handdator

Visa fullständig version : Vart investera pengar? "månadsspara"


Bjorned
2013-01-22, 00:43
Vad gör ni med slantarna ni får över vid månadsslutet?

BlötSnö
2013-01-22, 00:49
Köper nyckelharpor och kokosbollar...

Jag försökte mig på aktier. Det gick sisådär. Just nu ligger det i träda, i väntan på att mina investeringar ska återhämta sig. Köpte iochförsig en lägenhet istället. Fick till det bra med lån och en del egna pengar in i den och sedan så ska jag hårdamortera under 3-4 år. Så det är väl dit de försvinner.

Hade jag haft mer pengar att röra mig med, så hade jag nog varit lite tråkig och stoppat in dem i Ratos eller någon liknande investmentbolag/private equity-bolag/vafasendetnuheter...
Eller tagit hälften i sådana trygga bolag och hälften i lite riskinvesteringar.
Huvudsaken är att det är pengar jag inte behöver eller måste kunna få loss snabbt.

Ronn
2013-01-22, 01:02
Sparkonto fungerar alldeles utmärkt om man känner att man inte vill jobba för pengarna samt minimera riskerna.

PowPow
2013-01-22, 08:03
Sparkonto fungerar alldeles utmärkt om man känner att man inte vill jobba för pengarna samt minimera riskerna.

Det körde jag på. Öppnade ett sparkonto i en annan bank (bluestep) än min vanliga. Där kunde man välja hur många dagars delay det skulle vara på uttag (fler dagar = högre ränta), vilket jag gillar, eftersom det tar bort möjligheten att instaköpa saker med ens sparpengar :d

Catstyle
2013-01-22, 08:18
Sparkonto suger.
Heja börsen!

http://desktopped.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2010/03/trader-1.jpg

Tryman
2013-01-22, 08:22
Lite aktier, lite sparkonto, mycket amortering just nu. Det gäller ju att diversifiera ;)

Mental
2013-01-22, 08:25
Triss

Ladugårdsdörr
2013-01-22, 08:40
Amorterar. Fyra år kvar tills huset är avbetalt.

Tomas W
2013-01-22, 08:51
Om du ska ha pengar på sparkonto ska du se till att få en bra ränta. Finns många så kallade sparkonto som typ bara ger inflationsmässiga ökningar. Dela isf upp att en del går till börsen och en del går till sparkonto (finns en del bra placeringskonto där du låser pengarna under en viss period).

speedy83
2013-01-22, 08:52
Amorterar. Fyra år kvar tills huset är avbetalt.

Det här är faktiskt inte så dumt som många tror...tvärtom. Så länge du har lån som har högre ränta än du kan få avkastning så betala av dem.

Annars kan man ju lägga lite pengar i någon fond typ avanza Zero eller dyl. inga jättevinster men i regel en liten stadig uppgång (nu har jag dock inte sett kursen senaste halvåret eller så just på den).

Ladugårdsdörr
2013-01-22, 09:44
Det här är faktiskt inte så dumt som många tror...tvärtom. Så länge du har lån som har högre ränta än du kan få avkastning så betala av dem.

Annars kan man ju lägga lite pengar i någon fond typ avanza Zero eller dyl. inga jättevinster men i regel en liten stadig uppgång (nu har jag dock inte sett kursen senaste halvåret eller så just på den).

Högre avkastning med samma eller högre säkerhet! Att matcha den säkra avkastning en amortering ger är svårt - alltså amorterar jag.

Avanza Zero är väl okej - men inte i dagsläget. Fonden, eller snarare underliggande index är väldigt högt värderat för tillfället och jag ser inte riktigt det kloka i att handla så nära ATH. "Stadig uppgång" är inte sant, tvärtom svänger underliggande index hej vilt och ett feltajmat köp kan innebära många års väntan innan ens break even nås:

http://s8.postimage.org/hl7wdd93p/22_01.jpg

tifosen
2013-01-22, 10:39
Nordea och handelsbankens fonder är rätt säkra eller?

Amfksp
2013-01-22, 11:07
Nordea och handelsbankens fonder är rätt säkra eller?

Säkra inkomster för bankerna ja.

Pejij
2013-01-22, 11:37
Jag har månadssparat i Avanza Zero i drygt 1,5 år, och jag är iallafall riktigt nöjd med det hittills. Fonden har gått upp knappt 25% under tiden jag sparat, vilket jag anser riktigt bra. Jag började dock spara under tiden det såg rätt mörkt ut på börsen, vilket såhär i efterhand känns klokt =)

benya
2013-01-22, 11:40
IKS konto - pengarna går rakt in i "hög"risk-fonder med mkt företagsoblissar, råvaror och private eq som underliggande.
Ser fram emot ett par år med god avkastning :D

krilleh
2013-01-22, 16:00
Högre avkastning med samma eller högre säkerhet! Att matcha den säkra avkastning en amortering ger är svårt - alltså amorterar jag.


Riktigt smart gjort. Jag ska göra likadant när jag ska köpa en lägenhet.

Just nu ligger pengarna i låsta räntefonder så det är bara vänta. Men att amotera av sitt lån så snabbt som möjligt är riktigt bra tänk. När man sedan blir skuldfri kan man låna till en ny lägenhet, för att sedan hyra ut den och på så sätt få säkra inkomster.

Amfksp
2013-01-22, 16:02
Riktigt smart gjort. Jag ska göra likadant när jag ska köpa en lägenhet.

Just nu ligger pengarna i låsta räntefonder så det är bara vänta. Men att amotera av sitt lån så snabbt som möjligt är riktigt bra tänk. När man sedan blir skuldfri kan man låna till en ny lägenhet, för att sedan hyra ut den och på så sätt få säkra inkomster.

Du har aldrig ägt en BR va? Det är inte bara att knalla in till föreningen och säga: Hej, jag ska agera privat hyresvärd ett tag, är det ok för er?

Amfksp
2013-01-22, 16:04
Högre avkastning med samma eller högre säkerhet! Att matcha den säkra avkastning en amortering ger är svårt - alltså amorterar jag.

Avanza Zero är väl okej - men inte i dagsläget. Fonden, eller snarare underliggande index är väldigt högt värderat för tillfället och jag ser inte riktigt det kloka i att handla så nära ATH. "Stadig uppgång" är inte sant, tvärtom svänger underliggande index hej vilt och ett feltajmat köp kan innebära många års väntan innan ens break even nås:

http://s8.postimage.org/hl7wdd93p/22_01.jpg

Om man månadssparar gör man inga feltajmade inköpt, då man köper i både dalar och toppar. Då får man genomsnittet som i AZ är ca 60% på 7 år.

Minimjölk
2013-01-22, 16:10
Jag funderar på att göra liknande krilleh fast med hus. Finns många som sitter i behov av att hyra hus under ett år eller så när de väntar på sitt nybyggda hus eller att de själva hjuittar drömhuset efter det at tde sålt sitt nuvarande. Idag är hus billigt så jag tror man kan göra sig en rejäl hacka på detta i vissa regioner, om man kan se till att hålla nere på den egna kostnaden.

Ett exempel: Låt säga att man har ett hus värt 4miljoner men knappt belåt eller helt obelånat. För en normal potentiell husköpare skulle bara räntekostnaden på detta hamna på ca 7k/månad efter avdrag. Sedan tillkommer såklart alla andra kostnader. ponera då att jag hyr ut huset för

7k+ övrig boendekostnad + avgift för vinst och slitage etc.

Hyresgästen kommer då få ett ordnat boende till ok pengar utan att bry sig om lån etc. samtidigt som jag tar risken men då lånet är borta får jag rejält betalt varje månad mot att ha pengarna på konto. Dessutom kan jag ju då välja att sälja huset när marknadsläget är mer gynnsamt och på så sätt tjäna ännu mer pengar.

Visst är det lite mer mek än att invetser i aktier men risken är mindre och du kommer ha betydligt bättre avkastning än vanligt bankkonto.

Låt säga att jag betalar 5k i månadskostnad och de som hur betalar 15k. Då tjänar man i runda slängar 10k per månad och fastighet före skatt + då att på sikt kommer säkerligen bostäderna gå upp i värde. Blir mina omkostnaderna dyrare kan jag då höja priset. Största kruxet är att se till att ha en del pengar undansparat och hyresgäster som man kan lita på.

Ladugårdsdörr
2013-01-23, 08:50
Om man månadssparar gör man inga feltajmade inköpt, då man köper i både dalar och toppar. Då får man genomsnittet som i AZ är ca 60% på 7 år.

Månadssparande var det ja...

http://onsdagsfonden.wordpress.com/2008/09/16/myten-om-regelbundet-fondsparande/

-GP-
2013-01-23, 09:40
Månadssparande var det ja...

http://onsdagsfonden.wordpress.com/2008/09/16/myten-om-regelbundet-fondsparande/

Han gör troligen misstaget att han bortser från återinvesterade utdelningar och bara ser på ett index utan utdelningar (OMXS30). Senaste 10 åren har en återinvesterande svensk indexfond (indexet SIXPRX) gett drygt 11% per år och ungefär detsamma för 10-årsperioden före det.

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1961

Nu är startpunkten för 10 år sen lite väl gynnsamt vald efter IT-bubblans krasch, men mellan 6-10% borde ett månadssparande ha gett, vilket är bra!

krilleh
2013-02-16, 23:57
Du har aldrig ägt en BR va? Det är inte bara att knalla in till föreningen och säga: Hej, jag ska agera privat hyresvärd ett tag, är det ok för er?

Eller så tänker man ett extra varv och sköter sådant snyggt under bordet?



Mr smart!