handdator

Visa fullständig version : Kan man svanka för mycket vid sumomark?


dream_theater_
2013-01-21, 20:20
Jag körde som rubriken nämner, sumomark igår. Efter uppvärmningen på första set, som ändå var väldigt lätt, så TROR jag att jag svankade alldeles för mycket, och fick en smarta som strålar ut ifrån, strax över rumpskåran.

På de två sista seten hade jag neutral form på ryggen, och då gjorde det inget ont alls. Dock sitter smärtan kvar från set ett, men bara om jag "forcerar" punkten och svankar, samt/eller lutar mig bakåt.

Så, kan jag ha gjort något annat fel än att svanka för mycket? Jag trodde inte att det gick.

Ha det!

Sheogorath
2013-01-21, 20:28
Om du ansträngt dig mycket för att svanka kan du fått en liten bristning i t.ex. erectormuskulaturen. Om du svankade i toppläget och lutade dig mycket bakåt kan du fått ont av att du komprimerade kotornas bakre kanter (spinoserna) eller att de tryckt mot mjukdelarna på ett tråkigt sätt.

Men det som traditionellt anses potentiellt "farligt" med marklyft och andra övningar där man är framåtböjd är det motsatta, d.v.s. att man får en diskprolaps p.g.a. bananrygg och tryck på diskarnas framkanter. Det får man alltså inte av att svanka.

dream_theater_
2013-01-21, 20:41
Om du ansträngt dig mycket för att svanka kan du fått en liten bristning i t.ex. erectormuskulaturen. Om du svankade i toppläget och lutade dig mycket bakåt kan du fått ont av att du komprimerade kotornas bakre kanter (spinoserna) eller att de tryckt mot mjukdelarna på ett tråkigt sätt.

Men det som traditionellt anses potentiellt "farligt" med marklyft och andra övningar där man är framåtböjd är det motsatta, d.v.s. att man får en diskprolaps p.g.a. bananrygg och tryck på diskarnas framkanter. Det får man alltså inte av att svanka.

Tack för att du tar dig tid att svara! Nej, det var snarare i bottenläget jag fick ont, precis när jag drog igång lyftet. Ser du på bilden, så är det nedersta benämningen, där jag har ont. Vad det nu står.

http://chestofbooks.com/health/anatomy/Human-Body-Construction/images/Fig-477-Surface-anatomy-of-the-back.jpg

Sheogorath
2013-01-21, 20:50
Det står "third sacral spine" fritt översatt "tredje sakrala spinosen", det som benämns S3, d.v.s. taggutskottet på kota tre på korsbenet. Man har ett gäng muskelfästen i den regionen. Om du ansträngt dig mycket för att hålla god svank i bottenläget och inte är van vid den rörelsen kan det röra sig om en muskulär överansträngning som sagt, en liten bristning.

Sokrates696
2013-01-21, 20:58
Precis där hade jag ont för någon vecka sedan, för mig kändes det mest när jag rackade tillbaka efter ett set böj, när belastningen lättade högg det till precis på den punkten.

Jag har ganska mycket svank naturligt, och är livrädd för att inte ha rätt form.
Har jag överdrivit min svank kanske?

Mina symtom försvann efter ett par dagars lättare träning dock.
Är detta nått som kan ge bestående skador?

/Tommy.

dream_theater_
2013-01-21, 20:58
Ärligt talat vet jag inte varför jag svankade så, det gör jag aldrig annars. Jag får tacka så mycket för hjälpen!