handdator

Visa fullständig version : Fråga angående dagligt intag av protein!


WilliamPersson1
2013-01-22, 19:27
Hej!

Jag har en fråga om jag får i mig för "lite" protein per dag pga att jag äter ca 4 måltider med 40-60g protein vardera?

Har läst att kroppen bara kan ta upp ca 30g protein åt gången alltså får jag det till att jag då bara får i mig 4 x 30g = 120g... Alltså 80g för lite pga att jag inte delar upp proteinet på 6 måltider istället. Stämmer detta?

Jag hoppas att ni förstår vad jag försöker förmedla!

Mvh

William

Sheogorath
2013-01-22, 19:30
Hej!

Jag har en fråga om jag får i mig för "lite" protein per dag pga att jag äter ca 4 måltider med 40-60g protein vardera?

Har läst att kroppen bara kan ta upp ca 30g protein åt gången alltså får jag det till att jag då bara får i mig 4 x 30g = 120g... Alltså 80g för lite pga att jag inte delar upp proteinet på 6 måltider istället. Stämmer detta?

Jag hoppas att ni förstår vad jag försöker förmedla!

Mvh

William

Kroppen tar upp allt protein från maten du äter.

Fredriiik
2013-01-22, 19:30
Du får i dig tillräckligt med protein , ditt påstående stämmer inte.sök så hittar du en massa ämnen om det.

erikmarklund
2013-01-22, 19:32
Om du får i dig minimum 40 g protein per måltid 4 gånger per dag blir det 160 g protein. Alltså väldigt lämpligt om du väger 80 kg -.

Din fråga har jag aldrig hört talas om.

Sheogorath
2013-01-22, 19:36
Om du får i dig minimum 40 g protein per måltid 4 gånger per dag blir det 160 g protein. Alltså väldigt lämpligt om du väger 80 kg -.

Din fråga har jag aldrig hört talas om.

Han är orolig för att han inte ska ta upp allt protein han äter.

WilliamPersson1
2013-01-22, 19:37
Så det är så ändå att kroppen tar upp allting? Haha har varit så "rädd" för att äta för mycket då det inte skulle ge mig något. Har läst en massa olika om att det är Max 30g som kroppen kan ta upp och att resten blev till kolhydrater.

Jag väger 102 kg.

King Grub
2013-01-22, 19:39
Största delen av proteinet du äter blir energi, ja. Det blir inte muskelprotein av majoriteten av proteinet du äter. Så skall det vara.

Om du åt 200 gram protein per dag och allt blev muskelprotein: 365x200x10=730 kilo muskler på 10 år.

Sheogorath
2013-01-22, 19:41
Så det är så ändå att kroppen tar upp allting? Haha har varit så "rädd" för att äta för mycket då det inte skulle ge mig något. Har läst en massa olika om att det är Max 30g som kroppen kan ta upp och att resten blev till kolhydrater.

Jag väger 102 kg.

Kroppen tar upp allt och kommer aldrig att göra muskler av allting. Skulle det bli muskelprotein av allt protein du äter skulle du gå upp 120 gram muskelprotein per dygn d.v.s. 44 kg torrvikt vilket motsvarar cirka 220 kg muskelmassa. Du förstår själv hur ologiskt det är. Merparten av proteinet kommer förbrännas för energi. Alltid.

Sheogorath
2013-01-22, 19:42
Största delen av proteinet du äter blir energi, ja. Det blir inte muskelprotein av majoriteten av proteinet du äter. Så skall det vara.

Om du åt 200 gram protein per dag och allt blev muskelprotein: 365x200x10=730 kilo muskler på 10 år.

...och det är ändå bara torrvikten som bara utgör cirka 20% av totala muskelmassan. :D

erikmarklund
2013-01-22, 19:46
Skulle ju vara helt awesome om det funkade så :)

Sheogorath
2013-01-22, 19:47
Skulle ju vara helt awesome om det funkade så :)

Det skulle vara katastrof skulle jag säga. Du skulle ju dö inom ett år, tveklöst.

KalleTeodor
2013-01-22, 20:02
Det skulle vara katastrof skulle jag säga. Du skulle ju dö inom ett år, tveklöst.

Nästa signaturmaterial de där :D

WilliamPersson1
2013-01-22, 21:02
Största delen av proteinet du äter blir energi, ja. Det blir inte muskelprotein av majoriteten av proteinet du äter. Så skall det vara.

Om du åt 200 gram protein per dag och allt blev muskelprotein: 365x200x10=730 kilo muskler på 10 år.

Haha! Logic is logic!

WilliamPersson1
2013-01-22, 21:06
Hmm.... Om inte allt protein går till muskeluppbyggnad varför ska man då äta så mycket som 2 gram per kropps kilo? Då måste det vara mer optimalt att räkna ut hur mycket essentiella aminosyror man behöver per dag och äta det i form av BCAA och sen äta 1 gram protein per kropps kilo?

WilliamPersson1
2013-01-22, 21:08
Men då går inte alla essentiella aminosyror till muskeluppbyggnad heller?

Vad är det som bestämmer när kroppen har fått tillräckligt med essentiella aminosyror för muskeluppbyggnad?

WilliamPersson1
2013-01-24, 00:09
Några synpunkter om ovanstående? :)

PunchSlap
2013-01-25, 21:46
0.45 gram per kilo i kroppsvikt(som lägst) eller 5 % - 20 % av totala kalorier i protein. Absolut inte mer än 30 % protein av totala kalorier.

begt
2013-01-25, 21:50
Hmm.... Om inte allt protein går till muskeluppbyggnad varför ska man då äta så mycket som 2 gram per kropps kilo? Då måste det vara mer optimalt att räkna ut hur mycket essentiella aminosyror man behöver per dag och äta det i form av BCAA och sen äta 1 gram protein per kropps kilo?

Därför att proteiner har en massa funktioner i kroppen som inte har direkt med muskler att göra.

King Grub
2013-01-25, 21:51
Men då går inte alla essentiella aminosyror till muskeluppbyggnad heller?

Nej, absolut inte. Men även aminosyror som inte slutar som muskelprotein kan bidra till muskeluppbyggnad även om dom oxiderar till energi. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, även om det är andra aminosyror som sedan byggs in som muskelprotein.

WilliamPersson1
2013-01-28, 21:44
Nej, absolut inte. Men även aminosyror som inte slutar som muskelprotein kan bidra till muskeluppbyggnad även om dom oxiderar till energi. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, även om det är andra aminosyror som sedan byggs in som muskelprotein.

Okej så man ska helt enkelt äta tillräckligt med protein från råvaror och sen även lägga till BCAA för att få en högre halt aminosyror i blodet. :)

WilliamPersson1
2013-01-28, 21:45
0.45 gram per kilo i kroppsvikt(som lägst) eller 5 % - 20 % av totala kalorier i protein. Absolut inte mer än 30 % protein av totala kalorier.

Det är så pass lite ändå? Så man behöver inte gå skit hårt på att få i sig 200g protein om dagen? (I mitt fall alltså)

krubkungen
2013-01-28, 21:48
Det är så pass lite ändå? Så man behöver inte gå skit hårt på att få i sig 200g protein om dagen? (I mitt fall alltså)

Skulle ej rekommendera 0,45 gram per kilo kroppsvikt till dig. Skulle inte vara bra.
2-3,5 gram blir nog bra.

YTS
2013-01-28, 22:53
Okej så man ska helt enkelt äta tillräckligt med protein från råvaror och sen även lägga till BCAA för att få en högre halt aminosyror i blodet. :)

Det är inga problem att få i sig tillräckligt med protein om du äter vanlig kost, som enligt undersökningar ger i snitt 15E% protein, lika med 112,5 g protein per 3000 kcal, Drick ett glas mjölk till varje måltid och du hamnar lätt på 17-20E% protein, lika med 127g till 150g per 3000 kcal. Mer protein än så här behövs inte för att bygga muskler. Har testat att bygga på 17E% protein och runt 3500-4000 kcal per dag och det gick utomordentligt bra.

Att proffsen ligger så högt i protein, har till viss del att göra med de kopiösa mängder mat de trycker i sig. Äter du 7000 kcal per dygn med 20E% protein, så blir det 350g protein per dygn, vilket med 2g/kg regeln räcker till en kropp på 175 kg. Eftersom de flesta av hos inte tränar lika hårt som proffsen, behöver vi inte äta så mycket och klarar oss också på mindre mängd protein.
Jag skulle säga att 1,5g protein per kg är tillräckligt för en som tränar på amatör nivå 3-4 ggr per vecka.

Angående BCAA, så står det för Branched Chain Amino Acids, d.v.s. grenade aminosyror, dessa är Isoleucin, Leucin och Valin. Enligt mina studier på kost, så utgör grenade aminosyror ca 20% av proteinet i en blandad kost. Så det finns egentligen ingen mening med att supplementera med BCAA heller.

King Grub
2013-01-28, 22:56
Okej så man ska helt enkelt äta tillräckligt med protein från råvaror och sen även lägga till BCAA för att få en högre halt aminosyror i blodet. :)

Nej, det behövs inte.

King Grub
2013-01-28, 22:57
Det är så pass lite ändå? Så man behöver inte gå skit hårt på att få i sig 200g protein om dagen? (I mitt fall alltså)

Lyssna inte på dom rekommendationerna.

YTS
2013-01-28, 23:12
Hmm.... Om inte allt protein går till muskeluppbyggnad varför ska man då äta så mycket som 2 gram per kropps kilo? Då måste det vara mer optimalt att räkna ut hur mycket essentiella aminosyror man behöver per dag och äta det i form av BCAA och sen äta 1 gram protein per kropps kilo?

Du kan inte täcka upp ditt behov av essentiella aminosyror med bara BCAA, eftersom BCAA utgör 3 av 9 essentiella aminosyror och essentiella, betyder livsviktiga, alla 9 behövs.

Sniggel
2013-01-29, 06:53
Hmm.... Om inte allt protein går till muskeluppbyggnad varför ska man då äta så mycket som 2 gram per kropps kilo? Då måste det vara mer optimalt att räkna ut hur mycket essentiella aminosyror man behöver per dag och äta det i form av BCAA och sen äta 1 gram protein per kropps kilo?

Om du hade lagrat in 2g protein om dagen hade du på ett år byggt på dig cirka 20 kg muskler. Det betyder inte att det räcker med 2g protein i kosten per dygn. Men det förstår du nog :P
(edit: hmmm ser att KG multiplicerat proteinmängden med 10, är inte det lite högt? Kvittar iofs för exemplet)

Men då går inte alla essentiella aminosyror till muskeluppbyggnad heller?

Vad är det som bestämmer när kroppen har fått tillräckligt med essentiella aminosyror för muskeluppbyggnad?

Okej så man ska helt enkelt äta tillräckligt med protein från råvaror och sen även lägga till BCAA för att få en högre halt aminosyror i blodet. :)

Det här har du fått svar på men jag tycker det känns som du gör någon slags skiljetecken mellan aminosyror och protein. Protein bryts ned till aminosyror så det är inte någon jättestor skillnad i hur det påverkar kroppen. Du ska inte även lägga till BCAA. Du kan om du vill men det är knappast nödvändigt om du redan "äter tillräckligt med protein från råvaror".
200g protein är säkerligen tillräckligt. Förmodligen även mer än tillräckligt. Du kan säkert skära ner med hela 50g om du tänker lägga till exempelvis 10g BCAA utan att det påverkar negativt*. Då kan du även fylla ut med 40g extra kolhydrater för att komma upp i samma kalorimängd och ha mer bränsle över till träningen.

* För att du redan ligger över 2g/kg som är en almänn rekommendation. Iaf om man räknar på att du är överviktig (gissning från min sida). Samt att fria essentiella aminosyror kan enligt många räknas som "det dubbla" när det gäller muskeluppbyggande effekt.

King Grub
2013-01-29, 08:34
Om du hade lagrat in 2g protein om dagen hade du på ett år byggt på dig cirka 20 kg muskler.

2 gram muskelprotein är 10 gram fettfri massa (muskler).