så kroppen kan återhämta sig. Gå/jogga/simma på fastande mage på morgon.

Erik Eriksson
2013-01-23, 23:14
Ja. Om jag minns rätt så var det anledningen till att Erik Eriksson här på forumet fick sin bukplastik. Dock kan jag inte reglerna gällande detta ingående då det aldrig varit aktuellt. Mouline/EE? :d

Jag blev nekad operation första gången då jag vägde någonstans mellan 105-110 kilo. Då fick jag inte ens träffa kirurgen personligen utan jag fick ett samtal där de hänvisade till BMI och att jag skulle komma tillbaka när jag vägde under 89 kilo.

Andra gången vägde jag 74 kilo och då fick jag träffa kirurg. Han var klar och tydlig med att landstinget enbart bekostade operation om fysiska komplikationer kunde uppstå (så som t.ex. risk för eksem under den hängande huden). Han påpekade tydligt att de inte utför operation pga kosmetiska skäl så som att det ser fult ut, eller för att man lider psykiskt.

Vad jag läst utifrån andras berättelser är det skillnad på hur pass noggrann undersökning man utsätts för. I vissa fall ska de ha mätt längden på den hängande huden för att avgöra huruvida operation var befogad eller ej. Hur pass sanningsenliga dessa återberättelser är kan jag inte uttala mig om. I mitt fall så tittade han på mig, kände lite på skinnet och konstaterade att operation var befogad utan några tvivel eller mätningar.

Förövrigt vill jag passa på att ge en stor tumme upp till MrBigus för ett riktigt fint initiativ! :thumbup:

G_lund
2013-01-23, 23:35
Hej Forum,


Hej!

Var det dig jag pratade med i simhallen idag?
Vilken stad bor du i? (PM:a om du inte vill skriva här )

Gött att du börjat simma, perfekt träningsform!

Testa även på styrketräningen, som många här redan nämnt har det många fördelar. Det ökar förbränningen och kroppen fattar att den måste behålla musklerna trots att du ligger på kaloriminus.

Välkommen till Kolo! :)
Mvh.

lolitalord
2013-01-24, 04:17
Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.


Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!


HAHAH jag läste först det som att du simmar eller promenerar till gymmet. Jag tänkte vadå simmar till gymmet? Men iaf riktigt grymt av dig att ta tag i det. :)

Jag tycker också om att äta enformigt, det känns lättare så. Så det ska jag inte klaga på angående din kost. Däremot tycker jag att du ska äta kolhydrater och fett. Du lever ju i princip på protein. Det kanske funkar nu, men eftersom du har en lång väg att gå så tycker jag det är fel att börja så. Du vill ju må bra hela tiden också, du skriver ju redan nu att du inte orkar på gymmet. Skulle du efter ett tag stanna till i vikten så kan du då undan för undan ta bort lite kolhydrater.

lolitalord
2013-01-24, 04:20
Jag kan verkligen rekomendera dig att köpa boken "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun.

http://www.bokus.com/bok/9789197342957/allt-om-fettforbranning-1/

Där har du i princip allt du behöver veta inom två pärmar.

Jag vet en kille som rasade 50-60 kilo bara genom att börja äta nyttigare och röra på sig. Han körde långpromenader, dagarna i ända så mycket han bara kunde. Grotta inte ner dig för mycket i kosttillskott (förutom multivitamin), aminosyror och allt möjligt. Keep it simple, ät nyttigt och med rätt balans,rör på dig, svettas och se till att ligga på ett bra kaloriunderskott varje dag.

Alkohol, pizza och annat skräp är för andra och inte för oss som bryr oss om att gå ner i vikt och hålla den.

Ett besök hos doktorn är nog också en bra ide för att säkerställa att hjärta och annat mår bra. Han kan även rekomendera dig vilken träningsform är bäst. Jag är ingen läkare, men jag tror inte tung styrketräning är opimalt om man lider av kraftig övervikt (hjärta, blodtryck)

Tycker det låter bra som du säger jag. Tänkte köra så själv. Äta bra mat och promenera så mycket det bara går :)

MrBigus
2013-01-24, 07:33
Tack för all skön respons. Jag satt igår och läste lite om schema för styrketräning. Vad tror ni om det här upplägget för de olika muskelgrupperna?

MÅNDAG
Rygg
Triceps

TISDAG
Axlar
Traps

ONSDAG
Vila

TORSDAG
Ben

FREDAG
Mage

LÖRDAG
Vila

SÖNDAG
Bröst
Triceps

Nödvändigt med isolationsövningar, eller ska jag satsa på basövningarna? Misstänker det sistnämnda. Är lite orolig för knäna då jag tidigare känt smärta i dem tex när jag gått i trappor. Funderar därför att undvika benböj, men vet att de har några maskiner för ben på mitt gym. Är dock mer förtjust i fria vikter. Finns det någon bra sida med övningar med tydliga bilder?

Lychgate
2013-01-24, 07:45
MÅNDAG
Rygg
Biceps

TISDAG
Mage
Vader
Underarmar

ONSDAG
Vila

TORSDAG
Axlar

FREDAG
Ben

LÖRDAG
Vila

SÖNDAG
Bröst
Triceps


Ändrat som jag tycker.


Nödvändigt med isolationsövningar, eller ska jag satsa på basövningarna? Misstänker det sistnämnda. Är lite orolig för knäna då jag tidigare känt smärta i dem tex när jag gått i trappor. Funderar därför att undvika benböj, men vet att de har några maskiner för ben på mitt gym. Är dock mer förtjust i fria vikter. Finns det någon bra sida med övningar med tydliga bilder?
Räcker med basövningar. Om du kan träna knäböj beror på typen av smärtan och om det är muskulärt eller i lederna. Gå till en sjukgymnast eller träna på själv om det känns ok.

ChrisRiddick
2013-01-24, 11:27
Finns det någon bra sida med övningar med tydliga bilder?

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/

Inga jättetydliga förklaringar med du får en överblick i alla fall. användarvänligt med, bara klicka vilen muskelgrupp du vill träna så raddas övningarna upp.


Kul att du bestämt dig för att ta tag i det:) kör hårt!

begt
2013-01-24, 11:32
Kanske köra som lychgate sa men ta ett simpass på lördagen eller någon gång du känner för det. Om du har långtråkigt på helgerna, då du inte jobbar, så är det mycket bättre att simma än att inte göra något vettigt.

MrBigus
2013-01-24, 11:39
Ändrat som jag tycker.


Räcker med basövningar. Om du kan träna knäböj beror på typen av smärtan och om det är muskulärt eller i lederna. Gå till en sjukgymnast eller träna på själv om det känns ok.

Tusen tack för svaret. Jag kommer köra på ditt träningsschema med start from ikväll.

Jag kollade dina bilder. Sjukt imponerande och starkt jobbat. Har du några generella råd gällande kosten före och efter träning? Just nu är min variation högs begränsad pga bristande fantasi, men det jag äter under dagen är mini keso, makrill och köttfärsås (tioprocentig med ca hälften grönsaker). Är det något jag ska undvika eller tänka på att få i mig före eller efter träningen av fett, protein, snabba/långsamma kolhydrater?

Kör även en PWO (Animus) innan träningen och en EAA (Amino EAAnabol Xplode) efter träningen. Jag har dock varit lite slarvig och tagit EAA ca 30 minuter efter träning. Vad jag förstått skall man ta den direkt efter träning? Går den i så fall att ta med till gymmet, eller blir den försämrad?

begt
2013-01-24, 11:54
Det finns mycket som tyder på att man ska ta protein både före och efter. En del studier pekar på att det är viktigare med protein före (King Grub tog upp det här i en tråd).

Under träning är proteinsyntesen och nedbrytningen nedtryckt men ungefär en timma efter passet skjuter proteinsyntesen i höjden om man ätit rätt. Protein just före passet och sedan en halv timme efteråt verkade bra.

För att göra det enkelt. Ät protein före träning och efter. Men det är knappast något som man kan tajma perfekt, så det är inget att nojja sig över. Glöm inte att äta riktigt mat med kolhydrater också.

MrBigus
2013-01-24, 12:50
Är det den här tråden du menar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&pp=15&highlight=whey ?

Har läst de första sex sidorna, och om jag förstår det rätt är det optimala att dricka protein precis innan träningspasset, samt 1,2 och 3 timmar efter passet.

Läser vidare i samma tråd av King Grub:
Jämför du intag av EAA direkt före med direkt efter träning så stimulerar båda proteinsyntesen, men intag före gör det ett par hundra procent effektivare.

Nu dricker jag inga proteindrycker alls, och jag tar EAA efter träningen. Skulle det vara klokare/bättre att ta EAAn direkt före träningen, och kanske efter också? Hur viktigt är det för mig att börja dricka proteindrinkar?

begt
2013-01-24, 12:54
Japp, det är rätt tråd.

Om du kan äta vanlig mat är det inget fel med det, vanlig mat innehåller också essentiella aminosyror men i lägre halter. Fördelen med EAA är att det ger väldigt lite kalorier.

Gober
2013-01-24, 12:55
Jag tycker inte att du ska splitta upp träningen som du skriver. Jag tycker att det är bättre att köra helkropp eller Splitta ben/överkropp.

3 helkroppspass i veckan eller 2 överkropp och 2 benpass. Lägg störst vikt vid basövningar.

Eller ta ett färdigt program som lämpar sig bra för nybörjare, tex 5x5, starting strength eller liknande. Det är viktigt att bygga upp en bra grund från starten, inte börja med någon slags bodybuilder-splitt, jag tror du kommer tjäna mer på att välja något av de alternativen jag skrev, både när det gäller styrka och muskelbygge. Min personliga åsikt.

bighulken
2013-01-24, 13:13
bra att ta beslut om att göra något...
har inte läst alla svar du fått,men men.....många är de.......lol

sen så tänker många på hur de skulle göra osv,vad som funkat bäst för dem.

varje person är olika till viss del.så man må ta sin egen väg.men lite tips å tricks finns det ju alltid,gäller bara att sålla dem då......lol.

men börjar man träna lite lätt så är det bra.träning i början kan vara lite allt möjligt.promenader är bra,i vart fall var det de för mig.iom att jag väger så pass mycket så funkar det inte med löpning,även fast jag skulle vilja det.

sen att vara på gymet är väl också bra.prova litet på alla övningar osv.där kan det vara bra med någon som kan instruera om övningarna.

sen käkar man lite mera medvetet,och det gör ju också bra för kroppen.
man bör inte lägga för mkt tankeverksamhet på protein å andra kost tillskott i början.först träna å promenera,och äta bra husmanskost i lagom mängd.

lycka till nu med din resa......och det tar sin tid,ska du veta,så ge int upp!!!!
och ger du upp nån dag,så kan du alltid komma tillbaka dagen efter med ny energi..........;-)

Noppe
2013-01-24, 16:17
Vill bara tillägga att det är väldigt viktigt att du känner av hela tiden hur det känns. Det kan ju visa sig framöver att du måste modifera ditt schema till nåt som känns bättre.
Efter en tid kanske det visa sig att du inte orkar med, eller nån övning som inte fungerar, esymptom på skador och dylikt.

Vill bara trycka mycket på att du själv känner av hela tiden vad som fungerar för DIG så får du anpassa dig utifrån det. Gå inte ut för hårt, ta ett steg i taget hela tiden.

wessmen
2013-01-24, 16:20
Ta bilder!

Kommer vara skithäftigt att titta tillbaka på förändringen senare. Lätt man fastnar i tänket att det inte händer något.

MrBigus
2013-01-28, 08:07
Återigen, ett stort tack för all respons och feedback. Körde första bröst och tricepspasset igår. Idag känner man sig som en lungsjuk ansjovis men det är samtidigt en riktigt härlig känsla. Idag blir det axlar och traps. Vikten är fortfarande på väg ned. Lovar att ta bilder under resans gång så kanske jag även postar dem här så småning om =)

Mental
2013-01-28, 08:42
Ju högre berg att bestiga, destå skönare är det på toppen! :D

Har själv avfettat mig ~30kg en gång i tiden. Det är fantastiskt skönt att lyckas med.

MrBigus
2013-01-29, 09:15
Har en fråga om uppvärmning. Nu har jag värmt upp inför varje ny övning genom att köra övningen med lättare vikter. Borde jag tex sätt mig på rodden någon minut innan jag börjar mitt pass, eller kanske både och?

andeem
2013-01-29, 09:18
Har en fråga om uppvärmning. Nu har jag värmt upp inför varje ny övning genom att köra övningen med lättare vikter. Borde jag tex sätt mig på rodden någon minut innan jag börjar mitt pass, eller kanske både och?Jag har lagt av med ”allmän uppvärmning” eftersom jag inte tycker att det ger något, och trappar bara upp i den aktuella övningen.

Noppe
2013-01-29, 09:45
Har en fråga om uppvärmning. Nu har jag värmt upp inför varje ny övning genom att köra övningen med lättare vikter. Borde jag tex sätt mig på rodden någon minut innan jag börjar mitt pass, eller kanske både och?

Inte alla som behöver värma upp och dylikt. Men tror att du minimerar risken för skador om du kör en ordentlig uppvärmning. Själv känner jag att jag minskar risken för "knäpp"ljud i olika delar.

Jag kör alltid 10min uppvärmning, ryggdagar kör jag roddmaskin, bröst dagar crosstrainer, bendagar cykel/trappmaskin.
Sen kör jag alltid låga vikter på alla övningar för att få igång rörelsen om jag är stel (Behöver bara röra sig om 1-2*12).

Men testa dig fram och se vad som passar dig, jag tror en person som inte är erfaren och inte kört länge bör värma upp. Speciellt när man är överviktig och har tendens för skador.

Sniggel
2013-01-29, 10:36
Att värma upp med låga vikter i övningarna är jätteviktigt (om man inte är en "odödlig tonåring") och enligt mig är "cardiouppvärmning" slöseri med tid (som kunde använts på att värma upp muskler och leder på rätt sätt) och kan t om försämra muskelfunktionen när man väl köra sina arbetsset.
Om man vill ha någon mer uppvärmning så kan man ha dynamiska rörelser och tänjningar för de delar av kroppen som känns stela.

MrBigus
2013-01-29, 13:00
okej, tack för alla tips. Jag kom för en stund sedan hem från träningen och käkade följande:

150g av min köttfärsås (50 procent nötfärs 10 procent fetthalt tillsammans med 50 procent grönsaker)
70g keso (4 procent)
50g röda kidney bönor.

Känner nu som jag käkat en halv häst och att jag verkligen behöver lite råd. Sökte på internet och hittade detta: http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/6

Är det något ni skulle rekommendera även för den som försöker gå ned i vikt?
Till detta drack jag ca 2,5 dl mellanmjölk (brukar inte göra)

Kan tillägga att jag ca 45 minuter innan träningen tog en dos EAA och 15 minuter innan drog jag i mig PWO. Bör jag ta mer EAA för att tillföra ytterligare näring till musklerna?

Noppe
2013-01-29, 13:31
okej, tack för alla tips. Jag kom för en stund sedan hem från träningen och käkade följande:

150g av min köttfärsås (50 procent nötfärs 10 procent fetthalt tillsammans med 50 procent grönsaker)
70g keso (4 procent)
50g röda kidney bönor.

Känner nu som jag käkat en halv häst och att jag verkligen behöver lite råd. Sökte på internet och hittade detta: http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/6

Är det något ni skulle rekommendera även för den som försöker gå ned i vikt?
Till detta drack jag ca 2,5 dl mellanmjölk (brukar inte göra)

Kan tillägga att jag ca 45 minuter innan träningen tog en dos EAA och 15 minuter innan drog jag i mig PWO. Bör jag ta mer EAA för att tillföra ytterligare näring till musklerna?

Nu är jag långt ifrån nån expert, men borde det inte vara mer optimalt om du tar ditt EAA precis innan och efter, gärna på fastande mage.

Vad är det som gör att du är intresserad av det programmet du länkade?
Ser inga hinder med det du länkade så länge du har koll på energi/protein/fett etc.
Det du ska tänka på är att försöka hitta det du tycker är gott och trivs med, då är chanserna att du orkar med i det långa loppet också.

Älskar du köttfärsås så kör på det, finns ju mängd olika varianter man kan göra. Själv brukar jag skippa pastan och använder mig istället för vitkål och morot som jag strimmlar med hjälp av en osthyvel.

MrBigus
2013-01-29, 14:32
Nu är jag långt ifrån nån expert, men borde det inte vara mer optimalt om du tar ditt EAA precis innan och efter, gärna på fastande mage.

Vad är det som gör att du är intresserad av det programmet du länkade?
Ser inga hinder med det du länkade så länge du har koll på energi/protein/fett etc.
Det du ska tänka på är att försöka hitta det du tycker är gott och trivs med, då är chanserna att du orkar med i det långa loppet också.

Älskar du köttfärsås så kör på det, finns ju mängd olika varianter man kan göra. Själv brukar jag skippa pastan och använder mig istället för vitkål och morot som jag strimmlar med hjälp av en osthyvel.

Jag som tydligen läst fel gällande EAA. Du har naturligtvis rätt. Skall börja med att ta den direkt innan träningen, samt direkt efter. Frågan är ju då om jag kan ta den tillsammans med PWO eller om jag lika gärna kan skippa PWOn.

Noppe
2013-01-29, 14:40
Jag som tydligen läst fel gällande EAA. Du har naturligtvis rätt. Skall börja med att ta den direkt innan träningen, samt direkt efter. Frågan är ju då om jag kan ta den tillsammans med PWO eller om jag lika gärna kan skippa PWOn.

Tycker inte du behöver inta nån PWO om du inte känner dig grymt trött efter jobb eller dylikt. Ät ordentligt underdagen ta en kopp kaffe så löser det sig säkert utmärkt.
Sen finns det folk som faktiskt kan må väldigt dåligt efter en lång period av PWO och slutar inta det.

Hreidmar
2013-01-29, 16:27
Tycker inte du behöver inta nån PWO om du inte känner dig grymt trött efter jobb eller dylikt. Ät ordentligt underdagen ta en kopp kaffe så löser det sig säkert utmärkt.
Sen finns det folk som faktiskt kan må väldigt dåligt efter en lång period av PWO och slutar inta det.+1
Jag har också upplevt detta och köra PWOn lite i peroider nu istället. Senaste tiden har jag kört en Koffein laddning 30-40min innan träningen och det funkar superb för mig. Dricker inget kaffe för övrigt utan den koffein utöver tillskott jag får i mig är i light läsken

Ronn
2013-01-29, 17:41
PWO är en vana du bör hålla dig borta ifrån, speciellt som nybörjare, koffein fungerar utmärkt om du känner dig lite trött, hängig och ofokuserad inför ett pass men går ju naturligtvis även träna utan.

Finns väl ingen stark evidens när det är bäst att ta EAA, tränar man på fastande mage brukar man som regel ta innan och har man käkat ett tag innan så är frågan om det ger någon märkbar effekt i huvudtaget.

Det viktigaste för utvecklingen är att man äter efter träningen men som nybörjare har man fördelen att inte behöva vara optimal för att få resultat.

MrBigus
2013-01-31, 11:20
Tycker inte du behöver inta nån PWO om du inte känner dig grymt trött efter jobb eller dylikt. Ät ordentligt underdagen ta en kopp kaffe så löser det sig säkert utmärkt.
Sen finns det folk som faktiskt kan må väldigt dåligt efter en lång period av PWO och slutar inta det.

+1
Jag har också upplevt detta och köra PWOn lite i peroider nu istället. Senaste tiden har jag kört en Koffein laddning 30-40min innan träningen och det funkar superb för mig. Dricker inget kaffe för övrigt utan den koffein utöver tillskott jag får i mig är i light läsken

PWO är en vana du bör hålla dig borta ifrån, speciellt som nybörjare, koffein fungerar utmärkt om du känner dig lite trött, hängig och ofokuserad inför ett pass men går ju naturligtvis även träna utan.

Finns väl ingen stark evidens när det är bäst att ta EAA, tränar man på fastande mage brukar man som regel ta innan och har man käkat ett tag innan så är frågan om det ger någon märkbar effekt i huvudtaget.

Det viktigaste för utvecklingen är att man äter efter träningen men som nybörjare har man fördelen att inte behöva vara optimal för att få resultat.

Okej, tack för tipsen. Kommer sluta med min PWO och endast köra den om det känns riktigt jävligt någon dag. I övrigt kommer jag nog enbart hålla mig till EAA direkt före och direkt efter träning. Har lite bekymmer med smaken då min mage verkar göra upplopp ibland, men än så länge har den åtminstonne stannat där. Kanske kan köpa en annan smak och varva med.

Noppe
2013-02-01, 16:03
Okej, tack för tipsen. Kommer sluta med min PWO och endast köra den om det känns riktigt jävligt någon dag. I övrigt kommer jag nog enbart hålla mig till EAA direkt före och direkt efter träning. Har lite bekymmer med smaken då min mage verkar göra upplopp ibland, men än så länge har den åtminstonne stannat där. Kanske kan köpa en annan smak och varva med.

Tycker det är klokt av dig att hålla dig bort från PWO.
Finns mängd olika sätt för att få i sig EAA, en del kör med fun light.
Själv brukar jag bara köra lite mer vatten, försök prova dig fram.
Man brukar vänja sig efter ett tag också.

Donkens
2013-02-01, 16:34
Gillar du dressing till din kyckling du nån gång äter? Finns ett bra sätt att göra en kalorisnål men proteinrik dressing.

Ta 250g kvarg/kesella, häll i 1 matsked vatten och vispa. Sen så adderar du 1 eller 2 teskedar currypasta, lite dill och andra kryddor. Vispa igen, vips så har du en proteinrik dressing till kycklingen eller köttet :)

Zacke
2013-02-01, 17:01
Kolla in German body comp-träning.

Principen är kort vila mellan seten och relativt många repetitioner.

http://www.trulyhuge.com/news/tips63j.htm
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/291/German_Body_Comp_for_Athletes.aspx

Att simma låter som ett bra komplement.

gymjakt
2013-02-02, 10:54
Vart peppad av den här tråden. Vintern har gjort mig fet :) dags att börja deffa och träna igen!!

Fjrebqll
2013-02-02, 20:12
Något som kan fungera grymt bra för TS...

Warrior Diet + lågkolhydratskost + Stronglifts :D

Var inte orolig för hungern, några dagar med detta så är hungers känslorna som bortblåsta under dagen. Pallar man inte enbart lågkolhydratskost så lär det fungera lika bra med normala upplägget som warrior dieten använder sig av.

Har för övrigt "boken" angående warrior dieten på pdf om någon är intresserad.

MrBigus
2013-02-05, 10:29
Några funderingar.

Sedan jag började med ren styrketräning har jag faktiskt gått upp ett kilo. Det enda jag tillfört i rent kost är EAA som jag numera dricker direkt före, och direkt efter träning. 1 kilo kan naturligtvis lika gärna bero på vätska eller vad som helst, men tidigare kändes det som att viktnedgången var relativt konsekvent. Kan det handla om muskeltillväxt? Känns somsagt mycket på en sådan här kort tid, men samtidigt kanske det är precis som när man går från skitkost till hälsosam kost att den största effekten kommer direkt i början?

En annan fråga:
Igår hoppade jag över gymmet pga relativt kraftig träningsverk i tricepts och bröst. Jag känner av den även idag men i mindre skala. Jag skulle ha tränat biceps/rygg igår, men det kanske är dumt att ge sig på det idag eftersom den muskelgruppen ligger nära biceps? Borde jag istället köra mage, vader underarmar och skippa veckans biceps/rygg träning?

z_bumbi
2013-02-05, 10:33
Du kan lagra in mer energi i form av glykogen när du belastar musklerna och det binder i sin tur vätska. Så det behöver inte vara något konstigt med en mindre viktuppgång.

Angående träningsvärken så skulle jag gå till gymmet och köra det som du har planerat men inte köra lika tungt. Du tjänar inget på att köra slut på dig eller så tungt du kan så här i början så se mer till att få in vanan än att köra så att du får mycket träningsvärk.

MrBigus
2013-02-05, 10:37
Du kan lagra in mer energi i form av glykogen när du belastar musklerna och det binder i sin tur vätska. Så det behöver inte vara något konstigt med en mindre viktuppgång.

Angående träningsvärken så skulle jag gå till gymmet och köra det som du har planerat men inte köra lika tungt. Du tjänar inget på att köra slut på dig eller så tungt du kan så här i början så se mer till att få in vanan än att köra så att du får mycket träningsvärk.

Tack för snabbt svar :)

Då drar jag till gymmet men tar det lite lugnare idag.

dluddeckens
2013-02-06, 10:07
Imponerande!

Kollade ditt första kostschema, jag hade försökt äta 400-500 g grönsaker per dag. Det ger helt okej mättnadskänsla, ger bra tillskott av viktiga näringsämnen :)


Lycka till!

Jokk
2013-02-06, 22:37
Jag vill ge en hint om att kolla in matdelen på forumet här, där finns massor med god och nyttig mat som i de flesta fall är rätt lätt att laga!

Sen har jag min räddare i nöden, frysta wokgrönsaker, 28kcal per 100g som ger underbar mättnadskänsla!

MrBigus
2013-02-14, 15:51
Tack för alla råd. Läser dem alla. Nu har nu fått hem lite kosttillskott som beställt. Det är inga konstigheter utan enbart proteinpulver och kreatin. Jag har läst FAQ v2 tråden om kreatin (naturligtvis inte hela tråden) och vad jag förstått det som är det inte superviktigt när och hur jag tar mitt kreatin. Det nämns att det exempelvis kan vara bra att ta det tillsammans med frukost, men inget specifikt om att det måste intas tex direkt före/efter träning. På burken jag beställt hem från ***** står det dock att jag, för bästa effekt skall ta det före och efter träning. Jag skulle dock vara glad om jag slipper ta det tillsammans med EAA då ännu en kulinarisk shake nog skulle riskera att min mage vände sig ut och in. Går det bra om jag kör det 1-2 timmar innan träning och 1-2 timmar efter?

Gällande proteinpulver, har jag förstått att det är bäst att köra 1 timme efter träning (kör EAA direkt innan och direkt efter träning), och sedan ytterligare en gång 1 timme senare. Är det någorlunda korrekt?

Kanske hänger jag upp mig på detaljer. Det är trots att arbetet på gymmet tillsammans med den nya kosten som kommer bidra till den stora förändringen, men det känns trots allt som jag vill ha svar på detta.

Återigen stort tack till alla som engagerar sig *flex*

Ronn
2013-02-14, 16:58
Tack för alla råd. Läser dem alla. Nu har nu fått hem lite kosttillskott som beställt. Det är inga konstigheter utan enbart proteinpulver och kreatin. Jag har läst FAQ v2 tråden om kreatin (naturligtvis inte hela tråden) och vad jag förstått det som är det inte superviktigt när och hur jag tar mitt kreatin. Det nämns att det exempelvis kan vara bra att ta det tillsammans med frukost, men inget specifikt om att det måste intas tex direkt före/efter träning. På burken jag beställt hem från ***** står det dock att jag, för bästa effekt skall ta det före och efter träning. Jag skulle dock vara glad om jag slipper ta det tillsammans med EAA då ännu en kulinarisk shake nog skulle riskera att min mage vände sig ut och in. Går det bra om jag kör det 1-2 timmar innan träning och 1-2 timmar efter?

Gällande proteinpulver, har jag förstått att det är bäst att köra 1 timme efter träning (kör EAA direkt innan och direkt efter träning), och sedan ytterligare en gång 1 timme senare. Är det någorlunda korrekt?

Kanske hänger jag upp mig på detaljer. Det är trots att arbetet på gymmet tillsammans med den nya kosten som kommer bidra till den stora förändringen, men det känns trots allt som jag vill ha svar på detta.

Återigen stort tack till alla som engagerar sig *flex*

Löjlig påstående om kreatin, det har ingen akut effekt så behöver inte tas i samband med träning i huvudtaget, däremot är det bra att ta ihop med ett mål.

Vad gäller proteinpulver så är det precis som protein från mat, det är bara tillskott om du känner att du inte får i dig tillräckligt med protein, i samband med träning är det bra om du får i dig något så fort som möjligt efter träningen oavsett om det är proteinpulver eller mat, finns ingen poäng med att vänta och du har ingenting att tjäna på att försöka dosera en timma hit sen en timma senare och så vidare.

Anledningen till att man inte ska göra det så svårt är för att det egentligen inte är så svårt, det finns en massa påståenden som inte stämmer. Grundtanken är rikligt med protein under dagen och mat efter träningen.