handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater före träning


Mr A
2013-01-22, 14:10
Hej! Jag genomför just nu en snabbare viktminskning för att efter ett antal veckor gå över till en planerad diet. Just nu äter jag ett lagat mål om dagen, lunch på jobb. Resten av måltiderna (5 st) består av måltidsersättare/proteinpulver.
Äter som sagt lagad mat vid lunch, vid 16 tar jag proteinpulver och vid 19 eller 20 brukar jag träna. Innan gympasset tar jag pwo, aminosyror och efter passet tar jag proteinpulver eller aminosyror. 1-1,5 timme senare tar jag proteinpulver, 1 banan och lite bär.
jag undrar nu om jag bör lägga till lite maltodextrin till min pwo före passet eller om jag ska ta malto ditekt efter passet tillsammans med mitt proteinpulver, eller om jag helt enkelt kan skippa maltot?
Jag vill tappa vikt och fett samt försöka behålla så mkt muskelmassa som möjligt och har de snabba kolhydraterna i maltot i åtanke för återhämtning/muskelsparande.

Vivaldi
2013-01-22, 14:12
Fuck malto ... go skumbanan

bmxkrille
2013-01-22, 14:12
Jag kör 50 gram malto utdelat under och efter på mina pass nu när jag är på diet. Funkar kanon!:)

Amfksp
2013-01-22, 14:14
Jag kör 50 gram malto utdelat under och efter på mina pass nu när jag är på diet. Funkar kanon!:)

Vad är den direkta fördelen mot att inte göra det?

Pretorian
2013-01-22, 14:18
Jag tar gärna lite kolhydrater före träningen. Det kan bestå av några riskakor med skivad banan. Jag vill tro att det hjälper mig att presetera lite bättre på träningen men några studier har jag knappast gjort.

begt
2013-01-22, 14:19
En liten mängd kolhydrater före ett pass gör underverk när man dietar. Mycket bättre tryck och ork...

Reaper123
2013-01-22, 14:24
Att börja med snabba kolhydrater före träningen var nog mitt smartaste drag nånsin under senaste deffen, min prestation var som dag och natt...

Men har ingen aning om hur du presterar med/utan kolhydrater, så kör på det som känns bäst?

farsan baloo
2013-01-22, 14:33
Jag har använt Fast Carbs direkt före och efter träning under flera av mina tävlingsdieter och alltid men utmärkt resultat.

frekar3
2013-01-22, 14:41
Om man nu kör en lågkolhydratsdiet så tycker jag att det är fördelaktigt att ta en del snabba kolhydrater innan träningen.

Annars äter jag hellre lite mer vid middagen (förutsatt att man får i sig en hel del kolhydrater under dagen)

Mr A
2013-01-22, 14:57
Tack för alla svar! Ska börja med att ta lite malto före passet och ev. efter passet. Någon som skrev 50 g utdelat på före och efter passet, vilket låter som en ok mängd för mig eftersom jag försöker ligga på ett relativt högt kaloriunderskott nu. Kan det t.om funka med mindre mängder som t.ex 10-15 g före och 10-15 g efter träning?

King Grub
2013-01-22, 15:09
Prova båda mängderna och se om du upplever någon skillnad, och i sådana fall om den är stor nog att vara värd det. Hursomhelst brukar snabba kolhydrater i samband med träning vara väldigt värdefullt vid ett stort underskott / mycket lågt totalt kolhydratintag.

Dreas
2013-01-22, 15:15
Tack för alla svar! Ska börja med att ta lite malto före passet och ev. efter passet. Någon som skrev 50 g utdelat på före och efter passet, vilket låter som en ok mängd för mig eftersom jag försöker ligga på ett relativt högt kaloriunderskott nu. Kan det t.om funka med mindre mängder som t.ex 10-15 g före och 10-15 g efter träning?10-15g före och efter var den volym jag låg på under diet, det räckte. 10g EAA före och efter till det också.

Svarstad
2013-01-22, 15:22
Så malto eller godis för den delen påverkar inte förbränningen om man äter det i samband med träning??

Dreas
2013-01-22, 15:39
Så malto eller godis för den delen påverkar inte förbränningen om man äter det i samband med träning??Den akuta fettförbränningen är ju inte så intressant.

Om 120kcal totalt i samband med träning låter dig prestera bättre så ser iaf jag att det är värt det, alla dagar.

Amfksp
2013-01-22, 15:40
Om man äter en stor måltid ca 1-1.5 timmar innan träning, tror ni snabba carbs gör skilnad för prestationen/orken på ett passa styrketräninga a 45 min då?
Jag har inga problem att orka med mina pass, men jag har inte heller testat med snabba carbs tätt inpå/under passet heller så kanske är ännu bättre.
Fått för mig att jag har tillräckligt med energi från min måltid för att genomföra passet så bra som jag kan.

Dreas
2013-01-22, 15:41
Om man äter en stor måltid ca 1-1.5 timmar innan träning, tror ni snabba carbs gör skilnad för prestationen/orken på ett passa styrketräninga a 45 min då?
Jag har inga problem att orka med mina pass, men jag har inte heller testat med snabba carbs tätt inpå/under passet heller så kanske är ännu bättre.
Fått för mig att jag har tillräckligt med energi från min måltid för att genomföra passet så bra som jag kan.Jag tycker inte det gör skillnad då.

Gäller mest längre pass men det skadar ju inte att testa :)

BENGTPRESS92
2014-05-27, 15:33
Får man fråga ungefär hur lång tid innan träning man bör äta snabba kolhydrater? Jag vet om att man ska dricka det 15-30 minuter innan ett träningspass (kolhydratsspulver). Dock så har jag ett gäng riskakor hemma nu. Antar att det tas upp av kroppen långsammare? Och just därför kanske man ska äta det 45 minuter innan kroppen? Nu chansar jag ju rakt av med siffrorna här, hoppas någon har lite koll! Tackar! :)

Stjarnan
2014-05-27, 15:37
Får man fråga ungefär hur lång tid innan träning man bör äta snabba kolhydrater? Jag vet om att man ska dricka det 15-30 minuter innan ett träningspass (kolhydratsspulver). Dock så har jag ett gäng riskakor hemma nu. Antar att det tas upp av kroppen långsammare? Och just därför kanske man ska äta det 45 minuter innan kroppen? Nu chansar jag ju rakt av med siffrorna här, hoppas någon har lite koll! Tackar! :)

40-50 min före funkar fint!

BENGTPRESS92
2014-05-27, 15:44
40-50 min före funkar fint!


Okej tackar! :)

Sheogorath
2014-05-27, 17:07
Jag dricker mitt under uppvärmningsseten. 53 gram Dextropur och 48 gram strösocker vilket ger 75|25-fördelning glukos|fruktos. 96 gram kolhydrat tror jag inte att jag kommer att tycka att jag har råd med under deff, dock, men kanske kommer experimentera med en mindre mängd om jag behöver deffa igen. :)

Sverker
2014-05-27, 17:39
Jag dricker mitt under uppvärmningsseten. 53 gram Dextropur och 48 gram strösocker vilket ger 75|25-fördelning glukos|fruktos. 96 gram kolhydrat tror jag inte att jag kommer att tycka att jag har råd med under deff, dock, men kanske kommer experimentera med en mindre mängd om jag behöver deffa igen. :)

Det där blir 1,5 till 2 liter vätska för att bli isotont. Själv nöjer jag mig med en Festis för att hålla blodsockret uppe. Den är inte isoton men jag dricker ytterligare vatten under träningen ( 2 - 3 dl ).

Sheogorath
2014-05-27, 17:42
Det där blir 1,5 till 2 liter vätska för att bli isotont. Själv nöjer jag mig med en Festis för att hålla blodsockret uppe. Den är inte isoton men jag dricker ytterligare vatten under träningen ( 2 - 3 dl ).

Yes. Men min mage har börjat vänja sig vid icke-isotona sockerlösningar nu. Var extremt gasig första veckan. ;)

J3T69
2014-05-29, 09:35
en skopa vitargo före och efter funkar bra för mig