handdator

Visa fullständig version : Tips och kritik på mitt halvkroppschema


Chlif
2013-01-22, 23:22
Först och främst vill jag säga hej till alla er som tittar in i min tråd då detta blir mitt första inlägg på Kolozzeum!

Syftet med denna tråden att jag skulle uppskatta om ni kunde komma med bra tips och kritik på min träning osv.

Pass 1 - Överkropp
Samtliga övningar utförs i 4 set. 12-10-8-6
Uppvärmning är att jag kör passets första övning lite lättare under 3 uppvärmningsset med 10 repetioner på varje set.
Bänkpress

Hantelrodd

Militärpress

Hantellyft åt sidan

Armhävningar mot skivstång (Till failure)

Omvända armhävningar mot skivstång (Till failure)

Skivstångscurls

Reptriceps

Pass 2 - Underkropp

Knäböj

Benspark

Liggande baksida lår

Benpress

Bollsitups (Till failure)

Liggande benlyft (Till failure)

Plankan (Till failure)

Vila gör jag mellan varje set i 30-60 sekunder beroende på hur tunga olika övningar är.

Eftersom detta är ett halvkroppsschema så har jag inga speciella dagar för olika pass men jag försöker att träna minst 3 gånger i veckan. En vecka kan se ut som så att jag tränar överkroppen på måndag, underkropp på tisdag, onsdag vila/kondition, torsdag överkropp. Vanligast är dock att det blir varannan dag tränings/vila. Ibland blir det 2 pass för överkroppen på rad och ibland tvärtom.

Värt att tillägga är att jag har aldrig riktigt tränat på gym tidigare utan gått på thaiboxning, fotboll istället tills nu så är ganska färsk på ämnet.

Alfers
2013-01-23, 08:08
Hej, hej.
Mer baksida, både över och underkropp.
Jag har kört någon mer rodd.
Och latsdrag/chins och mark/raka mark.
Lite mycket mage för min smak, men skadar väl inte.
Annars är det ett helt okej upplägg.

Edit: omvända armhävningar=rodd?

erikmarklund
2013-01-23, 08:18
Hej!

Om du har lust och tillgång till att träna 3ggr/vecka hade jag hellre lagt upp en 3 split för din kropp. Med vila emellan passen ex gym måndag, tisdag vila, gym onsdag, torsdag vila, gym fredag. Börjar om på Måndag. (bara ett enkelt exempel)

Då kan du koncentrera dig mer på vardera muskelgrupp. Du tränade väldigt lite rygg ex.