handdator

Visa fullständig version : Räcker en smörgås efter tung träning?


mallis
2013-01-22, 15:47
Räcker det med att bara ta 30 g proteinshake och 1 smörgås efter träning o sen går jag och sover? Eller måste man äta mycket o riktig när man tränat ben?

Värt att nämnas kan vara att jag är en tjej på 170 cm och väger 60 kg så kanske inte behöver lika mycket mat som en musklad oxe på 180 cm och 90 kg?

Har ätit tillräckligt med protein och mat innan idag...

Smörgås = ljus limpa med 10 g ost

vicarious
2013-01-22, 15:50
Du har ju redan en tråd där du ställt samma fråga.

Abbs
2013-01-22, 15:51
"1 smörgås"

En smörgås kan bestå av 1 kilo jordnötssmör, 4 bananer och två limpor ljust bröd á la Elvis, eller så kan det endast vara knäckebröd.

mallis
2013-01-22, 15:51
Du har ju redan en tråd där du ställt samma fråga.

Vilken???? Inte om
Benträning?

mallis
2013-01-22, 15:52
"1 smörgås"

En smörgås kan bestå av 1 kilo jordnötssmör, 4 bananer och två limpor ljust bröd á la Elvis, eller så kan det endast vara knäckebröd.

Haha bra där menade 1 ljus limpa med 20 g ost

vicarious
2013-01-22, 15:52
Vilken???? Inte om
Benträning?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194699

lolitalord
2013-01-22, 17:27
Räcker det med att bara ta 30 g proteinshake och 1 smörgås efter träning o sen går jag och sover? Eller måste man äta mycket o riktig när man tränat ben?

Värt att nämnas kan vara att jag är en tjej på 170 cm och väger 60 kg så kanske inte behöver lika mycket mat som en musklad oxe på 180 cm och 90 kg?

Har ätit tillräckligt med protein och mat innan idag...

Smörgås = ljus limpa med 10 g ost

Om du bara vill gå ner i vikt, gör så :) Men du styrketränar ju för att? Du vill bygga muskler. Varför gå och träna för att sedan förstöra det med att äta konstigt?

kjellm444n
2013-01-22, 17:36
En vasselshake efter träningen och 500 g kesella innan läggdags.

mallis
2013-01-22, 18:52
En vasselshake efter träningen och 500 g kesella innan läggdags.

Man måste ju ha fett o kolhydrater efter... Har redan ätit 500 g kvarg idag innan också.. Överskott på kalcium?

Tisu
2013-01-22, 19:17
Man måste ju ha fett o kolhydrater efter... Har redan ätit 500 g kvarg idag innan också.. Överskott på kalcium?

Man MÅSTE ha fett och kolhydrater efter [träning?] Vad grundar du det på?

kjellm444n
2013-01-22, 19:41
Man måste ju ha fett o kolhydrater efter... Har redan ätit 500 g kvarg idag innan också.. Överskott på kalcium?


Vad snackar du om?

Varför måste man ha fett och kolhydrater efter träning?

Vad spelar det för roll att du ätit 500 g kvarg idag innan?

erikmarklund
2013-01-22, 19:42
Som jag förstår det tränar du sent på kvällen?

Direkt efter träningen tar du vassleshaken som du redan gör. Ev någon form av snabb kolhydrat med.

Sedan innan du ska sova hade jag inte tryckt i mig en limpa? Vad för något vill du ha ifrån den? Som dom andra skriver kesella är ett bra alternativ innan du ska sova då det är enkelt utsagt sega proteiner.

Ronn
2013-01-22, 20:03
Om du käkat tidigare på dagen så är det helt ok även om det kanske inte skulle vara "optimalt".

mallis
2013-01-22, 20:50
Man MÅSTE ha fett och kolhydrater efter [träning?] Vad grundar du det på?

Vad snackar du om?

Varför måste man ha fett och kolhydrater efter träning?

Vad spelar det för roll att du ätit 500 g kvarg idag innan?

Vadå är inte det bästa???

King Grub
2013-01-22, 20:51
Protein är mycket viktigare.

Samtidigt finns det inget bättre tillfälle att äta så mycket som möjligt av dagens intag av... allt efter träning, så det finns inga nackdelar med en större måltid efter träning, även om det är sent.

mallis
2013-01-22, 20:55
Som jag förstår det tränar du sent på kvällen?

Direkt efter träningen tar du vassleshaken som du redan gör. Ev någon form av snabb kolhydrat med.

Sedan innan du ska sova hade jag inte tryckt i mig en limpa? Vad för något vill du ha ifrån den? Som dom andra skriver kesella är ett bra alternativ innan du ska sova då det är enkelt utsagt sega proteiner.
För att det är goda kolhydrater???

Finns det någon bevis på att det är bättre att ta kasein innan läggdags?
Jag äter alltid 250 g kvarg till mellis... Känns tråkigt o lägga fler kcal på tills efter träning... Hellre mat liksom.. Brukade äta kvarg m banan förut efter träning men slutade då jag läste att det inte var bra..
Om du käkat tidigare på dagen så är det helt ok även om det kanske inte skulle vara "optimalt".

Åt såhär ist, är det bra:
30 g vassle
1 äggmacka
165 g linser
58 g ris

mallis
2013-01-22, 20:57
Protein är mycket viktigare.

Samtidigt finns det inget bättre tillfälle att äta så mycket som möjligt av dagens intag av... allt efter träning, så det finns inga nackdelar med en större måltid efter träning, även om det är sent.

Va? Alltså alla säger olika.. Har hört att bara räcker med 15-25 g protein efter träning och att kolhydrater är mycket viktigare

Gober
2013-01-22, 20:58
Den där jävla mackan igen? Vad är det frågan om?

Nej kolhydrater är inte viktigare än protein efter träning...

erikmarklund
2013-01-22, 21:10
Just efter träningen räcker det antar jag med 15-25g protein. En omgång vassle täcker det.

Men det är som sagt även bra med snabba kolhydrater efter träningen också. Exempel en mogen banan. MEN PROTEINET ÄR VIKTIGAST!"

När du snackar att det är onödigt att lägga mer kcal på kvällen varför trycker du ett bröd då som är sjukt kalori rikt??

Sen innan du ska sova så äter du igen. Fortfarande så är kvarg ett bra exempel och skulle räcka gott och väl. (Kasein är bättre än ex vassle då kaseinet bryts ner segare av kroppen) Det kan du googla, finns massa beviser över det ämnet.

Men eftersom du tränat ett hårt pass innan så skadar som sagt inte ett helt mål mat. Ex typ ris,kött samt grönt.

mallis
2013-01-22, 21:17
Just efter träningen räcker det antar jag med 15-25g protein. En omgång vassle täcker det.

Men det är som sagt även bra med snabba kolhydrater efter träningen också. Exempel en mogen banan. MEN PROTEINET ÄR VIKTIGAST!"

När du snackar att det är onödigt att lägga mer kcal på kvällen varför trycker du ett bröd då som är sjukt kalori rikt??

Sen innan du ska sova så äter du igen. Fortfarande så är kvarg ett bra exempel och skulle räcka gott och väl. (Kasein är bättre än ex vassle då kaseinet bryts ner segare av kroppen) Det kan du googla, finns massa beviser över det ämnet.

Men eftersom du tränat ett hårt pass innan så skadar som sagt inte ett helt mål mat. Ex typ ris,kött samt grönt.

Har haft ett jävla sug efter mackor.. Ska sluta med det...

Jag tränar på kvällen, kommer hem
Och äter mat sen sover jag.. Ska jag liksom äta mat och kvarg? Vet att det är långsamt protein o allt .. Får väl börja äta kvarg innan läggdags igen då .. Hur många gram räcker?

Bulta
2013-01-22, 21:18
Finns det någon bevis på att det är bättre att ta kasein innan läggdags?
Jag äter alltid 250 g kvarg till mellis... Känns tråkigt o lägga fler kcal på tills efter träning... Hellre mat liksom.. Brukade äta kvarg m banan förut efter träning men slutade då jag läste att det inte var bra..


Nej, det finns inga belägg för att kasein skulle vara bättre, och om det vore bättre så skulle det förmodligen ändå vara ytterst marginellt såvida du tillför dig med tillräcklig mängd protein över hela dygnet.
Nyckeln är att äta varierat, och med din låga kaloribudget tycker jag det låter dumt att äta än mer kvarg. Jag vet bara att kvarg är kopplat till ökad diabetesrisk och prostatacancer för män vid hög konsumtion.


Va? Alltså alla säger olika.. Har hört att bara räcker med 15-25 g protein efter träning och att kolhydrater är mycket viktigare


20-25g protein behövs för att stimulera proteinsyntesen till max, och proteinet är viktigast att tillföra efter träning, då uppbyggnaden till en början är helt aminosyreberoende.


Åt såhär ist, är det bra:
30 g vassle
1 äggmacka
165 g linser
58 g ris

:thumbup:

mallis
2013-01-22, 21:32
Nej, det finns inga belägg för att kasein skulle vara bättre, och om det vore bättre så skulle det förmodligen ändå vara ytterst marginellt såvida du tillför dig med tillräcklig mängd protein över hela dygnet.
Nyckeln är att äta varierat, och med din låga kaloribudget tycker jag det låter dumt att äta än mer kvarg. Jag vet bara att kvarg är kopplat till ökad diabetesrisk och prostatacancer för män vid hög konsumtion.



20-25g protein behövs för att stimulera proteinsyntesen till max, och proteinet är viktigast att tillföra efter träning, då uppbyggnaden till en början är helt aminosyreberoende.



:thumbup:

Ok tack för ditt inlägg:) ska nog inte äta kvarg innan läggdags med flit då haha känns onödigt... Hur mycket är för hög konsumtion?? 500 g per dag?

Vadå menar du till Max? Att det är det bästa eller att det är bättre o ta mer också?

King Grub
2013-01-22, 21:34
Dom där 20-25 grammen vassleprotein ökar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt. Två timmar senare är effekten över.

mallis
2013-01-22, 21:58
Dom där 20-25 grammen vassleprotein ökar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt. Två timmar senare är effekten över.

Ok så det är nog bäst att en äta proteinrik måltid efter också?? Försvinner protein från kyckling också efter nån timme?

begt
2013-01-22, 22:02
Ok så det är nog bäst att en äta proteinrik måltid efter också?? Försvinner protein från kyckling också efter nån timme?

Vassle ökar proteinsyntesen kraftigt men sedan sjunker den till basnivåer snabbt. Långsammare proteiner ger en lägre men mer långvarig effekt.

Det viktiga är att skapa ett överskott över tid om man har som mål att få mer muskler. Sen kvittar det ju om nettobildningen (uppbyggning och nedbrytning pågår konstant men i olika grad) av muskler pendlar mycket under dagarna. Men före och efter träning är det extra viktigt med proteinintag eftersom kroppen "svarar" bättre på det.

mallis
2013-01-22, 22:09
Vassle ökar proteinsyntesen kraftigt men sedan sjunker den till basnivåer snabbt. Långsammare proteiner ger en lägre men mer långvarig effekt.

Det viktiga är att skapa ett överskott över tid om man har som mål att få mer muskler. Sen kvittar det ju om nettobildningen (uppbyggning och nedbrytning pågår konstant men i olika grad) av muskler pendlar mycket under dagarna. Men före och efter träning är det extra viktigt med proteinintag eftersom kroppen "svarar" bättre på det.
Ok brukar ta 15 g vassle Proteinpulver innan träning , är det bra?

begt
2013-01-22, 22:11
Ok brukar ta 15 g vassle Proteinpulver innan träning , är det bra?

Ja, det ska inte vara något problem. SOK rekommenderar 10 g innan och efter träning. Lite mer än så skadar nog inte för att vara på "säkra sidan".

ChrisRiddick
2013-01-22, 22:28
Du behöver inte mer än en macka, glykogendepåerna fylls på igen tills nästa dag även helt utan kolhydrater direkt efter träningen och med ett intag av 30 g vassle får du ett insulinpåslag också som motverkar proteinnedbrytningen, samtidigt som proteinet höjer proteinsyntesen.

Vassle är att föredra, du får en höjning i proteinsyntesen av träningen som toppar direkt efter avslutat pass, få i dig protein så snabb som möjligt då, och vassle är snabbare än kasein.

Proteinet efter träning handlar inte om att framkalla en höjning i proteinsyntesen, det handlar om att ta till vara på höjningen som träningen framkallar.

FOSHO
2013-01-23, 14:14
Sluta upp och tjata om mackor nu när du deffar, drick EAA efter kvällspasset sen bums i säng. *gah!*
Ljus limpa är lika onyttigt som franska. Om inte mer pga sirapen.

King Grub
2013-01-23, 14:27
drick EAA efter kvällspasset sen bums i säng

Skulle det vara ett bra upplägg? Då är nog mackan med 20 gram ost bättre.

Dreas
2013-01-23, 16:22
Sluta upp och tjata om mackor nu när du deffar, drick EAA efter kvällspasset sen bums i säng. *gah!*
Ljus limpa är lika onyttigt som franska. Om inte mer pga sirapen.Suck. Nej, ljus limpa behöver inte vara onyttigt och dietar man så ser jag bara fördelar med limpa efter pass om kcalbalansen tillåter det.

Sluta se saker som nyttiga och onyttiga, ett tips, se helheten av kosten.