handdator

Visa fullständig version : Varför är jag starkare i bänkpress med böjda armar i start än raka?


MVP
2013-01-21, 20:09
Vi har två bänkpressar på gymmet, en är en helt vanlig och en är en ställning som är låst. På den låsta får jag inte ut armarna utan börjar lyfta rejält böjd eller vad man ska säga. Det konstiga är att jag orkar fan så mycket mer när jag börjar i böjd start än 100% raka armar, jag inbillar mig att jag kommer i någon vinkel som gör mig starkare när jag börjar böjd? Jag lyfter ju lika långt/ högt bara att jag börjar i böjt läge, något mer armbågen kanske? Det skiljer 5-10 kg i styrka, var tvungen att väga stången men det är en 20 kilos. Det är alltså ingen Smith ställning utan den går bara inte att justera i höjd

cakehole
2013-01-21, 20:14
Hur menar du med låst?

MVP
2013-01-21, 20:45
Hur menar du med låst?
Ställningen är inte justerbar, så stången ligger på samma höjd hela tiden. Vilket gör att har du riktigt långa armar måste du börja lyftet med böjda armar

cakehole
2013-01-21, 20:51
Ställningen är inte justerbar, så stången ligger på samma höjd hela tiden. Vilket gör att har du riktigt långa armar måste du börja lyftet med böjda armar

Ja. Men du måste väl lyfta av stången från ställningen innan du påbörjar lyftet? Vad är det som hindrar dig från att räta på armarna EFTER det att du lyft av stången?

Du lyfter av stången med böjda armar, sedan kan du väl räta armarna innan du påbörjar lyftet?

stromming
2013-01-21, 21:04
Jag lyfter ju lika långt/ högt bara att jag börjar i böjt läge

Du får gärna förklara hur detta går till

sweetkarolina
2013-01-21, 21:18
hur kan man lyfta av stången utan att böja armbågarna?

cakehole
2013-01-21, 21:22
hur kan man lyfta av stången utan att böja armbågarna?

Han lyfter ju av stången MED böjda armbågar, vilket såklart är möjligt. :d

exevision
2013-01-21, 21:24
Olika höjd på själva bänken?

tntballe
2013-01-21, 21:26
Har du den för högt i den ställbara, så du i avlyftet tvingas börja med att föra fram axlarna och därmed tappar en stabil hållning?
Postat via en mobil enhet

Tjuckot
2013-01-21, 21:29
Smith?

cakehole
2013-01-21, 21:30
never mind :d

cero
2013-01-21, 22:26
Jag lyfter ju lika långt/ högt bara att jag börjar i böjt läge

Får inte heller detta att gå ihop.

maximuscle
2013-01-21, 22:47
upp med bilder på ställningarna!!!

sweetkarolina
2013-01-21, 22:50
Han lyfter ju av stången MED böjda armbågar, vilket såklart är möjligt. :d

I den låsta ställningen ja. I den andra ställningen fattar jag det som att han lyfter av med raka armar, vilket borde vara omöjligt, om man inte använder sig av skjuta fram axlarna tekniken. Och, det kan ju förklara styrkeskillnaden.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

10xKV
2013-01-21, 23:15
Det är inte omöjligt att lyfta av stången med raka armar, ifall man använder sig av en ställning utan allt för stora hakar samt ställer in höjden och ligger rätt. Bara dra rakt nedåt med latsen.

stromming
2013-01-21, 23:53
I den låsta ställningen ja. I den andra ställningen fattar jag det som att han lyfter av med raka armar, vilket borde vara omöjligt, om man inte använder sig av skjuta fram axlarna tekniken. Och, det kan ju förklara styrkeskillnaden.

Jo det kanske är den vettigaste tolkningen av TS.

Fartman
2013-01-21, 23:54
Har du den för högt i den ställbara, så du i avlyftet tvingas börja med att föra fram axlarna och därmed tappar en stabil hållning?
Postat via en mobil enhet

Det här är det jag också direkt kom att tänka på. Att när du har böjda armar så får du lättare bak axlarna och ihop bröstryggen vilket ger en stabilare hållning.

MVP
2013-01-22, 01:20
Det här är det jag också direkt kom att tänka på. Att när du har böjda armar så får du lättare bak axlarna och ihop bröstryggen vilket ger en stabilare hållning.

Det måste vara det som det beror på, ska kolla detta nästa gång på gymmet. Oklart hur ni inte kan fatta vad jag menar. Ställningen som stången ligger på går inte att justera, och den andra kan man höja/sänka och sätta i en sprint efter önskad höjd. Hur högt börjar ni då, hur är det i tävlingar? Måste man börja lyftet med helt raka armar? Tycker man tappar hållningen då, skönare att börja med lite böjda armar i start tycker jag?

pro_whey
2013-01-22, 01:48
kanske lite off topic men hur högt upp brukar folk ställa ställningen för bänken där skivstången ligger alltså . Jag brukar alltid ha ställninngen i botten dvs inga pinnar i och jag är hyffsat lång 1.86 men tycker att folk börjar ha stången högre och högre upp. Det var nån lirare som jag såg som hade i tredje hållet så han knappt nådde upp han var nästan tvungen att kasta upp den den sista cm såg lite kul ut. on topic så gillar jag också att ha lite böjda armar när jag bänkar vet inte riktigt vad som anses rätt nån får gärna säga hur raka armarna ska vara.

stromming
2013-01-22, 02:02
MVP: de flesta brukar först bestämma sig för hur de vill lyfta, sen anpassar de ställningen efter det. Du verkar göra det omvända, och det är nog därför det blir kommunikationsfel. Det är ju inte alls konstigt att du orkar mer med böjda armar eftersom lyftvägen blir kortare.

MVP
2013-01-22, 02:16
MVP: de flesta brukar först bestämma sig för hur de vill lyfta, sen anpassar de ställningen efter det. Du verkar göra det omvända, och det är nog därför det blir kommunikationsfel. Det är ju inte alls konstigt att du orkar mer med böjda armar eftersom lyftvägen blir kortare.
Bara när jag lyfter ner stången ja? Jag lyfter ju fortfarande med raka armar på båda

MVP
2013-01-22, 02:17
kanske lite off topic men hur högt upp brukar folk ställa ställningen för bänken där skivstången ligger alltså . Jag brukar alltid ha ställninngen i botten dvs inga pinnar i och jag är hyffsat lång 1.86 men tycker att folk börjar ha stången högre och högre upp. Det var nån lirare som jag såg som hade i tredje hållet så han knappt nådde upp han var nästan tvungen att kasta upp den den sista cm såg lite kul ut. on topic så gillar jag också att ha lite böjda armar när jag bänkar vet inte riktigt vad som anses rätt nån får gärna säga hur raka armarna ska vara.
Jag tror lite böjda skapar en naturligare stabilitet som nån sa, man borrar ihop sig mer på något sätt