handdator

Visa fullständig version : Högfrekvent träning för vältränade.


Squamata
2013-01-21, 22:09
Vill börja med att denna tråden/frågan handlar enbart om att öka i massa som målsättning, så ni som vill diskutera styrkelyft eller ren o skär styrka som mål kan göra de i en annan tråd. (Ja jag vet man ofta måste bli starkare för att bli större..)


Min fråga är då hur pass frekvent kan en vältränad individ( +8 år i gymmet) stimulera en muskel förutsatt att volymen/stressen på muskeln/fästena inte blir för stor?

Hur låg intensitet/volym kan tänkas vara lagom för att stimulera en muskel till tillväxt, men ändå kunna vara redo att köra den kanske så tidigt som 24 timmar senare?

Har ju läst och hört att ju längre in i träningen man kommer, desto kortare tid är proteinsyntesen förhöjd(så lite som 24 timmar har jag läst den kan vara upphöjd för de som tränar på hög nivå).. Så varför träna muskeln så hårt att den kräver en veckas återhämtning?

Eller är de så att muskeln efter en viss tids träning kräver en viss stimulans som man helt enkelt inte kan få in dagligen utan att de blir för mycket?

Säg att man tränar helkroppspass varje dag, varje grupp får säg 4 set körda till 1-2 reps ifrån fail.. Progression är nyckeln såklart, men med träning varje dag så hade man kunnat höja vikten så lite varje dag att de knappt märkts och ändå göra stora ökningar sett över ett år.

Läst lite om "Broz" tränings metoder där han pratar om "överträning" osv, de han kallar för "the dark times" eller något liknande. Något han beskriver som ett nödvändigt ont att kämpa sig igenom för att kroppen ska anpassa sig.

Han menar att kroppen stänger ner för att kunna "uppgradera" och att lyssna på kroppen i detta läge inte är till din fördel.

Nu är ju detta upplägg för styrkelyftare, men jag undrar hur överförbart de är på "byggare"..


Snälla håll tråden fri från doping snack, jag vill komma fram till vad som kan fungera för rena byggare.. Och skiter helt ärligt i vad dopade individer kommer undan med osv.

Vet även att de finns studier på de mesta, men hur ofta är dom gjorda på personer med så lång erfarenhet?

Innan ni skriver så fråga er en extra gång, "kan jag verkligen tillföra något till tråden".. Jag är inte på något sätt duktigare på de här än någon annan och kommer därför vara relativt sparsam med inlägg för att inte kladda ner en tråd som kan vara rätt givande för flertalet byggare här på brädan :)

Silencer
2013-01-21, 22:25
Ju mer avancerad du är desto sämre är nog ett högfrekvent upplägg. Sådana har visat sig funka bra för styrkeutveckling. De funkar också bra för nybörjare som vill lägga på sig massa, men alltså inte för avancerade lyftare som vill bygga massa. Ju mer avancerad man blir desto högre volym brukar det krävas och mer än 2ggr i veckan blir nog för mycket.

Maximal
2013-01-21, 22:53
Jag antar att man inte riktigt vet hur stor volym det krävs för att maximalt stimulera proteinsyntesen i en muskel? Och/eller att det krävs en del set för att uppnå det vilket då kräver mer återhämtning än 24h. själva musklerna återhämtar väl sig ganska snabbt vad jag vet, men senor, cns osv behöver längre tid.
Kör man även med väldigt tunga vikter kanske det kräver ännu längre återhämtning för senor, cns, ligament mm. Dock har jag ingen aning utan bara spekulerar! Rätta mig annars.