handdator

Visa fullständig version : hur mkt vatten kan salt binda?


Jeml
2013-01-23, 07:40
Under dom senaste 3dagarna har min vikt skjutit iväg ~2kg, vilket är väldigt konstigt och har inte hänt nån gång tidigare under senaste halvåret. under dessa 3dagar har jag legat på 3000kcal (vilket är väldigt nära min balans) i vanliga fall ligger jag oftast på ~3500kcal/dag utan att vikten svänger mycket alls. äter alltid sista målet ungefär samma tid och väger mig samma tid på morgonen osv.

skillnaden dessa 3dagar är att jag varje dag ätit 100g kallrökt lax (mkt salt) och jag undrar om detta kan ha bidragit till min "kraftiga" viktsvängning?
Det är inte så att jag nojar något över vikten utan noterade bara detta och tycker det skulle vara intressant att veta och se hur salt kan påverka.

eller är det bara så att kag lagt på mig helt enkelt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sverker
2013-01-23, 18:07
Kallrökt lax innehåller 4 - 6 gram salt / 100 g. Du har alltså fördublat ditt intag av salt.

För mig är det inte konstigt att du gått upp något kg. Men att sätta X gram vatten / gram salt kan jag. Bättre att dricka någon liter vatten extra varje dag så njurarna får lätt att utsöndra allt onödigt salt.

begt
2013-01-23, 18:15
Drick mer vatten om du äter saltrik mat. Kanske komplettera med att basta eller träna hårt (om det är viktigt att bli av med vätskan). Då lär överskottsvätskan försvinna ganska snabbt.