handdator

Visa fullständig version : Rekomendationer för kosttillskott vid långvarig medelintensiv aktivitet


Fredrik_S
2013-01-22, 11:43
Om man tex jobbar som aerobisinstruktör eller spinning instruktör går på en cirkushögskola eller dansutbildning och har 5-8 timmar aktiv arbetsdag. Vi pratar alltså inte maxarbete eller höginstensiv träning utan att man då coh då tar i rätt mycket men då och då sparar rätt mycket på sin kraft.

begt
2013-01-22, 11:44
Vad för typ av kosttillskott tänker du dig?

Du har ju så högt energiintag så ifall du äter varierat så får du lätt i dig allt du behöver.

hurril
2013-01-22, 11:45
Varför måste det vara ett kosttillskott? (Jag menar inte att dryga mig på din bekostnad alltså.)

Fredrik_S
2013-01-22, 11:54
Varför måste det vara ett kosttillskott? (Jag menar inte att dryga mig på din bekostnad alltså.)

exakt min tanke också. Jag tror att tanken med frågan är att det ska vara noll tillagningstid och prestationsförbättrande.

Jag har fått frågan från annat håll och söker er hjälp, det enda jag själv kunde komma fram till med den erfarenhet och kunskap jag har var att fylla på med flytande kolhydrater då och då möjligen lite protein också och att det skulle kunna förbättra prestationen, skärpan och återhämtningen något, men att även det antagligen måste individanpassas.

Fredrik_S
2013-01-22, 12:02
Vad för typ av kosttillskott tänker du dig?

Du har ju så högt energiintag så ifall du äter varierat så får du lätt i dig allt du behöver.

Ja precis, för mig är det lugnt, frågan kommer från andra i samma bransch. Min rekommendation är dock så tråkig att det förvånar mig inte om de söker hjälp från mindre kunniga som är villiga att ge ett mer konkret förslag på produkter och ämnen, det är ju mer intressant att höra svar som du ska ha 37% av detta 14 gram detta ämne och en mix av detta så blir du sjukt bra......

Så min ursprungsfråga är egentligen bara en förlängning på att jag vill kolla om er kraft tillsammans kan komma på något bättre än mitt tråkiga svar som jag ger... :)

hurril
2013-01-22, 13:22
Alltså helt seriöst: stora fett- och kolhydratrika måltider. Man mår bättre och det smakar bättre. Eller menar du att säga att du inte har en sekunds rast, ens för lunch? 5-8 timmar fysiskt arbete är ju inte direkt extremt.

frekar3
2013-01-22, 14:48
+1

Skulle nog personligen inta inta rejäla måltider, för att mellan måltiderna dricka större mängder vatten med lite bcaa.

Men individen som frågat dig kanske "enbart" är ute efter ork och prestation så att säga?

z_bumbi
2013-01-22, 15:02
Det är ganska så stor skillnad på en spinninginstruktör och någon som dansar eller kör cirkus så dela upp det i prestationskrav så blir det kanske lättare att bena ut det.

Fredrik_S
2013-01-22, 16:27
Det är ganska så stor skillnad på en spinninginstruktör och någon som dansar eller kör cirkus så dela upp det i prestationskrav så blir det kanske lättare att bena ut det.

Dansklasser 6 timmar om dagen fördelat på fyra stycken 1,5 timme långa. 15 minuters paus mellan klass 1 coh 2 därefter 45 minuter lunch sedan klass 3 och 4.
Dansklasser i varierad intensitet där vissa klasser är mer styrkekrävande vissa klasser mer konditionskrävand vissa klasser inte speciellt krävande alls.

Fredrik_S
2013-01-22, 16:29
Alltså helt seriöst: stora fett- och kolhydratrika måltider. Man mår bättre och det smakar bättre. Eller menar du att säga att du inte har en sekunds rast, ens för lunch? 5-8 timmar fysiskt arbete är ju inte direkt extremt.

Håller med dig i det rådet. Tiderna skrev jag i inlägget här ovan. Så jo det finns tid.

Morty
2013-01-22, 16:41
Är ju jobbigt att gå på't igen med massor av mat, speciellt fettrik sådan, i magen.

Fredrik_S
2013-01-22, 17:13
Alltså min egen erfarenhet säger att 50-100 gram flytande kolhydrater och 10-20 gram protein får mig att fungera jättebra i en och en halv timme till. och en mindre lunch. för att sedan äta mycket under hela kvällen för att bygga på förådet inför morgondagen...

Men jag är ju bara en anekdot. Undrar lite om det kan vara mer lämpligt att även få i sig andra ämnen, elektrolyter vitaminer omegafetter osv osv under de kortare rasterna...

hurril
2013-01-22, 18:25
Jag vill ge samma svar här som i PWO-tråden tidigare: mindre fokus på kemi och mer på att hålla kroppen frisk med bra mat och sedan vatten. Det är klart, svettas du mycket så är elektrolyter bra men annars är liksom kroppen gjord för att härja många timmar på lite sådär halvlåg intensitet. Den gör det bra.

Fredrik_S
2013-01-22, 18:48
Jag vill ge samma svar här som i PWO-tråden tidigare: mindre fokus på kemi och mer på att hålla kroppen frisk med bra mat och sedan vatten. Det är klart, svettas du mycket så är elektrolyter bra men annars är liksom kroppen gjord för att härja många timmar på lite sådär halvlåg intensitet. Den gör det bra.

Tack jag håller med dig och det blir det svaret jag förmedlar vidare.