handdator

Visa fullständig version : Kommet jag tjäna på att ligga -500 från mitt BMR?


daniieleriksson
2013-01-22, 15:58
hej!

Jag är en kille på 20år som har deffat sen i 2 januari, Jag har märkt lite skillnad nu, Men jag har inte direkt någon stor muskel massa och har rätt mycket kroppsfett skulle chansa på ca 27%, Jag undrar om de är optimalt för mig att ligga på ett kcal underskott på 500? eller kan jag ligga lägre för att de ska gå snabbare? vilket tror ni jag tjänar mest på?

Mental
2013-01-22, 16:02
-500 från BMR kommer leda till -0.5kg i veckan, om du är sängliggande hela tiden.
Har du någon form av aktivitet, typ städa diska laga mat, gå i skola, tvätta, promenera, jobba osv så gör du så klart av med mer energi.

daniieleriksson
2013-01-22, 16:14
-500 från BMR kommer leda till -0.5kg i veckan, om du är sängliggande hela tiden.
Har du någon form av aktivitet, typ städa diska laga mat, gå i skola, tvätta, promenera, jobba osv så gör du så klart av med mer energi.

Jo men frågar är hur mycket underskott jag kan på ligga på :)

maxiimous
2013-01-22, 23:16
En bild brukar alltid vara bra så man har någonting att utgå ifrån än att bara gissa :).

Läs deffguiden som finns här inne på forumet, här är ett utdrag angående energibehov:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.

sleepwalker
2013-01-28, 23:43
Mellan 500 och 1000 kcal kan du gott ligga på i underskott. Kolla vågen att vikten går nedåt. Blir 1000 för mycke, ät lite mer :)

ChrisRiddick
2013-01-29, 21:45
BMR står för "basic metabolic rate" och är inte hur mycket kalorier du gör av med på en dag.
BMR är antalet kalorier din kropp behöver för att upprätthålla de grundläggande livsnödvändiga funktionerna i din kropp. som att hjärtat ska slå osv.