handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för rullstolsburen kille


edgware
2013-01-22, 23:24
Ska hjälpa en kille komma igång med styrketräning och undrar lite över upplägget. Han är nämligen förlamad från midjan och ner. Knäböj, marklyft och liknande är såklart uteslutet, men skulle någon vilja hjälpa mig sätta ihop ett bra upplägg? Målet är både styrka och volym. Tanken är att han ska träna måndag, onsdag, fredag.

Tack på förhand!

Fuark
2013-01-22, 23:28
Kan han ta sig ur rullstolen och lägga sig på en bänk? Då är ju bänkpress ett måste.
Skulle han klara chins, med någons hjälp?

Det går givetvis göra ett bra upplägg, men jag är osäker på om vissa övningar är möjliga.

pezrulezhaakon
2013-01-22, 23:32
edgware

Har han andra medicinska restriktioner?
Är han fullt frisk i övrigt?
Har han full rörlighet och kontroll i hela övre delen på kroppen?
Finns det några medfödda rörelseinskränkningar? (överkropp)
Är han fri från mentala begränsningar?

edgware
2013-01-22, 23:37
Kan han ta sig ur rullstolen och lägga sig på en bänk? Då är ju bänkpress ett måste.
Skulle han klara chins, med någons hjälp?

Det går givetvis göra ett bra upplägg, men jag är osäker på om vissa övningar är möjliga.

Jodå, både bänkpress och chins är fullt möjliga! I stort sett alla övningar som innefattar överkroppen och inte kräver att du står på två ben är möjliga.

edgware

Har han andra medicinska restriktioner?
Är han fullt frisk i övrigt?
Har han full rörlighet och kontroll i hela övre delen på kroppen?
Finns det några medfödda rörelseinskränkningar? (överkropp)
Är han fri från mentala begränsningar?

Fullt frisk i både skallen och överkroppen. Han är rullstolsbunden pga en olycka för några år sedan, så han föddes helt normal. I överkroppen har han full kontroll och rörlighet som vem som helst.

JoKarN
2013-01-23, 01:47
Kan han ligga på en bänk, kanske lite svårt med balansen men som sagt bänkpress, hantelpress, bröst maskin, flyes, där har du bröst övningar, rygg maskin? Biceps och triceps är bara att köra som alla andra fast sittande axelpress. Finns mycket :)

Maine_Cat
2013-01-23, 05:50
Hur vore det att fråga killen själv, ofta vet vi med funktionsnedsättningar väldigt väl vad som går att göra med vår kropp. Du nämner ju att han är "normal" så han kan svara dig. Det du kan bidra med är att se till att rörelsen utförs på rätt sätt och den muskel- muskelgrupp som avses tränas. Här är det mer din kunskap om anatomi och upplägg som begränsar antagligen och en okunskap om funktionsnedsättning och bemötande. Har du frågat honom om han tycker det är ok att diskutera detta det är inte alltid så klokt då flera kanske känner dig och kan identifiera lätt vem du pratar om..

Fliptones
2013-01-23, 09:16
Hur vore det att fråga killen själv, ofta vet vi med funktionsnedsättningar väldigt väl vad som går att göra med vår kropp. Du nämner ju att han är "normal" så han kan svara dig. Det du kan bidra med är att se till att rörelsen utförs på rätt sätt och den muskel- muskelgrupp som avses tränas. Här är det mer din kunskap om anatomi och upplägg som begränsar antagligen och en okunskap om funktionsnedsättning och bemötande. Har du frågat honom om han tycker det är ok att diskutera detta det är inte alltid så klokt då flera kanske känner dig och kan identifiera lätt vem du pratar om..

Du låter nedlåtande!
Karln ska hjälpa en kille med ett träningsprogram, och frågar kring det på ett träningsforum. Allt behöver inte vara diskriminerande.

Liebe
2013-01-23, 09:49
Hur vore det att fråga killen själv, ofta vet vi med funktionsnedsättningar väldigt väl vad som går att göra med vår kropp. Du nämner ju att han är "normal" så han kan svara dig. Det du kan bidra med är att se till att rörelsen utförs på rätt sätt och den muskel- muskelgrupp som avses tränas. Här är det mer din kunskap om anatomi och upplägg som begränsar antagligen och en okunskap om funktionsnedsättning och bemötande. Har du frågat honom om han tycker det är ok att diskutera detta det är inte alltid så klokt då flera kanske känner dig och kan identifiera lätt vem du pratar om..

Framgår ju rätt tydligt i första inlägget att han ska hjälpa honom och då har hans polare förmodligen frågat. Jag ser inte skillnaden mot att fråga en polare och att fråga en handikappad polare? Inte direkt som att funktionshindrade är speciella.

Anders The Peak
2013-01-23, 10:22
Lg_w37qe8bY

Krozx6OcUDA&NR=1

Adolf Cerame (http://suppversity.blogspot.se/2012/03/adelfo-cerame-wheelchair-nationals-wrap.html)

Fuark
2013-01-23, 10:33
Det svåraste kan jag tänka mig är balansen och stabiliteten. När man inte har tillgång till benen vid övningarna. Men har han dig som träningspartner så går det ju galant :)

Eenyaa
2013-01-30, 21:27
Du låter nedlåtande!
Karln ska hjälpa en kille med ett träningsprogram, och frågar kring det på ett träningsforum. Allt behöver inte vara diskriminerande.

+1 på den!

dappe
2013-01-30, 22:21
+1 på den!

+2 !

z_bumbi
2013-01-31, 10:47
+2 !

-7

Om man ska hjälpa någon som inte har normala förutsättningar och letar efter ett färdigt program på nätet så bör man nog gå en rund till med frågor till den man tränar och i alla fall sätta ihop ett förslag som man kan få synpunkter på.

Nu vet jag inte ens i vilken position TS är dvs kompis, tillfrågad av någon gemensam bekant om hjälp eller om TS är tränare någonstans.