handdator

Visa fullständig version : Konstant motstånd vs "Rörelseomfång" åsikt+dokumentär


Bult1
2013-01-22, 00:08
Hade lite svårt med att översätta frågan i rubriken, vet inte om "Rörelseomfång" är rätt ord, men ni förstår säkert vad jag menar.

Frågan alltså, "Full range of motion" eller "constant tension"?

Vad föredrar ni och varför?

I vilka övningar använder ni er av konstant motstånd gentemot (perfekt form/utförande) rörelseomfång?

Om vi kollar på hur t.ex Branch Warren och Johnnie Jackson tränar så är det mycket slit och släng, rörelseomfånget är i princip obefintligt men antagligen så har dom konstant motstånd under hela sättet eftersom dom aldrig "låser" ut i några övningar, dom flexar/pressar knappt ihop muskeln eller för den delen. Men visst ger det grymma resultat!

Samma sak gäller Jay Cutler men han gör det inte lika "extremt" I vissa övningar är formen och utförandet väldigt strikt, men i andra inte lika strikt utan mer likt Branch och Johnnie's sätt att träna på.


Kollar vi däremot på Kai Greene som tog hem en andra plats i Mr. O så får vi se betydligt lättare vikter men med ett "perfekt" och väldigt strikt utförande, vilket bevisligen också ger grymma resultat!


Jag tror dock inte att man kan utse en "vinnare" mellan dom två olika sätten att bygga muskler på, det är antagligen en hel del faktorer som spelar in här, men vad tror ni?

Det går mycket snack om just detta i många bodybuilding/fitness forum nu, idag kom det upp en väldigt intressant, och ganska kort dokumentär om just detta ämnet på Youtube där några olika snubbar snackar om just detta men jag tycker att ni skall lägga fokus på Brian Dobson då jag anser att han besitter mest erfarenhet.

Ni som har följt Ronnie Coleman t.ex kommer garanterat känna igen mannen i fråga han har tränat ihop med extremt många Bodybuilders genom tiderna, t.ex Branch Warren, Dorian Yates osv osv...

http://i.imgur.com/wPUy9uV.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=BAK3x0DjxKE&t=5m47s <--- DOKUMENTÄREN (Jag hoppade fram till 5m47s för det är då Brian börjar snacka)


Så dela med er av vad ni tycker fungerar bäst för er och gärna varför, om ni kör så att säga en "mix" utav dom två olika sätten att träna på så berätta gärna i vilka övningar isåfall.

Har märkt att många är oense om just delta träning då man blir väldigt begränsad till dom lättare vikterna om formen/utförandet skall vara "strikt" vad säger ni om detta?


Två korta exempel, Branch vs Kai: http://www.youtube.com/watch?v=tRx6KISTM-k&t=24s

http://www.youtube.com/watch?v=XYmVP74CLFw&t=15m14s <--- Detta bör ni verkligen kolla på!

ChrisRiddick
2013-01-22, 08:30
Alltså bara för att klargöra lite, vill du diskutera ROM, form eller både och?

Jag kör i alla fall alltid full ROM, i t.ex. pull-ups går jag alltid hela vägen ner till att bara hänga i stången innan jag exploderar upp igen.

Kör så i alla övningar att jag har en mikro-paus mellan varje rep.

Jag föredrar full ROM för det känns naturligt.
Det känns som att konstant köra med ett mindre rörelseomfång(tänk i 10 års tid) kan ha viss påverkan på din kroppsbyggnad.

Tänk lite på dom där "kokvinnorna" eller vad dom hette, den där dokumentären som gick på TV med dom där gamla systrarna. den ena syster som mjölkat kor i helat sitt liv hade en seriöst deformerad kroppsbyggnad.

nu är det ett extremt exempel men det påvisar lite hur kroppen kan förändras av att
upprepa en rörelse konstant över en väldigt lång tid.

Känner dessutom att jag kan prestera bättre med en micro-paus.

Off topic: Hade kunnat lyssna på kai greene i flera timmmar, han behöver inte lyfta en vikt jag hade ändå varit klistrad vid datorn.

Bult1
2013-01-22, 08:42
Alltså bara för att klargöra lite, vill du diskutera ROM, form eller både och?

Jag kör i alla fall alltid full ROM, i t.ex. pull-ups går jag alltid hela vägen ner till att bara hänga i stången innan jag exploderar upp igen.

Kör så i alla övningar att jag har en mikro-paus mellan varje rep.

Jag föredrar full ROM för det känns naturligt.
Det känns som att konstant köra med ett mindre rörelseomfång(tänk i 10 års tid) kan ha viss påverkan på din kroppsbyggnad.

Tänk lite på dom där "kokvinnorna" eller vad dom hette, den där dokumentären som gick på TV med dom där gamla systrarna. den ena syster som mjölkat kor i helat sitt liv hade en seriöst deformerad kroppsbyggnad.

nu är det ett extremt exempel men det påvisar lite hur kroppen kan förändras av att
upprepa en rörelse konstant över en väldigt lång tid.

Känner dessutom att jag kan prestera bättre med en micro-paus.

Off topic: Hade kunnat lyssna på kai greene i flera timmmar, han behöver inte lyfta en vikt jag hade ändå varit klistrad vid datorn.


Både och :) Hehe det är du inte ensam om, finns nog inte ett klipp/intervju med Kai över hela nätet som jag inte har sätt..

ChrisRiddick
2013-01-22, 08:48
Både och :) Hehe det är du inte ensam om, finns nog inte ett klipp/intervju med Kai över hela nätet som jag inte har sätt..

Okaj, men då tar vi en vända om form också.

Först och främst ska man vara väldigt klar med vilka övningar man "kan" fuska i.
att böja ryggen för att klämma ut 2reps extra ur marklyft är ju inte riktigt det samma som att svinga med hanteln i bicepscurl hehe.

I de övningar man kan göra det utan skaderisk, så brukar jag fuska lite då och då för att klämma ut nån extra rep.

När det gäller tunga basövningar där teknik är viktig för att undvika skaderisken så är det strikt utförande som gäller, Form före vikt, alla dar i veckan.

pezrulezhaakon
2013-01-22, 08:59
Personligen kör jag fullt träningsbart ROM med konstant belastning. Utlåsning eller inte beror på övning.

Bult1
2013-01-22, 20:42
Hur brukar ni köra delta? :D

ChrisRiddick
2013-01-22, 21:32
pressar kör jag så tungt det går, annars blir det mycket fjädervikter på lateral raises hehe. men det brukar bli att man står och gungar som en påfågel ändå i slutet:)

Victuhh
2013-01-22, 22:40
Jag såg också dokumentären tidigare och jag tycker att allt är relativt, det finns en hårfin gräns där någonstans men lite fusk om det hjälper en att få ett par negativa reps till eller om man kan sänka belastningen på så sätt tror jag inte är fel.

Maximal
2013-01-23, 09:05
Personligen kör jag fullt träningsbart ROM med konstant belastning. Utlåsning eller inte beror på övning.

Exempel på övningar med utlåsning där belastningen fortfarande är konstant?
Pushdowns är den jag kommer på, att även om man låser ut armbågarna är det fortfarande en kraft som man måste hålla emot?

Bult1
2013-01-23, 10:19
Exempel på övningar med utlåsning där belastningen fortfarande är konstant?
Pushdowns är den jag kommer på, att även om man låser ut armbågarna är det fortfarande en kraft som man måste hålla emot?

Jag känner lika dant, dock så tappar man ju lite utav motståndet just i själva utlåsningen men kan inte på någon annan övning än pushdowns heller

pezrulezhaakon
2013-01-23, 20:39
Maximal

Ja, det finns massor med övningsvarianter där man har kvar belastning vid en utlåsning.
I väl genomtänkta maskiner ger det oftast sig självt. Vid fria vikter förändrar man kroppens position, eller kombinerar olika kraftriktningar.

Det är alltid lite skillnad då man kör flerledsövningar. Då får man välja vilken muskel som ska ha kvar belastning vid en utlåsning.

Flertalet press/flyesövningar, dragövningar och isolerade övningar går att använda utlåsning, bara man gör det smart.

Diverse triceps och bicepsövningar funkar.
Hantelpress och hantelbänk kan utlåsningen i armbågsleden öka tiden delta, resp bröstmuskeln har belastning. Även då att utlåsningen är mindre effektiv för just triceps.

Illuminatus
2013-01-23, 21:47
Mycket intressant ämne!

Jag har nu under 4 månader tränat likt Ronnie Coleman's teknik och det är "Constant tension" och för mig fungerar det riktigt bra. Jag kommer inte ihåg sist jag kände så mycket pump och såg de resultaten jag fått på 4 månader. Jag har ungefär halverat mina vikter och därmed ökat antal reps och set. Likaså vilan mellan ett set är lägre och ibland ingenting (10sek ungefär). Jag gillar att tillämpa det sistnämnda när jag tränar ben, känner att jag har mycket att ge i den muskelgruppen.

Även jag har nog sett alla Kai Greene's klipp på nätet och han är ju en fantastisk människa och bodybuilder enligt mig & jag har börjat tillämpa hans teknik något i min träning, speciellt i biceps då jag får mycket bättre kontakt vid full ROM.

Det viktigaste är trots allt att man hittar något som passar en själv men jag tror på lättare vikter, grym kontroll & att "Squeeza" muskeln som Kai gladeligen hade sagt *flex*